• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Työkalut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja riisor
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sanoi:
-pätkä letkua (jarruneisteiden vaihtoon)

Uusien mallien (ABS) kanssa pelkkä letku ei taida riittää vaan tarvitset hydr. yksikön täyttökorkkiin sopivan suppilon (letkun lisäk

Näin minäkin luulin mutta hyvin homma sujuu ilmankin. Korkki vain auki ja täyteen litkua, sitten jarru pohjaan ja samalla jarrun nippa auki ja takaisin kiinni, sitten nippa kiinni jne... Litkua pitää lisäillä ABS-ykikön kuppiin useita kertoja mutta korkki-suppilo viritystä ei välttämättä tarvita.

Integral ABS-vehkeissä kannattaa ekaksi imeä apsi-yksikön etu- ja takapiirien kammioiden pohjalta vanhat liemet pois. Mun vehkeessäni oli ilmeisesti aina vain lisätty uutta ja päästetty vanhat pihalle nippojen kautta, jolloin pohjalla oleva neste oli jo varsin ruskeaa ja selvästi kangistunutta.

En nähnyt öljysuodattimen avainta missään?

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Elä semmosia... vaihdata hullossa K&N suodatin, jossa on pinnassa holkille sopiva nystyrä. Tämän jälkeen vaan samaa suodatinta peliin.
062802moto_prv.gif

Tein saman jo RS aikaan ja heti Gessun hommattuani toistin toiminnon. Helppoa ja mukavaa
biggrin.gif

Hyvä vinkki. No mun mopossa oli kammiot täysin tyhjät. Ilmeisesti huoltofirma jossa jätetään laturin hihna 60tkm kohdalla vaihtamatta ja tulpat löysälle jättää myös jarrunestepinnat katsomatta, vaihdosta puhumattakaan kun kahvoissa ja absissa on eri väriset nesteet.

Kannattaa apteekista hakea 50ml lääkeruisku tai pari. Niillä on helppo imeä nestettä absista ja kahvoista.

Jos jo kaikki käsityökalut on jo koluttu läpi, niin eihän se kotikorjaaja tarvii enää muuta kuin tuon:

http://www.hex.co.za/gs911/index.html

Sillä on sitten hyvä katsella Motronicin ja jarrusysteemien sielunelämää sekä kuittailla mahdollisia vikailmoituksia...
Laitteen käyttäjillä on sangen aktiivinen (englanninkielinen) Googleyhteisö, jossa sinkoilee välillä ihan hyödyllisiäkin kysymyksiä ja ihmettelyitä. Sekaan ei tarvitse mennä itse sönköttelemään, jollei ole asiaa, mutta noista kysymyksistä ja vastauksista voi jotain oppiakin.

Jos joku tuntee tarvetta moiseen, niin minulla sattuu olemaan yksi ylimääräinen viime syksyisen kimppatilauksen jäljiltä. (Malli on tuo USB-liintäntäinen, ei bluetooth-versio). Kapineen omakustannushinta on 220 eur, sillä sen saa. No sovitaan, että ihan kotipostiin asti...

t. pozo

062802moto_prv.gif

Elä semmosia... vaihdata hullossa K&N suodatin, jossa on pinnassa holkille sopiva nystyrä. Tämän jälkeen vaan samaa suodatinta peliin.
062802moto_prv.gif
Höh, ei mun pyörä ole koskaan huollossa muualla.
Teen kaikki huollot itse.

Mistä noita K&N suodattimia saa ja mitä ne maksaa.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Yhen kerran ehkä kantsis. Kun (jos) viet, niin pyydä laittamaan K&N öljynsuodatin. Jos sanovat, ettei heil sellst oo, ni osta muualta ja vie mukana. Jos sanovat, etteivät sellasta laita, ni vie muualle. Sinä määräät, oot meinaan asiakas.
062802moto_prv.gif

No, ei se nyt niin iso ja vaikee juttu oo. Juju on siinä, et ku ekan vaihatat muualla, ni et tarvii sitä suodatinavainta, joka on kallis ja suht tarpeeton kapistus.
Mullon kyllä vielä jäljellä K1200RS avain tarpeettomana oppivuosien muistoo.
tounge.gif

En heti löytäny K&N suodattimen hintaa, vaan eihän ne maailmoja maksa ostat mistä MP kaupasta tahtojaa. Pari niit menee vuodessa, joten who cares.

