Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
joo kävin lisäämässä kierrosluvun tehon ja väännön väliseen kaavaan.Hitto zam64, kävitkö lisäämässä tuon kierrosluvun tehon kaavaan? Meinasin keritä viisastelemaan jo, etsiskelin epätoivoisesti maolin taulukkoa ...
![]()
mie-len-kiin-tois-ta
![]()
hyvähyvä, tällaista lisää!
Tässä on mun mielestä homman juju. En ole ennen kuullut tällaisesta hommasta. Jos sama pyörä penkitetään täyskaasulla millä tahansa moottorivirityksellä (kun liikkuva massa pysyy samana) ja dynokäppyrät ovat identtisiä, niin ajan suhteen vertailtunakaan ei ole (tai nyt pitää sanoa: pitäisi olla) eroa. Lisätietoa?Snippetisnip:
Satuinpa sitten hankkimaan tuoreempia englantilaisia julkaisuja, eli t.w.o:n ja Performance Bikesin. Twinin "väännökkyyttä" koskien ajatuksia herättävänä juttuna t.w.o:ssa oli käyttökokemuksia Triumph Daytona 600:sta, johon oli heitetty Trumpan omat tehoputket yms. ja päivitetty moottorinohjausjärjestelmä. Muutosten jälkeen koeajaja oli vakuuttunut, että tehoa ja vääntöä oli tullut rutkasti enemmän, mutta penkki kertoi toisin. Tehot ja väännöt olivat käytännössä samat kuin ennen muutoksia. Moinen tietenkin herätti kysymyksiä, eli vaikka kuljettajan tuntemus oli mitä oli, penkki oli toista mieltä. Lehden penkittäjä ilmeisesti kuitenkin osasi asiansa ja keksi suorittaa toisen vertailun. Toisessa vertailussa vääntö ja teho suhteutettiin aikaan ja kas kummaa. Muutettu Trumppa antoi saman tehon ja väännön noin sekuntia nopeammin kuin aikaisemmin.
Tuo ylempänä olevan juttu, kunhan sen sisäistän, selittää ainakin osan ihmetyksen aiheistani. Kiitoksia.eli mun pointti tuossa koneiden teho yms jutssa on että se onko moottori rivinelkku V4, V2 ei sinällään vaikuta kuinka paljon koneesta otetaan tai saadaan maxtehoa tai vääntöä ulos vaan ihan muut asiat, elikkä koneen suunnitteluperusteet/speksi/käyttötakoitus.
Kuskeilla monesti menee asiat hiukkasen sekasin kun puhutaan "väännökkäistä" koneista ja uskotellaan essonbaarissa sen johtuvan jostain koneen V-kulmasta... Tuo väännökkyys on lähinnä tunnetila johon vaikuttaa esim :välitykset, akseliväli , äänet?!?!?, pers tuntuma, ennakkoluulot yms.
Miten tämä teho/ vääntö on käytännössä suhteutettu aikaan? Siis kun normaalisti vääntö on esim. 70Nm/6950rpm niin onko se sitten 70Nm/kolme sekuntia siitä kun kaasu väännettiin pohjaan..?Tässä on mun mielestä homman juju. En ole ennen kuullut tällaisesta hommasta. Jos sama pyörä penkitetään täyskaasulla millä tahansa moottorivirityksellä (kun liikkuva massa pysyy samana) ja dynokäppyrät ovat identtisiä, niin ajan suhteen vertailtunakaan ei ole (tai nyt pitää sanoa: pitäisi olla) eroa. Lisätietoa?
vaikea sanoa oikeestaan mitään kun ei tiedä. Osa tuosta erosta voi johtua ajatusvirheestä, mittattaustarkkuudesta yms.Tässä on mun mielestä homman juju. En ole ennen kuullut tällaisesta hommasta. Jos sama pyörä penkitetään täyskaasulla millä tahansa moottorivirityksellä (kun liikkuva massa pysyy samana) ja dynokäppyrät ovat identtisiä, niin ajan suhteen vertailtunakaan ei ole (tai nyt pitää sanoa: pitäisi olla) eroa. Lisätietoa?Snippetisnip:
Satuinpa sitten hankkimaan tuoreempia englantilaisia julkaisuja, eli t.w.o:n ja Performance Bikesin. Twinin "väännökkyyttä" koskien ajatuksia herättävänä juttuna t.w.o:ssa oli käyttökokemuksia Triumph Daytona 600:sta, johon oli heitetty Trumpan omat tehoputket yms. ja päivitetty moottorinohjausjärjestelmä. Muutosten jälkeen koeajaja oli vakuuttunut, että tehoa ja vääntöä oli tullut rutkasti enemmän, mutta penkki kertoi toisin. Tehot ja väännöt olivat käytännössä samat kuin ennen muutoksia. Moinen tietenkin herätti kysymyksiä, eli vaikka kuljettajan tuntemus oli mitä oli, penkki oli toista mieltä. Lehden penkittäjä ilmeisesti kuitenkin osasi asiansa ja keksi suorittaa toisen vertailun. Toisessa vertailussa vääntö ja teho suhteutettiin aikaan ja kas kummaa. Muutettu Trumppa antoi saman tehon ja väännön noin sekuntia nopeammin kuin aikaisemmin.
