• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

uuden E10 bensan soveltuvuus moottoripyöriin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mohikaani
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Etanolin lämpöarvo on kuitenkin huomattavasti bensiiniä alhaisempi (etanolin 26,8 MJ/kg, moottoribensiinin 43,0 MJ/kg)...

Sensijaan E95:n lämpöarvo on 33,8 MJ/kg ja gasoholin eli E10:n lämpöarvo puolestaan 47,0 MJ/kg...
Lähde? En usko
smile_org.gif

Autolla on niin vaikea mitata kulutusta varsinkin talvella.. On kovat lämpötilavaihtelut ja kylmästartteja ja iso tankki joten siihen mahtuu monenlaista ajoa.
2 edellistankkausta autolla, E10-tankillinen.. kulutus 8.4L (pienin ikinä!). Sitä edellinen tankkaus 98:lla reilut 10L.

Annan lopullisen tuomioni kun pääsen busalla ajamaan matkaa, sillä kulutus oli aina hieman alle 5L matka-ajossa. Joten jos ei pääse enää alle viiteen niin kulutus on noussut. Sitten vielä pitää miettiä että nousiko se yli hintaerotuksen..

No en oo kuullu keltään vielä että kulutus olisi laskenut tankattuaan 95E10 että pointsit sulle siitä jos näin on...meillä kyllä nousi molemmissa autoissa melko reippaasti ja pelkkää matka-ajoa tulee molempiin autoihin.

En meinaan mopooni tunkea tuota E10 menovettä, vaikka honda sanookin että vm.78 jälkeen kaikkiin hondiin sopii E10.
062802moto_prv.gif

Enkä myöskään meinaa pistää sitä autooni, meinaan kyllä tankata ruohonleikkurista --> autoon ja kaikkiin siltä väliltä niin 98.
bowdown.gif

Kielletty on myös 5% etanolia sisältävät polttoaineet. Eikös lopeteta sitten mopojen ja autojen tankkaaminen kokonaan tai haeta bensat ulkomailta :-D

Jos alkoholi sisältää enemmän happea, niin kulutushan voi pienentyä jos seokset ovat olleet alunperin liian rikkaalla ja täten seokset sattuukin e10:llä kohdilleen?

Eikö tuo E10:n suurempi happimäärä mahdollista myös suuremman polttoainemäärän syöttämisen -> lisää tehoa? Tämä tosin taitaa tasaantua siinä jos etanoli ei ole yhtä energiapitoista.
E85:lla, 85% etanolilla ainaskin turbovehkeissä saa enemmän tehoa johtuen korkeammasta puristuskestävyydestä. Vai onkohan tuolla happipitoisuudella myös etua?

Iltalehden sivuilla oli kans uutinen, jossa kerrottiin että Saksassa e10 on ollut fiasko. 70% autolijoista ei tankkaisi/tankkaa sitä ja sen valmistus on joissakin paikoissa jo lopetettu huonon kysynnän takia. Pitävät siellä hätäkokousta. Tuskin pian starttaavat saksalaismotoristitkaan ovat sen ahneempia e10:n perään
033102ass_1_prv.gif

Oma bemari ottaa dieseliä ja suzuki sit 98:a...

Omiin mopoihin oon tähänkin asti tankannu 98:a.
Kotiloon on menny e10, enkä oo huomannu toistaseks mitään ihmeempää muutosta, eli näillä mennään toistaseks.
thumbs-up.gif

Täytyy kyllä myöntää, että olisin kyllä voinut luulla ainakin tiedotuspolitiikan olevan tässä asiassa vähän vakuuttavammalla pohjalla. "Öh tuota, tutkitaan..." ei tässä vaiheessa kuulosta kovin hyvältä, kun tuote on jo valtakunnallisesti käytössä!

Mutta edelleen pitää muistaa myös se, että esimerkiksi USA:ssa E10:ä on ollut käytössä jo vuosia. Ja se, että kun on kyse tällaisesta ajoneuvoihin liittyvästä asiasta, mikään ei liiku niin ripeästi kuin huhut. Tämäkin threadi on siitä hyvä erimerkki.

Itse asiassa juurikin tuo edellämainittu olisi pitänyt niiden tahojen selvästikin funtsia paljon tarkemmin, jotka tämän lanseeraamisesta päättivät. Kunnollisella tiedottamisella olisivat varmastikin voineet välttää suuren osan asioista, jotka nyt on nostettu pöydälle (ja joista jälleen kiertää niitä huhuja vaikka millä mitalla).

