• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

TomTom Rider GPS-Navigaattori

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shinkki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko kellään kokemuksia kyseisestä tuotteesta? Lupaavat toimivan vesisateessa yms ja kosketusnäytön toimivan hanskat kädessä
tässä viellä laitteen speksit:

GPS-vastaanotin: SiRF Star III, 20 kanavainen
Prosessori: 380 MHz
Muisti: 32 MB RAM
Näyttö: 3.5", 320 x 240 TFT LCD kosketusvärinäyttö
Mitat ja paino: 115mm x 92mm x 58mm, 310g
Akku: Li-Ion n. 5h käyttöaika
Käyttölämpötila: - 10 - + 55 °C
Vesisateen kestävä
SD-muistikortti, jossa Skandinavian kartat
USB-liitäntä tietokoneeseen
Bluetooth HF-sarja äänikomennoille ja puheluille
12V liitäntäkaapelit moottoripyörän akkuun
Liitäntäsarja moottoripyörään ja skootteriin

Suoranainen kilpailijahan on Garmin Guest.

Tom Tomissa on hyvää:
+ heti valmis
+ 3-D näyttö (makuasia)
+ SD kortti
+ Bluetooth headset (kylläkin iso kuuloke)
ja huonoa:
- vain skandinavia
- hinta
- 5 tunnin akun kesto

Garminissa hyvää:
+ hinta (mutta mp-teline ostettava erikseen)
+ myös autokäyttö
+ 20 tunnin akku
+ koko Länsi-Eurooppa
ja huonoa
- pirunmoiset alkuvalmistelut ennen käyttöä
- "vain" 2-D näyttö (makuasia)

Garminista löytyy myös Guest 2, joka Tom Tomin hintainen, mutta poikkeaa nopeasti katsottuna perus Guestista siinä, että on ns. heti valmis. Niin ja myös että siinä on 512 MB ylimääräistä muistia.

Kivoja laitteita varmaan kaikki, sarjassa "ei välttämättömiä, mutta hyödyllisiä".

Tom Tomissa
...
ja huonoa:
- vain skandinavia
- hinta
- 5 tunnin akun kesto
Kartta CD TomTomiin kaikilla Euromailla oli alle satasen ja akun kesto ei liene merkitsevä asia kun paketissa pitäisi tulla virtapiuha mukana jolla sähköt saadaan pyörän akulta.

Aika harva mopomies taitaa yli 5 tuntia suunnistella Rider kädessä kaupungilla?
Täysin totta, ei käy kiistäminen. Lähinnä nopeasti vain vertailin Rider vs. Guest. Rider jo lähtöhinnaltaan kalliimpi, jolloin lisäkartan ostaminen tekee hintaeroa vain suuremmaksi. Virta-asiaan, pidempi toiminta-aika mahdollistaa pidemmän ajon, siis ilman virtajohdon käyttöä. Eroja tuossa vain haeskelin. Rider kelpaisi mullekin.

Täysin totta, ei käy kiistäminen. Lähinnä nopeasti vain vertailin Rider vs. Guest. Rider jo lähtöhinnaltaan kalliimpi, jolloin lisäkartan ostaminen tekee hintaeroa vain suuremmaksi. Virta-asiaan, pidempi toiminta-aika mahdollistaa pidemmän ajon, siis ilman virtajohdon käyttöä. Eroja tuossa vain haeskelin. Rider kelpaisi mullekin.
Et kuitenkaan laskenut hintaeroon mopotellinkiä, joka riderissä on valmiina?
Rideriin on p2p-verkoissa kovasti karttoja jaossa, mahtaakohan ne pelittää, kellään kokemuksia?

Eroja saattaa myös löytyä vedenkestävyydessä, puhelinhandsfreeyhteydessä, GPS-yhteyden saamisessa huonoissa olosuhteissa...

Olen kuitenkin hankkimassa jotain paikanninta ennen seuraavaa ajokautta, joten kaipaan myöskin kommentteja.

Et kuitenkaan laskenut hintaeroon mopotellinkiä, joka riderissä on valmiina?
Otin kyllä huomioon (lukeekin tuolla ylempänä että sen joutuu ostamaan erikseen Guestiin), samoin kuin myös sen, että Guestin mukana tulee myös autoteline/laturi. Mulla on Guest jo olemassa, mutta kokemukset pelkästään autokäytöstä.

Saatan ostaa Riderin mopokäyttöön, etenkin jos totean sen soveltuvan siihen paremmin kuin Guestin.

Muiden positiivisia Rider kokemuksia odotellen.

Muistaakseni jossain oli maininta ettei pystyisi (en kyllä nytten mene takuuseen) mutta hotpointteja pystyisi laittaa.

Mulla on GPS, mutta ei mp-käytössä. Mallia perus Garmin, niillä ekoilla maastokartoilla. En ole sitä tarvinut kuin nopeuksien testaamiseen. Eli lähinnä mittarivirheiden toteamiseen. Sigma ajaa saman asian, paljon halvemmalla...

