• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

(Uuden) motoristin kuolemansynnit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hannu59
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos keräisimme motoristin 10 pahinta kuolemansyntiä, vieläpä aivan vasta aloittelevien motoristien kannalta, niin mitähän ne mahtaisivat olla?

Ihmisen omaksumiskyky on rajallinen, joten kaikkea ei voi kuvitella sisäistävänsä heti ja sen vuoksi pitää aloittaa kaikkein tärkeimpien riskien tunnistamisesta ja kaikkein keskeisimpien ajamisen turvallisuuteen vaikuttavien asioiden opettelusta.

Vastauksia tulee toivottavasti enemmänkin kuin 10, mutta valitaan niistä sitten porukalla tärkeimmät.

1) pyri aina ajamaan enakoitavasti
2) muista, autoilija ei sinua näe
3) Sillä ei ole väliä oletko oikeassa vai väärässä, häviät aina
4) pyri ennakoimaan autoilijoiden liikkeet

Edit: oho kyse olikin synneistä ei neuvoista. No nuo voi toki kääntää toisinpäin

Yksi sellainen synti mihin myös hyvin monet kokeneemmatkin syyllistyvät on rajut kiihdytykset.

Eli esimerkiksi meikäläisen työmatkalla on sellainen kohta jossa pari kertaa tullut aiheutettua läheltäpititilanne ihan vaan omaa hölmöyttään.

Tuosta kun nousee kehälle, niin ystävälliset turun motarille menevät ajavat usein oikeanreunimmaisen kaistan sijasta keskimmäistä kaistaa. Siinä sitten kun itse lähtee liittymästä kiihdyttämään niin hyvin nopeasti on sen just liittymän ohi menneen auton rinnalla. Autolijat kun ei tajua että mopo voi oikeasti noin nopeasti kiihtyä 80kmh nopeuteen niin eivät myöskään osaa olettaa että se äsken liittymässä seissyt mopo olisi rinnalla. Eli siinä saattaapi tulla sellainen kaistan vaihto kylkeen läheltäpititilanne.

Tälläisessä tapauksessa mielestäni se on aika vahvasti motoristin, omalla ajattelemattomuudellaan, aiheuttama tilanne.

Eli neuvo, ei turhia kiihdyttelyjä autojen seassa. Harva autoilija tajuaa kuinka helposti ja hyvin moottoripyörä kiihtyy.

Itselle tuli jotain mieleen..

1. Pelkästään takajarrulla jarruttaminen
2. Vilkku päällä ajaminen
3. Kypärä unohtunut auki
4. Tiukat ohitukset
5. Katse suunnattu liian lähelle
6. Hidasajoa ei hallita

Ohitukset liittymien lähellä.. Siis keskellä ei mitään ja on pikku hiekkatien liittymä.. Ei varota niitä ja lähetään ohi. Kas kummaa autohan sieltä tuli. Autoilija on todella vaikea arvioida mp.n vauhtia kun se tulee suoraan kohti. Ei voi sanoa tuleeko se sieltä 130kmh vai 180 kmh.  
Toinen:  AIVAN LIIAN PIENI TURVAVÄLI!  Itsekin syyllistyn aika ajoin niihin. Vähintään yhtä iso turvaväli edellä ajavaan kuin autolla ajaessa. Tämä on mun akilleen kantapää. Mulle aivan mahdottoman vaikea muistaa. Joudun muistuttamaan itseäni koko ajan asiasta.

nixweiss.gif

Kun ollaan ajeltu muutama tuhat kilsa ja tuntuu että hallitsee pyörän. Sitten sitä otetaan ja ajetaan "riskillä" Tuo on yksi niistä kuoleman synneistä. Kun huomaa itte tekevänsä niin, silloin suljetulle alueelle reenaamaan hätäjarrutuksia ja väistöjä. Tai toinen paikka mennä radalle ajamaan.

confused_orig.gif

Jos keräisimme motoristin 10 pahinta kuolemansyntiä, vieläpä aivan vasta aloittelevien motoristien kannalta, niin mitähän ne mahtaisivat olla?
En tiiä pahimmista, mutta voisi olla näinkin ...

