• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Turvalliset ajosaappaat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaimaani
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kaimaani

MotOrg ry jäsen
Sijainti
Etelämeren rannikko
Olin kesällä onnettomuudessa jossa jalkani loukkaantui aika pahasti. Sääriluut poikki ja vähän muuta. En ole sen jälkeen mopolla ajellut. Ajattelin jo rypeä ikävässä koko loppuelämän mutta nyt on jalka hieman paremmassa kunnossa joten voisi hieman kysellä hyvistä saappaista. Josko sitä vielä uskaltaisi sarviin jos on kunnon varusteet. Onko crossisaappaista kellään kokemusta. Onko ne maantiellä yhtään hyvät?

Niinjuu, ja terve vaan kaikille, tämä on ensimmäinen postaukseni täällä.

Ei ole parasta mitä rahalla saa daytonat lähelläkään, normi katusaapas näyttää olevan.

Tosta vaikka gaernea, nivelöinti löytyy, sisäkenkää ei valitettavasti.(Alpinestarin tech, sidi flexforce/taeflex, tcx kyllä noista löytyy sopiva)
gaerne_sg10_black.jpg

Ja siihen vaikka kaveriksi:
asterisk-cell-l.jpg

Tuolloin on jalat aikalailla hyvin suojassa kolhuilta ja väännöiltä. Ei niillä kyllä kadulla tee mitään, kun et saa jalkaa liikuteltua mitenkään ja vaikeuksia saada vaihepolkimen väliin kenkä. Sekä takajarrun käyttö on vaikeaa, kun kengissä ei ole ekoilla kilometreillä mitään tuntoa. Sit kun ne on hikoiltu paristi tai uitettu läpimäriksi niin alkaa olemaan vähän etes tuntoa.

Voisi melkein sanoa, että jos ei ole ajoasento kuten endurossa/matkamotossa niin voi unohtaa crossikengät. Katupyöriin nuo vähän vähemmän suojaavat ja notkeammat monot.

Yritin kuvitella avausviestistä, että maantieajon kaltaiseen käyttöön tulisivat mutta suojaustason pitäisi olla ylitte sen mitä siihen käyttöön tehdyt saappaat noin keskimäärin tarjoavat. Kysyjä tarkentanee.

Viimeisin saapas jolla tuli ajettua kaksi kautta oli Alpinestarsin Supertech.
Ei mitään valittamista, loistava, joskin kalliskin saapas. Kolariominaisuuksia ei onneksi tullut testattua.
Myin nuo juuri lähinnä sen takia että olivat niin kyykkyyn valetut ettei nykyisellä pyörällä ole tarvetta.

Joo, tarkennan että siis turvallista saapasta etsiskelen katukäyttöön, ei väliä muuten onko crossi vai katumalli. Crossit näyttää kuvissa tukevilta mutta on kai niitä hyviä katumallejakin. Pitää myös ajatella sitä että milta se tuntuu jalassa eihän sitä muuten viitsi käyttää koko päivää. Tuntuisi siltä että tukeva ja korkea saappaan varsi ja vahva kiinnitys eli vetoketjun lisäksi jotain voisi olla sitä mitä etsin.

Tää lähtee siitä etten panostanut ajosaappaisiin ennen tätä juuri ollenkaan, otin vain jotkut mitkä näytti tukevilta. Osoittautuikin että halpa ei ole hyvä. Tossa kesäisessä mp-onnettomuudessa vetoketju antoi periksi ja saapas taittui. Ja sitä myöten kaikki mikä oli sisällä. Jos päätän jatkaa, panostan varmasti myös kunnon jalkineisiin jatkossa.

"Vetoketju antoi periksi ja saapas taittui ja ...", en oikein ymmärtänyt mitä tarkoitit. En usko että sillä on juurikaan väliä onko saappaassa vetoketju vai soljet, kyllä ne oikein suunnitellut nilkan ja jalkaterän suojukset ovat ne jotka jalkaa suojaavat + tietysti säären suojus. Monet käyttävät ajokenkinä ns. "turvakengän" tapaisia saappaita joissa ei tosiaankaan ole turvassa kuin korkeintaan varpaat kovan kärjen sisällä.

Tarkoitin sitä että noissa "boots" mallin saappaissa menee sisäsivulla vetoketju joka sulkee ja samalla tukevoittaa sen varren. Minulla ei vetoketju kestänyt vääntöä, saappaan varsi aukesi ylhäältä ikäänkuin veltoksi torveksi ja jalka samantien taittui heti siltä kohtaa missä ei enää vetoketju tukenut. En tiedä olisiko solki kestänyt paremmin mutta ainakin ne näyttää tukevilta. Tämä on vähän jälkispekulointia kun kaikki kävi kuitenkin aika nopeasti mutta noin kuvittelen sen käyneen.

Tässä on muuten tullut jo pari kiinnostavaa mallia...

Tärkeintähän noissa saapikkaissa lienee se, että pohja olisi jäykkä ja ettei nilkka pääse muljahtamaan liikaa alaspäin. Kaikki muu onkin sitten lisäherkkua,kuten veden pitävyys, väri, ym... Mulla on SIDI Vertigo Gore-Tex:it. Ne voisi olla jäykemmätkin pohjasta, seuraavat ainakin on....

Mulla meni vasen nilkka ympäri etukautta, jolloin kaikki jalkapöydän luut meni rikki-poikki. On kuulema ihmisen toiseksi pahin paikka rikkoa itseään. Kantapää on se pahempi. Kaikki muut luut paranee kunnollakondikseen, paitsi nilkasta. Ei ole liikaa painotettu sitä, että se nilkan seutu pitää olla tukeva.

wink.gif

Kyllä ne ensimmäisenä mainitut Daytonat on ne parhaat mitä rahalla saa katuajoon. Ei ole mikään sattuma miksi kyseinen kenkä on suolaisesta hinnasta huolimatta suosittu Man-saarella.

