• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Työntö, veto vai molemmat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NOx
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
hidas57 sanoi:
Just noin. Ja jotta nivel lantiossa pelaa, niin kannattaa ottaa hyvä tuntuma pyörään polvilla. Ainakin temppuradalla, jossa ennättää varautua.

Hyvä ajoasento on perusta kaikkeen ajamiseen ja hyvän ajoasennon perusta taasen on se, että alakropalla (jalkapohja, kantapää, perse, reidet, polvet) otetaan hyvä tuki pyörästä ja keskiruodolla kannetaan sitten yläkropan paino kiihdytyksissä, jarrutuksissa ja mutkissa. Kädet ja pää (ja oikeastaan kaikki vähän navan yläpuolelta alkaen) tarttis sitten pitää rentoina tilanteesta riippumatta.

mchuurre sanoi:
Eli et siis tiennyt ! Tiedät ja osaat kuitenkin tuomaroida täällä ken osaa vastaohjauksen, outoa?:blink:
No tuo sun Kysymys oli samaa tasoa kuin, että jos joku vetää sua känttyyn, niin tuleeko nenästä verta? suattaapi tulla tai olla tulematta... :D
Sanotaanko näin, että olen joskus osannut sen tehokkaastikin ja tiedän miten mun pyörät käyttäytyy kun tuota harjoittelee.
Eiköhän nuo mut Pekan, Nitrouksen ym. viestit jo aika selvästi kerro miten se homma menee. Ei mun tarvinne samaa asiaa enää uudelleen selittää.
Mulle on ihan käsittämätöntä miten tämä voi olla noin vaikea asia ymmärtää, tai sit joilakin on vaan näin talven kynnyksellä plajon aikaa ja iso kasa popcornia koneen vieressä...

zpete sanoi:
Mulle on ihan käsittämätöntä miten tämä voi olla noin vaikea asia ymmärtää, tai sit joilakin on vaan näin talven kynnyksellä plajon aikaa ja iso kasa popcornia koneen vieressä...
Tämä on hyvää terapiaa ajokauden päättymisestä seuraaviin "vieroitusoireisiin".

zpete sanoi:
No tuo sun Kysymys oli samaa tasoa kuin, että jos joku vetää sua känttyyn, niin tuleeko nenästä verta? suattaapi tulla tai olla tulematta... :D
Sanotaanko näin, että olen joskus osannut sen tehokkaastikin ja tiedän miten mun pyörät käyttäytyy kun tuota harjoittelee.
Eiköhän nuo mut Pekan, Nitrouksen ym. viestit jo aika selvästi kerro miten se homma menee. Ei mun tarvinne samaa asiaa enää uudelleen selittää.

Vasemmalle vai oikealle ? Ei pitäs olla vaikeeta !

Jos ei ole pärrää, ota fillari ja kokeile....helppoa!

Nitrous sanoi:
Hyvä ajoasento on perusta kaikkeen ajamiseen ja hyvän ajoasennon perusta taasen on se, että alakropalla (jalkapohja, kantapää, perse, reidet, polvet) otetaan hyvä tuki pyörästä ja keskiruodolla kannetaan sitten yläkropan paino kiihdytyksissä, jarrutuksissa ja mutkissa. Kädet ja pää (ja oikeastaan kaikki vähän navan yläpuolelta alkaen) tarttis sitten pitää rentoina tilanteesta riippumatta.
Noin mä teen. Yläkroppa on rentona ja se pyörä vaan mutkittelee kropasta huolimatta.

Pekka
:O:O:O

Pekkavee sanoi:
Tuota työntöohjausta ei ymmärtääkseni opeteta oikein tosissaan missään siellä EAK kursseilla, joita monet järjestävät.
Eikä autokouluissakaan.
Sitä pitäisi oikeasti opettaa kunnolla ja perusteellisesti. Ja eri vauhdeissa kanssa.
Itse olen käynyt mm MP69 EAK kursseilla monta kertaa, mutta ei siellä koskaan ollut kunnon opetusta tuosta työntöohjauksesta.
Ei sen teoriasta ja puhumattakaan harjoituksista.
Joku väistöhomma oli, mutta ei siihen saanut ohjeita miten se pitää tehdä.
Itse on pitänyt opetella ja kirjoista ja netistä lukea.

