• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

turvaliivi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja uli51
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kai sitä vois pimeellä joskus pitääkkin jos liivi ei olis mikään kamala peruslepatinläpätin
wink.gif

Ego vois just ja just sellasen kestää
baaa.gif

Ite en sellasta päälle laittais ellei ois pakko. Turvallisuuskysymys tietenkin, mutta ennemmin ostaa jonkun vähän kirkkaamman ajotakin kuin pitää liiviä.
Voisiko olla niin, että monivärinen ajoasu toimiikin maastopuvun tapaan?
Kun se naamioituminen mettässä hoidetaan maastokuviolla/naamansotkemisella, niin tommoinen kirjava asu kaupungissa sotkee tunnistettavat hahmot...
Mettässä tällä suttaamisella on tarkoitus häivyttää nisäkkäille geeniperintönä tuleva taipumus hakea tunnistettavia hahmoja, olivat ne sitten kokonainen olio taikka olion naama.

Tämmöistä olen ajatellut. Jos ne moniväristen värit ovat vielä niitä, mitä urbaanissa tihentymässä esiintyy muutenkin, niin sinnehän hukkuu.

Mikä auttaisi? No, laajat samanväriset pinnat. Neon- ja huomiovärit.
Kypärä ja vaate samanvärisiksi. Pyörä yhtä väriä.

En tiiä. Hilja - Honda VFR Vtec vm 2004 - on punainen. Kypäräni ja ajoasuni ovat mustat. Sekä saappaani että hanskat.

Eivät ne ole vielä päälle tulleet. Lähellä on toki käyty, mutta opiksi sekin.
Ja se taas on kokonaan toinen juttu
wink.gif

-jami

P.S. Rähinäremmiä olen ajatellut.
Ei välttämättä tarttis sitä sinivilkkua...

Oma verrokkini on Lontoosta, jossa asuessa ja paljon autolla liikkuessa kiitin kyllä fiksuja mopoilijoita siitä että aina oli päällä hehkukeltaista. Jäi aika monta läheltäpitiä kokeilematta ihan siitä syystä.
Joo, taalla Lontoossa on erittain yleista kayttaa liivia, oli sitten millaisella pyoralla ja millaisella kokemuksella varustautunut motoristi.

Tana aamuna oli hernerokkasumu Lontoon lahikreivikunnissa, ja seurauksena oli se, etta naytti melkein kaikilla motoristeilla ja fillaristeilla olevan keltaista paalla.

Mulla on lahes aina paalla, valoisalla ja hamaralla, maaseudulla, ulkomailla ja suurkaupungin ruuhkassa. Ei se mua hairitse, etta on kirkkaankeltainen, hopearaidoilla varitetty liivi punamustien nahkojen paalla.

Loppujenlopuksi eikai ne huomioliivitkään näy aina ja ratkaise ongelmaa kokonaan. Auttavat varmasti kyllä. Se vaan on taivaan tosi ettei kaikki kotilokuskit yksinkertaisesti näe mopoa vaikka siinä olisi millaiset valot ja millaiset heijastimet ja millaiset huomiovärit niskassa.

Itse opetin itseni muistamaan yhden pirun hyvän nyrkkisäännön, taisin sen täältä jostain .ORG!:sta oppiakin.
Aina kun minulla on kypärä päässäni, olen näkymätön.
Tätä kun hokee itselleen vähänväliä tuolla liikenteessä niin on nuo läheltäpiti tilanteet jääneet hyvin olemattomiksi. Vaikka kuinka omasta mielestäni olen niin selkeässä paikassa keskellä liikennevirtaa että se ohittava/kaistaa vaihtava/liikennevirtaan liittyvä/sivutieltä kääntyvä kotilo tai muu väline ei voi olla näkemättä minua, pidän sitä silti silmällä aivan kuin olisin näkymätön.

Itse olen ainakin huomannut että se on loppujenlopuksi meistä kaksipyöräisistä useimmiten kiinni pelastaa itse itsemme muiden liikennevälineiden kohtaamisesta. Aina sekään ei riitä, mutta useimmiten kyllä.

Huomioliiveistä sen verran että itse en käytä. 90% ajoistani suoritan reppu selässä ja repun alta ei paljoa liivit näkyisi. Huomiohihat olisivat fiksummat tai sitten huomioliivit repun päälle, mutta en ole nähnyt tarpeellisiksi niitäkään.

EDIT: Ajatuskohmelo korjattu.

En jaksanut lukea kuin aloituksen joten vastaan vain siihen.

Itse olen käyttänyt melko satunnaisesti syksyisin pimeällä turvaliivin sijasta keltaista "rähinäremmiä". Liivit tmv ei näy eteen, eikä juurikaan sivulle sen kummemmin kuin mitkään remmitkään, joten niiden hyöty jaa mahdollisesti takasektoriin. Naku/enduro alla saattaa olla näkyvyyttä hieman enemmän.

Ei kai nuo sen naurettavammat ole siviililiikenteessä kuin polvipalatkaan.

Jotenkin tuntuu, että täällä asennevammaisessa Suomessa kun laittaa turvaliivit päälle, niin muut kattoo että siinä menee joku autokoululainen tai epävarma vanha pappa. Kanssakulkijoille iskee kouluttamistarve ja sitten alkaakin kiilailu yms.

Eli en käytä turvaliivejä, kun en kaipaa kouluttajia tuolla tienpäällä.