Kyllä ne ensimmäisenä mainitut Daytonat on ne parhaat mitä rahalla saa katuajoon. Ei ole mikään sattuma miksi kyseinen kenkä on suolaisesta hinnasta huolimatta suosittu Man-saarella.
En epäile hetkeäkään, etteikö ole huippu mono toi daytona, mutta ihmettelen suuresti, etten ole missään kuullut ko. mallista...
nixweiss.gif

Tais olla tänään ihan ensimmäinen "kosketus" ton mallin kanssa vaikka on tullut jonniin verran selailtua alan testejä ym, ym, julkaisuja. Luulis koristavan testien kärkisijoja...

edit: Niin jos pitää jotain saapasta suositella niin TCX Competitzione RS
062802jumpie_prv.gif
Täysverinen kilpasaapas, jolla voi myös kävellä ja toimia normaalisti myös radan ulkopuolella.

TCX_Competizione_RS_Boots_Black_detail.jpg

Tollaset TCX saappaat olis ylimääräsenä, käytetty yks viikonloppu.

Hajotin nilkkani pikkulipassa jalassa Sidi Vertigo Tepor, eli jonkin verran muoviakin sisältävä merkkisaapas. Samanlaisia lippoja on lukuisia vastaavissa vauhdeissa Sidi Crossfiret jalassa ilman mitään ongelmaa. Kunnollinen crossisaapas on aivan eri luokkaa kuin katukenkä, aivan kokoluokasta ja tyypistä johtuen.

Crossfiret ja Asteriskit, niin on jo alareuna aika hyvissä kantimissa.

Velipojalla löytyy nuo TCX Competitzionet, minulla on saman koon jalka ja kokeilin joskus, parempiakin katusaappaita löytyy kävelyominaisuuksien puolesta, oli vähän tönköt, mutta nilkan suojaus vaikuttaa noissa kyllä aika hyvältä.

Alpinen kalliimman pään (~400 eur) RR-monoissa pitäisi löytyä myös, ja sellaiset ajattelin itse hommata seuraavaksi, ainakin aikaisemmilla versioilla on päässyt kävelemäänkin suht hyvin. Tämänhetkiset on Pumat, mutta ne on näköjään vähän turhan heppoiset, eikä ole oikein kestäneet käyttöäkään. Edelliset Alpinet oli SMX3:t, ja niihin olin hyvin tyytyväinen.

Crossisaappaat varmaan kyllä suojaa hyvin, mutta on ne katukäytössä toisaalta niin pirun isot ja hankalat pukea.

Jalat on kyllä todellakin fiksua suojata hyvin, ja tätä ei moni ole käsittänyt, kun seurailee, miten moni kesällä ajelee esim. tennarit jalassa.

Crossisaappaat varmaan kyllä suojaa hyvin, mutta on ne katukäytössä toisaalta niin pirun isot ja hankalat pukea.
Riippuu himppa saappaasta. Mulla on enskapuolelta toki toistoja jonkin verran, mutta ei noissa Crossfireissä mene kymmentä sekuntia enempää aikaa kuin vetoketju + tarra -katusaappaassa. Ja jos vetari jumittaa, niin...

SuMo-miehillä näkee minusta eniten tolkun kuteita, kun lippojakin tulee runsaasti ja vaihtelevilla alustoilla: nahat + "crossipopot". Sileälle rata-asfaltille suoja-alueineen on parempia vehkeitä, samoin montulle korkean lentoradan lajeihin. Välimaastossa nuo voisivat olla hyvät - tai ainakin itselle ovat hyvät!

Hajotin nilkkani pikkulipassa jalassa Sidi Vertigo Tepor, eli jonkin verran muoviakin sisältävä merkkisaapas. Samanlaisia lippoja on lukuisia vastaavissa vauhdeissa Sidi Crossfiret jalassa ilman mitään ongelmaa. Kunnollinen crossisaapas on aivan eri luokkaa kuin katukenkä, aivan kokoluokasta ja tyypistä johtuen.

Crossfiret ja Asteriskit, niin on jo alareuna aika hyvissä kantimissa.
Mitä hajos ja miten?

Itselläni juurikin samanlaiset ja luullut niitä hyviksi...
omg.gif
Tuolla vähän aiempana kerroin, että mulla muljahti nilkka etukautta melkein ympäri ja hajotti kaikki jalkapöydän luut -> 6 vk kipsissä -> 3 kk kepeillä... Jalassa ei siis olleet ne Vertgot vaan huomattavasti keveämmät rakenteeltaan olevat "saapikkaat"...
withstupid.gif

Mulla olisi itselläni tarkoitus opetella ensi kesänä ajamaan XR:ää normikäytössä mx-popoilla ja olen käynyt sovittelemassa eri mallisia kenkiä... Sun kannattaa varmaan käydä kaupassa sovittamassa ja tunnustella pystyisitkö ajamaan mopoasi kengillä. Itse en voisi kuvitella ajavani mantiellä esim. astarsin tech 7:lla laskettelumonmaisen tuntuman puutteen vuoski, mutta sidin crossfirellä taas ehkä hyvinkin pienen harjoittelun jälkeen. Sisäkengällistä mallia en ottaisi, mielestäni sisäkenkä kasvattaa monon kokoa liikaa (siis minun tarpeisiini).

Back