• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Typeryyttäni sinisilmä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 1955
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos kivijalkakaupat loppuu ja tuotteita ei enää pääse niihin hypistelemään niin seurauksena tilataan sitten kaikki suoraan ulkomailta. Tässä vaiheessa on siirrytty jälleen uuteen aikakauteen kaupankäynnissä.
No niin on. Väittäisin, että suurimmalle osalle ostajista monessakin mielessä entistä huonompaan aikakauteen.

Varmaan se maapallo jatkaa pyörimistään tuon jälkeenkin, mutta ainakin itse olen arvostanut sitä, että voin esim. messujen jälkeen lojua kotisoffalla ilman jotain halvatun läppäriä ja selailla, mitäs kaikkea mielenkiintoista onkaan tulossa ensi kaudelle.
Jos suomalaisten liikkeiden hinnat olisivat edes kohtuullisia, niin saattaisipa sieltä jotain tulla ehkä ostettuakin. Se on aivan selvä asia, mistä hankitaan esimerkiksi visiiri kypärään, jso sen saa EU:sta neljällä kympillä ja suomalainen pyytää 100 euroa eikä hinnasta keskustella. Sama nahkatakki suomesta 800 euroa ja tilaamalla neljään sataan. Hinnasta ei keskustella.

Kokeilin kerran paikallisella nahkatakkia, ja yhdessä koossa oli esitelapussa roikkumassa joku vanha alennustarra. Kysyin tästä ja äijjä sanoi, että "ai kappas... no kyllä mää voin sen sulle tuohon hintaan myydä." Hinta tipahti tuosta noin about 150 eurolla. Ennen tuota alennuslappua hinnasta ei keskusteltu. Palvelua tuolla saa venailla ihan rauhassa, tietokoneen näyttö kiinnosstaa enemmän kuin asiakas, joten mikään hätä ei ole bisneksiä tehdä.

Se, että tykkäät lukea esitteitä ja saada suppean kuvan markkinoista kotisohvalta käsin, ei tarkoita sitä, että kaikki näin haluaisivat tehdä. Katselin noiat Duellin ja Allrightin kuvastoja niin siellä on ne samat kamat samalla hinnalla vuodesta toiseen.

Jos haluat tietää mitä on tulossa ensi kaudelle, suosittelen ostamaan noita brittien lehtiä. Siellä ajellaan ympäri vuoden ja lähes joka lehdessä on läjäkaupalla uusia kamppeita testissä ja vanhempia ajettuna. Tarinoitukin on hieman vielä pelkän hinnan lisäksi ko. kamppeesta.

Storm Motorilla on palvelua aina saanut ja hinnatkin ovat useimmiten sellaisia, mitkä viitsii maksaa tarpeen tullen. Valikoima on valitettavasti suppea, joten läheskään joka kerralla ei löydy sitä mieluista tavaraa, mutta asioin vastaisuudessakin.

Ehkä ne yhtiöt siirtää tuotantoo just siks ulkomaille kun kotimaasta ei enää niitä voittoja..  
idea3.gif
Eiköhän kuluttajat alkanu ensin näitä halvempia tuotteita haluamaan ja sitten vasta firmat lähti ulkomaille kun Suomessa tehdyille tuotteille ei enää saanut katetta..

Halvan kodinkoneen hinta näkyy työttömyydessä.
Ehkä ne yhtiöt tekevät halpamaissa kamaa sen takia, koska pystyvät. Tehdyillä voitoilla voi sitten vallata markkinat pienvalmistajilta.

Naurettavaa kuvitella, että firmat pitäisivät tuotannon hyvää hyvyyttään kalliissa maissa.

Sitäpaitsi, mitä tuotantoon tulee, niin eipä noita ajokamppeita ja pyöräsälää ole muutenkaan kotimaassa koskaan massatuotettu.