Mä en osaa kuvitellakaan, että mä ajelisin mp:llä GPS tangossa kiinni. Sen ymmärrän jotenkin jos ajelee yli puolet ajeluista ulkomailla. Mut suomen ajeluihin mun mielestä täysin turha kapistus. Onko näillä GPS käyttäjillä normaalia paperikarttaa mukana? Jos ei niin mitäs sen jälkeen tapahtuu kun kepsu tekee tenän? Sormi suuhun ja odotellaan uutta päivitystä vai? Näille vannoutuneille kepsun käyttäjille kun lätkäsee normaalin kartan eteen, niin onkin hylsyt sylissä. Kartta kun ei puhu ja huutele, että käänny seuraavasta oikealle ym.
Suunnistustaidot kunniaan ja kartanluku silmää pitää sen verran jokaisella olla, että sen GPS:n voi kyllä jättää kaupan hyllylle. Niin, voihan sitä kepsun näytöltä seurata nuolta kuin hai laivaa. On se varmaan hienoa ajamista se. Itseä sapetta vieläkin, että se Garmin tuli ostettua muutama vuosi sitten...

On se varmaan hienoa, että on TomTom&Jerryt hommattuna, mutta meikäläistä ne ei vakuuta yhtään.

Mä en osaa kuvitellakaan, että mä ajelisin mp:llä GPS tangossa kiinni.
Vähän off-topic, mutten malta olla kommentoimatta. Pääsääntöisesti käytän gepsiä ihan vaan karttana ja asennettuna mittariston päälle. Näissä autoiluun tarkoitetuissa gepseissä on nimenomaan GT-karttoja vastaava tarkkuus ja kun ne on siinä silmän edessä, niin todellakin eipä enää tarvi vilkuilla tankkilaukun päältä paperikarttoja. Eikä ole kertaakaan oma gepsi pettänyt. Tuo Tom Tom kiinnitysmekanismi ja ominaisuudet houkuttelee kans samaan.
Mutta makuasia. Toiset tykkää, toiset ei.

Mä en osaa kuvitellakaan, että mä ajelisin mp:llä GPS tangossa kiinni.

Pääsääntöisesti käytän gepsiä ihan vaan karttana ja asennettuna mittariston päälle.
Sama juttu GPS-vehkeissä kiinnostaa minuakin eli kätevyys verrattuna siihen tankkilaukun päällä nököttävään paperiversioon.

Paperiversion pahimpia miinuksia:
-jatkuva lehden kääntely
-kartan katsomiseksi joutuu katseen kääntämään kokonaan pois tiestä kuin omia munia tiirailisi tai pysähtymään bussipysäkille
-se tankkilaukku/karttatasku pitää tosiaan aina sitten viritellä siihen tankille

Eiköhän kartalla osaa suunnistaa jokainen peruskoulun 2. luokan läpäissyt, joten tuolla huipputaidolla lienee turha gepsimiehille pullistella. PMN:n vuodatus kuulostaa katkeralta hiekkalaatikkokitinältä tyyliin: "Naapurin Jaskalla on hienompi ja kalliimpi neppiauto, yääää!"

Huoltoasemalla pullaa mussuttaessa paperiversio toki on kätevämpi selailtava laajuutensa vuoksi.

Eiköhän kartalla osaa suunnistaa jokainen peruskoulun 2. luokan läpäissyt, joten tuolla huipputaidolla lienee turha gepsimiehille pullistella. PMN:n vuodatus kuulostaa katkeralta hiekkalaatikkokitinältä tyyliin: "Naapurin Jaskalla on hienompi ja kalliimpi neppiauto, yääää!"

Huoltoasemalla pullaa mussuttaessa paperiversio toki on kätevämpi selailtava laajuutensa vuoksi.
En mä ainakaan katkeruutta tunne jos jollakin on GPS prätkä käytössä. Mun mielipide vaan oli tuo, että paperikartallakin selviää aivan hyvin. Huoltoasemalta GT kartta varmaan 10€. Kaupasta prätkä käyttöön oleva GPS hieman kalliimpi.

Jokainen tottakai saa käyttää rahansa mihin lystää. Heitinpä vaan oman mielipiteen.
wink.gif

Ja mitä tulee kartanlukutaitoon, niin en menisi ihan allekirjoittamaan tuota väitettäsi. Tunnen monia tyyppejä jotka aloittavat sen tutun sormen kuljettelun kartan päällä..."Tuota, mistäs myö äsken ajettiin ja ollaks myö suunnilleen tällä kohtaa" Samalla sormen pyöriessä kartalla n. 50-100km halkaisijaa...

