• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tulipahan tavattua motoristi, isolla M:llä...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TiJuKo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Miksi tämä herra on enemmän motoristi, kuin vaikkapa minä? Siksi, että on sama pyörä ollut melkein 40 vuotta? Pah
baaa.gif

Miksi tämä herra on enemmän motoristi, kuin vaikkapa minä? Siksi, että on sama pyörä ollut melkein 40 vuotta? Pah
baaa.gif
Enemmän se on varmaan ajanu moottoripyörällä kun moni tälläkin foorumilla, eli ihan siis fyysisesti/ajettua enemmän...
Tästä varmaan alkaa hyvä vääntö
tounge.gif
Meitähän riittää joka junaan... Eli moposta kevariin ja siitä isompaan, onko se tosi motoristin kaava?? Toisille tää on pelkkä harrastus, toisille elämäntapa...

Äijä on kyllä ajanut tosi paljon. Eikös se pyörä tullut uutena ja mittari hajosi 400000 km kohdalla. Eli pirun paljon enemmän on tahkonnut kun minä. Ja vielä on mopo nipussa. Ei ole ajanut lepikkoon tai jäänyt auton alle. Kyllä siitä täytyy läpytykset antaa.
062802jumpie_prv.gif
bowdown.gif

Täytyy olla sekä järkeä että ajotaitoa, kun pyörä ja mies ovat selvinneet 70-luvun (ja 80-luvun) läpi ehjinä. Liikennemäärillä suhteutettuna silloin tuli ruumiita moninkertainen määrä nykyiseen nähden.

Mulle tuli otsikosta mieleen 5-kymppinen lahjakorttilainen, joka on vasta 10 vuotta harrastanut moottoripyöräilyä, kilometrimäärästä ei tietoa, mutta ajotaidot ja asenne samaa tasoa kuin lastentarhalaisilla.

Ett tulipa sellaseen Motoristiin kanssa juteltua tossa yks päivä.

Edelleenkään en anna rispektii vuosien tai kilometrien perusteella.

Lukutaito (tai laskutaito) näyttää olevan hakusessa, harrastevuosiahan on kai lähemmäs 40.
Kilometrimäärästä ei ole tosiaan tietoa, kun mittarihan hajosi jo 400000 km:n kohdalla.

Mistä tuuba kuvittelee, että hänen rispektillään olisi jotakin merkitystä ?

baaa.gif
On, on se
smile_org.gif
(eläköön vääntö )
Kertoo aikalailla että kaveri on sinut pyöränsä kanssa.
Epäilen että siinä ei ole mutteria tai pulttia, jota se ei olis kiristänyt tai löysännyt noiden vuosien aikana.
Enpä usko, että huoltoja teetätetään liikkeessä.
Kone on käynyt atomeina työpöydällä viimeistään 100 000 välein.
Kyllä minä nostan tuollaisille kavereille hattua.
Menee jo luokkaan tosimotoristi.
Ei se mieti, että laittasko filmiä tankin päälle, ettei tule naarmuja.
Pienimmässäkin laskussa tekee muuten 10 000/ vuosi.
oliskohan penkkikin vaihdettu jo jonkun kerran
biggrin.gif

bowdown.gif
bowdown.gif
bowdown.gif
bowdown.gif

Oli ostanut vuonna -72 uuden CB 500 ja muutaman kuukauden ajon jälkeen vaihtanut uuteen -72 CB 750:een, sen jälkeen ei ole menopeliä vaihdellut.
Taisin jutella saman kaverin kanssa Porkkalaniemen kahvilan pihalla. Hienossa kunnossa oli fillari ja jutut vapaiden nopeusrajoitusten ajoilta hauskoja.
smile_org.gif

Mulle tuli otsikosta mieleen 5-kymppinen lahjakorttilainen, joka on vasta 10 vuotta harrastanut moottoripyöräilyä, kilometrimäärästä ei tietoa, mutta ajotaidot ja asenne samaa tasoa kuin lastentarhalaisilla.

Ett tulipa sellaseen Motoristiin kanssa juteltua tossa yks päivä.

Edelleenkään en anna rispektii vuosien tai kilometrien perusteella.
Miten sen 50 vee lahjakortillisen ajotaidot ja asenteet eroaa 21 vee autokoulun "mp-ajo-opetuksen" saaneen taidoista ja asenteista?

Eiköhän ne taidot lähde kummallakin vasta sen kortin saannin/pyörän hankinnan jälkeen ajamisesta ja jatkuvasta harjoittelusta kehittymään.

Ja asenteet voi kummallakin olla artusta

Nimim 32 vuotta lahjakortilla ajanut...

baaa.gif
Eihän kukaan teitä ole tiettävästi laittanut mihinkään motoristijonoon, jossa olisit alempaa kastia. Mun silmissä kaikki, toistan kaikki, ovat motoristeja, jotka moottoripyörällä kulkevat. Kaikki ansaitsevat samanlaisen kohtelun.

Ps. Tää olikin vain mun mielipiteeni.

Oli ostanut vuonna -72 uuden CB 500 ja muutaman kuukauden ajon jälkeen vaihtanut uuteen -72 CB 750:een, sen jälkeen ei ole menopeliä vaihdellut.
Taisin jutella saman kaverin kanssa Porkkalaniemen kahvilan pihalla. Hienossa kunnossa oli fillari ja jutut vapaiden nopeusrajoitusten ajoilta hauskoja.  
smile_org.gif
Se pyörä oli ruskea metallivärinen, kolme takalaukkua ja korkea pleksi. Vasemman puolen sivukoteloa ja pakoputkea lukuunottamatta orggiskunnossa. Mittari oli tosiaan levinnyt 400tkm kohdilla, oli löytänyt vaihto-osan tilalle, tosin mailiversion. Käsitin että 450tkm alkaa olla jo puhki.  
sport05.gif

En minäkään ketään ole arvojärjestykseen laittamassa, mielestäni kuitenkin ehdottomasti hatunnoston arvoista toimintaa.