Heh, näyttäis siltä että et ole kauheen hyvin lukenu tätä topikkiaeikös se oo vähän niin et ku v2 vetää jossakin 5-6500rpm jo max teho kautta vääntöalueella niin nelari viel miettii et mitä v****a et nytkö lähetään.Mul no ittellä kokemusta vaan kahdesta pyörästä joista tää v2 tuntu paljon raaemmalta just kun vääntö alko niin alhaalta=minun makuu
No onhan näitä Volkkarin kone-erikoisuuksia ollut iät, ajat. Ehkä Audi yhtenä - heille ei kelvannut 4- eikä 6-syl kone => tekivät 5-sylOlen saanut ymmärtää, että tärinän suhteen ainakin rivimoottoreissa olis kolmen kerrannaiset sylinterimääränä parhaita. Tällä perusteella pitäis valita vaikka Trumppa tai möhkö tai joku italialainen... Ja sit kone ja runko ja kaikki pitäis olla vielä kunnon rautaa, koska kevytmetallihan ei sido tärinää...
Siis jos ei pidä tärinästä...
ollappa hyvä, no kaavoilla ja matematiikalla, mallintamisella fysiikan perusjuttujen perustelut on helppoa ja kaikki voi selkeesti arvioida kaavaa/yhtälöä ja nähdä onks se metsässä tai ei. Mutu,vatu ja vitu on vaarallista kun se perustuu tunteeseen tai johonkin jota ei voi mitata, laskea tai mallintaa.Aaahh... Maailman matemaattinen mallintaminen on niin kaunista...![]()
Mitäs sekoilet?!?! *puhuu itselleen*![]()
*Paiskoo itseään pitkin korvia*![]()
Siitäs sait mokoma Insinööriopiskelija! Ja sit![]()
Ja pointtini oli: Tässä näkee tämän foorumin tason, _asia_ keskustelua eikä mitään "mun mielestä se on näin vaikka en mitään mistään tiedä enkä osaa edes omia kengännauhojani sitoa..." -tyyppistä inttämistä.
Itse haluaisin kiittää Zam64:sta asiallisesta kommentistaan. Matematiikka on joskus kätevä työkalu, kuten tässä tapauksessa. Itselleni on joskus helpompi ymmärtää asioita matemaattisen kaavan perusteella. (onkohan mussa jotain vikaa..?)![]()
Kiitos!
sanoi:No onhan näitä Volkkarin kone-erikoisuuksia ollut iät, ajat. Ehkä Audi yhtenä - heille ei kelvannut 4- eikä 6-syl kone => tekivät 5-syl ja kun sitä ei poikittain saatu, laitettiin pitkittäin => koko kone etuakselin etupuolella, etuvetoisessa autossa => pitoa riittää etuvetoiseksi eturenkailla kummasti, mutta kun se lähtee luistelemaan, sitä sitten kanssa mennään - suoraan Taikka Subarulla taitaa vieläkin olla tuotannossa boxeri-pata ja eikös se joku Pelle Peloton Suomesta kehitellyt jotain Z-moottoriakin => hervottoman hyvä hyötysuhde.