Olen jossain aikaisemmin kommentoinut kotimaisten mp liikkeiden toimintaa negatiivissävyisesti.
Lähtökohtaisesti ostaisin mielelläni kotimaisesta ja mieluiten oman paikkakunnan liikkeestä ja tukisin näin kotimaista työtä, mutta toistuvat huonot kokemukset ovat siirtäneet tilauksia yhä enenevässä määrin ulkomaisiin nettifirmoihin.
Ensimmäinen asia mikä jurpppii on se että toisinaan jo liikkeeseen mennessä  tulee olo, että häiritsee myyjien vapaa-ajan viettoa ilmestymällä paikalle kyselemään typeriä.
Toinen asia mikä ehkä eniten on ottanut päähän on se, että otetaan puhelinnumero tai sähköposti osoite ja luvataan ilmoittaa koska tuote saapuu, tai onko tuote yleensä saatavilla, eikä yhteydenottoa koskaan tule.
Juuri tälläkin hetkellä odottelen lähetystä kotimaisesta yrityksestä, jonka toimitusaika pitäisi olla 2-7 vrk, enkä edes tiedä kahden viikon jälkeen missä vaiheessa tilauksen käsittely on.
Pääosin tilaan Saksasta tai Englannista nykyään tarvikkeita, koska toimitukset ovat nopeampia ja tuotteet edullisempia. Lisäksi yleensä tulee ilmoitus, jos tilaus viivästyy. Tällä saralla monella kotimaisella yrityksellä on vielä opiskeltavaa.
Työvoiman hinta nykyään ei noissa maissa ainakaan ole enää edullisempi kuin kotimaassa, mutta myyntivolyymit ovat tietenkin suurempia.
Kotimaan liikkeissä on toki monia positiivisia yllätyksiäkin tullut vastaan ja näitä liikkeitä pyrin aina käyttämään jos oikea tuote löytyy.
Vaikka periaatteellisella tasolla vastustan sitä, että käy sovittamassa kotimaan liikkeessä ja tilaa netin kautta, niin siihen olen kyllä itsekkin ajautunut.
Jos esim. 500€ tuotteessa hintaero on 150€, kuten usein on asian laita, tulee ylipääsemätön kiusaus tilata se halvemmalla saatu tuote.
Toisaalta jos hintaero on laskettavissa kympeissä ja kotimaan liikkeestä on hyviä kokemuksia, niin tuen poikkeuksetta kotimaista liikettä.
Omalla kohdallani palvelun laatu ja tiedonkulku viivästystapauksissa on keskeisin tapa pitää minut tulevaisuudessakin asiakkaana.
Olen vielä niin vanhakantainen, että ajattelen asiakkaan olevan "kuningas" kaupanteossa.
smile_org.gif

Joo en minä kenenkään omiin valintoihin halunnut puuttua. Ainoastaan siihen, että kukaan ei tuo niitä tuotteita tänne pelkästään soviteltavaksi, ainakaan vähän pidemmässä juoksussa.

Eli jos homma menee siihen, että tilataan ulkomailta, niin vastaavasti vähemmän on nähtävillä ja kokeiltavissa siinä "lähikaupassa", ja tästä on turha napista, koska olemme ostokäyttäytymisellämme sen aikaansaaneet.

Ja ihan vaan henkilökohtaisena mielipiteenäni pidän yhä sen, että netti on kyllä kätevä monessa asiassa, mutta nimenomaan ajovarusteiden hankkimisessa lähipaikka, jolla on roipetta hyllyssä, on silti paras. Olkoon sitten vaikka kaikkinensa hieman kalliimpi.

Tässähän tämä ikävä ongelma on! Ostin kotimaiselta toimittajalta, enkä tahdo saada ostamaani tuotetta millään. Jos jotakin olen ymmärtävinäni, menisi homma toisinpäin näin. Ostaisin luotolla tuotteen hinta 750 €. En maksaisi sitä sovitussa vaikkapa kahdessa viikossa, tulisi eka karhu, jossa todettaisiin huomautusmaksu 5-10 € + viivekorko 8%. Tulisi toinen noin kuukausi ostosta. Menisi perintään varmasti kolmen kuukauden sisällä, perintäkulut, huomautuskulut ja korot yht. n 200 €. Nyt saatan saada tuoteen joskus ehkä, mutta tuskin paketissa kahtasataa euroa hyvityksenä....

Joo en minä kenenkään omiin valintoihin halunnut puuttua. Ainoastaan siihen, että kukaan ei tuo niitä tuotteita tänne pelkästään soviteltavaksi, ainakaan vähän pidemmässä juoksussa.

Eli jos homma menee siihen, että tilataan ulkomailta, niin vastaavasti vähemmän on nähtävillä ja kokeiltavissa siinä "lähikaupassa", ja tästä on turha napista, koska olemme ostokäyttäytymisellämme sen aikaansaaneet.

