• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tulossa synkkä vuosi: Miksi motoristit ajavat kuolemaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jan76
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
tiggeri sanoi:
Elämä tappaa. Moottoripyöräily on riskialtista. Meitä motoristeja kuolee liikenteessä ja itse olen tietoisesti sen riskin kanssa tuolla tienpäällä liikkeellä. Mitä sitten, missä on se pihvi tuossa uutisessa?

Pihvi on se, että paapojien pitää päästä paapomaan.

Mp ei ole yhtään sen kummempi asia kuin vetää sukset jalkaan ja sitten jonnekin puuterilumille lumivyöryjä väistelemään tai kokeilemaan pääseekö suksilla kahtasataa tai heittämään takaperivolttia hyppyristä, luistelemaan alamäkeä kolmen muun kanssa samaan ränniin tai kehään hanskat kourassa kokeilemaan kumman aivot kestää enemmän osumaa ennen putoamista kanveesiin. Suolan ripottelustakin saa kiksit, pihvi maistuu paremmalta, mutta pidemmän päälle elimistö sanoo poks. Ihmiset etsivät elämyksiä, adrenaliinipaukku ja kaikki muut kemialliset reaktiot elimistössä tekee gutaa, toisilla sitä tarvitaan enemmän ja toisilla vähemmän. Sitä se on ja se pitäisi ymmärtää, että ei siihen auta valistus. Meidät on rakennettu näin.

Jos tuohon nyt paapojien puolesta jotain toimia toivoisi, niin pykätkää joka seudulle moottorirata tai pari ja niitä jo olemassaolevia voisi tukea ja kehittää. PK-seutu yksin tarvitsee radan länteen, pohjoiseen ja itään. Harmi, että Suomessa ei ole Nordschleifen tapaista paikkaa. Aika moni viettäisi puoli kesää siellä. Hiihtorinteitä ja muita itsensä telomiseen tehtyjä paikkoja jo onkin kosolti. Niihin harrastuksiin saa jopa hyviä vakuutuksia.

Tilastonikkareiden orkut tulee mielenkiintoisista tilastoista ja niiden vertailusta. Olisivat vaan hiljaa, mutta taitaa mielihyvä lisääntyä kun pääsee lehteen selittämään analyysia. Joten ymmärrän kyllä heitäkin, aivojen kemialle eivät hekään mitään voi.

Edit: vetelen tässä Naga Morich shotteja, tykkään tulisesta mausta ja tässä saa viellä hyvä kännin päälle. Aivot tykkää alkoholista, väittävät viisaat. :D

NOx sanoi:
Tilastonikkareiden orkut tulee mielenkiintoisista tilastoista ja niiden vertailusta. Olisivat vaan hiljaa, mutta taitaa mielihyvä lisääntyä kun pääsee lehteen selittämään analyysia. Joten ymmärrän kyllä heitäkin, aivojen kemialle eivät hekään mitään voi.
Tilastojen mukaan 10% Mt Everestin huipulle pyrkivistä kuolee matkalla. (lasketaankohan tuohon lukuun kaikki haaveilijatkin?)
20% huipun saavuttaneista ei tule takaisin.

Tilastojen mukaan nousu on selvästi turvallisempaa.:grin:

Laskeutuminen on kiellettävä.

Noissa uutisen luvuisssa taitaa olla mukana myös ne kaikki kortittomat piripäät, jotka ovat varastetuilla moottoripyörillä kamaviinapäissään jne. itsensä kylmettäneet.

hra1150 sanoi:
Noissa uutisen luvuisssa taitaa olla mukana myös ne kaikki kortittomat piripäät, jotka ovat varastetuilla moottoripyörillä kamaviinapäissään jne. itsensä kylmettäneet.

