• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tutoro-ketjurasvari, Loobmania nätimpi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja matt1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mä nyt etuilen, kun sain tuon asennettua ja kävin ajamassa ajokauden aloituksen, teemana tuon Tutoro Auton testaus. Joo, asennus meni ihan ok, kaksoisnokan säätäminen takarattaalle olikin yllättävän hankalaa. Letkun sisällä on rautalankaa, niin luulin että homma on aika triviaali.. mutta ei se kyllä pysy paikallaan rattaalla ilman itsevärkättyä kiinnikettä. Se kävi heti selväksi. Kaksoisnokka on semonen heiluri siinä letkun päässä, että rakentelin isäukon hyllystä löytyneestä alle millin paksuisesta ja viitisen milliä leveästä metallista (oliskohan se jostain pyyhkijän sulasta?) takahaarukan ympäri kiristyvän kiinnikkeen mikä pitää kaksoisnokan paikallaan rattaalla. Alustavasti vaikuttaa toimivan niinkuin on luvattu, ennen ajoa ei ollut öljyä lattialla ja 15 kilsan jälkeen ketju oli tosi öljyinen, kun säätöruuvi oli suosituksen mukaan 1,5 kiekkaa auki. Säätelin loppujen lopuksi ruuvin 0,75 kiekkaa auki ja vieläkin on ikäänkuin liian märkä. Öljynä delvakkia :)- Saa nähdä miten paljon pitää olla auki kun kelit lämpenee jä öljy notkistuu(?) ja kesänopeusrajoitukset tulee takaisin.

Mietin myös että olsi kiinnittänyt sen säiliön ohjaustankoon, se olis paras paikka jos haluaa säädella ajon aikana syöttöä, vaikka sateen osuessa... Mutta päädyin sitten pakoputken kiinnikkeeseen takahaarukan yläpuolelle.

shyhander sanoi:
Mietin myös että olsi kiinnittänyt sen säiliön ohjaustankoon, se olis paras paikka jos haluaa säädella ajon aikana syöttöä, vaikka sateen osuessa... Mutta päädyin sitten pakoputken kiinnikkeeseen takahaarukan yläpuolelle.

Toi olis aika extreme :)
Vois olla pojilla ihmettelemistä huolttiksella et "toi yks on etujarrulle ja toinen kytkimelle, mut mihin *** toi kolmas on?"

Alhaalla on pari kuvaa mun asennuksesta. Eli päätin kiinnittää säiliön takajalkatapin runkoon, koska siellä ei kukaan istu :;):
Pyörä siis FZ6-N.

Letkun taiteilin mahdollisimman läheltä eturatasta ettei letku joudu jousituksen takia rasitukselle.
Asentamiseen meni joku 20min sen jälkeen ku oli keksiny mihin kaiken laitan.

tutoro1p.jpg

Itellä oli toi 1 suuttimen versio ja hetken sai kyl väännellä rautalangasta et sai ton näyttämään edes lähelle ketjuu. Tässä se ny on ekan kaljan jälkeen. Katotaan mihin suutin näyttää ekan ajon jälkeen.
laitoin lattialla olleet liittimet tohon nippusiteen alle letkun viereen ettei se purista letkuu ihan ruttuun. En tiedä onko ihan turhia.
tutoro2p.jpg

Ja tulipas huonoja kuvia... Ja mistä toi kaikki ruskee on tullu tossa jälkimmäisessä kuvassa?! Rengaski muka ruostunu.. tais olla kamera kuranen.

Jatkan tätä kun saan ekat testilenkit heitettyy. :orgmp2:

Nyt on 250 kilsaa viisaampi, säiliö tuntuu (edelleen) pelaavan niinkuin luvataan, ei vuoda paikallaan ollessa ja ainakin kotona katsottuna oli melkein sentin verran öljyn pinta laskenut.

Mutta tuo kaksoisnokka ei vakuuta... En tiedä olenko rikkonut sen itse, mutta se tiputtaa toiselle puolelle selvästi enemmän kuin toiselle. Otin sen irti ja isolla apteekin ruiskulla painoin öljyä läpi.. Toiselta puolelta tuli selvästi helpommin tippaa kun toiselta, sitte kun painoin ruiskua hiukan lujemmin, niin toisesta tuli musta gögäle jotain moskaa. Puristelin vähän pihdeillä kohtaa missä se jakaantuu kahdeksi nokaksi ja mielestäni sain pelaamaan suunnilleen samalla öljyntiputuksella (apteekin ruiskulla painaessa). ...Sillä lisukkeella, että nyt se kaksoisnokka vuotaa siitä haaroituskohdasta. Tippuu onneks kai ketjulle sitten.. Mulla on hiukan sellainen kutina, että se nokka menee tukkoon jos ja kun se laahaa takaratasta. Varsinkin kun parkkiksella "peruuttaa", niin sen luulis työntävän rattaalta kaikkea roadgrimeä sinne nokkkaan.

