-Anu-
~Kaatumatappi~
Jos on mahdotonta a) tietää tarkkaan tuloja (pl. palkankorotukset) b) tietää vähennyksiä (asuntolainan korkoa ja eläkevakuutuksia lukuunottamatta; esim. kotitalousvähennys, invalidivähennys, opintolainavähennys, alkuperätuottajavähennys, lista on loputon) niin prossan laskeminen joulukuussa on mahdotonta. Toki korttia voi päivittää vuoden mittaan, jos on aikaa ja jaksaa nähdä sen vaivan; ylöspäinhän % voi nostaa itsekin mutta ei alaspäin. Tiedän, sen voi tehdä myös netissä. Mutta joskus (harvoin) on helpompi soittaa verovirastoon, toivoa että siellä vastaa ihminen joka OIKEASTI tietää miten verotus ja vähennykset menevät eri tulolajeissa (esim. palkka, bonukset, pääoma, metsätulo, kuntoutustuki, eläke.... lista on loputon) ja tehdä ne muutokset puhelimitse. Silloin uutta korttia tilatessa sielläkin istuu niitä ihmisiä joiden viulut maksetaan siitä yhteisestä pussista. Tilanne plusmiinusnolla.Mikäli itse käyttää edes hieman omia aivojaan ja tilaa omien toteutuvien tulojen ja vähennysten mukaisen verokortin, niin verotus menee kyllä ihan oikein. Tällöin ei tarvitse antaa valtiolle sitä ilmaista lainaa. Vuoden mittaan voi myös päivittää verokorttiaan, mikäli oma tilanne on muuttunut. Se on ihan omaa tyhmyyttä, jos haluaa antaa valtiolle korotonta lainaa.Tässä keskustelussa kyse on nimenomaan siitä nollasummapelistä ja korottomasta lainasta niinkuin enkero sanoi... Mä päätin käyttää nollakorkoa, kun valtiokin käyttää nollakorkoa ottaessaan liikaa veroja tuloista vaikka niiiiin tarkkaan prosentin laskevatkin edellisen vuoden tulojen perusteella ja veroehdotusta ei edes palauta kun ei ole mitään lisättävää. Fair is fair.
Kyllä mulla aivot riittäs laskemaan toteutumat vaikka joka kuukausi, mutta kenellä semmoseen on nykyään aikaa? Mulle kelpas se muutama tonttu ennen joulua (suoraan verottajan ehdotelmasta) ja mikäli olet ketjun lukenut niin tässä onkin idiksenä se "kansalaisuustottelevaisuus" ja kauanko sen sakon vieminen uo-miehelle kestää. Näyttää kestävän.
Ja lupaan maksaa sakon kunhan uo-mies ottaa yhteyttä. Toisella kirjeellä. Sitten ryhdyn taas mallikansalaiseksi