• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Turvallinen pukeutuminen kaupunkiolosuhteissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oksu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Satunnaisesti Nahkapuvun takki ja farkut! Kaiken olen nähnyt, jos "konttaa", ei kivaa! Muuten kelin mukaan! MP ajopuvussa! Eilenkin, tuli HIKIKIN! Mut, ei mitään! Ajetaan vaan!

Porukkaa on siis laidasta laitaan...oma työmatka n. puol tuntii..riittävän pitkä vetäistä koko setti päälle. Pitää harkita kevääksi noita ajofarkkuja, täytyy ainakin käydä kattoo onko mistää kotosin.
Tuo on aika asiaa että rupee pyörän vieressä vermeitä vaihtaan
062802jumpie_prv.gif
Mut eipä oo laukkui itsellä...muuten hyvä idea!

Niin...eihän sinne kaatumaan lähdetä. Mutta ihan tuttavapiiristä löytyy ex-prätkäkuskeja joille sattu pipi pysyvästi(eikä ollut kunnon kamoja), niin pistää se kyllä miettimään missä kamoissa haluaa ajaa ja missä ei.

Reppu olis joo yks vaihtoehto..musta ei ole paha raahata reppua, tottunut siihen muutenkin...aina pitää olla kaikkee mahollista varulta mukana
biggrin.gif

Sit sarjassa tyhmiä kysymyksiä....mihin te tungette sen kypärän? Vähemmän näkyy kypäriä pyörissä kiinni...

Nii totta, itekkin kyllä nakulla ajoin useinkin iso reppu selässä ja en huomannu mitään eroa missään. Ei mulla nautintoa tommonen asia päässyt pilaamaan  
biggrin.gif

Luulisi että juuri kyykyllä se reppu enemmän pilaisi niitä tarkkaan laskettuja ilmanvastuskertoimia? Kyllä se reppu mopilijan paras kaveri melki tavaran viemiseen on jos ei pyörään itsessään mitään halua asentaa.

Tuli mieleen tästä mun yks tuttu, vaihto kilokyykyn tässä just uuteen isoon matkapyörään et kesälomareissut menis näppärämmin kun saa paljon kamaa mukaan ja ilmanvastus ei pleksin kanssa haittaa. Kummasti aina vaan liikkuu autolla ja ne reissutkin heitettiin autolla "kun se on niin mukavaa/helppoa ja tavaraa saa perkeleesti mukaan"  
biggrin.gif

Enemmänhän nää tavarankuljetusongelmat kiinnostaa niitä joilla on vaan moottoripyörä kesäsin ainoona kulkuvälineenä  
smile_org.gif

Jos mulla on ollu repussa enemmänkin tavaraa, pistän sen pyörään kiinni, enkä pidä selässä.

Kaupungille lähtiessä vedän ylleni neonkeltaisen haarniskan jotta kaikki huomaavat minut... Tai sitten en.

Ajoasu vaihtelee farkut ja lenkkarit -> ajofarkut ja ajosaappaat ->goret ja selkäsuoja välillä riippuen säästä ja reissun pituudesta. Uudessakaupungissa ajelen duunin ja kämpän väliä välillä MP-varusteista päälläni vain kypärä ja hanskat, mutta yleisenä sääntönä mulla on ollut, että päällä pitää olla vähintään kypärä, hanskat ja takki.

Sormien korjaaminen on todella vaikeaa, päävammat on pahoja ja ylävartalon suojaaminenkin on aika tärkeää. Jalkojen asfaltti-ihottumat voi aina peittää farkuilla, polvia saa "uusia" ja jos koko jalka on lähdössä, niin siinä ei yleensä ajoasu suojaa kuitenkaan paljoa enempää.

Jos sattuu, niin sitten sattuu. Kyllä kuitenkin omasta mielestäni pitää voida itseensä niin paljon luottaa, että uskaltaa kaupungilla lounaalla käydä ilman panssarointeja. Ajotapa vaan on vielä varovaisempi kun nuo suojaavat elementit on poistettu.

Aina kun puhutaan että kuinka rumaa jälkeä tulee kaatuessa ilman varusteita ajaessa, niin ei oteta esille sitä kuinka ikävää jälkeä voi tulla myös niiden varusteiden kanssa. Myönnetään että esim. ajohousut suojaavat hyvin asvaltti-ihottumaa vastaan mutta ikävä kyllä se ei nyt ole se ainoa vahinko joka pyörällä voi sattua.

Lisäksi itsekin huomaan sen että ajaessa kevyemmissä varusteissa tulee oltua varovaisempi. 1-osaisessa nahassa sitä ottaa huomattavasti enemmän riskejä kun eihän sitä enää voi sattua...

Minulla on aina vähintään kypärä, hanskat, takki ja selkäsuoja sekä lähes aina ajokengät. Heti kun lähden kaupungista ulos niin menee myös housut jalkaan.

Reppuasiasta.. vaikuttaa sitten melkoisen paljon se, että millainen reppu on kyseessä. Minulla dakinen tuollainen reilun kokoinen reppu (tavallaan pieni rinkka) koosta huolimatta toimii ajossa huomattavasti paremmin kuin tavallinen koulureppu. Tuolla dakinen repulla on tullut tehtyä pitkiäkin matkoja ilman mitään ongelmaa tai että se olisi mitenkään haitannut menoa, kun taas tuota tavallista reppuani en selkääni laita mikäli pyörällä liikun. On se sen verta veemäinen mopoillessa.

