• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tytsylle pyörä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
jos suosituksia kaipaa, niin keskikokoinen 500-600 kustomi on alittelijalle passeli peli. Tietenkin pienempikin jollei tehon puute häiritse.

Esim. Kawan EN500, Jammun Virago 535 ja Hondan VT600 ovat varsin mainioita mopottimia eivätkä vielä kovin raskaita aloittelijan käsiin.

yömaha: Kaikenlaisia ajattelin testailla, tottakai, mut kyl sellanen 600 ois mielessä... On sitä hintelämpienki tyyppien nähty ajalevan.. Ja "isommat" pyörät ne vaan kiehtoo enemmän..!!
inlove.gif

Kauheesti ei vaan oo ajokokemusta vielä kertyny, eli mikä siinä on se vaikein osuus kunnon ajossa isommalla pyörällä?

Vaikeinta lienee ainoastaa käsittely paikallaan tai erittäin hiljaisessa vauhdissa.
Juuripa se oli mm. yks syy customin valintaan,et vaik ei pituutensa puolesta mallinmitoissa oliskaan, niin ainakin jalat ylettyy kunnolla maahan. Plus et kyykyt ei kiinnosta lainkaa...
talktohand.gif

No, ei auta ku koittaa ja kattoo!!
tounge.gif
Ei tänne varomaan olla synnytty!

Japsi customeissa on rokki kaukana..tai jos Popeda on rokkia,niin siitä vaan.
tounge.gif
mitkäs pyörät sun mielestä sit rokkaa?? Harrikat...?
buttrock.gif
biggrin.gif
Minun mielestä kaikki japsi kustomit on kopioita harrikoista,mutta niistä puuttuu se pieni kikkeli.
En sano että ne huonoja pyöriä olisi,mutta rokki niistä kyllä puuttuu.
Parhaiten rokkaa vanhat britti cafe racerit,mutta niitä saakin sitten jo harrastaa ihan tosissaan.
Jos neitonen päräyttää paikalle ukkosen lailla jytisevällä harrikalla,niin jokaisella japsikustomi ukolla nousee verenpaine ja se oma virago ei tunnu enää ollenkaan rokilta.
biggrin.gif

En enää itsekkään ajele H-D:lla,mutta ehkä taas joskus.
Popeda on poppia ja Ducatin Monsterissa on enemmän rokkia kuin japsi kustomeissa yhteensä.
inlove.gif
tounge.gif
sport05.gif

Eipä käy kieltäminen, harrikka ois upee!
bowdown.gif

Mut näin alkuun se ois ehkä jo se liian iso pala haukattavaks, eli ehkä joskus..!!
inlove.gif

Vaikka moni suosittelee ensimmäiseksi pyöräksi jotaki 250 kuutioista tyyliin "hyvä alottelupyörä naiselle" , niin siinä kyllä hieman epäillään naisten taitoja. Riippuu niin paljon ihmisestä ja persoonasta mikä on hyvä pyörä. Joillekkin riittää pienempikin, mutta jos vähäkään suurempaa haaveilee niin tuollanen pyörä jää pieneksi jo ensimmäisen kesän aikaan.

Käsittelyyn vaikuttaa olennaisesti se missä pyörän painopiste sijaitsee. Kustomeissa (ainakin uudemmissa) se on suht alhaalla, joten pyörän painoon ei kannata suoraviivaisesti tuijottaa.

Suurimmat ongelmat ainakin minulla pyörän käsittelyssä on tilanteet jossa pyörää pitää siirtää johonkin lykkäämällä. Näitä tilanteita voi ennaltaehkäistä parkkeeraamalla sopiviin paikkoihin.

