• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Turhan läheltä piti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tape-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tjaa, tuosta soratiellä reenaamisesta... Pitää visiin ostaa semmoseen hommaan sitten toinen mopo. Jotenki ei antais luonto periksi lähtee kaatuileen jonnekki metikköön oman silmäterän kanssa.
tounge.gif

Sit toinen jutska, jotenki mä en jaksa uskoa siihen että mutkassa etusen irtoomisen tiestä (en tarkota keulimista) voi vielä korjata... Toisin sanoen w*tullisella tuurilla voit ehkä siitä selvitä, mutta kerkeekö sitäkin muka rehellisesti korjaamaan (hallitsemaan)? Kertokaas paremmat....
omg.gif

Parempi vaan ajella noitten fysiikan lakien puitteissa vissiin...
Oon ajanu tonnisella fasulla ja nimenomaan soratiellä. Itseasiassa jos uskaltaa viedä niin sillä pääsee hyväpintasella soratiellä yllättävän lujaa. Jousitus on ainakin vakiona niin pehmeä.

Etupyörän lipsahdus/luistolla tarkoitan esim. tiellä olevaa hiekkaa, kiviä tai katumaalausta josta etunen on saanut pienen luiston. En tarkoittanut että etupyörä luisussa ajeltaisiin pitkiä matkoja vaan kerroin että tuollaisessa tilanteessakaan ei tarvitse säikähtää jos tietää miltä etupyörän luisu tuntuu ja miten pito palautuu. Kyse siis kaupunkivauhtisesta ajelusta. Maantiellä kovassa vauhdissa asia on eri mutta ei sielläkään pitä panikoida vaan varautuu jos ehtii pidon palaamiseen ja jatkaa matkaa.

Itselle melkeist pahin läheltäpiti-tilanne oli kaks päällä märällä eurooppalaisella tiellä kun sateella lähti molemmat pyörät samaan aikaan luisuun. Tiessä oli loivia töyssyjä joista toisen aiheuttaman kevennyksen jälkeen mentiin hetki kakspyöräluisussa. Kyytiläinenkin huomasi tapahtuneen ja tuon jälkeen matkavauhti tippui satasesta kuuteenkymppiin.
Tuon tilanteen opetus oli mielestäni erittäin hyvä eli vaikka pohjalla oli kuitenkin jo lähes 40tkm joista melko paljon sateella niin ikinä ei ollut tapahtunut vastaavaa. Niinpä ei osannut myöskään pelätä tuollaista tilannetta. Opetus oli myös se että sateella ei ole tarpeen ajaa satasta - varsinkaan kyytiläisen kanssa.

Juu, minäkin oon kyllä omalla fasulla päästelly sorateillä meneen aikalailla. Välillä kun lähtee lenkille sellasille teille joita ei tunne ja ne muuttuukin jossain vaiheessa soraksi jne.  
omg.gif
Ja lujaa pystyy kyllä vetään ku antaa "leijua" vaan rauhassa... Rentous lienee soralla ajamisessa se pointti, rupeeppa jännittään jokaista pientä lipsahdusta niin ei tule mitään. Mut asfaltilla ja normivauhdeissa, ei mielellään kyllä anna leijua... takapää nyt tietty märällä on irti joka välissä...

Kerran aikanani vedin lipat jarruissa, etupää kun lähti alta, ja se on kyl semmonen tilanne et ei kerkee edes tajuaan ni mopo on jalkojen välissä kylellään. OK, sen myönnän et jos sulla on mopo ihan prikulleen suorassa ni tuosta voi selvitä... mut pientä kaarrosta kehiin ja siihen etupää lukkoon ni AVOT, et kyl kerkee korjaileen. AAMEN.  
wink.gif

Moro!

Ite tuli kokeiltua eilen Ducatin offroad ominaisuuksia. Voin kertoa ettei kannata ST4S:ää peltopyöräksi ostaa...
biggrin.gif

Hämärä ilta, loivassa kurvissa sontaa tiellä, liikaa vauhtia. Siinä resepti millä niitä pelto-ominaisuuksia sai kokeilla.Aika jännästi osui, sillä perä lähti irti -> kuljttaja/pyörä vapaapaini (kuski määräsi vauhdin, mutta pyörä suunnan) -> kuski voitti, mutta tien leveys loppui kesken vaikka käytin bussipysäkinkin hyväkseni.

Pyörä päätyi katolleen ojaan ja äijä lensi komeassa karessa suoraan pää edellä n. 50cm vesiojaan. Onneks sain vauhtia niin paljon pois, että henkilövahingoissa selvittiin henkisellä osastolla. Lonkka vähän ärhentelee, mut muuten mies on kunnossa.

Rupeshan toi ajaminen jo liian hauskaa olemaankin. Tällaset muistuttaa aika hyvin niistä omista taidoista. Tai oikeestaan niiden puuttesta.

