Nomad sanoi:
Helvetin hyvä munkki, jos autobaanalla vetää lipat (näin tuon ymmärsin) ja on täällä kirjoittelemassa.
Joo, baanalla tuli kaato tehtyä.
Ehkä tämä olisi hyvä itsellenikin käsitellä auki, vaikka ei yhtään mieli tekisi valaista asiaa.
Tilanne tapahtui Autobahn nopeuksissa päiväaikaan. 2-kaistainen tie kapeni tietyömaan takia yhteen kaistaan. Oikea kaista täysin täynnä rekkoja ja mitään liikennemerkkejä ei sillä puolella näkynyt tästä syystä. Vasemmalla
en ainakaan huomannut missään vaiheessa, että olisi tietyömaasta ilmoitettu. Olin n. tunti ennen tullut Hollannin puolelta jossa tietyömaat ilmoitetaan about 10 metriä korkeilla ja 5 metriä leveillä vilkkuvilla disco valoilla joissa tanssii John Travolta (kärjistys). Edelläni ajoi auto (citymaasturi?) joka väisti tietyömaamerkkejä
aivan viime tingassa oikealle kaistalle (rekkojen väliin). En siis nähnyt tietyömaata ennen kuin kyseinen auto vaihtoi kaistaa yllättäen ja todella nopeasti. Tässä kohtaa jarrutin niin paljon kuin pystyin välttäen etupyörän lukko jarrutusta kuitenkin (hätäjarrutusta on tullut treenattua), oikealla puolellani oli rekka ja olin täysin sijoittunut sen keskikohdalle. Vasemmalla puolellani oli teräskaide. Tietyömaatolppien välissä ei ollut leveys suunnassa missään kohtaa minkäänlaista tilaa. Muistan ajatelleeni, että kaikista vaihtoehdoista vähiten huono on yrittää tiputtaa vauhtia, eli jarruttaa, ennen törmäystä mahdollisimman paljon ja "brace for impact" (niinkuin Battlestar Galacticassa sanotaan). Tietyömaatolppa osui oikealle puolelle stongaa, joka lukitsi etujarrun hetkellisesti (ja täten aiheutti lukko jarrutuksen) ja tästä lähti kaatuminen stonga vinossa oikealle ja etupyörä lukossa. Tämän jälkeen muistan liukuneeni asfaltilla.
Ihmiset tulivat hienosti apuun ja tilanne oli siitä lähtien itselleni todella sekava. En tiedä oliko aivotärähdystä tai muuta, mutta joka tapauksessa tilani oli sekava seuraavaan aamuun asti. Sairaalassa homma toimi hienosti ja IF:lle
ISO kiitos homman hoitamisesta mallikkaasti, aina kotiin asti.
Mitä tulee rahalliseen juttuun uuden pyörän hankkimisesta yms mitä täällä ihmeteltiin, niin kaikki ajokamppeet paskana, pyörä lunastukseen ja kaato Saksassa (omavastuu tuplat), eli ei tämä ihan ilmaiseksi tullut omavastuiden osalta yms. Jollekkin joku 500€ voi olla pikkuraha, minulle se on melkein puolen vuoden säästöt.
Saksan poliisi ei minulle sakkoja antanut, tai mitään muutakaan huomautellut. Muistan kyselleeni ambulanssikuskiltakin, että oliko oikealla puolella merkkiä kaistojen vähentymisestä, mutta hän ei asiaa juuri kommentoinut.
Selvisin Pariisin, Ranskan Rivieran ja passojen liikenteestä vallan mainiosti, mutta Autobahnin tietyömaasta en.