Tyhmä kysymys venojen säädöistä..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tate85
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Paljonko MP-pajat veloittaa välysten tarkastuksesta ja säädöstä? Kyseessä siis palasäätöiset venttiilit.
Kyselin tuossa viime kesänä samaa täältä Tampereen päästä, ja hintaa muistaakseni tuli pelkälle tarkastukselle 350€, jos säättämään olisivat alkaneet niin sitten olisi mennyt joku 450€.. Kallista.. Mutta onhan tuo oma moponi melko ahdas huoltaa..
biggrin.gif
meillä on sivulla huoltohinnasto joillekkin tavallisille pyörille. enpä tiedä onko kellään muulla, en ainakaan ole nähnyt. 24th huoltoihin pääasiallisesti kuuluu venttiilien tarkastus/säätö paitsi Yamahan joissain malleissa.

Atvunlimitedilta tilailee Jenkkilästä soppelin palasarjan itselleen ja tarkistelee ja säätää tarvittaessa, esim. talvihuoltojen yhteydessä. Tuli postikulujen kanssa tuolle sarjalle jotain 60-70€ hintaa eli n. parisataa vähemmän kuin suomessa.

Tuo tietenni sillä edellytyksellä että haluaa itse näitä rassailla. Mulle tuo on osa harrastusta ja varsinkin talvi-iltoina mukavaa irtiottoa muista asioista. Ymmärrän kyllä täysin niitäkin ihmisiä, jotka haluavat keskittyä pelkkään ajamiseen ja huollattavat pyörän liikkeessä. Win - win tilanne yleensä, eli liike saa hommia ja jotain leivänpäälle kenties kotona + asiakas voi käyttää tuon huoltamiseen menevän ajan johonkin muuhun. Mikä ei nykypäivän hektisessä elämässä ole tyhmempi ajatus sekään.

- P

b) henkilö voinee vastata tähän itse, mutta soitin juuri viime tiistaina ko. puhelun ja tänään puhelun siitä että palat tulivat ja pyörä on kunnossa. Joskus samaa palaa menee niin paljon että laatikko tyhjenee. 12 imuventtiiliä tarvitsivat korjausta ja näistä 10 samaa 170 numeron palaa.
Taidat puhua nyt mun koneesta mikä oli säädettävänä
smile_org.gif

Kävin hakemassa masiinan tänään pois iltapäivällä, mulle koetettiin kyllä ensin myydä sitä VFR:n konetta kovin  
biggrin.gif
..mutta olis vaan ollu turhan paljon hommaa istuttaa sitä tuohon Yamahaan  
wink.gif

Paljonko MP-pajat veloittaa välysten tarkastuksesta ja säädöstä? Kyseessä siis palasäätöiset venttiilit.
Omasta maksoin tossa viikko sitten 250e kun säätivät kaikki 16v. Vein tosin paikalle kärryillä melkein kokonaan purettuna. Voin suositella tätä menetelmää jos vain mahdollista sillä helposti tommosen isomman pyörän purkamisessa/kasamisessa menee useampikin tunti ja kun hinnat ovat luokkaa 60e/h niin säästää aika paljon.

Edellinen pyörä oli 2001 zx9r,ajoin noin 25000km,kyseisellä pelillä.Kaksikertaa otin ventiilikopan irti,ja niistä viimeisellä kerralla vaihdoin kaksi palaa.Toinen oli nippa nappa välyksen alarajan yläpuolella ja toinen oli taas että välystä oli hiukan liikaa,kävi säkä,vaihdoin palat ristiin ja välykset oli ok.Eli ei ne noissa uudemmissa peleissä uppoa seeteihin,no käytin kyllä aikapaljon sitä venttilien suojaksi olevaa lisä ainetta jota lorautetaan tankkiin se pieni tippa.Oliko sillä mitään merkitysta en ole varma.Mutta jos huolto historia ei ole varma niin kannattaa mittata välykset ja merkata ylös,kun homma on kuiteskin aika pieni ja helppo.
cool.gif

tarkastelin venojen välykset samalla kun koppa oli irti. kaikki ok.
pyörä ollu mulla 3v ja 20tkm tullu mittariin.(karvan vajaa 100tkm ajettu)
kertaakaan oo säätäny ja edellisellä omistajallakaan ollu mitään hajua koska säädetty.
tän tulevankesän jälkeen ketjun ja kiristäjän vaihtas ni menee taas muutaman vuoden,
tutulla on pyörä huolto ja sano et 80% menee pelkällä tarkastuksella
ja mikä siinä maksaa on nimen omaa se purku ja kasaus...
eriasia tietysti kisa vehkeet jossa kaikki säädöt on nii perkeleen tarkkaa.

Mulle ainakin osa pyöräharrastuksen viehätystä on juuri pyörän laitto, näpertely, korjaus, huolto.. En tule koskaan viemään pyörää pajalle minkään huollon takia, ellei ole pakko (esim dyno). Ja mitä en ole ennen tehnyt, on yleensä löytynyt apua kaveripiiristä tai netistä. Näinpä oppii aina lisää ja tietää itse missä kunnossa mopon sisuskalut on.
Juuri tästä syystä mulla ei ole mitään hajua mitä noi huollot velottaa.

Järkyttäviä nuo liikkeiden tuntipalkat. Tosin autopuolella on kovempiakin että aika hyvin menee vielä tällä osastolla.

