• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Uskaltaako huoltokirjatonta pyörää ostaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommy_84
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Liikkeitä sen enempää mollaamatta, en pidä huoltokirjaa penninkään arvoisena. Onhan sen saanut lukea niin monesta arvostelusta että puolet töistä/korjauskohteista jää tekemättä/huomaamatta liiallisen kiireen tms takia. Itse huollan itse pyöräni koska silloin ainakin tiedän mitä on tehty ja mitä ei ja huollot voi tehdä juuri silloin kuin sen tarve on.

Ostaessani pyörää, katson kuuntelen ja kokeilen mielummin kuin luotan sokeana huoltokirjan sepustuksiin.
Anteeksi kaikilta firmoilta. Hieman yleistettynä tämän lauoin, onneksi se on vain minun mielipiteeni
nixweiss.gif

Musta koko huoltokirja pitäs lailla kieltää.
biggrin.gif
Joutuu jostain öljynvaihdosta maksaa 5000 euroo, jotta saa leiman. Ei mitää järkee.
biggrin.gif

Liikkeen myyjä ei edes halunnut tulla pihalle katsomaan meikäläisen mopoa.. läräili vaan tiskillä nettimotoa ja totesi että ei oikeen mitään hinta arviota voi antaa ennen kuin asentajat on tullu töihin ja tarkastaneet sen (eli arkipäivinä milloin meikäläinen ei taas kerkee)... että semmosta...

Mielestäni voit kiinnittää huomiota siihen missä päin pyörä on ollut ja missä sillä on ajettu. On kaks eri asiaa ostaa pyörä jostain maaseudulta tai esim Hesasta.

Jos kummankin mittarissa on 10 000 niin maaseudun pyörällä tuskin on muuta koneen käyttöä. Jos ostat Stadista, niin pyörään on hyvä lisätä toiset mokomat jo pelkkää tyhjäkäyntiä liikennevaloissa. Niin ja ellei tyhjäkäyntiä niin se on revitys valoista toiseen korkeintaan 100m.

Mielestäni pyörässä pitäis olla käyntituntimittari km-mittarin sijaan.

Sorry jos kaupunkilaiset ottaa tästä ihteensä mutta näin se vain on ja sen titää katiskakauppiaskin.

Tällä lienee menossa öbaut 23. mopo, yhessä on ollu huoltokirja muttemmä sitäkään muista lukeneeni.. Eikä multakaan niitä oo kyselty, enempi on vaan kyselty fiktioo mitä fillari on syöny. Ketään en oo kaupoissa kusettanu eik muakaan oo, ja näkeehän/kuuleehan sen jos täys pommi kyseessä. Käytetyt on käytettyjä ja kulutusosat o kulutusosia. Ja sit ku sen käytetyn ostaa liikkeestä nii on jonkullainen takuunpoikanenkii viel
smile_org.gif

Mitä noista huolloista on kuullut ja testejä lukenut ja sivusta seurannut niin enpä paljoa anna arvoa huoltokirjalle.
Mieluummin sellainen jonka asiantunteva omistaja on huoltanut kuin amatööriasentajien kokeilukappale.

eipä nuo oo kilometrit mullakaan tiedossa, muutako edellisen omistajan kuitit.. joille en sinällään anna mitään arvoa koska lähestulkoon kokonaan sen rempan oon uudestaan tehny itse. pyörähän on vm. -89, jonka mittarilla on ajettu 23tkm...
tounge.gif

ai onko jossain käytetyssä ollu tallella joskus jotain kirjallisuutta? olis ihan kiva tietty jos varsinkin manuaali olisi, tosin en tiedä mitä iloa siitä on kun en ole nähny, aina ollu niin vanhaa kalustoo
062802moto_prv.gif

Jos ostaisin muutaman vuoden käytettyä autoa/mopoa niin varmasti kysyisin huoltokirjaa. Ja varmasti huoltokirjan olemassaolo ja leimat vaikuttavat valintapäätöksessä. Ei se huoltokirja tärkein asia ole, mutta yksi muiden joukossa.

Varmasti monet osaavat itse tehdä huollot, mutta tiedän paljon sellaisiakin tapauksia joissa huolto on vain jätetty tekemässä kuska ei ole pidetty sitä tarpeellisena, ei ole ollut rahaa tai aikaa.

Yksi mitä varsinkin auton huollon yhteydessä tehdään on tietokoneen softien päivitykset. Näitä tuskin kotihuollossa tehdään. nykyään moottoripyörissäkin on niin paljon elektroniikkaa, että eiköhän niihinkin pudotella uutta softaa tarpeen mukaan.

Aina kun olen autoa/moottoripyörää vaihtanut, niin kyllä ostajaa on tuntunut kiinnostavan huoltohistoria.

Suht uudehkoa pyörää olen ostamassa ja kyl mun mielestä vuoden 2003-2006 pyörästä pitäs löytyä huoltovihkonen. Ja niin näyttäs enemmistö täälläkin olevan sen kannalla.

Summa summarum=Emme siis osta pyörää jos ei ole huoltokirjaa.

kyllä noista 2001-2007 mallin pyöristä pitää huoltokirja löytyä! itse en ainakaan osta jos ei vihkoa löydy.

Eipä tullut edes mieleenikään kysellä huoltovihkoa. Tuskin tuli edes suomeen -95 ameriikasta. Tulee tehtyä ite tai hankalimmat ihan ostovoimalla. Enkä päivittele mopon softaa pahemmin. Patterin vaihdan sigmaan kun näyttö hyytyy.
tounge.gif

Jeps - samaa mieltä. Itse ostin -91 pyörän joten huoltokirja ei silloin oleellinen - näkee muista seikoista miten pidetty. "Uusissa" (n. 10v) harkitsisin vakavasti ostoa jos huoltokirja puuttuu. Toki niitä joku voi hukatakin, mutta...

Valitettavasti mp huoltojen tason tuntien voi sanoa
että huoltokirjalla ei ole mitään merkitystä.
(kun mikään ei takaa että huollot on todella tehty)

Back