K12RS.ssä suodatinavaimena käytän lujaa biltema laatua, on meinaan sama avain joka noita volkkarinkin suodattimia availee.

062802moto_prv.gif
Höh, ei mun pyörä ole koskaan huollossa muualla.
Teen kaikki huollot itse.

Mistä noita K&N suodattimia saa ja mitä ne maksaa.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Yhen kerran ehkä kantsis. Kun (jos) viet, niin pyydä laittamaan K&N öljynsuodatin. Jos sanovat, ettei heil sellst oo, ni osta muualta ja vie mukana. Jos sanovat, etteivät sellasta laita, ni vie muualle. Sinä määräät, oot meinaan asiakas.
062802moto_prv.gif

No, ei se nyt niin iso ja vaikee juttu oo. Juju on siinä, et ku ekan vaihatat muualla, ni et tarvii sitä suodatinavainta, joka on kallis ja suht tarpeeton kapistus.
Mullon kyllä vielä jäljellä K1200RS avain tarpeettomana oppivuosien muistoo.
tounge.gif

En heti löytäny K&N suodattimen hintaa, vaan eihän ne maailmoja maksa ostat mistä MP kaupasta tahtojaa. Pari niit menee vuodessa, joten who cares.
Tota. Kallis öljynsuodattimen avain?

Kalleus on tietty hyvin henkilökohtainen kokemus, mutta minusta tuo BMW:n öljyfilsun avain on hyvin kohtuullisen hintainen. Noitahan saa kympillä tarvikeliikkeestäkin. Nyt siirryn tuntemattomalle alueelle ja saatan hyvinkin olla väärässä, mutta uskoisin tuon K&N:N filtterinkin jo olevan kalliimpi jatkuvassa käytössä kuin BMW:n oman tai tarvikesuotimen, johon tuo normaali filtteriavain sopii.

Tota. Kallis öljynsuodattimen avain?

Kalleus on tietty hyvin henkilökohtainen kokemus, mutta minusta tuo BMW:n öljyfilsun avain on hyvin kohtuullisen hintainen. Noitahan saa kympillä tarvikeliikkeestäkin. Nyt siirryn tuntemattomalle alueelle ja saatan hyvinkin olla väärässä, mutta uskoisin tuon K&N:N filtterinkin jo olevan kalliimpi jatkuvassa käytössä kuin BMW:n oman tai tarvikesuotimen, johon tuo normaali filtteriavain sopii.
Pyörää hankkiessani kysäisin, että käyhän se RS pyörään hankkimani öljynsuodattimen avain tähänkin, käyhän?
Vastaus oli, että ei. Siihen tarvitaan erikoisen ohut vempain, ihan malliin erikoisesti kyhätty. Päätin siis jättä sen hankkimati. Olen melko saletti, ettei Biltemastakaan Gessuun sopivaa halpisavainta löydy
sad_orig.gif

Gessulin (kuten muidenkin 1200-sarjan) boksereiden öljynsuotimen avain maksaa tuommoset 14€uroa. Mielestäni MP-tarvikkeiden hinnoissa ihan kohtuullinen hinta.

Tere,

Lueskellut huoltoon liittyviä juttuja täältä ja tätä työkalu viestiä sekä tutkinut tässä viikon verran kuinka K1200RS -02 malliin tehdään Integral ABS:ään ABS-yksiköiden tyhjennys ja täyttö. Ohjeen mukaan etu- ja takapään tyhjennykseen tarttis paria erikoisavainta. Kiinnostaisikin tietää että kuinka on, selviääkö yksiköiden tyhjennyksestä pätkällä letkua ja tavallisella kiintoavaimella vai tarviiko ohjeiden mukaisia
sanoi:
Connect special spanner, BMW No. 34 2 531, and silicon hose with bleeding unit to bleed screw (3)
Näyttäisi olevan T-muotoinen liitin joka liitetään letkuun
sanoi:
Bleed system using the ring spanner, BMW No. 34 2 532
Näyttäisi olevan 90 asteeseen väännetty lenkkiavain joten sen kai saisi itse väkrättyä.

