• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tonninen fazu

Eli vakavasti harkitsemassa 1100 zetorin vaihtoa uuteen tonniseen fazeriin lähinnä kevyemmän luonteen ja pystymmän ajoasennon takia.... muttamutta, mites pitkät matkat mutkineen, suorineen kaks päällä ja kolmella isolla laukulla täyteen ahdettuna. Entäs tuuliherkkyys? Mulla on pituutta 188 ja painoa siinä 96 kiloa.

Zetorihan kulkee kuormasta riippumatta kuin luotijuna, nimensä mukaisesti. Ajoasento vaan on meikälle liian kyykky ja mielestäni pyörä on aikas ronkeli tuulisella kelillä.

Kertokaahan asioista tietävät, kiitos
smile_org.gif

Miksei fazerilla matka taitu,pienellä kattella varustettuna tuulisuoja on aika olematon mutta eipä riepoittele tuulen pyörteetkään pahoin.Jos tuon suojattomuuden hyväksyy niin.....onhan noihin joku asennellut valtavan kokoisia pleksejäkin mutta.Muut asiat matkaa varten on varmaan kunnossa ja sopii ajo asennoltaan erin omaisesti matka ajoon ,tehojahan on varmasti tarpeeksi ja jousitus on säädettävissä täysin niin etu kuin takapäässäkin,matkustajan paikka on hyvä yms.Niin ja suoraahan tuo kulkee vaivattomasti ja mutkat on yhtä juhlaa oli sitten matkustaja kyydissä tai ei.Käy koe ajamassa niin luulenpa että miellyt

Hmm... Minäpä taas luulen ettei kunnon matkajunaan tottunut miekkonen paljoa Fazerista innostu. Tietty en ole kokeillut laukkujen kera, mut tollanen 600km Kotkasta - Kalajoelle muutamaan kertaan toi semmosen tuloksen että nyt seuraava reissu mennään autolla. Tämä siis on ajeltu muutamaan otteeseen aina päivä per suunta. Penkki ei ole erityisen mukava, tai sitten mulla on perse perseestä... Ja tuulisuoja todella olematon. Matkasohva joittenkin mielestä mutta en kyllä oikeen ite taivu tuohon.
talktohand.gif

Joo kyllä jos pelkästää matkapyöräksi pitäis ostaa , niin en kyllä itsekkään ostais,mutta kyllä tällä tilapäisesti matkaakin taitta.

2004 oli matkakaveri euroopan kierroksella tonnifasulla. Baanalla kovemmassa ajossa(170-210 km/h) vei bensaa niin s-tanasti että alle 200 km oli tankkausväli eli yhtenään hypättiin tankilla.Pari vuotta vanha peli, oli ajettu ennen reissua reilu 8000 km, ja öljyä söi about vajaan litran per 1000 km kun ajettiin lujaa motareita.Motareita ajettiin yhteensä noin 4500-5000 km joten kyllä öljyä kului.Takajarrun kanssa oli myös ropleemaa,lukitsi pienestäkin painalluksesta. Mutta omistajansa mielestä ihan p-rkleen hyvä peli eikä parempaa o....

Mutta omistajansa mielestä ihan p-rkleen hyvä peli eikä parempaa o....
REPS... Nii muuten onki. Ehkä on sitte enemmän näihin Suomen oloihin tehty???  
baaa.gif
Ja toisin ku joissain aatamin malleissa niin se takajarrukin toimii.  
wink.gif
23000km ajettu eikä tippaakaan öljyä lisätty vaihtojen jälkeen, paitsi merkkihuollon jälkeen kun olivat laittaneet liian vähän... Tsaatanan amatöörit  
veryangry.gif

Täytyy palata asiaan kuukauden päästä kun olen palannut Norjan turmeelta.

Tosin kun ajelen yksin, mulla ei ole kovia laukkuja, vaan isompi reppu ja makuupussi istuimen takaosan päällä ja tankkilaukku. Näin ei ole juurikaan lisää ilmanvastusta.

koeajoin taannoin ton 1000fazun ja vertaan Tcatiin..
> en ostaisi matka-ajoon kun ei ole katteita "ollenkaan" - tuuli pyörittää

Varmasti parempiakin on matkapyöräksi mutta toisaalta sillähän sitä ajaa millä haluaa ajaa. Ja jos Fasun haluaa niin mielellään sitä ummistaa silmänsä joiltakin heikkouksilta jos pyörä kokonaisuutena muuten miellyttää.
Omalta kohdalta voisin todeta, että RT-malli olisi kättötarkoitukseeni enempi käypänen mutta kun se on niin muovisen näköinen ja kaikkinainen sirous uupuu tyystin. Möhkäle.
Jos jokainen valitsisi pyöränsä vain sen mukaan mikä olisi kaikkein paras juuri omaan käyttöön ja unohdettaisiin kaikki subjektiiviset makuasiat ja kaverien tai muiden auktoritettien näkemykset asiasta niin kalusto olisi monesti aika erilaista.