Ajofarkut, nilkan peittävät ajokengät (linkki), nahkarotsi, lyhyt vartiset nahkahanskat ja kypärä

Kyllä se kypärä kädessä menee kun ei paljoo mitää paina ja ajofarkuissa pystyy kyllä keilaamaan ja leffas käymään (kokemusta on)

Nii totta, itekkin kyllä nakulla ajoin useinkin iso reppu selässä ja en huomannu mitään eroa missään. Ei mulla nautintoa tommonen asia päässyt pilaamaan  
biggrin.gif
Tjaah. Mulla väsyi M1800R:n kanssa kädet jo todella lyhyen matkan jälkeen reppu selässä, kun normaalisti sen ajoasento ei käy lainkaan käsille. Aprilian kanssa ei niin paljon huomannut eroa. Ilmeisesti se reppu jotenkin ottaa ilmanvastusta ja kamittaa hartioita? Yhden pitkän reissun (useampi päivä) erehdyin kerran ajamaan reppu selässä ja vikana ajopäivänä pelkkä repun selkään laitto sattui niin, että meinasi itkettää. Ehkä mulle on siitä jäänyt joku kammo. Pyöränä oli tuolloin FZS600.

Itse ainakin kasvattelen kerran kymmeneen vuoteen mielummin vähän polveen uutta nahkaa kuin hikoilen kaikki kesät ajokamoissa kaupungilla
tounge.gif

Ajotakki, hanskat, farkut, joskus selkäsuoja. Jos jostain löydän jalkaansopivat puolivartiset ajotossut kevyellä nilkkatuella, niin ostan välittömästi. Jalkaterä kun voi hajota ajaessa, vaikkei kaatuiskaan. Ja jos ollaan menossa leffaan tms. niin sitten kevennetään sen mukaan mitä pystyy kuljettamaan määränpäässä. Kypärä ja hanskat ainakin, ilman noita kahta en aja minnekkään.
Ja näille kokonahkakuskeille olisi kysymys, onko 4-numeroinen maantie motoGP-rata ja suojaako se lehmännahka puunrungoilta?
Ja rukkagoren suuntaan: avaruuspukunne ei tee teistä parempia kuskeja liikenteessä, ainakaan ennen kuin kaatosade alkaa.

biggrin.gif
Tjaah. Mulla väsyi M1800R:n kanssa kädet jo todella lyhyen matkan jälkeen reppu selässä, kun normaalisti sen ajoasento ei käy lainkaan käsille. Aprilian kanssa ei niin paljon huomannut eroa. Ilmeisesti se reppu jotenkin ottaa ilmanvastusta ja kamittaa hartioita? Yhden pitkän reissun (useampi päivä) erehdyin kerran ajamaan reppu selässä ja vikana ajopäivänä pelkkä repun selkään laitto sattui niin, että meinasi itkettää. Ehkä mulle on siitä jäänyt joku kammo. Pyöränä oli tuolloin FZS600.
Pidemmällä matkalla repun kanssa on mielestäni aivan ehdoton, että repussa on vyötärön ympäri menevä kiinnitys ja, että se toimii siten, että se ottaa ison osan painosta hartioilta pois. Repusta kannattaa myös kaikki lepattavat narut yms. solmia jotenkin reppuun kiinni, jotteivat lepata. Se lepattaminen kiskoo reppua yllättävän paljon vauhdissa.

Mulla oli tuolla pitkällä matkalla sellainen reppu, jossa oli sekä vyötärön, että rintarangan paikkeilla kiinnitykset, ei auttanut. Tällä pyöränvaihtoreissulla oli eri reppu, kun Suzukin takasatula ei mahtunut tuohon ensin mainittuun, mutta tässäkin oli se vyötärökiinnitys. Ehkä en vain osaa..

korkeintaan ehkä pari kertaa kesässä tulee mentyä farkut ja lenkkarit jalassa, ajotakki päällä ja potta päässä. muutoin ajokamat niskassa.

eräs tyyppi oli vieny ambulanssilla potilasta joka oli vetäny tieltä ja selkäranka palasina. sanoi että sen reissun jälkeen laittaa aina kaikki suojat paikoilleen vaikka hyvin lyhyellekin matkalle..

tuntee ittensä enämpi eurooppalaiseksi kun nättinä kesäpäivänä karauttaa kaffille shortseissa ja t-paidassa
cool.gif

mutta asiaan: jos on liikkeellä kevyissä varusteissa niin on kyllä melko sankari se joka ei silloinkaan malta olla kaahaamatta. Kun shortseissa kesäkuumalla kaupungissa ajelee niin eipä tule ainakaan mulla keulimitset ensimmäisenä mieleen.. huh huh

Mulla oli tuolla pitkällä matkalla sellainen reppu, jossa oli sekä vyötärön, että rintarangan paikkeilla kiinnitykset, ei auttanut. Tällä pyöränvaihtoreissulla oli eri reppu, kun Suzukin takasatula ei mahtunut tuohon ensin mainittuun, mutta tässäkin oli se vyötärökiinnitys. Ehkä en vain osaa..
Ootko koittanut erillisen selkäpanssarin kanssa reppua? Mä en edes huomaa ajaessa reppua selässä kun panssari on välissä, jossei nyt leuka tankissa miljoonaa vedä.

Ootko koittanut erillisen selkäpanssarin kanssa reppua? Mä en edes huomaa ajaessa reppua selässä kun panssari on välissä, jossei nyt leuka tankissa miljoonaa vedä.
Enpä ole, mutta jotenkin en näe että siitä olisi apua, kun oma oletus on se, että tuuli se on mikä jotenkin pääsee reppuun käsiksi ja sitä kautta väsyttää hartioita ja käsiä.

Toisaalta en mä nyt varma voi olla asiasta. Mun piti itse asiassa ostaa selkäpanssari, mutta nyt kun tuli ostettua tuo selkäkyhmyllinen puku niin saattaa jäädä erillinen panssari ainakin toistaiseksi ostamatta.

Back