Kotiloon on menny e10, enkä oo huomannu toistaseks mitään ihmeempää muutosta, eli näillä mennään toistaseks.  
thumbs-up.gif
Ja öljynvaihto sitten muutaman tuhannen kilsan jälkeen
tounge.gif

Sakemannien kehut
Jos vaihdatat merkkiliikkeessä bemariin (auto) öljyt 3000 km välein sen sijaan, että käytät normaalia 40000 km väliä, tämä tuo lisäkustannuksia noin 10 c / km. Melko reilua siihen nähden, että dieselautolla polttoainekulut ovat pienemmät.

Täytyy kyllä myöntää, että olisin kyllä voinut luulla ainakin tiedotuspolitiikan olevan tässä asiassa vähän vakuuttavammalla pohjalla. "Öh tuota, tutkitaan..." ei tässä vaiheessa kuulosta kovin hyvältä, kun tuote on jo valtakunnallisesti käytössä!

Mutta edelleen pitää muistaa myös se, että esimerkiksi USA:ssa E10:ä on ollut käytössä jo vuosia. Ja se, että kun on kyse tällaisesta ajoneuvoihin liittyvästä asiasta, mikään ei liiku niin ripeästi kuin huhut. Tämäkin threadi on siitä hyvä erimerkki.

Itse asiassa juurikin tuo edellämainittu olisi pitänyt niiden tahojen selvästikin funtsia paljon tarkemmin, jotka tämän lanseeraamisesta päättivät. Kunnollisella tiedottamisella olisivat varmastikin voineet välttää suuren osan asioista, jotka nyt on nostettu pöydälle (ja joista jälleen kiertää niitä huhuja vaikka millä mitalla).
Ei ne jenkeissäkään siitä litkusta tykkää,ja jokaises maassa misä sitä on kokelumielessää niin ei pahemmin käytetä.
Suomi sitten taas vaihteeks perse edellä puuhuun kun ei noi päättäjät mitään mistään tiedä vaan kuntelevat milloin mikäkin lobbaaja
kaboom.gif

Tulevan kesän tilanne polttoaineen osalta näyttää pahalta.
E-10 bensiiniä ei mielellään mp:ään tankkaa ja arabi kansannousut sekä
usan varmuusvarantojen käyttöönotto tulevat nostamaan hinnan
ennätyslukemiin.
Kesällä muutenkin hinnat nousevat kausiluonteisesti.
Itse arvailen 98.n asettuvan 1,70€:n paikkeille.
Minun vähillä kilometreillä (6000-7000) ei niin suurta merkitystä,mutta
rahat ovat pois toisaalta.
Kuinkas sinä aiot menetellä?

Kyllähän sitä joutuu 98:sia tankkaamaan ihan varmuuden vuoksi, eikä tuo 5l/100km keskikulutuksella niin kauheasti vie kun on tottunut että autopuolella helposti menee se 10l/100km.

Itse en kyllä usko että ihan tuonne 1,70e/litra tulee hinnat nousemaan mutta olen ennenkin ollut väärässä
biggrin.gif

Tulevan kesän tilanne polttoaineen osalta näyttää pahalta.
E-10 bensiiniä ei mielellään mp:ään tankkaa ja arabi kansannousut sekä
usan varmuusvarantojen käyttöönotto tulevat nostamaan hinnan
ennätyslukemiin.
Kesällä muutenkin hinnat nousevat kausiluonteisesti.
Itse arvailen 98.n asettuvan 1,70€:n paikkeille.
Minun vähillä kilometreillä (6000-7000) ei niin suurta merkitystä,mutta
rahat ovat pois toisaalta.
Kuinkas sinä aiot menetellä?
Ilometrejä kertyy niin vähän kesällä että en ressaa, kunhan 98:a saa alle 2€/l, ja että sitä tosiaan SAA. Jos ei toi laimennettu versio ala liikkumaan niin pelkään että valtiovalta "pakkosyöttää" sitä jollain muilla keinoilla kuin hintamuutoksilla. Saadaan sitte huudella Rysselissä kuinka helvetin ekolokisia me Suomalaiset ollaan kun kiellettiin 98:n valmistus ja nyt kukaan ei tankkaa muuta kuin E10:ä.

Back