• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Unohtuuko muilla vilkku päälle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bikefiction
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
näin uutena kuskina olen koittanut ottaa tavaksi että jokaisessa "pienessäkin" kääntymisessä käytän vilkkua ja otan sen pois heti käännöksen jälkeen että homma jäisi tuonne lihasmuistiin jotta olisi automaattinen toiminto.

Mutta kyllä se unohtuu välillä päälle.
Tuolleen minäkin sen oon opetellu.

Nykyään monesti huomaa jo kesken käänöken peukalon sammuttavan vilkun.

Mut silti, joskus.

Siihen on tullukin semmonene et varmistaa sen vielä kerran -pari painamalla kun on ulos mutkasta.

Trumpan kanssa helpommin, kun sen merkkivalot ei päiväsaikaan näy. :/ Neuroottisesti tuleekin paineltua vilkun OFF painiketta ajon aikana.

Tulee palautettua vastaliikkeenä kaasun kääntämiselle. Tuntuu jotenkin luontevalta. Lisäksi tietysti varmistusnäppäilyjä silloin tällöin
tounge.gif

Hauskaa muuten, miten lyhyt se mittarin vilkaisu useimmiten on. Usein hölmistyy, että eikö se vilkku olekaan päällä kun ei merkkivalo palanut.

Kerran jäi. Ei tullu seuraamuksia. Nykyisin painan vilkun pois aina enne vaihteen vaihtoa, oli se sitten mikä tahansa. useinmiten jo kaartaessa.

Yksi mikä voisi auttaa, olisi ylimääräiset vilkun merkkivalot katteen sisäpuolella, jotka olisi paremmin näkökentässä. Esimerkkiä löytyy allaolevevan linkin takaa:
http://fazerowners.yuku.com/forum/viewtopic/id/5824
Otsikon "Indicator repeater extensions" alla.

Nakupyörässä voi tietty olla vaikea löytää sopivaa kohtaa valoille...

mä luulin että mulla on addiktio ainoastaan naamakirjaan ja .orgiin mutta tuleehan sitä vilkunpalautusta paineltua vähä väliä
lookaround_orig.gif

väliin ajaessa tulee sellanen hädänolonen tunne että jäiköhän se vilkku päälle, huh huh
eek.gif

Vielä kerran: tänään ajelulla n 200km,tutkiskelin omaa "vilkkukäyttäytymistä"!  Tosi on,että nykyisessä mopossa auringonpaisteessakin vilkun merkkivalot näkyvät!
Ts ei tarvitse nappia painella.  Toki monessa mopossa on tullut melkein "neuroottisesti" paineltua!     Niinpä,niin on se vaarallista,jos vilkku oikealle vilkuttaa.(Ajankin suoraan). Ei voi kotilokuskia syyttää,jos "osuu"?
sad_orig.gif

Kauden alussa tuntui, että jää päälle jatkuvasti. Nyt kun on taas kilometrejä takana alkaa olla refleksit kunnossa ja ei jää enää vilkku päälle. Suurin synti tuntuu olevan kun on valoissa odotellut kääntymistä pitkät pätkät, meinaa väkisin unohtua vilkku päälle kun on ehtinyt miettiä jo koko päivän tekemiset siinä odotellessa.

Ei unohdu, ainakaan pitempään ku n.150 metriä...  
tounge.gif

Kerra tosin ajoin letkas, ku edestä alettiin näyttä "vilkku pääll" merkkiä. Ite kattelin peileist, et kuka perkel siel vilkuttelee...
Enpä saanu havaintoo kukas olis ja edessä sekä takaa alkoi jo useampi näyttää kiivammin vilkku pääll merkkiä  
mad.gif

Sitt vilkasin omaa mittaria, ja tajusin sen ollevan minä  
crazy.gif

Oli mittarin vaijeri sanonu sopimuksen irti...
kaboom.gif

Ennen unohtui aika usein. Nykyään käy peukalo napilla aina kun isommalle vaihtaessa, samalla kun kytkin pohjassa. Hetken totuttelemisen jälkeen sitä ei edes huomaa tekevänsä enään, se vaan tapahtuu..

Yks erinomainen laite tähän ongelmaan on rakentaa itse peukalo vasempaan käteen, joka räplää ajon aikana vähä väliä sitä namikkaa.

Tämä laite on ilmainen.

Toinen niin ikään ilmainen laite on vilkaista välillä vaiks sinne kojelautaan ni hyvin näkee ku siellä vilkuttaa jokin vihreetä.

Silloin Orgin aloituskesänä 2002 tuppasi Ducatissa olemaan välillä vilkkua päällä ja aina otti pattiin kun sen hiffasi.

Nykysin taas välillä unohtuu käsi osoittamaan kääntymisuuntaan
tounge.gif
(vitsi vitsi)

Ei, vaan H-D tosiaan laittaa vilkun pois itsestään kun risteyksestä lähtee liikkeelle. Nappia ei kannata painella, koska se menee siitä vaan uudestaan päälle..

Suoralla kaistanvaihdossa sitten pitää ite palauttaa eli painaa samaa nappia uudelleen. Ne kun on molemmilla peukaloilla omat näppylät.

itse sammutan vilkun automaattisesti kääntymisen jälkeen, siihen ei tartte mitään halpoja tai kalliita vimpaimia, vain se vaiva jonka peukalolla painaessa joutuu kokemaan. Harva se päivä näen valottoman pyörän mutta vilkku päällä ajetaan sitten sitä tienviertä pitkin kilometritolkulla. Pari läheltäpitiä olen autolla liikenteessä ollessani joutunut kokemaan tälläisten itsemurhakanditaattien takia. Nykyään osaan jo sen verran ennakoida että kyseessä on joku kaksvasenkätinen uusiomotoristi joka ei saa pyöräänsä edes valoja päälle, saati vilkkua pois.. sen verran maltan autolla odottaa että pääsee kokeilemaan onneansa seuraavaan sivutienristeykseen..

mad.gif
Kiitos kun jaoit erinomaisuutesi. Meille muille >20 vuotta mopoilleille kaikesta huolimatta aina joskus käy tuo vilkun unohtuminen....

^ ole hyvä vaan, mulla riittää erinomaisia vinkkejä hengissäpysymiseen tai kolhuitta selviämiseen.

wink.gif

Back