Rauhallisesti, etujarrun käyttö...
Kannattaa harjoitella väistämistilaiteita varten hyvissä ajoin.
Hyvä vaihtoehto on mennä ajokursseille jossa mm. harjoitellaan mainitsemaasi tilannetta, tai harjoitella tyhjällä isolla parkkialueella.

sorapohjaisella metsätiellä CR125 Hondalla sladissa kurviin sisään ja puolessävälissä tunkee Coupe-Kadett vastaan. Ei paljoa jäänyt Kadetin ja puuston väliin tilaa mutta riittävästi crossipyörälle.
Meinas tulla kakka housuun :]

Viikko takaperin oltiin vaimon kanssa ajelulla ja aika tiukka mutka oikeelle edessä. Kattelin et kauheita töyssyjä tiellä ja vedin ihan oikeeseen reunaan ja samalla auto vastaan täysin meikäläisen kaistalla. Tuuria oli et olin ihan reunassa valmiiks,keskarii sentään kerkesin näyttää. Yksin jos olis ollu liikentees olis voinu lähtee kyseleen noita ajotapoja.Sen verran sapetti sen autoilijan piittaamattomuus muista. Muistakaa noissa mutkissa et sieltä voi joku tulla vastaan omaa kaistaa.
sport05.gif
Hyvä että muistit alitajuntaisesti ton keskarin
biggrin.gif
Kaksi teinitinnerinhaistajaa tuli juuriäsken bemarillaan ja celicanpaskallaan liikennevaloissa vastaan,olin mopolla ylittämässä risteystä kun nää sikiöt kääntyivät tulosuunnastaan vasemmalle kumit vinkuen,ja ainoa mitä minulle tuli mieleen tuossa tilanteessa,oli keskari apinoille!
kaboom.gif

Ite en oo koskaan saanu woblaamaan vaikka olis tullu keula alas stonga vinossa...
Mulla lähti pyörä woblaamaan välittömästi jos irrotti molemmat kädet tankosta. Muuten ei missään olosuhteissa mitään ongelmia. Tuo hävisi kun eturengas vaihdettiin. Eli joskus aika pienestäkin kiinni. Tosin ei sama asia, kun ei tuo tosiaan täyskiihdytyksessä koskaan ole woblannut.
Tästä on ollut monta keskustelua, joten ei kannata tässä ketjussa enempää vääntää tästä asiasta, huomautan kuitenkin:
Yleensä tuollaista pientä ees-taas vatkausta ei lasketa vielä voblaukseksi. Kun pyörä kunnolla "voblaa", niin sitä ohjauksen liikettä ei käsivoimilla pysäytetä ja pahimillaan se heiluu koko pyörä perää myöten.. siinä voi tulla kuskille jopa lentoonlähtö pyörän selästä.

Pahin mitä itsellä on käynyt oli sateella perän irtominen ohituksessa motarilla 120kmh alueella, jossa oli nyt se pari kymppiä päälle, että ohi pääse... Hyvin välähti elämä silmien edessä. Jotenkin oli sitten semmonen muistikuva, että täällä orgissakin ollaan puhuttu, että ei missään nimessä koko kaasua pois ettei lennetä highsideä mopon yli. Kaasun helläämistä vähän ja sitten kun perä napsahti takas paikalleen alkoi suhteellisen kiva woblaus mistä selvittiin kalsareiden vaihdolla. Tämän tapahtuman jälkeen ollaankin ajettu kiltisti rajotusten mukaan. kortti ollut tuon 4kk.
withstupid.gif

Kova jarrutus, takapyörä lukossa sitä kohti ja väistö. 30cm jäi minun ja sen väliin, menin vasemmalta sen ohi.

Pyörä ollut viikon, kortti reilun kuukauden.
Hyvä tuuri käynyt sulla, ei tolla kokemuksella voi muuta sanoa!

Kannattaa käydä katsomassa ja tulostamassa opus: http://www.motoristisurvival.fi/Ajo_Han....-65.pdf

Autokouluissa ei opeteta todellisia mp:n hallintatapoja, niistä ehkä mainitaan. Suosittelen ennakoivan ajon kurssia ja harjoittelua.
-Eihän kalan fileroimistakaan opi videolta  
wink.gif

Sit toinen jutska, jotenki mä en jaksa uskoa siihen että mutkassa etusen irtoomisen tiestä (en tarkota keulimista) voi vielä korjata... Toisin sanoen w*tullisella tuurilla voit ehkä siitä selvitä, mutta kerkeekö sitäkin muka rehellisesti korjaamaan (hallitsemaan)? Kertokaas paremmat....
omg.gif
Tuota etusen luistamista mutkassa tuli pari viikkoa sitten kokeiltua ja en kyllä rehellisesti osaa sanoa, että mitä tein kun en kaatunut. Oikealle kääntyvää/nousevaa ramppia olin tulossa ja etunen luiskahti sen verta, että kaasareista tuli hieman bensaa huohotusletkusta. Oikealla jalalla otin hieman tukea ja jotenkin siinä pysyin pystyssä, tiedä sitten miten. Toivottavasti ei tarvii uudestaan kokeilla.

edit: niin ja vauhtia oli ehkä jotain 50-60km/h

kirippä ohjauslaakeri oikeisiin välyksiin
mulla oli cbr:ssä väljää/liian herkkä
niin aina kovissa kiihityksissä ku keula keveni ja siitä laski niin ravisti vittumaisesti
Eikös se ohjausiskari auttais noissakin tilanteissa? Pitäis meinaan hommata itekin moinen härveli...

Joskus antaa aika ikäviä fiiliksiä kun taittaa kurviin "sopivasti + vähän päälle" vauhtia taulussa ja sattuu olemaan astetta pomppusempi asfaltti kurvin kohdalla. Eikä oo tietenkään varautunu tuollaseen, vaan kädet on suht' rentoina, niin tuleepa aika hätäsesti alettua rutistaa stongaa rystyset valkeena. Tässäkin tilanteessa käsittääkseni ohjausiskarista vois olla pikkasen jeesiä?

Back