Ja ihan vaan henkilökohtaisena mielipiteenäni pidän yhä sen, että netti on kyllä kätevä monessa asiassa, mutta nimenomaan ajovarusteiden hankkimisessa lähipaikka, jolla on roipetta hyllyssä, on silti paras. Olkoon sitten vaikka kaikkinensa hieman kalliimpi.
Mutta eikös tässä ole kysymys siitä ettei ketjun aloitta saanut Suomalaiselta myyjältä tuotetta. Tässähän on juuri suosittu Suomalaista. Asiahan on niin, että ainakin minä tilaan tuotteen sieltä mistä sen varmasti saa. Ja tässä tapauksessa näyttäisi ettei kannata Suomesta ostaa, koska se on kallis ja sitä ei toimiteta vaikka se on maksettu ( tai koska se on maksettu).

Nii ja millai tollane tilaamine jostain ulkomailt oikee tapahtuu?? Ekak maksu ja tavara postiin vai kullai?
confused_orig.gif
nixweiss.gif

Nii ja millai tollane tilaamine jostain ulkomailt oikee tapahtuu?? Ekak maksu ja tavara postiin vai kullai?
confused_orig.gif

nixweiss.gif
Just näin ja kun maksaa paypallilla niin ei ole mitään hätää. Ne hoitaa homman jos tavaraa ei tule.

Ja mitä tulee niihin kotimaisten kataloogeihin niin en ymmärrä miksi niitä pitää lähettää kotia jos ovat niin kauhea kulu ja muutenkin ihan järjetöntä tuhlausta. Jos mä haluun sen kataloogin niin olisin valmis hakemaan sen putiikista tai sitten pyytäisin että lähettävät. Ihan saman kuin puhelinluettelot, en ole sellaista pakettia enään moneen vuoteen avannut, mutta silti se tupsahtaa postilaatikkoon ja sieltä samantein vieressä olevaan paperinkeräyslaatikkoon. Järkeä saa ja pitää käyttää.

Mutta eikös tässä ole kysymys siitä ettei ketjun aloitta saanut Suomalaiselta myyjältä tuotetta. Tässähän on juuri suosittu Suomalaista. Asiahan on niin, että ainakin minä tilaan tuotteen sieltä mistä sen varmasti saa. Ja tässä tapauksessa näyttäisi ettei kannata Suomesta ostaa, koska se on kallis ja sitä ei toimiteta vaikka se on maksettu ( tai koska se on maksettu).
Sekä Suomesta että ulkomailta löytyy varmasti toimijoita, jotka ovat luotettavia (ylivoimainen valtaosa). Ja sitten löytyy sellaisia, jotka eivät ole.

Tuli aikanaan huomattua, kun olin tilaamassa järjestelmäkameraa ulkomailta, että netissä löytyi ihan täysiä huijarifirmoja, ja jos niille olisi siirtänyt rahansa, hyvin todennäköisesti ainakaan kaivattua tuotetta ei olisi näkynyt. Pahimmassa tapauksessa ei myöskään rahoja. Joillakin oli tarjolla jopa ´webcam-kuvaa heidän toimistoltaan tai varastoltaan´ - ja todennäköisesti ko. "puljulla" ei ollut ainuttakaan myytävää tuotetta edes olemassa. Olin itse asiassa todella yllättynyt, että noin härskejä vedätyksiä on olemassa. Epäilyttävän halpa hinta onneksi sai kellot soimaan.

Siinä vaiheessa jos rahat on menneet, eikä tuotetta kuulu, on huomattavasti helpompaa, jos myyjätahon sijaintipaikka on samassa maassa missä itse asut.

Tilaan renkaista lähtien melkein kaikki netin kautta jos kotipaikkakunnan myymälästä ei kilpailevalla hinnalla löydy ja kokemuksen mukaan kahdesta kolmeen viikkoa alkaa olemaan ihan maksimi tavoiden toimituksen odottamiseen, joten suuresti ihmettelen 3kk odotusta...

Samanlaiseen ongelmaan minäkin törmäsin ostaessani MP-08 messuilta Allright:n osastolta pehmeät sivulaukut. Maksoin tuotteen heti, mutta tavaran sain vasta useiden soittojen jälkeen kesäkuun puolivälissä.