- mp:n käsittely .. esim. ei uskalla kallistella ja/tai jarrutus on hukassa
siten, että painelee jalkajarrua liian innokaasti, jolloin perän
irtoaminen onpi enemmän kuin mahdolista ... ja sitten mennään .. *käääk*
suistuminen tieltä on eräs yleisimmistä yhtenäisistä onnettomuussyistä ...
siinä kiteytyy lähes kaikki .. ennakoiminen, jarrutustekniikat, kallistamiset,
vauhdit ja kaikki muukin ... kuten oman osaamisen yliarvioiminen ..

- etujarrunkäyttö siten, että ennakkoon osaisi arvioida millä vauhdilla mm.
mutkissa huristelee ettei sitten tarvitsisi sadatella, että etunen meni alta...
itsekin olen kontannut juuri tästä syystä useita kertoja muun liikenteen vuoksi
muita väistellessä ihan ilman ylinopeuksia (itse siis en mutkissa .. vielä) ...

- mp:n käsittelytaidottomuus vie huomion itse liikenteestä ... laitteen käsittelyautomaatio ..

- ennakoiminen .. kuten wolvie sanoi .. omasta mielestäni aivan kaikkein tärkein asia ...
liikennesäännöt tähtäävät juurikin ennakoitavuuteen .. esim. vaikka vilkun käyttö ...
vilkunhan pitäisi kertoa vasta aikomuksista, että muut tietäisivät mitä tuleman pitää ..
väistämisvelvollisuuden osoittaminen .. ja ihan kaikki muutkin säännöt ..

- yletön itsevarmuus ... alkaa luulla, että mukamas osaa jotain ...
mitenkäs se menikään .. ajokorttihan on vain lupa harjoitella yksinään ..

Yks ainakin on ..kaahottaminen liikenteessä, muille näyttämisen tarve ja temppuilu yli omien taitojen....keskittyminen liikenteessä johonkin muuhun kuin muun liikenteen tarkkailuun...

Liian hyväkuntoisen pyörän ostaminen, vilkku päällä ajelu.

Hidasajoa en ole osannut koskaan niin hyvin, kuin ajokoulun jälkeen.

Mutkapätkällä: "Kyllä mä tuon Keijon perässä pysyn, vaikka se on ajanutkin jo 10 kesää. Onhan mulla tehokkaampi ja uudempi prätkä!" - asenne

1.mp kokemuksen puute.  
wink.gif
  ->ulosajot
2.mp liikennetilanteiden kokemuksen puute  
sad_orig.gif
   ->traktorikolarit, risteyskolarit yms.
3.luulo, että oma ajo sujuu  
crazy.gif
  ->ulosajot

tärkein tekijä muun liikenteen kanssa on turvaväli. jokaisesta metristä kiittää kun pitää jarruttaa, lisäksi liian lähellä edellä ajavana jäät näkymättä sivusta tulevien silmiltä.

mp kokemusta saa radalla...

liikennetilanteita ei opi kuin kokemuksella, mutta tärkeintä on se, että aina nähdessäsi jotain erikoista, otat sen heti erittäin vakavana uhkana. Esim Traktori tiellä. moni ottaa traktorin vain helppona ohitettavana. Tosiasiassa se on kaikista vaikein, koska niissä ei toimi vilkut, ne ajaa huomattavasti liikennettä hitaammin ja ne voi kääntyä paikoissa missä et uskoisi niiden kääntyvän, ne ei tarvitse edes tietä kääntyessään pellolle.

oma vinkki traktoreihin on se, että älä ohita niitä yli 20km nopeuserolla. eli jos traktori ajaa 35, niin älä ohita sitä 100km/h:ssa, vaan hidasta ja ohita 50-60km/h:ssa. tällöin pystyt vielä jarruttamaan jos se tekee jotain.

sama nopeusero pätee moneen muuhunkin tilanteeseen. esim jos toinen autojono seisoo, niin ei kannata ajaa sitä nopeempaa kaistaa 100km/h:ssa. autot voi vetää upareita yms.

myös levennykselle tai tienreunaan pysähtynyttä autoa kannattaa aina ajatella siten, että se tekee uparit. Vaikka kaikki ei tee, niin ajattele että se tekee ja ajattele, että se ei näe sua. ja taas nopeus pois.

