• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ulina takarenkaasta..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SkinTeck
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mä en kyllä kuulisi ulinoita tuossa nopeudessa, senverran ilma humisee.

Sun kypärässäsi tuuli vinkuu, kokeile eri kypärällä?

-J-

Otin nyt etupyöränkin irti ja laakerit oli ihan timmit samoin kuin takalaakeritkin. Ei sormin havaittavia välyksiä mihinkään suuntaan ja pyörii pehmeästi ja helpolla, kun pyörittää. Mun johtopäätös on, että laakerit ovat riittävän ehjät ajamiseen, tuskin ovat ulinan syy enkä viitsi varmuuden vuoksi vaihtaa, kun ei näkyviä merkkejä kulumisesta ole.

Eipä taida oikein jäädä muita vaihtoehtoja kuin renkaat ja nehän loppuvat aikanaan! Uliskoon nyt sitten, jos kerran niin paljon puhuttavaa riittää. Uskallan ainakin ajaa nyt normaalisti, kun laakereissa ei ollut ongelmia edessä eikä takana.

Katsastakaas niinkin erikoinen vika, kuin rengaspaine.

Laitoin jokin aika ennen ulinan alkua renkaisiin ohjeen mukaiset paineet. Niistä oli nollapilkkujotain vuotanut ulos viime viikkoina, kun tarkistin ja nyt laitoin hieman ylipainetta. Eli ulisee oikeilla paineilla, alipaineella ja ylipaineella.

Tutun varaderossa epäiltiin takalaakereita, olivatkin atakarattaan takana olevat kytkinkumit kuluneet, ja pitivät narisevaa ulinaa siellä liikkuessaan, aina vedon aikana.

Tarkoitat niitä kumihampaita, joilla veto välittyy rattaalta itse vanteeseen? Vois olla muuten, paitsi että ulisee vedolla ja ilman.

Ei vissiin kukaan ole vielä kysynyt, mikä rengas on kyseessä..? Merkki ja malli?

Metzelerin Tourancethan noi, ei montaa tonnia ole ajettu pinnasta päätellen.

Sun kypärässäsi tuuli vinkuu, kokeile eri kypärällä?

On kokemusta erilaisista tuulioloista tolla kypärällä, ja se on hiljainen. Ääni tulee "kauempaa". Lisäks ulinahan lakkais, jos laittaa ajossa pään ihan pleksin juuren sisään, mutta ei lakkaa :)

Ulina kuuluu vaimosta???

Vaimon ulina korjattiin jo parin ekan ajokauden aikana, nyt on pysynyt hiljaa ja ehkä sopeutunut jo näihin ajomääriin...

yason sanoi:
Metzelerin Tourancethan noi, ei montaa tonnia ole ajettu pinnasta päätellen.

Niinkuin aiemmin tuolla epäiltiin, niin ei kannata pyörää purkaa, vaan ominaisuus tulee renkaasta.
Tuttu rengas - ulisee, niinkuin moni muukin selkeällä kuviolla oleva rengas.

metzeler_tourance.jpg

tourancehan se ulisee,on vähän kuviollisempi ja pehmeämpi,kuin pelkkä assurengas,tuohan on tarkoitettu sekakäyttäjälle(siis hiekka/assu).

Nomad sanoi:
Niinkuin aiemmin tuolla epäiltiin, niin ei kannata pyörää purkaa, vaan ominaisuus tulee renkaasta.
Tuttu rengas - ulisee, niinkuin moni muukin selkeällä kuviolla oleva rengas.

metzeler_tourance.jpg

Vikojen poissulkeminen kannatti kyllä. En lisäksi ollut aiemmin irrotellut etu- ja takapäätä itse ja paitsi että saivat uutta rasvaa, ni tiedän nyt jatkoa varten, miten ne on kasattu. Eikä ole paha homma irroitella jatkossakaan. Lisäks sain hyvän tekosyyn laajentaa työkaluvarastoa ellei muuta niin ainakin parilla uudella holkilla. :thumbup:

Ei ole sinänsä vaikea kuvitella Tourancejen ulinaa, kun noi kuviot lätsähtää asvalttiin kymmeniä kertoja per kierros. Jostain syystä eivät vaan ulisseet ekojen tonnien aikana. Sinänsä minua ei ulina haittaa, kunhan syy on suhteellisen varmasti haarukoitu renkaisiin.