Pekka

No nyt pitää kyllä sanoa, että olet joko nukkunut sen väistöosion tai sitten kyllästynyt kuuntelemaan, kun sitä selitetään minuuttitolkulla, mitä vastaohjauksella tehtävässä väistössä tapahtuu.

Tai ehkä meillä on erilainen käsitys kunnon opetuksesta.
Olen henkilökohtaisesti nähnyt sinut kerran Motoristi Survival -kurssilla, tosin olen ollut vasta 10 vuotta koulutusvastaavana ja kerhohan on antanut vapaaehtoista jatkokoulutusta motoristeille jo neljäkymmentä vuotta.
Seuraavassa kouluttajien palaverissa sinun ryhmäsi kouluttajat punnertavat ylimääräiset 10 punnerrusta.
Oppivat ohjeistamisen tärkeyden.

Hienoa, että olet kuitenkin jaksanut opiskella kirjoista ja netistä.

t: markku
MP69 Koulutusvastaava

puh sanoi:
No nyt pitää kyllä sanoa, että olet joko nukkunut sen väistöosion tai sitten kyllästynyt kuuntelemaan, kun sitä selitetään minuuttitolkulla, mitä vastaohjauksella tehtävässä väistössä tapahtuu.

Tai ehkä meillä on erilainen käsitys kunnon opetuksesta.
Olen henkilökohtaisesti nähnyt sinut kerran Motoristi Survival -kurssilla, tosin olen ollut vasta 10 vuotta koulutusvastaavana ja kerhohan on antanut vapaaehtoista jatkokoulutusta motoristeille jo neljäkymmentä vuotta.
Seuraavassa kouluttajien palaverissa sinun ryhmäsi kouluttajat punnertavat ylimääräiset 10 punnerrusta.
Oppivat ohjeistamisen tärkeyden.

Hienoa, että olet kuitenkin jaksanut opiskella kirjoista ja netistä.

t: markku
MP69 Koulutusvastaava

Ei nyt puhuta henkilöistä vaan asioista.

Em. on ihan normisetti liittyen asiaan, josta erilaiset auktoriteetit käyttävät nimitystä
"auktoriteettiongelma".

Sellainenhan se usein on, vaikka konkreettisesti päivastainen kuin se auktoriteetti kuvittelee :D.

Alaisella/oppilaalla jne. ei ole muuta ongelmaa kuin se auktoriteetti itse :grin:.

Mäkin ihmettelen että mitäs EAK-kursseja jotkut hemmot on käynyt jos ei tätä oopusta ole siellä esitelty ?

Ekalla kurssillani, vuonna -88, (Vilppula-Mänttä), tuota ei tosin vielä ollut olemassa, mutta kaikki nykyisin MP69-kerhon järjestämät kurssit, tietääkseni pohjautuvat & perustuu täysin tuohon, alunperin norskien koulutusoppaaseen. Ja On hyvä painos!

Ja silloin aikoinaan, kun tuota oopusta ei vielä ollut, muistan hyvin kuinka sen aikaiset kouluttajat, Kortesuon Antti, sekä Kari Hanski, (KooHoo) :respect:, opettivat hyvinkin tarkkaan ja havainnollisesti tuon vastaohjauksen jota myös käytännön harjoituksissa harjoiteltiin, ja moneen kertaan. Että ihme jos ei nykyään ?:O

Ja sulle Pekkavee: Kerta toimit nyt opettajana, voisit hyvin ja helposti havainnollistaa tuon vastaohjauksen toiminnan sillä irrallisella polkupyörän vanteella koko luokan edessä, (kuten aikoinaan AK + KooHoo teki) :thumbsup:

Tästä, sivu 12

Ja topicin aloittajalle vastaus: molempi parempi !:thumbup:

mchuurre sanoi:
Ja sulle Pekkavee: Kerta toimit nyt opettajana, voisit hyvin ja helposti havainnollistaa tuon vastaohjauksen toiminnan sillä irrallisella polkupyörän vanteella koko luokan edessä, (kuten aikoinaan AK + KooHoo teki) :thumbsup:
Hyrrävoimat saavat aikaan vain noin 12 % kallistamiseen tarvittavasta momentista esim. 80 km/h nopeudella.
Eli 3.5 Nm. Se on tosi vähän, jos miettii vaikka ruuvin kiristämistä. Jotain 4 mm ruuveja vedetään tuohon momenttiin. Ja jos vetää vapaalla kädellä, niin menee helposti kierteet. Tarkka momenttiavain on hyvä.

