• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tubeless renkaan irroitus vanteelta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja uiop
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oleellista on poistaa kaikki ilma sisäkumista. Venttiilityökalu on erittän suotava. Jos sisäkumissa on vielä ilmaa, niin kehältä päälykumia painettaessa se alkaa vastustaa.

Itse pohdin jonkin aikaa käynkö ostamassa raudat ja väännän uudet kumit itse paikoille vai vienkö liikkeeseen ja pulitan sinne. Päätin kuitenkin hakea biltsusta raudat ja väänsin itse. Ninjan eturengas vaihtui melko helposti. Suurin ongelma oli tosiaan saada vanha rengas pois vanteelta. Kerrostalokaksiossa homma onnistui kuitenkin laittamalla rengas pöydän jalan alle ja pomppimalla pöydällä. Ensi kerralla voisi vaikka vielä panostaa ostamalla vielä bead breakerin. Sen kanssa homma on vielä astetta helpompaa. Ei kannata pelätä raudoilla kääntämistä. Suojat suojaa vannetta ja itsellä oli käytössä kaksi 240mm ja yksi 350mm rauta eli yllättävän lyhyilläkin raudoilla pärjää kun on oikea tekniikka.

jeppe56 sanoi:
Ei taida painemittari näyttää ihan oikein?? Ite en kyllä uskaltas ajaa metriäkään renkaalla, jos paineet käyny tuota 8 bar lähellä!
Saksassa tutussa pajassa oli 1 asentaja kans hieman reilumpia paineita käyttänyt, sormi irtipoikki ja tärykalvot
puhki..

Haluatko arvata millä paineella nuo renkaat testataan tehtaalla? Vinkkinä voin kertoo, että lukema alkaa ykkösellä.

Edit. uiop, hanki ens kertaa varten pönikkä rengasrasvaa niin ei tartte tapella sen renkaan päällenousun kanssa.

Nitrous sanoi:
Edit. uiop, hanki ens kertaa varten pönikkä rengasrasvaa niin ei tartte tapella sen renkaan päällenousun kanssa.
:thumbup:
36-000_l.jpg

Nitrous sanoi:
Haluatko arvata millä paineella nuo renkaat testataan tehtaalla? Vinkkinä voin kertoo, että lukema alkaa ykkösellä.

Tässä testausta vuodelta 56 :-)

Pitää kyllä käydä hakemassa tuota möhnää purkki kotia.

Osaako joku muuten sanoa mistä saisi ostettua tuollaisen yksinkertaisen bead breakerin? Elikkä käytännössä c-mallisen puristimen jota ruuvattaisiin vaikkapa kiintolenkkiavaimella.

juu-zo sanoi:
Osaako joku muuten sanoa mistä saisi ostettua tuollaisen yksinkertaisen bead breakerin? Elikkä käytännössä c-mallisen puristimen jota ruuvattaisiin vaikkapa kiintolenkkiavaimella.

Ei ole itsellekkään tullut suomessa vastaan. Voisihan tuohon katsella tietty kimppatilausta jos jengiä kiinnostaa.

Tässä on yks jolta voisin lähteä kyselemään jos isomman setin ottais. Tosin on jenkkilässä niin tulee alvit päälle: http://www.ebay.co.uk/itm/Motorcycl...t=Motors_Automotive_Tools&hash=item4d0feec7f3

Minä olen mettäpyörän renkaat painanuit viilapenkissä irti vanteelta. Varovasti kun rutistelee niin ei tule jälkiä vanteeseen... vaikka niissä on kyllä paljon kolhuja kivistä joten pikku naarmut ei haittaa.

Viimeistä puolta päälle laitettaessa käytän ruuvipuristinta pitämään renkaan vanteella ja liukasteena nyt viimeksi kokeilin autoshampoota raakana. Toimi ihan hyvin. Rengas nousi hyvin 500 kPa vanteelle, oli tosin sisurillinen etukumi kyseessä.

Takapyörä on ongelmallinen kun vanteella olevan tubelesin ja vanteen väliin jää muutaman sentin väli. 20" fillarin sisäkumi täyttää välin sen aikaa kun paine nousee rengas alkaa itse pullistua. Fillarin sisurin saa siinä vaiheessa vielä vedettyä välistä pois kunhan liukastetta on runsaasti.
Tubeles päälikumin olen laittanut yöksi venymään niin että renkaan sisälle olen laittanut maalipurkkeja. Myös 1/3L öölipurkit on kuulemma hyviä. Mettämopon takapyörä on uutena sellainen että renkaat vanteelle tulevat reunat on aivan yhdessä.

Puksuttaja sanoi:
Minä olen mettäpyörän renkaat painanuit viilapenkissä irti vanteelta. Varovasti kun rutistelee niin ei tule jälkiä vanteeseen... vaikka niissä on kyllä paljon kolhuja kivistä joten pikku naarmut ei haittaa.

Viimeistä puolta päälle laitettaessa käytän ruuvipuristinta pitämään renkaan vanteella ja liukasteena nyt viimeksi kokeilin autoshampoota raakana. Toimi ihan hyvin. Rengas nousi hyvin 500 kPa vanteelle, oli tosin sisurillinen etukumi kyseessä.

Takapyörä on ongelmallinen kun vanteella olevan tubelesin ja vanteen väliin jää muutaman sentin väli. 20" fillarin sisäkumi täyttää välin sen aikaa kun paine nousee rengas alkaa itse pullistua. Fillarin sisurin saa siinä vaiheessa vielä vedettyä välistä pois kunhan liukastetta on runsaasti.
Tubeles päälikumin olen laittanut yöksi venymään niin että renkaan sisälle olen laittanut maalipurkkeja. Myös 1/3L öölipurkit on kuulemma hyviä. Mettämopon takapyörä on uutena sellainen että renkaat vanteelle tulevat reunat on aivan yhdessä.

Räikkäliina vois auttaa tuossa kanssa että saa nousemaan vanteelle jos hankalaa

^ei auta räikkäliina. Rakoa jää silti pari senttiä. Fillarin sisäkumi on oiva väline. Tuohon käyttöön myydään kyllä ihan vartavasten tehtyä pehmeää rengasta millä väli tiivistetään kunnes paine nousee. Sellaisen hinnalla saa 5-6 fillarin halppissisuria.

Pistetään nyt tännekin tämmönen hieno ohjeistus, miten vaihdetaan sisäkumillinen rengas ja saadaan venttiilikin asettumaan:

704733_10151496513496888_1996193841_o.jpg

Back