Kyselin tuossa viime kesänä samaa täältä Tampereen päästä, ja hintaa muistaakseni tuli pelkälle tarkastukselle 350€, jos säättämään olisivat alkaneet niin sitten olisi mennyt joku 450€.. Kallista.. Mutta onhan tuo oma moponi melko ahdas huoltaa..
biggrin.gif
meillä on sivulla huoltohinnasto joillekkin tavallisille pyörille. enpä tiedä onko kellään muulla, en ainakaan ole nähnyt. 24th huoltoihin pääasiallisesti kuuluu venttiilien tarkastus/säätö paitsi Yamahan joissain malleissa.
Olipa muuten näppärä tuo teidän lista, harmi vaan kun oma pyörä siitä puuttui...??

Ei se käytännössä mene noin, eri malleja on niin paljon että on mahdottomuus pitää yllä kattavaa varastoa, ainakin jos ei ole joku maahantuojan suurin korjaamo.
No jos nyt alkuun ostaa korjaamolle 3 pakkia tarvikepaloja yleisimmillä halkaisijoilla 29mm 7.5mm 9.5mm. Kustannus korjaamolle lienee luokkaa 200-300€ max.

Jos tuollainen investointi on liikaa suurikokoiselle merkkikorjaamolle niin ei kovin vakuuttavalta kuulosta. Pärnänen & Koira -pajat erikseen.

Ainakin omassa esimerkissäni oli kyse nimenomaan siitä että paloja ei löytynyt tarviketiskiltä, eikä huollon puolelta yhtään kappaletta mitään paksuutta. Sen nyt vielä ymmärtäisin jos joku tietty koko on pakista päässyt loppumaan, mutta se ettei ole koko pakkia on jo vähän samaa osastoa kuin että öljynvaihtoa varten tilataan litkua 4l kannu kerrallaan.
Hmph.. Mitä tarvikepaloja??? JOS on vaikka Kawasakin merkkikorjaamo niin sillon kyllä käytetään niitä Kawasakin paloja.. Ei sinne mitään tarvikkeita aleta laittamaan ellei asiakas itse niitä paloja kiikuta sitten huoltoon ja varmasti halua ne palat sinne! Ja 1kpl säätöpaljo kiwikasaan on noin 13e/kpl joten siitä voi jokainen pikku insinööri laskea, että mitä maksaa tuommoinen 100/kpl erä säätöpaloja pyörimässä nurkissa
062802jumpie_prv.gif

Eli kyllä ne huollot varmasti mielummin tilaavat ne palat erikseen.. Tietenkin vanhoissa liikkeissä niitäkin paloja on kertynyt ja pikkuhiljaa osteltu sinne varastoonkin.

kyllähän se näin on,että pyörillä ajetaan suht vähän vrt.autoon noin niinkuin yleensä,ja jos sitä just sopivaa palaa ei löydy,niin ottaa ennemmin väljemmän,ts.ohuemman,ei ne niin vitun tarkkoja ole,ja kyllähän tosiasia on että joka ikinen venttiili pikkuhiljaa syö itsensä kanteen,eli seetit kuluu,ja välys pienenee,merkistä riippumatta,eikö niin ?

Hmph.. Mitä tarvikepaloja??? JOS on vaikka Kawasakin merkkikorjaamo niin sillon kyllä käytetään niitä Kawasakin paloja.. Ei sinne mitään tarvikkeita aleta laittamaan ellei asiakas itse niitä paloja kiikuta sitten huoltoon ja varmasti halua ne palat sinne! Ja 1kpl säätöpaljo kiwikasaan on noin 13e/kpl joten siitä voi jokainen pikku insinööri laskea, että mitä maksaa tuommoinen 100/kpl erä säätöpaloja pyörimässä nurkissa
062802jumpie_prv.gif
Mitäs luulet, tekeeköhän ne moottoripyörävalmistajat ihan itse ne kaikki venttiilinsäätöpalat? Ja maksaakohan ne ihan niin paljoa sisään ostaa kuin, mitä sinulta niistä laskutetaan? Aika heppoisella pohjalla on, jos joka hommaa varten tilataan erikseen...

hauska juttu,kun ihmiset puhuu et kawassa uppoo venttiilit kanteen.. no,upposhan ne,80 luvun lopulla,kun tuli pikku moka niissä venttiileissä..eipä ne kai sen jälkeen oo menny,paitsi väärällä käytöllä.. taitaa 90 luvun kawoissa venasäätö väli 10tkm.. ja eikös 90 luvun pyörät oo jo museokamaa
bowdown.gif

Hmph.. Mitä tarvikepaloja??? JOS on vaikka Kawasakin merkkikorjaamo niin sillon kyllä käytetään niitä Kawasakin paloja.. Ei sinne mitään tarvikkeita aleta laittamaan
Asialliset merkkiliikkeet keräävät paloja huollettavista pyöristä, vaihtavat asiakkaan tuomia paloja pientä korvausta vastaan omasta pakistaan eri paksuisiin jne.

Se upouusi Kawasaki saattaa saada aivan hyvin 12-vuotta vanhassa Suzukissa käytetyn säätöpalan, minkä valmistajasta tai historiasta ei tiedä kukaan mitään. En näe tuossa mitään ongelmaa, kunhan palaa ei ole itse hiottu.

Meinasitko että samankokoiset kuuteentoista eri pyörään käyvät palat ovat huolloissa merkin mukaan eri pakkeihin lajiteltuina? "Hmmmm. Tarvis 195 palan tähän Hondaan, mutta voi perkele, eihän mulla ole kuin Kawasakin 195 paloja. Täytyypä tilata maahantuojalta ja makuuttaa asiakkaan pyörää viikko pajalla..."
biggrin.gif

Back