• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tonninen vai kusiainen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Toippari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
750 ei ole tonnisen tehoja ja ei 600:sen keveyttä. worst of both worlds
tounge.gif
Eipä taida olla merkittävää eroa esim. 600 ja 750 gixun välillä... Tehoa on 750 ainakin 20hp enemmän takiksella.

Kyllä tonnisen vääntö on mukava mutta mielenkiinnolla kuitenkin aloitan ajokautta kusiaisen puikoissa koska kaasun ja kierrosten käyttö on hemmetin hienoo. Kone ulvoo ja äänet saundaa takaraivoon ja adrenaliinin virtaamisen voi tuntea. Lisäksi voi kusiainen olla ensimmäistä kertaa radalle parempi vaihtoehto. Mutta silti..
tounge.gif

sanoi:
Eka pyöräks ostin tonnisen enkä oo päivääkään katunu
Mitä järkeä on ostaa kusiainen ku kohta on kumminki pakko vaihtaa isompaan
Pyörää on kiva vaihtaa joskus, tulee yllättävän paljon lisävirtaa harrastukseen.
sport05.gif

sanoi:
Eka pyöräks ostin tonnisen enkä oo päivääkään katunu
Mitä järkeä on ostaa kusiainen ku kohta on kumminki pakko vaihtaa isompaan  
Pyörää on kiva vaihtaa joskus, tulee yllättävän paljon lisävirtaa harrastukseen.  
sport05.gif
Näin on! Mulla kävi lähellä ettei harrastus loppunut, kun sahasin 8 vuotta kahdella eri CBR 600 Hondalla. R1:n hommaaminen vei harrastuksen taas ihan uusiin ulottuvuuksiin!

itse ajattelin pysyä ihan kusiasissa sen takia että A vakuutukset passaa paremmin ja B tehot/vääntö riittää ihan hyvin. jos tehot loppuu vaikka radalla tai vääntö loppuu kuorman kanssa mäissä kesken niin vaihdan heti litraseen..
tounge.gif
onhan se toki kivempi ajaa litrasella kun ei tarvi pykäliä hämentää samaan tahtiin mutta..
baaa.gif

Ehkä tää funtsiminen lähti siitä kun syksyllä testasin Rykkösen ja se sopi kun nyrkki silmään ja sen olisin ostanutkin jos perse olis kestänyt.  
sad_orig.gif
Silti mulla on vahva usko Kawan kyytiin ja perusputkistonkin saundi osuu luihin ja ytimiin kunhan ruuvaa tarpeeks.
smile_org.gif

Sanoisin että kyllä se pitää tonninen olla, jotenkin tulee äijä
biggrin.gif
fiilinki kun tietää varaa olevan reservissä enemmän kuin tarpeeksi.
Toisaalta kun ikä lähestyy 40 ei sitä oikein kehtaa.... tai sanotaan ei tarvi selittää niin paljon eri tyypeille miksi "vinguttaa" koko elämänsä vaan pikkukoneilla. Tai yleensä harrastaa tämmöistä puolirosvojen hommaa.
Järjen tai käytönkään kannalta sillä ei ole paljon tekemistä,
mutta..... you know ?
wink.gif

Sanoisin että kyllä se pitää tonninen olla, jotenkin tulee äijä  
biggrin.gif
fiilinki kun tietää varaa olevan reservissä enemmän kuin tarpeeksi.
Toisaalta kun ikä lähestyy 40 ei sitä oikein kehtaa.... tai sanotaan ei tarvi selittää niin paljon eri tyypeille miksi "vinguttaa" koko elämänsä vaan pikkukoneilla. Tai yleensä harrastaa tämmöistä puolirosvojen hommaa.
Järjen tai käytönkään kannalta sillä ei ole paljon tekemistä,
mutta..... you know ?  
wink.gif
Noissa ajatuksissa on perää. Siitä tämä aprikointi varmaan johtu. Aamuja on jo sen verran takana ja kuussatkuajan pitäs olla jo takanapäin. Toisaalta viime vuosi oli ensimmäinen kun palasin kakspyörästen pariin ja en väheksy yhtään ajotaidon kartuttamista vaikkakin turvallisuuden kannalta tuskin on mitään merkitystä kummalla ajaa, tonnisella tai kusiaisella.
Nykyisen pyörän hankin tietyin kriteerein ja niihin eivät sopineet vanhemmat vaikkakin helvetin hyvät tonniset.No perusteluhan nykyiseen oli ettei perse kestänyt joten ajokaudelle 07 tilanne korjaantuu..
cool.gif

750 ei ole tonnisen tehoja ja ei 600:sen keveyttä. worst of both worlds
tounge.gif
Hah, saisinko perusteluja väitteeseesi?  
wink.gif
Mä voin antaa sulle muutaman "anti esimerkin": Suzuki 750R -06 163 kg, 150 hv ja 600R -06 161 kg, 125 hv. Myöskin Honda 600RR painaa saman verran kuin 750R Suska ja on luonnollisesti vähemmän heppoja. Honda CBR 600F painaa jopa 170kg. 
cool.gif

Itse olen tykännyt tosi paljon 750R Suskasta ja siksi vaihdoinkin -01 tilalle -06:sen vaikka uusi tonninenkin kävi mielessä. 750 on kiva kampe, varsinkin jos tykkää käydä radalla - se on hyvä kompromissi. Mä en ainakaan tarvi mitään tonnisen "munalisää" kaupungilla ajellessa.
033102bebe_1_prv.gif

Itsellä oli muutama kuukausi sitten kahden vaiheilla,että kumpi vai kampi.-05 10R tahi joku uus 6 satku.Sopiva peli oli tarjolla 600 luokasta ja otin pois.Vääntö on isossa kiukaassa omalla tasollaan ja sen tietäen päädyin kuitenkin nykyiseen peliin.