No, hileen tekstissä ei mielestäni sanota koneiden olleen yhtä suuria iskutilavuudeltaan...Heh, näyttäis siltä että et ole kauheen hyvin lukenu tätä topikkiaeikös se oo vähän niin et ku v2 vetää jossakin 5-6500rpm jo max teho kautta vääntöalueella niin nelari viel miettii et mitä v****a et nytkö lähetään.Mul no ittellä kokemusta vaan kahdesta pyörästä joista tää v2 tuntu paljon raaemmalta just kun vääntö alko niin alhaalta=minun makuuKun täällä just todistettiin, että ei se V2 olen sen tehokkaampi tai vääntävämpi ala- tai keskikierroksilla kuin saman kokoinen rivinelonen..![]()
Ehkäpä näin.. Mutta silloin ei ole mitään mieltä vertailla eri konetyyppien ominaisuuksia, jos puhutaan eri iskutilavuuksista. Varmasti meinaan tonninen v-twini vääntää enemmän kuin viissatanen rivinelkkuNo, hileen tekstissä ei mielestäni sanota koneiden olleen yhtä suuria iskutilavuudeltaan...Heh, näyttäis siltä että et ole kauheen hyvin lukenu tätä topikkiaeikös se oo vähän niin et ku v2 vetää jossakin 5-6500rpm jo max teho kautta vääntöalueella niin nelari viel miettii et mitä v****a et nytkö lähetään.Mul no ittellä kokemusta vaan kahdesta pyörästä joista tää v2 tuntu paljon raaemmalta just kun vääntö alko niin alhaalta=minun makuuKun täällä just todistettiin, että ei se V2 olen sen tehokkaampi tai vääntävämpi ala- tai keskikierroksilla kuin saman kokoinen rivinelonen..![]()
Ja Zam64, kiitos hyvästä tekstistä... itsekkin jostain syystä tykkään kun pystyy laskemalla todistamaan asioita... jotenkin varmemman tuntusta kun esson paarin mutuvatuvitu![]()
Mähän sanoinkin et v2 tuntui raaemmalta paino sanalle TUNTUI.Teho/ vääntö on mulle ihan sama mut kunhan fiilis on ok.Jotkut tykkää kovatehoisista vehkeistä ja jotkut siitä et jytinät on kohillaan tehot ei oo pääasia.Mulle riitää se mitä 700cc intru antaa(toistaiseksi) ja se ei oo paljon verrattuna näihin tehofillareihin.Mut kyllä mä sillä kerkeen.Mulle ei oo pääasia vauhti vaan tyyli ja kustomeilla mennään nimenomaan tyylillä!!!!!!!Ehkäpä näin.. Mutta silloin ei ole mitään mieltä vertailla eri konetyyppien ominaisuuksia, jos puhutaan eri iskutilavuuksista. Varmasti meinaan tonninen v-twini vääntää enemmän kuin viissatanen rivinelkkuNo, hileen tekstissä ei mielestäni sanota koneiden olleen yhtä suuria iskutilavuudeltaan...Heh, näyttäis siltä että et ole kauheen hyvin lukenu tätä topikkiaeikös se oo vähän niin et ku v2 vetää jossakin 5-6500rpm jo max teho kautta vääntöalueella niin nelari viel miettii et mitä v****a et nytkö lähetään.Mul no ittellä kokemusta vaan kahdesta pyörästä joista tää v2 tuntu paljon raaemmalta just kun vääntö alko niin alhaalta=minun makuuKun täällä just todistettiin, että ei se V2 olen sen tehokkaampi tai vääntävämpi ala- tai keskikierroksilla kuin saman kokoinen rivinelonen..![]()
Ja Zam64, kiitos hyvästä tekstistä... itsekkin jostain syystä tykkään kun pystyy laskemalla todistamaan asioita... jotenkin varmemman tuntusta kun esson paarin mutuvatuvitu![]()
![]()
Onko sitten järkeä vertailla v2 / r4?Ehkäpä näin.. Mutta silloin ei ole mitään mieltä vertailla eri konetyyppien ominaisuuksia, jos puhutaan eri iskutilavuuksista. Varmasti meinaan tonninen v-twini vääntää enemmän kuin viissatanen rivinelkkuNo, hileen tekstissä ei mielestäni sanota koneiden olleen yhtä suuria iskutilavuudeltaan...Heh, näyttäis siltä että et ole kauheen hyvin lukenu tätä topikkiaeikös se oo vähän niin et ku v2 vetää jossakin 5-6500rpm jo max teho kautta vääntöalueella niin nelari viel miettii et mitä v****a et nytkö lähetään.Mul no ittellä kokemusta vaan kahdesta pyörästä joista tää v2 tuntu paljon raaemmalta just kun vääntö alko niin alhaalta=minun makuuKun täällä just todistettiin, että ei se V2 olen sen tehokkaampi tai vääntävämpi ala- tai keskikierroksilla kuin saman kokoinen rivinelonen..![]()
![]()