2004 oli matkakaveri euroopan kierroksella tonnifasulla. Baanalla kovemmassa ajossa(170-210 km/h) vei bensaa niin s-tanasti että alle 200 km oli tankkausväli eli yhtenään hypättiin tankilla.Pari vuotta vanha peli, oli ajettu ennen reissua reilu 8000 km, ja öljyä söi about vajaan litran per 1000 km kun ajettiin lujaa motareita.Motareita ajettiin yhteensä noin 4500-5000 km joten kyllä öljyä kului.Takajarrun kanssa oli myös ropleemaa,lukitsi pienestäkin painalluksesta. Mutta omistajansa mielestä ihan p-rkleen hyvä peli eikä parempaa o....
Propakandaa
tounge.gif

Itse on tullut ajeltua useampaan otteeseen tollasia 200 km:n siivuja ilman taukoja eikä paikat sen enempää puudu kuin autossa istuessakaan. Ottakaa immeiset huomioon se, että ei millään kuljakkeella kannata puoltapäivää ajaa yhtä soittoa. Kai sitä on jotenkin fiksoitunut omaan pyöräänsä mutta ei ole koskaan haitannut hujut ja tuulet. Ajoasentohan fasussa on mainio matkan taittoon ja ehkä tuplakupla voisi hieman vaimentaa ajoviimaa jos siihen on tarvis. Noista Saksan reissuista sen verran että eiköhän jokainen fazerista kiinnostunut tiedä ettei sieltä mopokaupasta mitään touring-peliä kotiin raahannut.
Ja Suomen nopeusrajoituksia jos edes ohjearvona pitelee niin ihan mukavasti matkakin taittuu. Normaalissa ajossa tankillinen kestää ainakin n. 300 km (jos nyt ei sitten ajele sitä 170-200) joten eiköhän siltäkin kantilta olla ihan kohtuulukemissa.
Yhteenvetona todettakoon että Yamahan matkailuvaunu kantaa nimeä FJR 1300, mutta omiin reissuihin Fazerikin on kelvannut kun on sitä muutakin ajoa. Loppukesästä olisi tarkoitus lähteä saaristoa kiertelemään, joten ehkä sitten ollaan taas hieman viisaampia.

Hommasin uuden 1000 Fasun eilen ja olen kerinnyt ajamaan jo 39km eikä perse ole yhtään puuduksissa
tounge.gif
biggrin.gif

Paljon on asiaa ja asian vierestä tässä ketjussa juttua. Jos nyt ei ihan sitten matkapyöriin fjr1300 jne... mennä niin harva kyykyllä ajava kaveri samanlaisia päivälenkkejä jaksaa tehdä. Itse en ajaessa pidä tuulta ja sen tuiverrusta ongelmana vaan keulaa joka tykkää lipata sen ilmavirran jostain suunnasta kypärään. Ilman eareita ei tuolla pyörällä voi ajaa kuin max. 20 km. Tähän helpotusta hiukan toi tuo matalampi pleksi, mutta silti uuden nakumman=paremman näköisen fazun huminat kiinnostaisi jossain vaiheessa testata. Mikäli hiljaisempi niin se saattaa aiheuttaa vaihtopaineita olettaen, että Jammulla ymmärtävät tuoda uuden mallin myös parempana painoksena markkinoille. Tietenkin jos siihenkin endurolook vain ympätään niin vaihtoehtojen katselu siirtyy muualle.
Öljyä itsellä siitä öljynvaihdosta n. 5000 km kohdalla pitää muutama desi lisätä. Tämä käsittääkseni normaalia Jammun moottoreille. Jos se öljy ei ollenkaan vähentyisi alkaisi pelottaa kondenssiveden/mahdollisen bensan esiintyminen öljyn seassa. Nyt kun motarilla antaa riittävästi kierroksia vajaa 100km niin eipähän pitäisi epäpuhtauksia liiemmin moottorissa majailla.
Bensan kulutusta turha miettiä, hissukseen ajellessa varmasti sen 300km pääsee ja ehkä 400kmjos oikein pihisti ajaisi. Kun lähelle viittä litraa saa tuon välillä menemään. Toisaalta kun antaa kaasua, niin saattaa helposti seitsemän litran pinnassa kulutus liikkua. Silti 200 km loppuminen = 10,5l/100km kuulostaa uskomattomalta. Tai todella kohtuullisesti on urku auki ajettu.
biggrin.gif

