• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tutoro-ketjurasvari, Loobmania nätimpi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja matt1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Saiskohan tuohon jotenkin patentoitua jonkun sähköisen (tai alipaine) venttiilin, niin ei tarvis hanaa käännellä. Eikä unohtuis päälle. Ehkä bensahanasta sais helpoiten, mutta sähköinen ois ehkä kätevin? Vois töissä instrumiehiltä kysästä.

Saiskohan tuohon jotenkin patentoitua jonkun sähköisen (tai alipaine) venttiilin, niin ei tarvis hanaa käännellä. Eikä unohtuis päälle. Ehkä bensahanasta sais helpoiten, mutta sähköinen ois ehkä kätevin? Vois töissä instrumiehiltä kysästä.
Nyt puhumme jo ScotOilerista.....
Ennemminkin harrastamisesta. Ja jos jonkun venttiilin saa ilmaiseksi siihen värkättyä, niin onhan tuossa vielä hintaeroa!

Jotka osaa tekee mitä vaan......

Älkää lannistuko, kädettömät ostaa kaiken valmiina, sepät tekee itse....

Törppö, pari pätkää letkua, alipainehana ja muutama nipari yms. Vielä pieni annos harrastusintoa ja tee-se-itse versio ompi valmis. Vielä jos tuon hanan asentelee mahdollisimman lähelle takaratasta, ei tuon letkun tyhjäksivaluminenkaan aiheuta lammikkoa parkissa olevan mopon alle
thumbs-up.gif

No ehkä kesäkuumalla kun moottori käy lämpöisenä ja öljykin notkistuu, voi pitkään valoissa seisoksiessa tuo(kin) hiukka ylimääräistä valutella. Mutta eco-kuskihan sammuttaa tällöin moponsa. Turhaa sitä on valoissa seistessä m...aan moottorilla lämmitellä. Näin hanakin sulkeutuu ja jää nuokin ölperitipat hyötykäyttöön
cool.gif

Tökkäsin lomalla tuon Tutoron viimein paikalleen. Letkun takapään sisällä oleva jäykiste ei ole jäykkä, joten takahaarukan ja letkun väliin on laitettava täsmälleen oikean kokoinen täyte, joka sitten kiristetään nippusiteillä kiinni. Tai sitten täytyy rakennella joku hienompi systeemi, kuten aiemassa viestissä mainittu alumiiniputki tms. Tulee kuitenkin mieleen suositella, että kaikkien ketjurattaan eteen rakennettavien viritysten kannattaa olla joko a)heppoista muovia tai b) kunnolla kiinni.

Pidin tötsää hetken isolla ja sain kun sainkin muutaman tipan ketjurattaalle, epätasaisesti. Suljin ja lähdin ajamaan. 100 km myöhemmin öljy oli levinnyt tasaisesti pitkin ketjua ja täsmälleen sinne minne luvattiin: ketju oli kuiva, mutta levyjen välit (eli o-renkaat) kiilsivät öljyä. Vanne oli kuiva. Olisi ehkä voinut vähän enemmän laittaa.

Pidän parempana Loobmanin rumaa ruuttapulloa, sillä haluan itse päättää milloin ja miten paljon öljyän ketjua. Paras olisi kun olisi Loobman-ruutta tuon Tutoron kanssa. Tarjoan pullakahvin tai
033102beer_1_prv.gif
jonkun ylijääneestä Loobman-putelista pidikkeineen. Ettei tarvitse pois heittää.

Tietääkös joku minkä merkkinen on sellainen voitelulaite jossa vedettiin jonkunlainen mäntä taakse ja lähdettiin sitten heti ajamaan. Sitten se keksintö antoi vieterin voimalla kerta-annoksen öljyä kettingille?

Joskus jostain mopolehdestä tällaisesta laitteesta lueskelin mutta uudestaan en siihen ole törmännyt.

^Minkä takia sä niitä O-renkaita rasvailet matt1?
Niin, tämä o-renkaiden (tai tapauksessani x-renkaiden) öljyäminen taitaa vähän jakaa mielipiteitä. Siellä renkaiden välissä on kai jonkinlainen kestovoitelu. Minusta kuulostaa kyllä uskottavalta että x-renkaiden voitelu pitää x- renkaan puhtaampana ja kitkattomampana, ja sitä kautta pitempään ehjänä. Olen kyllä sen kannalla että myös niitä ketjun kitkapintoja pitäisi vähän öljytä, ja siksi väännän hanaa vähän isommalle.

