pari typerää, retorista kysymystä. Eivät edusta omaa mielipidettäni, kunhan kysyn.
(1) Rekkojen nopeus on nykyään rajoitettu noin 90 km/h, muutaman pahan onnettomuuden jälkeen (konginkangas ym.) jälkeen on pohdittu nopeuden pudottamista 80 km/h, oikein vai väärin mene ja tiedä.
(2) Pitäisikö autojen ja moottoripyörien nopeudet rajoittaa 120 km/h?
(3) Minkälainen liikenteemme olisi, jos jokainen käyttäytyisi (tiellä liikkujia on ainakin 1M kpl, veikkaus?) kuten haluaa piittaamatta muista? Ohittaisivat missä haluaa, oli keltainen viiva tai ei, ajaisivat tolkuttomia ylinopeuksia.
(4)- miten voit arvioida tarvittavan ohitusmatkan jos vastaantulija saattaa tulla nopeudella
a) 80 km/h
b) 280 km/h
-minä en pysty arvioimaan, tosin olenkin aika kokematon liikenteessä (ajanut vasta noin 400tkm)
Miten uskallat tulla sivutieltä isolle tielle jos et tiedä risteävää tietä ajavan nopeutta, joka voi olla
a) 40 km/h
b) 240 km/h
Kuten sanottu retorisia kysymyksiä
mietittävää:
v=s/t, missä v=nopeus, s=matka, t= aika
Ek=0,5*m*v*v, missä Ek= liike-energia, m=massa
Noista voitte päätellä nopeuden vaikutuksen aikaan ja liike-energiaan, joka (liike-energia) on suoraan verrannollinen pysähtymismatkaan
1. Olisi mielenkiintoista nähdä se kiistaton näyttö, joka tekee liikenteestä turvallisempaa, kun rekkojen nopeutta lasketaan. Kuinka moni raskaan liikenteen onnettomuus edes johtuu siitä, että ajetaan esim 85km/h 79km/km/h:n sijaan ? - jos ko. toimenpiteellä voidaan välttää esim 1-2 kuolemaa vuodessa, onko se riittävä peruste lisätä rekkakuskien työaikaa, huonontaa heidän kaluston ominaisuuksia & hidastaa kaikkea liikennettä ? (viimeinen on ihan mielipiteiden tiedustelua)
2. Ei - miksi pitäisi ? Kuinka auto muuttuu turvallisemmaksi jos huippunopeutta rajoitetaan
(Olettaen, että autoilla ajetaan samaa nopeutta). Miksi ostaisit kalliin auton jos se on eri tekniikoilla palautettu vanhan ladan tasolle (otetaan pois samalla luistonestot + muut liikaa turvallisuuden tunnetta tuovat ominaisuudet, jotka kannustavat kaahaamaan). Miksi rangaistaisiin kaikkia suorituskyvystä kiinnostuneita sen jälkeen kun yksi humalassa ajanut autovaras on taas kaahannut ?
Kumpi on vaarallisempaa 120 km/h keskustassa vai 200 km/h öisellä motarilla ? Eikö rata-ajo/jäärata/kiihdytys -harrastajia pidä ottaa ollenkaan huomioon ?
Miksi lähtökohtaisesti keskityttäisiin "ongelmaan", joka on tilastollisesti vähäisempi, kuin kymmenet muut tekijät. Jos liika nopeus tappaa vähemmän kuin huonot renkaat, niin miksi aina palataan vaatimaan nopeudenrajoittimia - eikä koskaan lisää rengasratsioita, tai teknistä renkaanurasyvyysvalvontaa jokaiseen autoon ?
3. Lievän ironisesti voisi todeta: Miten se eroaa nyky tilanteesta ? Nythän kaikki minä-minä-kuskit ajavat tuolla asenteella "MINÄ saan ajaa tässä vaikka 50km/h alle rajoitusten, eikä MINUN tarvitse väistää teitä rajoitusten mukaan ajavia kaahareita", "MINUN ei tarvitse antaa tilaa / väistää", "MINULLA on aikaa olla tien päällä ja lähteä niin hitaasti liikkeelle, kuin haluan" - Olen siis liikenneturvan minä-minä kampanjan takana heti kun se kohdistetaan itsekääseen ajotapaan...
Keltaisten viivojen aikana ohitus / ohitustilanteet ylipäätään eivät ole rajallisen muistini mukaan vaarantaneet minun liikkumistani lähimmän vuoden aikana.. Sen sijaan monenlaista muuta törppöilyä (kolmion takaa eteen ajamista & yms liikennesääntöjen & turvallisuuden totaalista halveksimista) kohtaan "paljon" ajavana usein.
En missään nimessä kannata anarkiaa liikenteessä - minusta kaikkien pitäisi ottaa muut huomioon toiminnassaan. On vain täysin absurdia, että välillä tuntuu pahimpien itsekeskeisten punaniskajunttien vaativan pahoille kaahareille sanktioita, vaikka omat asenteet ovat huomattavasti suurempi riski.
4. Et mitenkään. Samoin et voi varautua sivutieltä eteesi kääntyvään autoon - tai metsästä loikkaavaan hirveen. 280kmh nopeudesta tulisikin seurata huomattava rangaistus, jos kuljettaja muita vaarantaa. Esimerkiksi muu liikenne & risteykset tekevät teosta erittäin vaarallista - Se ei muuta sitä, että kilometrien suoralla voita ottaa turbobussilla vaikka 350km/h mittariin ja hidastaa takaisin nollaan vaarantamatta ketään muuta ihmistä, kuin itsesi (tai keskellä tietä ilman heijastinta makaavat henkilöt)...