Hirville nyt ei paljoa voi, voi tietysti välttää hämärässä ajoa, yksi hyvä vaihtoehto hämärässä on valita tie sen mukaan, esim hämeenlinna tampere väliä voi ajaa hirvien ja peurojen täyttämää vanhaa kolmostietä, mutta jos on hämärää, niin valitse motari. siellä on aidat.(voi sielläkin olla hirviä, mutta vähemmän)

JT

Hirville nyt ei paljoa voi, voi tietysti välttää hämärässä ajoa, yksi hyvä vaihtoehto hämärässä on valita tie sen mukaan, esim hämeenlinna tampere väliä voi ajaa hirvien ja peurojen täyttämää vanhaa kolmostietä, mutta jos on hämärää, niin valitse motari. siellä on aidat.(voi sielläkin olla hirviä, mutta vähemmän)

JT
Pysy aina hereillä ajaessa, jos huomaat ajatusten harhailevan liikaa pidä vaikka pieni tauko. Pari viikkoa sitten meinasin ajaa peuran kanssa yhteen hämeenlinnan motarilla kehä 3 sisäpuolella, kun ajelin töistä kotiin ns. puolivaloilla.

Malttia on oltava ja rauhassa aloitettava, oli pyörä mikä tahansa. Katse riittävän etäälle, ettei tuu tilanteet silmille!!

- mp:n käsittely .. esim. ei uskalla kallistella ja/tai jarrutus on hukassa
siten, että painelee jalkajarrua liian innokaasti, jolloin perän
irtoaminen onpi enemmän kuin mahdolista ... ja sitten mennään .. *käääk*
suistuminen tieltä on eräs yleisimmistä yhtenäisistä onnettomuussyistä ...
siinä kiteytyy lähes kaikki .. ennakoiminen, jarrutustekniikat, kallistamiset,
vauhdit ja kaikki muukin ... kuten oman osaamisen yliarvioiminen ..

- etujarrunkäyttö siten, että ennakkoon osaisi arvioida millä vauhdilla mm.
mutkissa huristelee ettei sitten tarvitsisi sadatella, että etunen meni alta...
itsekin olen kontannut juuri tästä syystä useita kertoja muun liikenteen vuoksi
muita väistellessä ihan ilman ylinopeuksia (itse siis en mutkissa .. vielä) ...

- mp:n käsittelytaidottomuus vie huomion itse liikenteestä ... laitteen käsittelyautomaatio ..

- ennakoiminen .. kuten wolvie sanoi .. omasta mielestäni aivan kaikkein tärkein asia ...
liikennesäännöt tähtäävät juurikin ennakoitavuuteen .. esim. vaikka vilkun käyttö ...
vilkunhan pitäisi kertoa vasta aikomuksista, että muut tietäisivät mitä tuleman pitää ..
väistämisvelvollisuuden osoittaminen .. ja ihan kaikki muutkin säännöt ..

- yletön itsevarmuus ... alkaa luulla, että mukamas osaa jotain ...
mitenkäs se menikään .. ajokorttihan on vain lupa harjoitella yksinään ..
Hyvä aiheketju! Tätä olinkin jo kaivannut! Sitten vaan ongelmien päälle vinkit miten niistä pääsee eroon!
Nuo lainaamani asiat allekirjoitan kyllä, vasta kortin saaneena.
Autokoulussa erityisesti painotettiin sitä takajarrun käyttöä! Ja nyt hyvä kuin uskaltaa etujarruun koskeakaan tai ei se ainakaan sujuvaa ole!
Mutta mulla ainakin on ongelma se etten luota kykyihini, ja se onkin iso ongelma. Pelkään etten osaakaan hallita pyörää kaikissa äkkitilanteissa ( osaako kukaan täydellisesti on taas eri asia), ja sen takia ajan liiankin varoen. Siinä tulee taas sitten vastaan ne mutkissa kääntämiset ja se että autoilijat yrittää ajaa yli.
Kädellä kaasuttaminenkin on uutta ja outoa, eikä vauhdin tasaisena pitokaan ole niin helppoa kuin kokeneille kuljettajille.
Tuntuu, että vaikeus vasta alkoi kun pääsi autokoulusta
confused_orig.gif