Pyörän ja ketjujen ohjeikirjoissa kehotetaan ketjuja jonkin verran öljyämään. Muistaakseni jommassakummassa suositeltiin moottoriöljyä. Sitä nyt sattui olemaan purkinpohjat.

Tosta Tutorosta onkin vissiin ihan uusi malli, TUTORO Auto, menin puolivahingossa tilaamaan tollasen mielenhäiriössä, kun aurinko paisttoi ja muuta semmosta oli ajot mieleesä ja noin. En huomannut että kyseessä on kai aika vähän käytännön kokemusta kerännyt laite...

Mutta siis edelleen painovoimalla öljyä säädettävän venttiilin kautta valuttava laite, mutta se sulkeutuu ja avautuu automaattisesti prätkän tärinän ja liikkeiden avulla... Eli kun lähtee ajamaan, niin rasvari venttiili aukeaa ja aloittaa valuttamisen ja kun pysähtyy niin se lopettaa. Öljyn määrä säädetään käsin nupista vakioksi. Toimii ilman sähköä tai alipainetta tai patteria tms.

Hittolainen, saa nähdä miten pelaa, ei ollu mikään halpa edes :doh: kun tilasin samassa mielenhäiriössä kaksoisnokan siihen ja postikulut kympin ja vielä punnan vaihtokurssi-tana. Toivottavasti ei ole pska :rant:

http://www.tutorochainoiler.com/index.php/store/product/view/1/14

Uusista malleista kyse niin tuosta loobmanin värkistäkin on uudempi malli, vähän fiksumman näkönen ku tuo vanha liimapullo systeemi. Itse sen tilasin ja oikein hienon näköinen, en osaa sanoa vielä käytännön kokemuksia vekottimesta mutta eiköhän niitäkin ala pian tulemaan.

-maz

Mulla on tuo uusi loobmani ollut kiinni jo viime kesänä. Toimii ok jonkin aikaa. Sitten nappi mikä laukaisee öljyannoksen oli ilmeisesti juminut alas pikkulian takia ja päästeli koko säiliönsä ulos. Onneksi huomasin ku olin tankille menossa muutenkin mutta öljyt oli jo ympäri vannetta ja rengasta.

Sitten pyörä menikin korjaamolle kuukaudeksi ja en syksyllä ehtinyt/jaksanut enää koittaa koko loobmania. Uskon kuitenkin että tilapäinen toimintahärö oli kyseessä. Asennuspaikkakin on kohtuu haastava lian suhteen kun tuossa pyörässä nyt tiloja liiaksi ole säiliölle.

No niin, Tutoro Auto tuli tänään. Toimintaperiaate on luultavasti se, että ohut jousi MELKEIN kannattelee säiliön yläosassa olevaa painoa mikä painaa säiliön alaosassa öljyä päästävän venttiilin kiinni. Kun säiliötä pikkasen liikuttelee, niin jousi jaksaa nostaa painoa, jolloin venttiili aukeaa ja öljy valuu. Onpa kumma jos ei toimi noin. Hiukka pienempi se on mitä kuvien perusteella ajattelin. Lisäksi tilasin tuohon kaksoisnokan, tuossa kun "ovelasti kuuluu hintaan" vaan ykspuolinen nokka (=jäykkää muovia oleva letkunpätkä). Pientä kolmenmillin sisähalkaisiallista kirkasta letkua tulee 160 senttiä, josta 25 senttiä on täytetty jollain metallilangalla, millä saadaan kai nokka pysymään rattaalla/ketjulla oikeassa kohdassa.