500km Tutoro Auto testiä takana. Toimii vieläkin ja miksei toimis.
Mulla todellakin oli se toispuoleinen suutin. Aluks huomasin että paska menee rattaasta letkuun aina kun pakittaa, MUT nyt on tämä ongelma korjaantunut. Suutin ja öljy ovat puhdistaneet rattaan kyljen joten ei enää vaaraa et hiekkapaska menee letkuun.

Oon pitäny venttiiliä noin puoli kierrosta auki ja ketju on ollu ihan hyvässä öljyssä. Huomaa kylläkin et öljyä tippuu vaan toiselle puolelle ratasta, sillä toisen puolen nivelet on rasvasempia ja tällä puolella on myös öljyä paikoissa, joissa sitä ei välttämättä tarttis. Toisella puolella taas öljyä on nivelissä ihan sopivasti.

Nyt pitäis vielä pestä tuo ketju oikein kunnolla, koska ennen oli käytössä Motorex Chain Lube Strong ja se on ku tervaa. Kultainen ketju näyttää mustalta ja paskaselta ku tähän vanhaan rasvaan on tarttunu kaikki paska. Vois tietenkin vääntää Tutorosta vähän lisää tehoo ja pyyhkiä ketjurasvat sitten katteista pois.

Joop, hyvin on tuo laite itsessään toiminut. En vaan ole oikein vielä tyytyväinen tuohon miten ölppää on ketjulla. Ekaks otin tarkasteluun tuon kakoisnokan. Eli siis hajotin sen. Kaksoisnokka on tehty niin, että ekaks muoviputken pätkä on halkaistu "veitsellä leikaten" kahdeksi puolikkaaksi avonaiseksi haaraksi. Sitten noihin kahteen avonaiseen haaraan on painettu ne kaarevat rettaan sivuille tulevat nokat. Noi kaarevat nokat on letkun päästä prässätty puolikuun malliseksi (| eli ne menee siihen halkaistun putken haaroihin. Sitten tuon liitoskohdan ympärillä on kutistesukka mikä painaa haaraliitoksen tiiviiksi. Jep, eli mulla on se halkaisu hiukan toispuoleinen, ja siksi toisesta nokasta valuu enemmän öljyä kuin toisesta. Pistin rikotun nokan uudelleen kasaan epoksiliimalla kun olin eka puhdistellut tärpätillä öljyt veke. Hiukan korpeaa kun on koko vanne nyt öljyssä vaan vaikka koittaa miten säätää sopivalle. Taidan koittaa vaihtaa siihen yksipuoliseen nokkaan, ketjun ulkosyrjälle, jos ei roisikis tai tiputtais vanteelle niin paljoa. Tai sitten teen kolmen millin messinkiputkesta (sattuu olemaan hyllyssä pätkä) oman kaksoisnokan tohon. Jäykkänä sen sais ehkä asetettua tarkemmin kohdalleen.. Myös niitä o-renkaita ei oikein saa pienellä öljymäärällä öljyiseksi, ketjun rulliin sen sijaan saa nätin ohuen öljykalvon.

