• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tupakansytytin pyörään

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Squirrel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
syystä että? sulake tottakai + napaan mutta katkaisija mielummin - johtoon,ainakin niin olen aina laittanut ja tulen laittamaan.
No ainakin silloin on vähemmän jännitteisiä johtoja = pienempi oikosulkuriski. Myös mahdollinen vianhaku on loogisempaa, kun jännitteet päätelaitteeseen ilmestyy vasta kytkintä painaessa. Toki itse laitehan toimii samoin, laittoi kummin tahansa, mutta itse kyllä suosin tuota plussan katkomista.

Tässä olis hyvä laite kaikkeen virranulosottoon mopottimeen. Niin ja akun lataukseen myös
smile_org.gif
Itellä 3600 C-tek tuon kautta lataa mopoa ja noksuun otan siitä virtaa, kun navigointi on päällä
062802jumpie_prv.gif

http://www.vistema.fi/web/category.php?cid=307

Tarkemmat tiedot kyseisestä laitteesta.

http://www.kaha.fi/kahaweb/m_info.php?mid=75

Do dii!

Sain eilen väkerrettyä paketin kasaan.
Ajattelin sijoittaa sen moottorin takimmaisen lohkon taa runkoon.
Laitoin kytkimen ko, pakettiin, tarvii tänään ottaa kuvia.

Vituiks meni.

Se cascon liima ei pitänyt, joten yritin käyttää "hetipiti" liimaa.
Liimaa just ttu joo, sormet on kun nippi k''''ä, ja nekin tunnottomat.

lisäksi se paska pilasi koko hela hoidon, joten Teletappimaisesti, uudestaan!

Pitää hankkia noi osat ja miettiä koko paska uusiksi.
Taidan hankkia sen hauenleukajutun ja modifioida sitä.

Paan sulakkeen väliin ja pidennän piuhat.

Taitaa olla HD Sporaan se helpoin ratkaisu.

Minigrip/tankkilaukku yms hoitakoon vedenpitävyyden.

Tai sit tän:

Biltema:

Tuoteryhmä: Autoilu - Sähkötarvikkeet

Tuotenro
43230

JATKOJOHTO TUPAKANSYTYTTIMEEN

Pituus 183 cm. Enintään 10 A.

Poistaa ton uros pistokkeen huit helvettiin, laittaa abikot tilalle + sulakerasian väliin, niin helpoiten se on siinä.

tartte yrittää leikkiä noiden customiin soveltuvien viritysten kanssa enempää.

Sais kyllä HD alkaa jo miettiä nykypäivää ja varustaa vakiona tommoisilla osilla myös sporan.

Hommasin sit semmoisen lasikantasulakekotelon ja laitoin toiseen päähän lenkkiabikon ja toiseen eristetyn naaras abikon.

Sit tein miinus- piuhasta samanlaisen.

Tämä "viritys" tulee pyörään kiinteäksi asennukseksi.

Sitten hommasin tän:

Biltema:

Tuoteryhmä: Autoilu - Sähkötarvikkeet

Tuotenro
43230

JATKOJOHTO TUPAKANSYTYTTIMEEN

Pituus 183 cm. Enintään 10 A.

purin sen pistokkeen pois ja laitoin sinne uros abikot.

Nut se on poistettavissa, kun ei tarvitse sitä tupakansytytinpistoketta.

Ja plan Beeksi vielä sen hauenleuoilla olevan tupakansttyttimen.

tounge.gif

Onkos tohon samaan releeseen mahdollista kytkeä virrat ulos kahvalämppäreille ja tupakansytytinliittimelle. Käytän 2,5mm^2 johtoa ja 10A sulakkeita.

Sellainen pikku huomio tähän väliin, että 12 voltin järjestelmissä kosteus/vesi saa aikaan hapettumista, kosketushäiriöitä, ym.

Oikosulkua ei vedellä aikaiseksi saa vaikka heittäis tupsyt pistokeen ämpäriin...

Joten sen kosteuden/oikosulkujen kanssa on murhe pois
062802jumpie_prv.gif

Yksi 12V viritysehdotus löytyy tuolta mun KOTISIVUILTA. Tehty sähköjen kannalta mahdollisimman yksinkertaisesti, ja todettu ihan toimivaksi. Tämän tein tosin vain GPS:n ja kännykän lataamiseen, jolloin virrat on aina alle 1A:n. Jos jostain syystä pitää saada amppeerikaupalla virtaa ulos, niin siihen tämä ei toimi.