Välillä tekee mieli lyödä hanskat naulaan, ettei minusta ole tähän vaikka kuinka mieli tekee
bawling.gif

JT
Pysy aina hereillä ajaessa, jos huomaat ajatusten harhailevan liikaa pidä vaikka pieni tauko. Pari viikkoa sitten meinasin ajaa peuran kanssa yhteen hämeenlinnan motarilla kehä 3 sisäpuolella, kun ajelin töistä kotiin ns. puolivaloilla.
tän takia en aja työmatkaa pyörällä, koska oon ihan ajatuksissani silloin, ei vaan keskity.

Mutta mulla ainakin on ongelma se etten luota kykyihini, ja se onkin iso ongelma.
Vähitelleen .. sinulle kuin kaikille muillekin vasta-alkajille sanoisin, että
ei ole typeryyttä ajella hissukseen ja välttyä joutumasta tilanteisiin, joissa
tarvittaisiin niitä refleksejä ja Rossimaisia kykyjä. Suurta typeryyttä on
sen sijaan yrittää ajella paremmin kuin mihin taidot ja ennen kaikkea oma
uskaltaminen riittää. Kokemusta ja laitehallintaa ei tule muuten kuin
harjoittelemalla .. siis ajamalla. Jarrutteluja voi käydä erikseen
harjoittelemassa vaikka jossain parkkipaikoilla hiljaisina aikoina .. kuten
vaikkapa pujottelua ja hidasajoa .. siinä ei ole yhtään mitään kummallista.
Eikä saa provosoitua vaikka mitenkä paljon provosoitaisiin.

Ennakoiminen on liikenteessä kaiken A ja O. Eniten pyöriä kaadetaan lähes
nolla-nopeuksissa tai täysin pysähdyksissä .. kun se jostain syystä kallistuu
tarpeeksi niin sitä ei kerta kaikkiaan enää pysty estämään etteikö se
kupsahtaisi kyljelleen .. kaikkihan sen tietää .. varmaankin, kun
kokemusta on itse kullakin...
tounge.gif

Oma juttunsa on sekin, kun ajetaan letkoissa .. kimppa-ajeluilla .. itse
ajelen ihan mielelläni jonojen hännillä .. jopa viimeisenä. Siellä sitä on
aitiopaikalla katsomassa mitenkä porukka kurvailee. On sitä nähty
useammankin kerran, kun joidenkin taidot eivät ole edellyttäneet
muun porukan vauhteihin ja sitten on menty aivan liian rohkeasti vaikka
oikealle kääntyviin pimennossa oleviin mutkiin liian lujaa ja kun ei ole
mutka-ajo ja kallistukset halussa, niin on ajauduttu vastaantulijan
puolelle .. on siinä ollut onnea matkassa, kun ei ole sattunut tulemaan
ketään vastaan .. EI OLE HÄPEÄ AJELLA HITAAMMIN .. minä
ainakin pidän sitä viisautena .. kyllä ORG.in ajoissa porukka varmasti
odottelee seuraavissa risteyspaikoissa, että saadaan letkat kasaan
uudestaan vaikka jotkut tulisivatkin hitaammin. Peilejä pitää käyttää ja
takanatulevaa ei saa hukata. <u>Jos perässätulija katoaa jonnekin, niin sitten
sitä pitää lähteä etsiskelemään</u>. Sellaiset ovat säännöt. Jokainen on vastuussa
perässätulijastaan niin pysyy letkatkin ihan väkisin kasassa. Jos joku aikoo
mennä omille teilleen, niin ilmoittakoot siitä etukäteen jollain tauolla.
sport05.gif

Kas <span style='font-size:11pt;line-height:100%'>TÄSSÄ</span> yleiset ryhmäajo-ohjeet jotka kannattaa lukea
ja muutenkin nuo Bajahillin sivut ovat pullollaan hyvin kirjoitettua asiaa ...

Back