sanoi:
Eli vakavasti harkitsemassa 1100 zetorin vaihtoa uuteen tonniseen fazeriin lähinnä kevyemmän luonteen ja pystymmän ajoasennon takia.... muttamutta, mites pitkät matkat mutkineen, suorineen kaks päällä ja kolmella isolla laukulla täyteen ahdettuna. Entäs tuuliherkkyys? Mulla on pituutta 188 ja painoa siinä 96 kiloa
Mulla oli Zx-10 monta vuotta ja sehän on käytännössä sama vehje kun zetori. Sillä tuli tehtyä monet Norjan ja etelä Suomen reissut raskaassa lastissa.
Itse tein samanmoisen vaihdoksen viime syksynä ja nyt on Fasulla pari 600 kilsan päivämatkaa takana (Kemi-TRE-Kemi) täydellä varustuksella eli kuski 176/75kg, 2x 44L laukkua täynnä tavaraa, 100L tavarasäkki poikittain perällä (teltta, makuupussit yms.), tankkilaukku ja emäntä (60kg). Takaisin tullessa vielä vähän extraa eli 15kg metallinen säilytyshyllysydeemi. Kaikenkaikkiaan kamaa oli niin paljon ku fasun päälle voi turvallisesti kasata
(KUVA)
Vertailua Kawa vs. Fasu
- Ajoasento: Kawassa puutui pitkillä stinteillä polvet, ja kankku mutta erityisesti ranteet koska se on isomittainen peli. Fasussa puutuu edelleen polvet ja istumalihakset varsinkin häntäluun tienoilta, mutta ranteet tykkää, eli siitä pisteet fasulle.
- Tuulensuoja: Kawassa orkkiskate suojaa paljon paremmin kuin fasussa mutta kotimaan nopeuksissa ero ei ole mahdoton. Vaan jos Fasulla ajaa koko päivän vastatuuleen, pyörteet piiskaa pään pehmeeksi eli pisteet Kawalle varsinkin suorilla.
- Mutkatiet: Kawalla pelotti toisinaan mennä mutkiin täydessä lastissa kun se on sellainen juna. Fasulla pelottaa ennemminkin jotta koska laukut ottavat tiehen kiinni eli meininki on ihan eri planeetalta = pisteet Fasulle
- Tuuliherkkyys: Kawalla sivutuuli pistää pyörän ihan linkkuun, Fasu pärjää paremmin koska on helpommin hallittava. Vastaantuleva rekka iskee kuin märkä rätti orkkiskatteella mutta se on vaan hauskaa eli pisteet Fasulle.
- Alusta: Kawassa on vakiona varsin kova perä, mutta kyllä sekin taipuu kun pistää tavaraa päälle ja hakkaa pohjaan montuissa. Ajoasento kuitenkin säilyy. Fasun takajousitus on todella pehmeä ja painuu kasaan tavaroiden kanssa vaikka säädöt on tapissa. Lisäksi ajoasento muuttuu kustomimaiseksi kun keula on pystyssä ja perä lytyssä. Koiranluiden vaihto lyhyempiin on pakollinen toimenpide = Pisteet Kawalle.
- Kulutus: Kawan voittanutta ei ole eli Fasulla ei millään pääse alle viiden litran lukemiin eli reissun hinta kasvaa ja tankkausvälit tihenee hieman. Ero kuitenkin vain luokkaa puolesta litraan satasella ja 50-100km tankillisella (mulla on suutinsatsit koneessa tosin) = Pisteet Kawalle
Vääntö on tiukka mutta mun plakkarissa Fasu voittaa selkeesti, sillä teen sillä paljon muutakin kun matkaa eli kurvailen kadulla ja radalla jossa se on elementissään toisin kuin Kawa jonka jarrupuoli ja massa tulee vastaan nopeasti. Fasu on monta kertaa helpompi huollettava ja kustomia löytyy joka makuun. Se on nykyaikaisempi, monikäyttöisempi, hauskempi eli enemmän mpyörää mulle piste