Juuri itsekkin mietin tätä, tässä on laskettu vissiin ne kaikki motoristit.....Mites jos tuosta ottaisi pois ne jolla oli jotain ainetta elimistössä
Nuorilla on tuo kokeilun halu, ei siinä tarvii olla 50cc isompaa, näkee sen tuolla mopo miitissä miten ajetaa.
Jos sen (50cc) mopo aikana ei satu mitään vakavaa, onhan siinä niitä isoja pyöriä millä sattuu, ennen kuin on oppinut jotain.

Aivan normi vuosi.Syyspuolella menettyneiden määrä on noin 5 henkilöä.(syys,loka-ja marraskuu)
20+5=25 mikä on täysin normaali lukema 2000-luvulla.
Otsikko ja väittämä täysin aiheeton.

räyhäpyörät ja pikku kikkailu taitaa olla aika turvallista. Monesti kolarit ovat ihan uudehkoja ja tavallisia pyöriä.

itse olen havainnut, että ei pyörän ulkonäkö paljon kerro ajotavoista. Samoin kuin tatuoinnit ei kerro hurjasta väkivaltaisesta luonteesta.

moni ajaa aivan vakiopyörällä aivot narikassa ja mattamusta pyörä ilman katteita ajelee ihan kohtuu siististi. Se saa kiksit siitä ulkonäöstä eikä pyörän vingutuksesta.

Lisäksi ainakin oman kokemuksen mukaan olen itse edustanut lähes kaikki ryhmiä mp rintamalla. Eri iässä, eri porukassa ja eri pyörillä sitä ottaa erilaisen roolin.

Väite, että ottaa tietoisen riskin kuulostaa omaan korvaan aika valjulta. Ei ihminen tiedosta riskiä kovin helposti. On helppo sanoa ymmärtävänsä riskin, mutta riskin ymmärtäminen vaatisi kokemusta siitä riskistä. Ainakin itse otin nuorena 'tietoisen ' riskin ja koin jotain hämärää ylpeyttää moottoripyöräilyyn liittyviä riskejä kohtaan, mutta se oli lähinnä nuoruuden tietämättömyyttä. Myöhemmin tajusin, että ei siinä ollut mitään tietoista eikä mitään aihetta ylpeyteen.

Tulossa synkkä vuosi: Miksi motoristit ajavat kuolemaan?

Tuossa muutama päivä takasin oltiin kavereiden kanssa heittämässä pikku lenkura, mynämäellä tavattiin tällainen ehkä tuleva motoristi mikä vielä liikkui 50cc vehkeellä.
Siinä pientä tietä mutkitellessa saavutettiin tämä taiteilia, hän sitten harjoitteli tuota keulimista niin että en tiennyt miltä puolelta se olisi pitänyt ohittaa.
Joten päätin sitten että ohitan hänet reippaasti pienen torventöräytyksen kanssa, pääsin ohi ihan hyvin mutta peileistä kun seurasin nosti kaveri uudestaan etupyörän ilmaan ja keuliessaan ajautui sitten vastaantulevien kaistalle kiilaten melkeen ystäväni joka oli häntä juuri ohittamassa.

Että kyllä tällaisilla sankareilla saadaan tulokset hyviksi.

polip sanoi:
Aivan normi vuosi.Syyspuolella menettyneiden määrä on noin 5 henkilöä.(syys,loka-ja marraskuu)
20+5=25 mikä on täysin normaali lukema 2000-luvulla.
Otsikko ja väittämä täysin aiheeton.

Kyllä tuo luku on pieni, siis suhteutettuna montako moottoripyörään on tässä maassa tai yleensä 2-pyöräsiä.
Onhan se surku niitä kohtaan, jonka sukulainen, kaveri, tuttu menehtyy....Tää on nyt vähän samaa jahkailua vuodesta toiseen

Husky510 sanoi:
Kyllä tuo luku on pieni, siis suhteutettuna montako moottoripyörään on tässä maassa tai yleensä 2-pyöräsiä.
Onhan se surku niitä kohtaan, jonka sukulainen, kaveri, tuttu menehtyy....Tää on nyt vähän samaa jahkailua vuodesta toiseen

Suhteessa kumminkin suuri jos verrataan autoiluun. Tosin senhän jokainen tietää, että moottoripyöräily on vaarallisempaa kun autoilu vaikka autoissa niitä ajotaidottomia on huomattavasti enemmän.