Suomalaisille yrityksille taitaa olla yhdentekevää se kuinka tyytyväinen asiakas on palveluun.

Kyse ei ole nyt tuosta ja aika kaukaisesta skenaariosta puhut, että nettimyynti tappaisi kivijalkavähittäiskaupan varsinkin kun osalla suomalaisista puljuista on jo hyvin toimivat nettimyymälät.

Kyse on siitä, että ihmiset ovat mieluummin ilman, kuin kantavat roponsa suomalaisiin myymälöihin, koska hinnat ovat niin kovia. Esim. nimeltä mainitsemattomalla Arai-jälleenmyyjällä on vuodesta toiseen samat potat siinä hyllyssä ja lähtevät vasta sitten "poistoalesta" eli jotain -70%. Puoleen hintaan kun pitävät niitä esillä, niin hinnat ovat nuo normaalihinnat ja siihen vielä nätisti katetta päälle. Normaalihinnalla tarkoitan hintaa, jonka saksalainen tai brittiläinen jälleenmyyjä tuotteesta veloittaa.

Keskivertona tuo palvelu mitä moottoripyöräliikkeissä olen saanut, on ala-arvoista. Joko sitä ei ole lainkaan ja kerran on jopa vittuiltu päin naamaa. Tässä vaiheessa sanoisin, että siinä on turha kitistä tai puolustella, jos ei ole edes välttävää palvelua noiden hintojen taakse laittaa.

Kyse ei ole nyt tuosta ja aika kaukaisesta skenaariosta puhut, että nettimyynti tappaisi kivijalkavähittäiskaupan varsinkin kun osalla suomalaisista puljuista on jo hyvin toimivat nettimyymälät.
Jaa mitenkä niin ei ole kyse juuri tuosta?? Oli ylihintaisia tai ei, niin ei niitä kamppeita kukaan rupea hyllyssään seisottamaan vain siksi, että nettiostajat voisivat heillä käydä urkkimassa koot.

Sinä nyt näytät vaan olevan kovasti mieltynyt siihen nettiostamiseen. Onhan siinä toki hyvätkin puolensa, mutta ainakin itse olen vähän huolestunut siitä, että kohta ei ns. omalta kauppiaalta saa enää varusteita laisinkaan. Minua ei yksinkertaisesti huvita alkaa jotain pikku rättejä etsiskelemään ja tilailemaan mistään. Olen valmis jopa maksamaan ekstraa siitä, että saan ne läheltä, ja heti mukaan.

Se on ihan paskapuhetta, ettei suomalaisissa mp-liikkeissä osata palvella. Ainakin tällaisena yleistyksenä. Löytyy niitä sellaisiakin liikkeitä, missä osataan, mutta suomalainenhan on sellainen, että jos hän saa hyvää palvelua, hän jurottaa hiljaa, ja jos saa huonoa, hän tulee nettiin ´avautumaan´. Kannattaa toki äänestää jaloillaan, sillä se palvelukin alkaa paranemaan, mutta siirtyminen 100% nettiin ei myöskään ole mikään tae hyvästä palvelusta. Sielläkin on hajontaa myös tuossa asiassa.

Itsellä kokemusta Duellin ja heidän jälleenmyyjän toiminnasta.
Olin ostamassa Dainesen valkoista Arizonan takkia jota ei Suomesta löytynyt. Kysyin Duelin jälleenmyyjältä josko he saisivat tilattua tuotteen. Luvattiin asiaa selvittää. No minä sain olla se joka aina soitti ja kysyi miten asia etenee ja asia eteni vain silloin, kun minä soitin. No lopulta lähetin ite Duelille viestiä ja kysyin asiaa. Sanottiin ettei kyseistä takkia enään saa ja tulee uusi malli tilalle.
No tilasin takin itse suoraan Dainesen verkkokaupasta ja takki tuli Suomeen 2 viikossa. Kummasti näyttää takkia vieläkin löytyvän Daineselta vaikka Duel sanoi että takki loppunut.

Tampereella taas olen saanut loistavaa palvelua R.M. Heinolta ja Yamaha Centeriltä. Aina, kun käynyt ostaan varusteita on palvelu pelannut

Eipä ois tullu itselle mieleenkään Dainesea kysellä Duellilta, vaan Stormilta.

Back