Valitettavasti bemu toi nyt tehokkaimman nakun markkinoille, niin ei sillä voi enää Fazua puolustella. Matkakäyttöön ehkä tuo kardaani jopa mukavampi, mutta muuten pyörä ehkä aika omaalaatuisen näköinen. Sinänsä alkaa vaihtoehdot olla vähissä kun miettii mitä ensi keväänä mahdollisesti talliin hankkisi. Eipä vanhan pitäminen poissuljettu vaihtoehto ole. Ja matkapyörä ideologiaa edelleen tukee myös pitkä huoltoväli 10tkm ja moottorin iskussa pysymisestä kertoo tuo 40 tkm venttiilien tarkistusväli.

Eli vakavasti harkitsemassa 1100 zetorin vaihtoa uuteen tonniseen fazeriin...
... sulaahulluutta (niccisi mukaisesti!), iso zetorihan on MAAILMAN PARAS MATKAMOOTTORIPYÖRÄ!!!
inlove.gif

Mutta, jos noin päätät, niin ota yhteyttä ennen kuin ryhdyt kauppaa tekemään, voisin olla kiinnostunut sun nykyisestä moposta! (sehän on sellainen vähän ajettu, '01-mallinen, eiks niin?) Jos vaikka tehtäis kerralla isompikin vaihtokauppa. Mulle näet se sopis kun nyrkki silmään, saisi nuorennettua kalustoa tästä nykyisestä '93-mallisesta kerralla kunnolla!

Voin kertoa omat kokemukset siten, etten omista vielä omaan pärrää....

Eli kävin kokeilemassa tuota fazun 1000 -03 mallina. Matkaa en kyllä sillä lähtisi taittamaan, sen verran kovasti tuuli ottaa ainakin isoon mieheen (188cm, 100kg)... Ravistus oli melkoista jo 100-120km/h vauhdissa....

Kaks päällä ihan ok ajella, vääntö riittää ja alustassa ei moitetta. Kivasti kulkee jos tulee kiire...
wink.gif

Mutta juuri tuo motarinopeudella tuulen ottaminen ei saa minua ostamaan fazua ainakaan vakio katteella...
confused_orig.gif

Höpö, höpö, Fazeri on aivan mainio matka-ajoon ja vielä kaks päällä.

Pikkusen normaalia korkeammalla/leveämmällä touring plexillä tuulet pysyvät hyvin kurissa. Moottoritielläkin pitää ajaa reilusti ylinopeutta ennen kuin alkaa vedättään liikaa. Ja kukapa noita motareita edes viitsii pitempään ajellakaan.

Norjan reissu tuli käytyä viime kesänä ja toista kertaa ollaan taas kohta lähdössä, sen verran mukava reissu oli.
cool.gif

Joo salille vain jos ei jaksa tangossa roikkua. Tai sitten tosiaan katsomaan noita wingimallin mopoja. Voihan se toki olla, että ajotakilla mallia laskuvarjo voi ollakin jo ongelmia mutta eiköhän jokaisella sentään varusteet ole kunnossa kun noita nopeuksia aletaan ajaa. Toisaalta joskus itsekin kaverin mopoa testannut huonoissa kuteissa, niin tuttu tunne tuo lepatus kyllä on. Tämä siis jokaisella naku/pienikatteisella pyörällä.
Hiljaisuutta kaipaisin itse enemmän, olenkin miettinyt modattua pleksiä johon tekisi reikiä. Tällöin ilmanpyörteet tulisi ohjattua osittain pleksin läpi ja ei tuon reunan hyppyrimäinen ilmanohjausvaikutus tulisi niin suureksi. Tuon matalamman streetfighter pleksin modaaminen ei vain oikein innosta ja orkkiksen kimppuun kävisi vielä kitsaammin. Jostain kai käytävä halpaa muovilevyä ja alettava tekemään testejä. Mikäli jollain muulla käynyt sama jo mielessä tai nähnyt siitä artikkeleita, niin mielelläni kuulisin niistä lisää.