Mistäs aina joku, vastoin parempaa tietämystä, keksii aina ton 'lahjakortin'? Suurin osa 70-luvulla prätkäilyä harrastaneista oli sen verran innokkaita että ajoivat 16-vuotiaana mp-ajokortin, jolla sai ajaa
mitä pyörää tahansa, osa harjoitteluluvalla itse opetellen tai autokoulussa ja vasta 18-vuotiaana autokortin.

Mikä lahjakortti?
eek.gif

VOEMAHOROTON
omg.gif
täältä tulee kyllä täydet
bowdown.gif

olis tosiaan kiva kuulla miten monta kertaa mikäkin osa on vaihdettu ja monestikko on ollu huolia tienpäällä... onhan se kohta puolmiljoonaa rullattu
bowdown.gif
bowdown.gif

Mistäs aina joku, vastoin parempaa tietämystä, keksii aina ton 'lahjakortin'? Suurin osa 70-luvulla prätkäilyä harrastaneista oli sen verran innokkaita että ajoivat 16-vuotiaana mp-ajokortin, jolla sai ajaa
mitä pyörää tahansa, osa harjoitteluluvalla itse opetellen tai autokoulussa ja vasta 18-vuotiaana autokortin.

Mikä lahjakortti?
eek.gif
Juuri näin!!
Useat (kuten minäkin) hankki ensin prätkäkortin, eikä mitään kevarikorttia. Sitten vasta 2 vuoden jälkeen sai hankkia autokortin.
Nämä jotka puhuvat "lahjakorteista" ei oikein tiedä mitä silloin tapahtui kun vielä niiden isätkään ei ollut mopoiässä.
Haluaisin tietää mistä niitä kirjekursseja saa ostaa joista oppii paremmaksi motoristiksi kuin sellaiset jotka ovat ajaneet moottoripyörällä satoja tuhansia ja autolla ehkä miljoonan. Kilometreillä se pelisilmä tulee eikä kirjekursseilla.
Pakko pistää vielä tuolta lentopuolelta mielestäni hyvä sanonta
"Hyvä lentäjä on sellainen joka ei joudu tilanteeseen missä tarvitaan taitavaa lentäjää"

Eräällä toisella moottoripyörämerkillä on pilvinpimein tuon ikäisiä ja noilla kilometreillä ajettuja pyöriä.. sitä pidetään ihan normi-juttuna.

Kuskille ja hänen kilometreille kaikki kunnia
bowdown.gif

Voin kyllä kuvitella pyörän ulkonäön. Hyvä että jotkut jaksaa ajaa noilla vanhoilla ajaa. Luulis kyllästyvän kun aina ajaa samalla. " kesää samalla pyörällä on jo pitkä aika. Mutta ei siinä, kyllä jätkä pisteet saa kun on jaksanu ton verran jo rullata.
thumbs-up.gif

Eräällä toisella moottoripyörämerkillä on pilvinpimein tuon ikäisiä ja noilla kilometreillä ajettuja pyöriä.. sitä pidetään ihan normi-juttuna.

Kuskille ja hänen kilometreille kaikki kunnia  
bowdown.gif
90% kaikista Harrikan tehtailta valmistuneista pyöristä ovat edelleen tien päällä. Loput 10% kestivät perille asti.
tounge.gif

sanoi:
Mut rispektii sille, että tietää mitä haluaa. Ostaa kerralla semmosen mistä tykkää, niin ei tarvi koko ajan olla vaihtamassa.

siinähän sanottiin, että oli ensin ostanut cb500:sen. ja parin kuukauden jälkeen vaihtanut, joten ei tiennyt mitä halus.

Lisäksi toi tietää mitä haluaa on semmoinen juttu, että jokaista pyörääni ostamassa olen tiennyt mitä olen halunnut. tekniikka vaan menee eteenpäin, joten odotukset kasvaa.

itse kanssa on joskus miettinyt tuota, että miksei ajaisi samalla, mutta se vasta kauheeta olisi jos tuuppaisi 20 vuotta väärällä pyörällä! vaihtas ja toteaisi, että on hassannut 20 vuotta ajaen väärällä pyörällä. kerran täällä vaan kurvaillaan, joten paras ajaa sillä mistä eniten tykkää. kuitenkin pyörissä vaihto ei ole ongelma. eikä edes kannattavuuskysymys. Osatkin maksaa....

on paljon ajettu on. aikaakin on mennyt ko. kuskilla paljon. samantapaisia ajosuorituksia ja yhtävanhojen kuskeja uudesta saakka tiedän kawasakiharrastajissakin olevan jokusen. eräskin on ostanut uutena Z1 kawan, sen 900 superfourin vuonna 1973 ja ainakin vielä muutama vuosi sitten siinä oli alkuperäiset jarrupalatkin paikallaan ja pyörä ajossa, melkein pakastvedetyssä kunnossa edelleen. nykyään se on enemmän sunnuntaiajossa kun miehellä on useampia kawoja ja niistäkin suurin osa vanhempia malleja 60-luvulta 90-luvulle saakka ja niihinkin jokusen kilometrin kerryttää pikkuhiljaa.

kyllä se ajoasenteesta jotakin kertoo, kun elossa on selvinnyt 40 vuotta ajettuaan prätkällä satojatuhansia kilometrejä. niinkuin sanonta menee, ettei ole sattumaa, että wanha motoristi on elossa.

Back