Tässä olis hyvä laite kaikkeen virranulosottoon mopottimeen. Niin ja akun lataukseen myös
smile_org.gif
Itellä 3600 C-tek tuon kautta lataa mopoa ja noksuun otan siitä virtaa, kun navigointi on päällä  
062802jumpie_prv.gif

http://www.vistema.fi/web/category.php?cid=307

Tarkemmat tiedot kyseisestä laitteesta.

http://www.kaha.fi/kahaweb/m_info.php?mid=75
Jumaleissön, toihan on varsin käytännöllinen liitin!!
thumbs-up.gif

Lienevätkö kovin kalliita?
MagCode PowerSystem 12V tuote no MC 00199900B
svh 24€ ja

PowerSystem Pro 12V Lukittava tuote no MC 00199901A
svh 30,50€

ps. Niin ja myynti vaikkapa Puijon Varaosasta tai Varaosamaailmasta
idea3.gif

Itse en ole mikään sähkömies mutta mietin että onnistuukoha tupakan sytyttimen virittelemään suoraan takavalolta? Ajattelin latailla vain navia ja kännykkää siinä. Tarkoitus olisi kytkeä esim takavalon tai taka parkkien kanssa rinnan kyseinen laite? Mutta jäin pohtimaan himmentäisikö se mahdollisesti takavaloa tai onko siitä muita haittoja.

Olen korvannut myös alkuperäsen takavalon ledi valolla jossa on integroidut vilkut.

Mielipiteitä?

^En lähtisi mitään rosmovirityksiä tekemään, jos akkuun nyt mitenkään järkevästi pääsee käsiksi (eikös ne nyt lähes joka pyörässä ole aika huoltohelpossa paikassa?).

Kun Motonetin valmis venekäyttöön tarkoitettu roiskesuojattu sytkätulppa sulakkeella ei maksa juuri mitään ja 5 minuutin hommalla se on kytketty akkuun.

EDIT: Ihan aikuisten oikeesti se Motonetin malli on 10x parempi kuin Bilteman, check it out.

Tere! Mulla on "pistoke" starttikotelon päällä ja ihan avoin takaa ja on koko ajan alttiina kaikelle vedelle yms.. Ei ole ollut mitään ongelmia 10v:teen, silloin tälloin crc:tä rasiaan ja toimii. Ongelmia tulee jos suojaat liikaa sillä mopossa tuo ilmavirta kuivaa kyllä ja muutetenhan niillä ois sateeseen turha lähtee. Lataan siitä kännyn ja talvella akun (ctek) vai mikä se on? Ihan samallainen pistoke kun kaverit näytti ja ei muuta kuin "abikot" jotka lähtee akulle, kaikkee se baijjerilainen kehittää
confused_orig.gif
Ei oo vaikeeta.

Jos tupakinsytytinliitintä haluaa käyttää myös akun lataukseen, ei sitä kannata kytkeä parkkivaloihinkaan vaan sulakkeen kautta suoraan akulle.

Kiitos vastauksista... Ei siis ilmeisesti ole väliä vaikka itse tupsyt liittimessä olisi kokoajan virta kunhan se on jossain penkin alla pahimmilta sateilta suojassa? Ja sulakehan siellä on ottamassa nämä oikarit vastaan...
smile_org.gif

Täytyy yrittää kuitenkin löytää sellanen "kannellinen" tupsytti.
Motonetista löytyy tuollaista kannellisena. 48-2102 hintaan 3,90.
idea3.gif
Samanlaista löytyy myös Biltemesta, ja vielä €uron halvempi
smile_org.gif
smile_org.gif

Mä pistin zzr:ään releen kautta. Sama rele ohjaa nyt kahvalämppäreitä ja röökinsytytintä. Virtajohto suoraan akusta ja herätevirta ryöstäjällä takavalon johdosta. Sulake tietysti välissä. Roiskesuojattu sytytin löyty veneliikkeestä 4.50e. Liittimet mallia kutistus-sukalla. Aika näyttää olisko pitänyt juottaa. Kannattaa pistää tarpeeksi paksulla johdolla ei siitä haittaakaan ole. Ongelmana on se, että pitää olla virrat päällä, mutta ei mulla sellaisia härpäkkeitä olekkaan joita käyttäisin muulloin kuin ajaessa.

Onko tupakansytytin pistokkeita kahta eri kokoa?
Ja kumpaa kokoa on yleensä ne töpselit?

Minä tilasin isompaa mallia olevan pistokkeen Louis:ilta, siellä olisi ollut pienempikin (olisi ollut helpompi asentaa).

Standardikokoja on 2, toinen se iso normaali ja toinen on pienempi jota mm. BMW käyttää pyörissään. Töpseleitä on saatavana sellaisiakin jotka käy kumpaankin, mm. clas ohlsonilta..

Back