shyhander sanoi:
No niin, Tutoro Auto tuli tänään. Toimintaperiaate on luultavasti se, että ohut jousi MELKEIN kannattelee säiliön yläosassa olevaa painoa mikä painaa säiliön alaosassa öljyä päästävän venttiilin kiinni. Kun säiliötä pikkasen liikuttelee, niin jousi jaksaa nostaa painoa, jolloin venttiili aukeaa ja öljy valuu. Onpa kumma jos ei toimi noin. Hiukka pienempi se on mitä kuvien perusteella ajattelin. Lisäksi tilasin tuohon kaksoisnokan, tuossa kun "ovelasti kuuluu hintaan" vaan ykspuolinen nokka (=jäykkää muovia oleva letkunpätkä). Pientä kolmenmillin sisähalkaisiallista kirkasta letkua tulee 160 senttiä, josta 25 senttiä on täytetty jollain metallilangalla, millä saadaan kai nokka pysymään rattaalla/ketjulla oikeassa kohdassa.

Mulle tuli kans tänään postissa paketti, jossa Tutoro Auto. Ekat vaikutelmat vähän samat kun shydhanderillakin.
Pienempi mitä oletin ja laatu näyttää hyvältä. Jos viikonloppuna asentelis.
Ite otin vaan tän yksisuuttimisen. Saas nähdä riittääkö.

Kommentteja kun saa asennettuu ja testattuu.

fayout sanoi:
Mulle tuli kans tänään postissa paketti, jossa Tutoro Auto. Ekat vaikutelmat vähän samat kun shydhanderillakin.
Pienempi mitä oletin ja laatu näyttää hyvältä. Jos viikonloppuna asentelis.
Ite otin vaan tän yksisuuttimisen. Saas nähdä riittääkö.

Kommentteja kun saa asennettuu ja testattuu.

Luuletko että voisit dokumentoida ton asennusen mahdollisimman hyvin niin sais vähän kuvaa siitä mikä meno kyseisellä härpäkkeellä on?

Mulle ei myöskään ole valjennut mikä tuon "Auto" mallin toiminta perjaate on?

WDW sanoi:

Lyhyesti tiivistettynä... Moottoripyörän liikahdukset, heilahdukset ja ehkä jopa tärinä avaa säiliön sisällä olevaa venttiiliä, jolloin ketjuun valuu öljyä ajossa. Parkissa venttiili pysyy kiinni kun pyörä on paikallaan. Sitten lisäksi siinä on kierrettävä nuppi, mistä säädetään sitä miten paljon sitä öljyä tulee silloin kun pyörällä ajetaan.

Se tosiaan mietityttää, että miten tuo käytännössä toimii, toi kun on tullu markkinoille vissin vasta vuoden vaihteessa. Lämpötila varmaan vaikuttaa öljyn juoksevuuteen ja se ajaako tasaista moottoritietä lujaa vai vähemmän tasaista mutkatietä hiljempaa. Voi olla että siitä pienestä nupsta pitää hienosäätää silloin tällöin. Mutta parasta tossa on – jos se toimii kuten pitäisi – että sitä ei tartte muistaa ottaa pois tai muistaa laittaa pälle itte.

WDW sanoi:
Luuletko että voisit dokumentoida ton asennusen mahdollisimman hyvin niin sais vähän kuvaa siitä mikä meno kyseisellä härpäkkeellä on?

Joo kyllä mä voin koittaa jonkinnäkösen dokumentin tehdä.

Siis mitä nyt tota laitetta kädesäs pitäny ja heidän sivuilta youtubepätkiä kattellu ni toiminta on just niinki yksinkertasta et siinä on tavallaan siellä säiliön pohjassa reikä, jossa on tappi huonosti pitämässä reikää ummessa. Ja nyt tarkotan sitä et aina ku säiliö heiluu/tärisee ni tämä tappi liikkuu ja päästää öljyä valumaan säiliöstä letkuun.
Järjestelmän ensiasennuksen yhteydessä letku tavallaan "ilmataan" eli päästetään letku täyteen öljyä nostamalla tätä tappia pari milliä ja pitämällä sitä ylhäällä muutaman minuutin et letku tulee täyteen. Tämä toimintatapa viittais just siihen minkälaiset tuntumat mulla ja shyhanderilla on tän toimintaperiaatteesta.

Kannattaa kattoo tuolta heidän nettisivuilta löytyviä youtubepätkiä ja sit heidän foorumilla on myös lisää kokemuksia beta-testaajilta. http://www.tutorochainoiler.com/

Back