• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Traktorit /maatalouskoneet liikenteessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Keppigee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mahtaakohan olla 2/10 traktorista, jossa kaikki valot toimii niinkuin tieliikennelaki edellyttää?
Vähämpä olet traktoreita nähnyt elämäsi, tai sitten asut itärajan tuollapuolen.
Sanoisinko päinvastoin! Tulee meinaan senverran liikuttua tuolla tienpäällä jo työn puolesta, että valitettavaa mutta totta tuo on. Toinen ryhmä on sitten nuo henkilöautojen peräkärryt, joissa taitaa olla kokolailla sama suhde noiden toimivien valojen suhteen.
Ja kaikista pahimmat vaaratilanteet aiheuttaa noissa kärryissä (niin traktori kuin hlöauto) ristiinkytketyt vilkut.....(ja nyt en tarkoita sitä lain tarkoittamaa ristiinkytkentää)

Noniin,kotilolla ajelin iltapäivällä,traktori meni edelläni jota lähestyin,vauhtini n,90;tä,traktori ajoi ilmeisesti urku auki,paalipihdit keulassa ja fältit(leveät kääntöaurat)perässä,vastaan tuli auto joten himmailin vauhtia ja risteys aluekin oli traktorin kohdalla(en aikonutkaan ohittaa traktoria,ennenkuin risteyksen jälkeen)yhtä äkkiä traktori syöksyi risteyksestä vasemmalle(kääntyi)ilman minkäänlaista suuntamerkkiä tai hiljentamista,vastaantuleva auto jarrutti ja väisti traktoria minun kaistalleni,minä jouduin jarruttamaan ja väistämään oikealle jotta piennar pölisi,vauhtini oli enää n;60(kun himmailin traktorin perään).Vastaan tulevan auton nopeus kohtaamis tilanteessa oli varmaan nopeusrajoituksen mukainen 100;n,joten se tuli yllättävän nopeasti kaistalleni,no onneksi kaikki kävi hyvin ja matka jatkui kaikilla osapuolilla eteenpäin,peilistä näin että,vastaan tullut auto jarrutteli vieläkin ja ajoi bussi pysäkille,taisi kuski säikähtää niin kuin minäkin.
Traktori painoi menojaan vasemmalle sivutielle,taisi olla vehkeeseen syöttöä lisätty kun sankka musta savu vain korsteenista nousevan,jatkoin matkaani kun ei kerran kellekään mitään ,mutta muutaman kilometrin ajettuani vasta tajusin kuinka pienestä kolari olisi voinut olla kiinni ja kaikki alkoi traktorin yltiöpäisestä yhtäkkisestä kääntymisestä ilman mitään suuntamerkkiä.
Traktori oli aika uuden näköinen ja iso,mutta ilmeisesti he kokevat olevansa turvassa ja muille ei aikeitaan tartte näytellä.
Miten olisi käynyt jos vastaan tullut olisi ollut mp.....onneksi ei käynyt.....mutta kyllä taas opetti että kehenkään/mihinkään ei oo luottamista liikenteessä,,,,,epäile kaikkien aikeita varmuuden vuoksi....
confused_orig.gif

Minä olen motoristi. Kaiken pitää toimia minun eduksi. Minulle pitää rakentaa oma moottoripyöräkaista, jotta minun tärkeä moottoripyörämatkani ei häiriintyisi.

Ja sitten jatketaan hieman asiallisemmin. Ettekö ole kuulleet ennakoivasta ajotavasta? Onhan se tietysti yllättävää jos peltotöiden aikaan sattuu tiellä olemaan ylimääräistä multaa yms. paskaa. Ei tule sitten mieleen ajaa vähän varovaisemmin? Ja tuosta traktorin kääntymisestä sen verran, että jos se kuski ei jostain syystä nää sieltä kabiinista taakseen (tai vilkku ei kärrissä toimi yms.) niin yleensä se siirtyy hieman keskemmälle ennen sitä vasammalle kääntymistä ja hiljentää vauhtia. Siitä nyt voi jo hiukan päätellä niitä aikeita. Poikkeuksia tietysti löytyy. Jos nyt sattuu työkoneen kohtaamaan siellä tienpäällä niin hiljentää sitä vauhtia ja naksauttaa varovaisuutta yhden pykälän isommalleen, niin eiköhän siitä ilman vammoja selvitä.

Niinp, kuskeja tietysti joka vehkeelle kaikenmoisia löytyy,tuossa traktorin vasemmalle kääntymisessä oli taas selvä esimerkki hänen(kuljettajan)arviointivirheestä,kääntyi vasemmalle vaikka vastaan tuleva jo liian lähellä,ei vaan sais sattua,joten tarkkaavaisuutta ja malttia kaikille oli millä vehkeellä liikkeellä tahansa,kiire ei poistu muutaman minuutin hätäilyllä(sekunnin)....
Kyllähän ne vilkut ja muut turvavermeet pitäis myös toimia ja niitä myös käyttää......traktorit ei tee tässä mitään poikkeusta,itse en kyllä sellasella vehkeellä tielle lähtisi jos ei ko vermeet pelaa....

Suurella osalla ajokortin omaavista on huono näkökyky.Tästä oli jo muutama vuosi sitten paljonkin juttua.Toinen osa on ne jotka näkevät mutta eivät osaa arvioida näkemäänsä oikein.Huomaahan sen nykyliikenteessä siitäkin että sivuteiltä tullaan eteen jos ei aivan kylkeen kolahda.Aivan ajoneuvoryhmästä riippumatta.
EA on motoristin paras turvatekijä.

Back