Vaikeinta lienee ainoastaa käsittely paikallaan tai erittäin hiljaisessa vauhdissa.
Juuripa se oli mm. yks syy customin valintaan,et vaik ei pituutensa puolesta mallinmitoissa oliskaan, niin ainakin jalat ylettyy kunnolla maahan. Plus et kyykyt ei kiinnosta lainkaa...
talktohand.gif

No, ei auta ku koittaa ja kattoo!!
tounge.gif
Ei tänne varomaan olla synnytty!
166cm pituutta on kyllä ihan kohtalaisesti, sinulla kyllä yltää jalat maahan muidenkin mopottien selästä kuin jonkun piikkisen kustomin (hieman kärjistäen). Itse olen hätäseen yli 1,7 metriä, vaimoke on 163 mutta kyllä hänkin saa ainakin päkiät maahan pyörän molemmin puolin, vieläpä samanaikaisesti =)

Antaisin sellaisen vinkin, että mene johonkin liikkeeseen jossa on paljon prätkiä esillä, sinne vaan rohkeesti koeistumaan ja jos/kun oikein lupaava löytyy niin ei muuta kuin koeajolle!

Harrikoista olen aina pysyny kaukana. Customeita oon joutunu –ja päässy, ajeleen monia. Oma VN800 saapikin jäädä pappapyöräkseni. En henno sitä myydä, vaikka toista vaihdan, kun…

EN 500 on snadisti hätänen peli –hauska, mutta ei ehkä paras opetella. Virago on hyvä aloituspyörä. Vain suuremmissa nopeuksissa kaipaisi enemmän suuntavakavuutta. Se oli monta vuotta Suomessa eniten myydyin pyörä, joten niitä on.

Motopalstavinkki on hyvä, mutta kun menet ostamaan, ota kokenut mukaan. Käytetyn pyörän ostaminen on vaikeampaa, kun auton.

250-kuutioinen custom on mummopyörä, joka ei liiku mihinkään.
033102ass_1_prv.gif
femmefatale: Joo, en sitä tarkoittanutkaan, etteikö olisi hintelämpienkin tyyppien nähty ajelevan tuommoisilla, mutta aivan vastaavasti on nähty isompien korstojenkin ajelevan pienimmillä.

Ja mitä tuohon mummopyöräkommenttiin tulee, niin pyh... Minulle olisi kelvannut mainiosti, vaikka olen satakiloinen... Itse asiassa 125 customikin oli ihan mukava autokoulussa. Ei Suomen rajoituksilla paljon tarvitse liikkuakaan, kaikkia kun ei se 300 km/h tavoittelu kiinnosta sitten pätkääkään...

biggrin.gif
hahaa.loistavaa.Juuri tuota tarkoitin,eli miksi tytöt tykkää nousta H-D:n kyytiin.
Ja ei se pieni pyörä ole isompaa juurikaan helpompi ajaa.
hankalampi myydä ja arvokin tippuu niin nopeaan.
Semmoisen mopottimen ostat,mikä näyttää,kuulostaa ja tuntuu hyvältä.Tuossa järjestyksessä juurikin.

Tytär ajoi kortin ja ajeli alkuun Kawan GPZ 500 S:llä -93, puoli kyykkä katu/matkapyörä. Itse tein muutama vuosi sitten reissun Italiaan samalla pyörällä. Reppua ja rensseliä oli mukana melko paljon. Vaikkei siinä ole tehoa kuin 44 kW eli n. 60 heppaa, se oli aivan tarpeeksi. Moottoriteillä pystyi hyvin pitämään matkavauhtina 160 - 170 km/h pyörän parhaimmalla vääntöalueella 7-8000 kierroksen paikkeilla ja vielä oli varaa vääntää kahvaa. Jos kiinnostaa klikkaa pörssin puolelle ja etiskele Kawa Vantaalta, on myynnissä tarpeettomana.
Tosin eihän se kulje kuin 200 km/h, voipi olla liian vähän.

Itse aloitin aikanani EN-500:lla ja täytyy sanoa, että oli varsin mukava pyörä. Varmaan olisi vieläkin allekirjoittaneella, jollei emäntä olisi niin hanakasti takapenkillä istuskellut.

Tehoa riittää varsin lupsakasti ja on bonuksena vielä kevyt ja ketterä. Ainoa miinus on ei niin väännökkäässä koneessa, mutta sen minkä väännössä häviää, sen tehoissa voittaa.

Joo-o. Mihinkäs te unohditte JAWAN??