Muutama näyttää tehneen tämän tyhjennyksen mutta minulle ei auennut ovatko käyttäneet ihan perustyökaluja.
Biltemasta huomasin jarrumäntien levitystyökalun joka täytyy ostaa että saa puristettua männät sisään ettei jää vanhoja nesteitä järjestelmään.

Ja mistä tuon kytkimen nesteiden tyhjennykseen tarvittavan adapterin löytäisi..

Mä suoriuduin ABS-integral urakasta näillä ohjeilla.  Ekalla kerralla hieman otti aikaa mm työkalujen tekemiseen, mutta nyt parin vuoden jälkeen menee jo melkein rutiinilla.

Työkalut:
BMW Integral ABS System Wheel Circuit Reservoir Filling Adapter

Ohjeet:
BMW Integral ABS Systems Flushing and Bleeding 101

Jarrusatulan männän reunat kannattaa samalla putsata ja rasvata, jotta liikkuvat sormivoimin niin ei tartte puristimia.

Kytkimentyhjennykseen/ilmaamiseen löytyy mm. RMHeinolta 'normaali' jarrusatulan tyhennysproppu (sorry varaosanumeroa ei ole käsillä)

Jarrusatulan männän reunat kannattaa samalla putsata ja rasvata, jotta liikkuvat sormivoimin niin ei tartte puristimia.
Hyvä huomio. Männät (ja satuloiden sisäpuoli) kannattaa yrittää putsia ennen sisäänpainamista. Kuluneiden jarrupalojen myötähän männät ovat altistuneet ties mille pashalle, joka on jäänyt männän paljastuneelle ulkosivulle. Mäntiä kun sitten lähtee painamaan sisään, on tuossa pahimmillaan riski vaurioittaa kumitiivisteitä (Mistäkö tiedän?). Samalla kannattaa ehkä jarrurasvalla voidella mäntiä, niin mäntien puristaminen sisään on helpompaa.

Männät saa puristettua sisään vaikka tavallisella liimapuristimella kunhan pitää huolta, että painaa mäntää sisään suorassa. Väliin voi tietty laittaa riman palaset estämään vaurioita mäntään ja satulaan.

Proseduuri menee suurin piirten seuraavasti:
- Jotta vain yksi mäntä liikkuisi ulos niin kiilaa esim. puupalkalla tai puristimella muut likkumattomiksi
- jarrupoljinta tai jarrukahvaa varovasti pumppaamalla saat mäntää hieman ulos. Lika yleensä kertyy tiivisteen reunaan ja johon ei pääse käsiksi kuin pumppamalla mäntää ulos.
 TARKISTA että sytytysvirta ei ole päällä, sillä muuten jarrutehostaja voi sylkäistä männän ja sen mukana jarrunesteet kokonaan ulos. Toki tehostinta voi hyödyntää, jos uskaltaa... mä en sitten yllyttänyt...
lookaround_orig.gif

- rätillä mäntä liasta puhtaaksi. Sen kyllä huomaa mikä on likaa ja mikä ei. Jarrucleaneriä voi käyttää, jos lika on oikein pinttynyt.
- puutikulla+rätillä töhnät männän juuresta pois, varovasti ettei vahingoita tiivisteitä
- sivele jarrurasvaa männän juureen  (jarrurasva on ihan omaa tavaraa, jota saa tuubeissa)
- purista mäntä sisään
- siirry seuraavan männän pariin.
- toista 4+4+2 kertaa, niin on kaikki männät käyty läpi.

Mä olen putsannut männät suurin piirtein samalla tavalla. Yleensä olen ottanut satulan irti, jolloin on helpompi sovitella rättiä satulan sisään / männän ympärille.

Back