shyhander sanoi:
Joop, hyvin on tuo laite itsessään toiminut. En vaan ole oikein vielä tyytyväinen tuohon miten ölppää on ketjulla. Ekaks otin tarkasteluun tuon kakoisnokan. Eli siis hajotin sen. Kaksoisnokka on tehty niin, että ekaks muoviputken pätkä on halkaistu "veitsellä leikaten" kahdeksi puolikkaaksi avonaiseksi haaraksi. Sitten noihin kahteen avonaiseen haaraan on painettu ne kaarevat rettaan sivuille tulevat nokat. Noi kaarevat nokat on letkun päästä prässätty puolikuun malliseksi (| eli ne menee siihen halkaistun putken haaroihin. Sitten tuon liitoskohdan ympärillä on kutistesukka mikä painaa haaraliitoksen tiiviiksi. Jep, eli mulla on se halkaisu hiukan toispuoleinen, ja siksi toisesta nokasta valuu enemmän öljyä kuin toisesta. Pistin rikotun nokan uudelleen kasaan epoksiliimalla kun olin eka puhdistellut tärpätillä öljyt veke. Hiukan korpeaa kun on koko vanne nyt öljyssä vaan vaikka koittaa miten säätää sopivalle. Taidan koittaa vaihtaa siihen yksipuoliseen nokkaan, ketjun ulkosyrjälle, jos ei roisikis tai tiputtais vanteelle niin paljoa. Tai sitten teen kolmen millin messinkiputkesta (sattuu olemaan hyllyssä pätkä) oman kaksoisnokan tohon. Jäykkänä sen sais ehkä asetettua tarkemmin kohdalleen.. Myös niitä o-renkaita ei oikein saa pienellä öljymäärällä öljyiseksi, ketjun rulliin sen sijaan saa nätin ohuen öljykalvon.

Eiköhän näissä juoksevaa öljyä käyttävissä laitteissa oo vähän ominaisuutena se takavanteen (ja renkaan sivun) öljyyntyminen. Öljyä tipahtelee kuitenkin se verran kovassa vauhdissa ja se ei kovin sitkeästi pysy ketjussa kiinni.

Pitää varmaan väsätä joku isompi "lokari" tohon ketjulle :D

Olen nyt päätynyt siihen, että se kaksoisnokka on ihan turha, itseasiassa heitin sen "yksinkertaisen" nokankin pois ja takarattaalle menee suoraan se letku minkä sisällä on sitä rautalankaa. Toi tuntuu mulla ainoolta setupilta millä saan sen "nokan" pysymään rattaalla samassa kohtaa. Se "yksinkertainen" nokka ei vaan pysynyt paikallaan, vaan osoitti milloin mihinkin suuntaan kun pyörää peruutteli välillä. Nyt toimii mainiosti. Edelleen on kyllä se säätöruuvi niin pienellä melkein kuin voi. O-renkaille en saanut rasvaa sen paremmin kaksoisnokalla kuin normaalinokallakaan. Rullat vaan tulee märiksi ja niistä sitten vähän valuu o-renkaillekin.

shyhander sanoi:
Olen nyt päätynyt siihen, että se kaksoisnokka on ihan turha, itseasiassa heitin sen "yksinkertaisen" nokankin pois ja takarattaalle menee suoraan se letku minkä sisällä on sitä rautalankaa. Toi tuntuu mulla ainoolta setupilta millä saan sen "nokan" pysymään rattaalla samassa kohtaa. Se "yksinkertainen" nokka ei vaan pysynyt paikallaan, vaan osoitti milloin mihinkin suuntaan kun pyörää peruutteli välillä. Nyt toimii mainiosti. Edelleen on kyllä se säätöruuvi niin pienellä melkein kuin voi. O-renkaille en saanut rasvaa sen paremmin kaksoisnokalla kuin normaalinokallakaan. Rullat vaan tulee märiksi ja niistä sitten vähän valuu o-renkaillekin.

Mulla kävi sen nokan kans sillai et sitä vaan ei oo enää :)
Eli samalla setupilla ja toimii. Mulla tiputtaa tällä hetkellä aika korkeelta siihen ketjulle just ennen ratasta. Tämä tarkoittaa sitä että välillä saattaa tippa mennä ohi ketjusta ja välillä se menee jopa sille kuivemmalle puolelle ketjua, mut yleisesti voi sanoo et ketju on hyvässä öljyssä.

3000km reissun aikana öljyä meni ehkä 0,5-1dl eli penkin alla oleva 0,5l pullo taitaa riittää vielä ens kesäksikin :)

Ittellä oli tuo vanha loobmani vanhassa pyörässä ja oman kokemuksen mukaan tiputteli koko ajan sieltä. Auringonpaisteessa, kun vielä oli niin paine pullon sisällä kasvoi ja ruuttasi oikeen kunnon lätäkön maahan. Ei enää loobmania pyörään.

Toi Tutoron Auto-versio on ainakin mulla toistaseksi pitänyt öljyt sisäsällään parkissa hyvin, eikä ole tiputtanut muuta kuin ajaessa, tosin kilometrejä on tältä kesältä vasta alle 7000, eli ei paljonmitään. Toin automaattiventtiilin luulisi ajanmyötä kuluvan jotenkin kun se kerran avautuu tärinästä, eli tulevaisuus näyttää miten kestää.

Back