Se 3.5 Nm momentti on noin kilon sokeripussi 35 sentin vivun päässä siinä pyörän sivulla. Ei sillä pyörää paljon kallisteta.

Se hyrrävoimien aiheuttama momentti voi olla merkittävä kilpa-ajossa kovilla nopeuksilla, mutta varsin pieni normaaliliikenteessä.
Ei se pyörä pelkillä hyrrävoimilla käänny.
Tuolla lisää siitäkin aiheesta Kohdassa "Gyroscopic effects"
On meillä siellä mopokoulussa polkupyörän pyörä käsikahvoineen tuota hommaa varten.
Sitä ei kyllä juurikaan käytetä, koska sitä kääntelemällä ei opi työntöohjausta eikä edes työntöohjauksen oleellisinta asiaa eli tangon kääntämistä. Eihän siinä ilmassa pyörivässä pyörässä ole edes tukipistettä, jonka siirtymä pois keskilinjalta voisi vasta saada aikaan sen vastaohjauksen.

Pekka

Viimeksi muokattu:
Jysähdettiinkö nyt kevääseen saakka paniikkitilanteeseen ja hätäväistöön? :blink:

Vittumaisempi juttu jos mopoilu tästä eteenpäin on vaan sitä itseään....

Mitään ei tapahdu, mikään ei tunnu miltään ennen kuin..... :kääk:.

:;):

Eli ollaanko nyt kaikki sitä mieltä että vastaohjauksella sitä mopoa käännetään, kuten herra Mchuurteen linkistä selviää?

Itse enempi työnnän kuin vedän tai ehkä ajan enemmän oikealla kädellä kuin vasemmalla. Vasen on vähän rikki.

Tämä vetämisen ja työntämisen dynamiina liittyy myös tähän lantion liikkeeseen ja alaropan jäykkyyteen. Vetäessä jää helpommin pystyyn kun työnnössä taas kroppa painuu kurvia kohti luonnollisemmin?

shyhander sanoi:
Tämä vetämisen ja työntämisen dynamiina liittyy myös tähän lantion liikkeeseen ja alaropan jäykkyyteen. Vetäessä jää helpommin pystyyn kun työnnössä taas kroppa painuu kurvia kohti luonnollisemmin?

:thumbup:ASIAA!!! Mitä edempänä (tai ylempänä)kehon painopiste on, siis mitä kyykympi asento, sitä tärkeämpi on vartalon sisäkyljen AKTIIVINEN ojennus joka on mahdollista vain työntämällä saman puolen kädellä. Vastakkaisen puolen vetäminen ei vaikuta ylävartalon ja pään oikaisuun yhtä tehokkaasti. Samalla aktiivisesti ojennettu kylki ja yläraaja (lue. ajaja) on valmiina mahdollisimman tarkasti ja nopeasti reagoimaan tarvittaessa esim kesken kaarteen tarvittavassa "pystyynnostossa" supistamalla kylkeä. Myös havaintotoiminnot eli silmät ja korvassa oleva tasapainoelin ovat toimintansa kannalta optimaalisimmassa asennossa pään ollessa horisonttilinjassa.

^Ja nyt kaks edellistä kommenttia sotkee tehokkaassa väistössä käytetyn ohjaustekniikan normaaliin mutka-ajoon. Toisessa kroppa jää pystyyn kun taas toisessa kroppa viedään mutkan suuntaan.

Jos nyt ihan alkuun palataan, homma taisi olla "työntö vai veto" :D.

Täähän on pahempaa kun tarhan pihalla :D.

Moni haluaa liittää vastaaohjamisen pääosin muuhun kaksipyöräisellä kääntymiseen kuin
paniikkitilanteeseen ja hätäväistöön.