Näiden vertailuja ei pidä tehdä kappalemäärän mukaan vaan ajettujen kilometrien.

jamas sanoi:
Suhteessa kumminkin suuri jos verrataan autoiluun. Tosin senhän jokainen tietää, että moottoripyöräily on vaarallisempaa kun autoilu vaikka autoissa niitä ajotaidottomia on huomattavasti enemmän.

Näiden vertailuja ei pidä tehdä kappalemäärän mukaan vaan ajettujen kilometrien.

Joo, mutta talvella moottoripyöräily on suhteessa turvallisempaa. Ainakin tilastojen valossa.

mart-t sanoi:
Joo, mutta talvella moottoripyöräily on suhteessa turvallisempaa. Ainakin tilastojen valossa.

Onko? Löytyykö tilastoa paljon endurokuskit ajaa talvella kilometrejä / autot ja siihen sitten tilastot loukkaantumisista ja pikku laskutoimitukset. Kuolemia ei onneksi talvella taida olla raportoitu mp:llä ajaessa.

Onko tossa mopotki mukana kun skaala alkaa 15:sta? Kiinnostaisi myös tietää kuinka moni nuorimpaan ryhmään kuuluvista oli piikillä liikenteessä.

Ratt sanoi:
Onko tossa mopotki mukana kun skaala alkaa 15:sta?

Ei ole mopot tuossa luvussa.

Tuossa tilastoa 1980-2012 ja sivulla 29 tienkäyttäjäryhmittäin. ---> TILASTO

Edit. Tuosta tilastosta kun katsoo niin 2012 moottoripyörällä kuolleista 4 kpl. oli 15-17v =piikillä.

Viimeksi muokattu:
Eilen menetin ystäväni MP-onnettomuudessa. Syy ei ainakaan ollut tehoissa tai ajokokemuksessa, sillä tehoja oli vähän ja kokemusta paljon. Nyt vaan kävi näin.
Laittaa kyllä pohtimaan omaa ajamista, turhia riskejä kannattaa välttää...

jamas sanoi:
Kyllä, siis autossa on kumminkin se koppa turvaammassa, sillä ei kadu niin helposti, jos turvavyö kiinni=pysyy penkissä....Turha tässä alkaa miettimään niitä riskitekijöitä, niitä on alan lehdissä esittelyssä, autokoulussa kerrotaan, ne on vain meneekö omaan käsittelyyn asiat, sitten on se toinen osa puoli. Miten se ymmärtää.

Itseä ehkä kiinnostaisi tuosta taulukosta on, ei selvä kuljettaja

Husky510 sanoi:
Itseä ehkä kiinnostaisi tuosta taulukosta on, ei selvä kuljettaja

No tuo minun yllä linkittämä tilasto ja sivu 50.

Edit. Eli 21 kuollutta joista humalassa 1kpl vuonna 2012. Vastaavat luvut 2011 tilastossa oli 28 kuollutta joista humalassa 6kpl.

Viimeksi muokattu:
jamas sanoi:
No tuo minun yllä linkittämä tilasto ja sivu 50.

Edit. Eli 21 kuollutta joista humalassa 1kpl vuonna 2012. Vastaavat luvut 2011 tilastossa oli 28 kuollutta joista humalassa 6kpl.

Kiitos vastauksessa.....