Tosin se pisti mietityttämään, että miksei kokeilis sileämpiä renkaita sitten, kun nuo on kuluneet. Esimerkiks Marathonit, jos pysytään Metzelerissä, vai onko jokin järkevä syy, miksi juuri matkaenskassa pitäis olla karkeakuvioiset renkaat? Asvaltilla ajoa suurin osa kuitenkin ainakin mulla. Onkos kellään Varadero-kokemuksia tuollaisista enempi touring-tyyppisistä renkaista?

yason sanoi:
Tosin se pisti mietityttämään, että miksei kokeilis sileämpiä renkaita sitten, kun nuo on kuluneet. Esimerkiks Marathonit, jos pysytään Metzelerissä, vai onko jokin järkevä syy, miksi juuri matkaenskassa pitäis olla karkeakuvioiset renkaat? Asvaltilla ajoa suurin osa kuitenkin ainakin mulla. Onkos kellään Varadero-kokemuksia tuollaisista enempi touring-tyyppisistä renkaista?

Ainoa järkevä syy karkeammille renkaille on se että ajelee reittejä jossa niitä tarvitsee.
Eli jos ajot on pääosin päällysteellä niin sileämpää alle, ja päinvastoin, tai sitten jotain siltä väliltä mieltymysten ja tarpeiden mukaan.

yason sanoi:
Esimerkiks Marathonit, jos pysytään Metzelerissä, vai onko jokin järkevä syy, miksi juuri matkaenskassa pitäis olla karkeakuvioiset renkaat? Asvaltilla ajoa suurin osa kuitenkin ainakin mulla. Onkos kellään Varadero-kokemuksia tuollaisista enempi touring-tyyppisistä renkaista?

Miksi pilata hyvä adventure-pyörä katurenkailla? Touranceilla pystyy ajamaan asfalttia ja kohtuullisen hyvin sorateitä, joita Suomessa on hurjasti enemmän kuin asfalttia. Kun Tourancet on nyt alla, niin kannattaa tutustua siihenkin paratiisiin ennenkuin päättä rajoittua asfalttiteiden suppeaan maailmaan.

Eniten riippuu varmaan siitä, miten helposti noi Tourance tuosta kuluu alta pois. Jos toi karkea ja "nappisempi" kuvio kuluu nopeammin kuin touring-rengas, niin sitten viimeistään kokeilen jälkimmäisiä, koska soraominaisuuksilla ei ole tähän asti ollut kovasti käyttöä. Hyvinhän noi Tourancet menee asvaltilla eli ei sinänsä ole tarvetta päästä niistä eroon.

Sorateitä olen jonkun pätkän ajanut Varaderolla, mutta sen verran hiljaista vauhtia, että hyvä hyvin tai huonosti ne sorat meni aiemmalla ei-adventure -pyörälläkin. Eli en osaa sanoa Tourancen hyödyistä soralla. Tosin matkaenskasta on hyötyä Suomen nelinumeroisilla asvalttiteilläkin, kun tulee säännöllisesti sellaista 20 vuotta sitten asvaltoitua perunapeltoa vastaan, että joustovarat ja pehmeä jousitus ovat tarpeellisiä.

Jos noilla nykysillä rinkuloilla nyt sen kymppitonnin ajelis, niin ehtii vielä käydä sorallakin.

Laita seuraaviksi Continental Trail Attack 2. Ajat samat kuin Tourancella, mutta ei ulise. Kestää suurinpiirtein samat kilsat. Niillä pärjää hyvin hiekkatielläkin, jos sellaiselle eksyy. Märässä savessa tai nurmella eivät sitten ole muita sileitä kummempia...

Back