Moni haluaa myös käsitellä vastaohjaamista tekniikkana yhdistettynä muulla tavoin
tehtävään kaksipyöräisen kallistamiseen..... ja jopa pohtia asioita
sujuvan etemisen puitteissa ihan luonnollisena ja normaalina jatkumona muussa yhteydessä
kuin keilan... traktorin tai vastaavan pompatessa silmille.

Edelleen toiset ovat (ihan syystäkin) kiinnostuneita punnitsemaan mitä ja
miten se kehon asemointi vaikuttaa missäkin tilanteessa.... esim.
halutessa varautua liukkaisiin kohtiin mutkissa tms.

Mutta ei saatana.....:D !

Monen maailmassa on näköjään vain yksinomaan vastaohjaus ja hätäväistö :D.

Varmaan hienoja kilometrejä tullut.... ja tulossa :D.

Miettikääpä nyt ikuiset hätäväistäjät..... vaikka....
Kummalta puolelta se peli ihan oikeasti kiertää sen "puuttuvan kaivonkannen"
suoraan ajaessa kun tilanne huomataan vasta ihan nenän edessä..... ja tehdään se agressiivinen
hätäväistö työntämällä ohjaustankoa oikealla kädellä :;):
Saa luntata vaikka aiempana linkitettyjä videoita.....
ja jopa yllättää itsensä imemästä nenäänsä :grin:

Se tunnetu "joku" vois tehdä tästä yhteenvedon tai..... työnnön, niin päästäisiin taas aloittamaan puhtaalta pöydältä! :thumbup:

Ajokausikin on vasta loppumassa ja kostea kylmä, runsasluminen talvi edessä lumitöineen.:)

Minä lähden vastaohjausta "treenaamaan" sinne missä on lämmin! Palaan jälleen näille kulmille mp2014-messujen aikaan. :grin::bye:

Bone sanoi:
Mutta ei saatana.....:D !

Monen maailmassa on näköjään vain yksinomaan vastaohjaus ja hätäväistö :D.

Varmaan hienoja kilometrejä tullut.... ja tulossa :D.

Miettikääpä nyt ikuiset hätäväistäjät..... vaikka....
Kummalta puolelta se peli ihan oikeasti kiertää sen "puuttuvan kaivonkannen

Ja joskus kannattaa myös olla väisämättä ja antaa soittaa läpi vaan.

Mulla on näihin kilometreihin pukannut eteen alle sekunnin reaktioajalla kana, kukko, kissa, koira ja peura.
Pisteeksi iin päälle kotilolla fasaani ja jänis. Odottelen koska ne soitaa ja sanoo että tule vaihtamaan se ajokortti metsästyslupaan.:orgmp::orgmp::orgmp::orgmp::cruising::cruising:

Viimeksi muokattu:
Bone sanoi:
Jysähdettiinkö nyt kevääseen saakka paniikkitilanteeseen ja hätäväistöön? :blink:
:;):
Kuka täällä pelkästään hätäväistöstä kirjoittaa.
Noi minun esittämäni asiat työntöohjauksesta ainakin pätevät kaikille nopeuksille ja kaikkiin tilanteisiin. Nopeisiin ja hitaisiin.
Sitä pyörää on oikeasti tosi helppo ja rento ohjata pelkällä työntöohjauksellakin ja ihan normiajossa kans.
Siitähän oli jo alkuperäisessä kysymyksessä kysymys. Että työntää vai vetää.

Pekka

Kun tuossa aiemmin oli puhetta erilaisista eepoksista, niin pakko vielä todeta, että MP-maailmassa on vain kaksi raamattua Keith Coden "Twist of the Wrist" osat I & II. :grin:

Barnes sanoi:
Kun tuossa aiemmin oli puhetta erilaisista eepoksista, niin pakko vielä todeta, että MP-maailmassa on vain kaksi raamattua Keith Coden "Twist of the Wrist" osat I & II. :grin:

Nuo on katuajelijalle ihan hyvää perustietoa, mutta rata-ajoon jonkin verran liikaa yksinkertaistettua ja osittain vanhentunutta tietoa.

Back