Kuussatanen riittää täysin kaikkeen. Jossakin ratatesteissä 600 on jopa nopeampi kuin iso tykki. Ja oikein syheröllä autokin voi olla nopeampi...
blush.gif

Vastakkainasettelu 600 vs. 1000 on väärin, koska pari-kolme vuotta vanha 600 on melkein pääsääntöisesti ainakin yhtä nopea kuin 3-4 vuotta vanhempi 1000.

Erilaisen ajonautinnon ne toki antavat. 1000 antaa väärän vaihteen anteeksi mutta kuussatasella vinguttamalla tuntee itsensä Rossiksi...

Siinä tonnisessa sportissa kun on niin paljon puhtia, ettei oikein koskaan saa ajettua ns. täysillä. Tai no...3 sekuntia kun kiihdyttää rampilta alas... niin ja 600:lla 3,5 sekuntia
biggrin.gif

Itse pidän kyllä turbodieselimäisestä laajasta väännöstä...sen osoittaa nykyinen moponikin. Traktori mikä traktori. Mutta arvostan 600:sta sporttia hemmetin hyvänä "nuorisopyöränä".

Siis...Kuussatanen riittää täysin kaikkeen.
sport05.gif

sanoi:
Mä en ainakaan tarvi mitään tonnisen "munalisää" kaupungilla ajellessa.
033102bebe_1_prv.gif
No et tietenkään, ku sullei semmosia värkkejä oo alunperinkään.
tounge.gif

Mikä on vaan hyvä, koska jos jennica-tädillä ois 'ne,' ni sehän ois sillon jennica-setä.

Mutta noin vakavasti puhuen, riippuu tosiaan ihan omista ajo- sun muista tottumuksista, ja esim. joku seiskapätkä kikseri on oiva peli just esim. meikäläisillä radoilla pörräämiseen, ei sinne mitään tonnista välttämäti tarvi. Ihan hyvä kompromissi noiden kahden välissä, eikä suinkaan joku molempien huonojen puolien yhdistelmä.

Sitäpaitti, onhan nykyään sitten seiskapätkän ja kusiaisen puolivälissäkin ainakin yksi varsin mielenkiintoinen peli ja hieno vaihtoehto vaikka tuolle kolmen vartin kikserille, nimittäin Daytona 675. Teho/painosuhde samaa luokkaa kuin isommissa, ja hiano peli muutenkin. Jos oisin itse kusiaiskyykkyä hakemassa reippailu- ja ratapainotteiseen ajeluun, niin varmaan tuommoisen hommaisin. Se ei ehkä ole se kaikkein tykein menopeli tuossa luokassa, mutta se on kevyt, kapea ja tyylikäs, ja tarpeeksi kulkeva just noille meikäläisille radoille. Yksi keltainen semmoinen tänne, kiitos, heti kun lakkaan köyhtymästä ja voin varustaa kokonaisen autotallillisen mopoilla.

Tänään tuli Kawan kusiainen testattua. Ensimmäinen huomio oli nopeuden ollessa noin 120 aikoi vaihtaa isommalle mutta mentiinkin jo kutosvaihteella. Eli tommonen "matkanopeus" mennäänkin suht korkeilla kierroksilla.  
crazy.gif

Kiva vingutin jonka perusputkistostakin lähtee saundia kunhan vaan kierrättää. Ajoasento 186 senttiselle oli melko etukeno ja perseen paikan hakemiseen meni aikaa mutta muutaman kymmenen kilometrin jälkeen oli ihan jees vaikkakin kamikaze olo kun mentiin pää edellä.  
buttrock.gif

Kaikenkaikkiaan jäi kaipaamaan isompaa konetta...
sad_orig.gif
mutta niitähän saa rahalla..tunnempana.  
cool.gif

Mä en ainakaan tarvi mitään tonnisen "munalisää" kaupungilla ajellessa.  
033102bebe_1_prv.gif
Ja mä en tarvia kuussatasen miljardia kierrosta pitkää reissua ajaessani. Ratajutut ja korttelinkierrot erikseen.
(matula Lähetetty Maalis. 26 2006 @ 10:45) sanoi:
Kuussatanen riittää täysin kaikkeen. Jossakin ratatesteissä 600 on jopa nopeampi kuin iso tykki.
Topicin aloittaja ei kyllä maininnut käyttötarkoitusta. Jotkut ajaa muuallakin kuin radalla ja kaikille ei tärkeintä ole se, että mopo kulkee 0,3km/h kovempaa, kuin kaverin, tai että sillä on joku testikuski ajanut radan X 0,007 sekkaa nopeammin, kuin mitä kaverin mopolla.

Back