En malta olla sanomatta että tuon tuuli joka fasulla ajettaessa... sehän tuntuu justiin parhaalle onkuin ilmassa leijjuis fiilis
tounge.gif
se oli ainakin mulle yksi pointi että ostin fasun eli se fiilis!!!Sehän mootoripyöräilyssä on jotain.Sitten itselleni kumminkin rukasin hiukan tuota pleksiä eli ostin mra:n tuplakuplan joka on vielä huonompi kuin alkuperäinen,mutta se on :jpstyle:jotenka piirrin alkuperäisellä pleksillä mitan ja alkuperäisen mallisen ylä osan ja sitten vannesahalla poikki ,ei voi muuta kuin suositella ainaki tällaiselle 176 cm sopii,ja tyylikin vain parani

sanoi:
Eli vakavasti harkitsemassa 1100 zetorin vaihtoa uuteen tonniseen fazeriin lähinnä kevyemmän luonteen ja pystymmän ajoasennon takia.... muttamutta, mites pitkät matkat mutkineen, suorineen kaks päällä ja kolmella isolla laukulla täyteen ahdettuna. Entäs tuuliherkkyys? Mulla on pituutta 188 ja painoa siinä 96 kiloa

Mulla oli Zx-10 monta vuotta ja sehän on käytännössä sama vehje kun zetori. Sillä tuli tehtyä monet Norjan ja etelä Suomen reissut raskaassa lastissa.
Itse tein samanmoisen vaihdoksen viime syksynä ja nyt on Fasulla pari 600 kilsan päivämatkaa takana (Kemi-TRE-Kemi) täydellä varustuksella eli kuski 176/75kg, 2x 44L laukkua täynnä tavaraa, 100L tavarasäkki poikittain perällä (teltta, makuupussit yms.), tankkilaukku ja emäntä (60kg). Takaisin tullessa vielä vähän extraa eli 15kg metallinen säilytyshyllysydeemi. Kaikenkaikkiaan kamaa oli niin paljon ku fasun päälle voi turvallisesti kasata (KUVA)

Vertailua Kawa vs. Fasu

- Ajoasento: Kawassa puutui pitkillä stinteillä polvet, ja kankku mutta erityisesti ranteet koska se on isomittainen peli. Fasussa puutuu edelleen polvet ja istumalihakset varsinkin häntäluun tienoilta, mutta ranteet tykkää, eli siitä pisteet fasulle.
- Tuulensuoja: Kawassa orkkiskate suojaa paljon paremmin kuin fasussa mutta kotimaan nopeuksissa ero ei ole mahdoton. Vaan jos Fasulla ajaa koko päivän vastatuuleen, pyörteet piiskaa pään pehmeeksi eli pisteet Kawalle varsinkin suorilla.
- Mutkatiet: Kawalla pelotti toisinaan mennä mutkiin täydessä lastissa kun se on sellainen juna. Fasulla pelottaa ennemminkin jotta koska laukut ottavat tiehen kiinni eli meininki on ihan eri planeetalta = pisteet Fasulle
- Tuuliherkkyys: Kawalla sivutuuli pistää pyörän ihan linkkuun, Fasu pärjää paremmin koska on helpommin hallittava. Vastaantuleva rekka iskee kuin märkä rätti orkkiskatteella mutta se on vaan hauskaa eli pisteet Fasulle.
- Alusta: Kawassa on vakiona varsin kova perä, mutta kyllä sekin taipuu kun pistää tavaraa päälle ja hakkaa pohjaan montuissa. Ajoasento kuitenkin säilyy. Fasun takajousitus on todella pehmeä ja painuu kasaan tavaroiden kanssa vaikka säädöt on tapissa. Lisäksi ajoasento muuttuu kustomimaiseksi kun keula on pystyssä ja perä lytyssä. Koiranluiden vaihto lyhyempiin on pakollinen toimenpide = Pisteet Kawalle.
- Kulutus: Kawan voittanutta ei ole eli Fasulla ei millään pääse alle viiden litran lukemiin eli reissun hinta kasvaa ja tankkausvälit tihenee hieman. Ero kuitenkin vain luokkaa puolesta litraan satasella ja 50-100km tankillisella (mulla on suutinsatsit koneessa tosin) = Pisteet Kawalle

Vääntö on tiukka mutta mun plakkarissa Fasu voittaa selkeesti, sillä teen sillä paljon muutakin kun matkaa eli kurvailen kadulla ja radalla jossa se on elementissään toisin kuin Kawa jonka jarrupuoli ja massa tulee vastaan nopeasti. Fasu on monta kertaa helpompi huollettava ja kustomia löytyy joka makuun. Se on nykyaikaisempi, monikäyttöisempi, hauskempi eli enemmän mpyörää mulle piste  
sport05.gif

Back