Jawa tekee myös kustomeita ja hintakaan ei päätä huimaa...
tounge.gif

Onpi pienempi 350cc ja iso nelari 650cc (Rotaxin koneella) ja nykyaikaa on tuorevoitelut yms. Jawa Finlandin sivuilla on lisää informaatiota.

Kenenkäs motskari muuten lähtee käyntiin talven ulkona seistyänsä, akun latauksen jälkeen ekalla yrittämällä
confused_orig.gif
062802jumpie_prv.gif

Meikä-ämmän lähti, käy ja rämpättää iloisesti!!
inlove.gif

Vaimolle ostin HD Sportsterin 883:na ... kovasti tykkää sillä ajaa... Ducati Mörköä tietenkin ehdotin, muttei tykänny...

Aiemmin ajanut ainoastaan Triumph Tiger T100SS:llään (1965) vuosina 1978-79 ... ja sen jälkeen vasta nyt 2001 aloittanut uudelleen... kovasti on innostunut ja haluaa mopostaan 1200:sen... no jos ens talvena sitte tekis ...

Kenenkäs motskari muuten lähtee käyntiin talven ulkona seistyänsä, akun latauksen jälkeen ekalla yrittämällä
confused_orig.gif
062802jumpie_prv.gif
No minun Suizuki lähti kyllä kans heti hipasusta käyntiin, vaikka akku oli talven paikallaan, enkä käynyt sitä lataamassa välillä.. Akulla on ikääkin varmaan yli 5 vuotta
biggrin.gif

Asiaan: Viragot on kyllä mukavan helppoja ajaa, ja ovat vielä suht kapeitakin joihinkin muihin malleihin nähden, eli voin hyvin suositella aloittelevalle sellaista.. Olen ajanut 535, 750 ja 1100 Viragoilla, enkä itelle laittais ainakaan tuota 535:sta, koska siinä oli paljon vähemmän tilaa kuskille kuin tuossa isommassa rungossa, mikä 750 ja 1100 on.. Mutta sinähän oletkin paljon pienempi (ite 180/95), joten sinulle sekin passsaisi hyvin..
750 ja 1100 on jo ihan mukava ajaa matkaa, ku niissä löytyy vääntöä mukavammin, ja saapi ohituksetkin hoidettua ripeämmin pois alta, mutta kyllä pienemmälläkin pärjää..
750 löytyy käytettyinä melko paljon, eli pitäisi löytyä järkevään hintaankin (vaikka eihän tässä mitään rahasta oo ollu puhettakaan, joten voihan olla että uutta suunnittelet?)
wink.gif

Kun on tuota kokemusta tyttönä/naisena motskalla ajosta, niin kerronpa itsekin kokemukseni. (tosin aloitin piikillä)
Customeista suosittelen Intikkaa. Mulla oli 750 ja 1400 cc. 750 oli aivan liian pieni, niin kooltaan kuin voimiltaankin. 1400 sopiva. Piikin jälkeen isän kanssa vuorotellen ajeltiin 700 Maximilla - loistava ekaksi isoksi pyöräksi. Tokana FZ 750 matkakyykky - sopiva myös.
Ja hattua nostan niille naisille, jotka eka pyöräksi laittavat/saavat HD:n. Reilu vuosi sitten n. 155 centtinen tirppana osti mun vanhan HD FXR:n ekaksi mopoksi ja hyvin on pärjännyt.
smile_org.gif

Kokeile mahdollisimman monta mopoa - kyllä se oma sieltä löytyy.

Taitaa olla unohtunut ainakin yksi joukosta:

Suzuki LS 650 SAVAGE

Yksipyttyinen röpöttäjä..

hihu.gif

Eikä nuo näytä kovissa hinnoissa olevan..

Vuosimalli / rekisteröintivuosi: 1994
Kuutiotilavuus: 650 cm3
Mittarilukema: 31400 km
Hinta: 3.800 EUR

Vuosimalli / rekisteröintivuosi: 1998
Mittarilukema: 28800 km
Hinta: 5.450 EUR

Vuosimalli / rekisteröintivuosi: 1996
Mittarilukema: 40000 km
Hinta: 4.990 EUR