Tänäaamuna näin vaihteeksi todella turhan kaatumisen. Kaksi mopopoikaa tuli lempäälässä vastaan taempi oli mankihonda ja etumainen joku isopyöränen enduro. Takimmainen törmäsi edelläajavan mopoilijan takapyörään ja siitä stongan yli katuun parin kuperkeikan kautta (eikä hanskoja). Vauhtia oli sen mitä manki kulkee, kuten tavallista. Pysähdyin omalla pyörälläni siihen tiensivuun, vastaan tuli jokunen auto, jotka hekin jarruttivat tilanteen nähdessään. No mopokuski keräs ittensä jaloilleen ja nosti mopon siitä mun kaistaltani pystyyn, en tiedä kuuliko kun sanoin että nyt sitten jumalauta vähän tarkkuutta tuohon touhuun. No jätkä katto et tuliko mopoon mitään, josta päättelin että kolhut oli vaan henkisiä, ja sitten tuli sekin etummainen mopokaveri paikalle. Jatkoin matkaani.

Oishan tuossa ollu katastrofin ainekset mikäli minun sijastani mopoa vastaan olisi tullut aamukiireen stressaama elinkeinoelämän tehosuorittaja. No, ainaki hanskat muistuu matkaan sitten seuraavalle koulumatkalle tuon säikähdyksen myötä. On ne jumalauta koheloita. :blink:

JaZZo sanoi:
Tänäaamuna näin vaihteeksi todella turhan kaatumisen. Kaksi mopopoikaa tuli lempäälässä vastaan taempi oli mankihonda ja etumainen joku isopyöränen enduro. Takimmainen törmäsi edelläajavan mopoilijan takapyörään ja siitä stongan yli katuun parin kuperkeikan kautta (eikä hanskoja). Vauhtia oli sen mitä manki kulkee, kuten tavallista. Pysähdyin omalla pyörälläni siihen tiensivuun, vastaan tuli jokunen auto, jotka hekin jarruttivat tilanteen nähdessään. No mopokuski keräs ittensä jaloilleen ja nosti mopon siitä mun kaistaltani pystyyn, en tiedä kuuliko kun sanoin että nyt sitten jumalauta vähän tarkkuutta tuohon touhuun. No jätkä katto et tuliko mopoon mitään, josta päättelin että kolhut oli vaan henkisiä, ja sitten tuli sekin etummainen mopokaveri paikalle. Jatkoin matkaani.

Oishan tuossa ollu katastrofin ainekset mikäli minun sijastani mopoa vastaan olisi tullut aamukiireen stressaama elinkeinoelämän tehosuorittaja. No, ainaki hanskat muistuu matkaan sitten seuraavalle koulumatkalle tuon säikähdyksen myötä. On ne jumalauta koheloita. :blink:

On ne . Joku viikko sitten ihmeteltiin ku vilkkaalla nelikaistasella kadulla skootteri seilas kaistalla ja vauhti vaihteli... viereistä kaistaa varovasti ohi ja hoplaa.. semmonen mopotytteli surraa menemään shotseissa ja t-paidassa --- ja naputtaa kännykkää samalla- liekö ollu tekstiviesti vai some.. mut välillä ehti vilkasta liikennettäkin.

Kun itse olin nuori kauan, kauan sitten, niin meininki oli juuri edellä kuvattua.
Viritetyllä Honda Monkeyllä vedettiin autoista ohi oikeaa piennarta pitkin, kun ei uskaltanut / kehdannut ohittaa vasemmalta.
Ajettiin missä sattui, miten sattui ja erittäin puuttellisissa varusteissa, vailla minkäänlaista ajatusta siitä, että tämä voisi olla vaarallista. Eikä niissä vehkeissä aina jarrut ja valaistus ollut viimerisen päälle kunnossa. Valoista viis, kun mimmit odotti kioskin kulmilla...
Nuorena oltiin kuolemattomia ja touhu oli tosiaan sen mukaista.

Varmaan siitä syystä ei jaksa hirveästi moralisoida nykynuorisoa, koska itse oli nuorena vähintään yhtä "paha".
Toki nykyään toivoisi, että uudet sukupolvet ei toistaisi meidän tekemiä virheitä, mutta eihän sellainen ajattelu kuulu nuoruuteen. Toivoisin, että edes varustepuolella olisi asiat ja ajatus paremmin kuin meillä oli silloin joskus.

Back