Geckon kanssa samoilla linjoilla turvaliivikysymyksestä. Yleensä tulee pidettyä jos ei ihan paikallisajelua pyörittele. Reissun päällä useimmiten ja aina kun on sateista tai pimeää tai muuten surkea näkyvyys. Tuota mustaa tyylikkyyttä ei tule harrastettua, päinvastoin, muutenkin pidän enemmän väreistä jos ei ihan koiranoksennuslookiin mennä. Muuallapäin turvaliivit lienevät yleisempiä kuin Suomessa. Ja ei tarvi liikkua kuin Ruotsin puolella niin liivillinen ei ole enää mikään kummajainen. Varsin usein noita näkee reissua tekevien isojen matkapyörien kuskeilla (ja matkustajilla). Sitä en tiedä liekö minua koskaan autokoulusta opettajalta karanneeksi oppilaaksi luultu mutta ihan rauhassa on saanut ajella. Ja huonona asiana en pidä sitäkään että jättävät epätietoisuudessaan hieman isomman välin pyörän takarenkaan ja auton keulan väliin. Se hyvä puoli tuossa liivissä on että kun pistää kypärän päähän niin eipä tuo paljoa omaa silmää häiritse kun sitä ei kovin näe ja muille onkin sitten ihan sama jos vain parantaa havaintokykyä. Toisaalta ajeli missä kamppeissa ja väreissä tahansa niin tuolla räikeällä värillä ei kuitenkaan kompensoida hyvää pyöränkäsittelytaitoa, liikennesilmää ja kokemusta... jotka kuitenkin on varsin oleellisia tekijöitä tässä harrasteessa.

joskus tulee
062802moto_prv.gif
hiekkateitä tuolla hevon
033102ass_1_prv.gif
niin varmasti puen siellä. mutta kaupunki ajossa en ajatellu pitää, olis varmasti komea näky nahkarotsin päällä cruisaillessa
crazy.gif

Mp-Asulta on tulossa kevään 2009 -mallistossa ajotakki, musta/huomiokeltaisena..se ei lepata
smile_org.gif

Messuilla on tietääkseni malli nähtävillä.

Jos liivi kiinnostaa, mutta haluaa säilyttää sporttisen "ilmeen", niin kannattaa vilkaista Kushitani Reflex Vest -liiviä. Istuu tiiviisti ja ei tuo nyt niin pahalta päällä näytä. Ainakin itse olen ollut erittäin tyytyväinen.

Kyllä mulla jää liivit käyttämättä. Mukana sitä matkoilla pidän, jos jotain joutuu roplaamaan tienvarressa tahi muuta. Duunissa saa "hälyliiveillä" olla ihan tarpeeksi.

Sitä en tiedä liekö minua koskaan autokoulusta opettajalta karanneeksi oppilaaksi luultu mutta ihan rauhassa on saanut ajella. Ja huonona asiana en pidä sitäkään että jättävät epätietoisuudessaan hieman isomman välin pyörän takarenkaan ja auton keulan väliin.
Joo, unohdinkin sanoa tasta. Olen huomannut, etta mutkateilla ajellessa autoilijat jattavat pidemman valin liivilliseen, joko sen takia, etta luulevat aloittelijaksi tai sitten ajattelevat, etta jos mina olen fiksu, hekin voivat olla.

Kavereitten kanssa jos ajelen, yleensa ekalla on liivi paalla, niin kauempanakin olevat nakevat missa jonon paa on. Ja jos jollakin sattuu pyora sammumaan risteykseen yms, siita on liivillisen helppo menna viereen nayttamaan kauempaa tuleville autoille, etta tiella on este. Kerran kaverilla totaalisesti sammui pyora, eika meinannun millaan saada liikkeelle. Lyhyena ei saanut edes tyonnettya varpailla eteen/taaksepain. Istuin pyoran selassa vieressa liivini kanssa, autojonojen keraantyessa molemmista suunnista, eika kenellakaan palaneet pareet. Porukka tod.nak. luuli meidan olevan opettaja ja oppilas, ja antoivat Susannan keskittya. Vihdoin ja viimein paasimme lahtoon, ja kaikki nyokkailivat toisilleen hyvalla mielella. Oiskohan Suomessa ollut sama kaytos autoilijoilta...

Koitin viimekesänä kerran tollaista liiviä, jonka ostin jostain halpahallista parilla eurolla. Lepatti aika lailla ja ajettuani n. 50 km ja pysähtyessäni tankkaamaan, totesin liivin purkautuneen n. puoleen selkään asti. Se kokeilu loppui siihen. Tietty jos saisi jostain vähän istuvamman ja kestävämmän version, niin voisihan sellaiasta käyttääkin.

On se ihan kätevä jos pimeässä tulee pientä laittoa (myös muihin
kuin italiaanoihin), eikä se reissussa tilaa syö pakaaseissa jos ei
päälle kehtaa ajaessa laittaa. Itse ajelen valoisaan aikaan ja köl-
löttelen iltasella.

Jos takkiin olisi valmiiksi laitettu huomioväriä esim. hihoihin, olisi se ihan ok, mutta erikseen en mitään ...keleen liiviä ala käyttämään. en kaipaa mitään lepattavia rämmäleitä siihen gorepuvun lisäksi. Senkin vaihtaisin nahkaiseen jos Rukkan vedenpitävä nahka-asu ei olisi niin suolaisen hintainen.

Kyllä jokainen saa käyttää mitä haluaa, mutta itse en sellaista päälleni pistä.

Luultavasti tulee itse pidettyä... ainaki nloppu kesästä, syksyllä ja yöllä ajettaessa.

Tottunnu jo muutenkin koiraa ulkoiluttaessa vetästä liivin niskaan... Omasta perseestä on kumminkin loppujuoksussa kyse...

Back