Edit: näppivirheitä

Ja mitä tulee kartanlukutaitoon, niin en menisi ihan allekirjoittamaan tuota väitettäsi. Tunnen monia tyyppejä jotka aloittavat sen tutun sormen kuljettelun kartan päällä..."Tuota, mistäs myö äsken ajettiin ja ollaks myö suunnilleen tällä kohtaa" Samalla sormen pyöriessä kartalla n. 50-100km halkaisijaa...
Gps mukaan, niin eipähän tarvitse tuotakaan ihmettelyä ihmetellä. Huomattavasti kätevämpää ajella kuin karttojen kanssa. Jos tekee vielä jotain satunnaisia poikkeamisia reitiltä, niin koneet laskee koko ajan uutta reittiä. Voi keskittyä itse olennaiseen, eli ajamiseen. Jos se hajoaa, niin sitten se hajoaa. Saahan siinä tilanteessa karttoja melkein joka huoltsikalta. Ei niitä tarvitse mukanaan raahata varmuuden vuoksi. Ja onhan se kätevä kotinurkillakin, jos pitää johonkin osoitteeseen löytää. Tuskin kaikki nyt joka kujaa nurkillaan nimeltä tietää. Kyllä tuo helpottaa elämää kummasti.

Sama juttu GPS-vehkeissä kiinnostaa minuakin eli kätevyys verrattuna siihen tankkilaukun päällä nököttävään paperiversioon.
Itsekin uskon GPS:n kätevyyteen. Ja tietenkin se kiehtoo myös nippelivammaista luonnettani, eli tokihan lapsella pitää leluja olla. Toi on varmaan se todellinen syy, miksi sellainen on omallakin ostoslistalla jossain vaiheessa. Toki tämä on vain oma motivaattorini.

Kätevimmillään se todennäköisesti omassa käytössäni olisi umpivieraassa kaupungissa sivussa olevaa osoitetta etsiessäni. Prätkällä tuota tulee kuitenkin loppupeleissä harrastettua niin vähän, että ainakin vielä toistaiseksi olen aina löytänyt perille ilman gepsiäkin. Mutta...
sanoi:
Paperiversion pahimpia miinuksia:
-jatkuva lehden kääntely
-kartan katsomiseksi joutuu katseen kääntämään kokonaan pois tiestä kuin omia munia tiirailisi tai pysähtymään bussipysäkille
-se tankkilaukku/karttatasku pitää tosiaan aina sitten viritellä siihen tankille
Nämä kuulostavat vähän tekemällä tehdyiltä selityksiltä. Karttalehden jatkuvaan kääntelyyn tepsii joko järkevämmän mittakaavan valinta tai rullatelineen hankinta. Rullateline pyyhkäisee myös kaksi seuraavaa vaatimusta taivaantuuliin.
sanoi:
Jaa, tämä lienee kyllä aivan henkilökohtainen näkemys.

Ei kai GPS:llä nykyään enää ole mitään välinefaktoria, jos karvalakkiversioita saa mistä tahansa marketista kohtuullisella rahalla.
sanoi:
Aivan. Se on mielestäni yksi osa koko hommaa, jos ollaan vaan ajelemassa sinne tänne ja ehkä takaisinkin. Pullaa mussutellessa on kiva pähkäillä mistä ja minne.

Ja vielä yksi hlö.koht huomio. Yhdenkään vastaan tulleen GPS:n näyttö ei ole vielä voittanut hyvää karttaa selkeydessään.

Siitäkin huolimatta taitaa tuollainen viimeistään ensi keväänä tarttua mukaan
smile_org.gif

Ostin itselleni joulu"lahjaksi" TomTom Go300:n autoon ja uskon kyllä tuon navigaattorin tuomaan apuun, jopa täällä kylien täyttämässä koti-Suomessa. Mopoon en ainakaan vielä ole sellaista asentamassa, kun minullekin tuo mopoilu on vähän sellaista tutkimusmatkailua..

Ihan toinen asiahan sitten vielä on jos lähtee Eurooppaan tai vaikka ihan vaan muualle Skandinaviaan. Siellä tuollainen navigaattori on varmasti täysin yliveto. Ainakin tuossa TomTomissa on hotellit ja nähtävyydet tallennettu kartalle.

Varmasti saa olla selittelemässä tämänkin hankinnan "järkevyyttä".. mutta niinhän sitä sai olla puolustelemassa kännykänkin hankintaa muutama vuosi takaperin. Nykyään lopettaisi varmaan hengittämästä, jos sitä ei olisi.
biggrin.gif

Olikos se niin, että Rideriin ei pysty latamaan reittejä PC:ltä?
Pystyy (juuri testasin).

Rider käyttää Navigatorin tiedostoformaattia (.itn) reittitietojen tallentamiseksi. ITN-tiedosto on tavallinen tekstitiedosto jossa jokaisella rivillä pitää olla seuraavat kentät (tietue-eroittimena pystyviiva):

Long|Lat|Selite|0 or 2|

Long ja Lat ovat koordinaatteja ilman desimaali-eroittimia, selite on reittipisteen selite, ja viimeinen kenttä on kaikissa muissa paitsi reitin päätepistessä 0; päätepisteen arvo on 2.

Tuollaisen tiedoston kun luo, ja kopioi USB-piuhan kautta tai suoraan SD-kortille (jos omaa SD-lukijan) "itn" -hakemistoon, niin sieltä se reitti sitten löytyy.

Itse olen Questiä käyttänyt pärrässä kesän verran. Tankoon virittelin mp:n oman kiinnikesatsin. Taisi tulla liian jäykkä kiinnitys, koska virran saanniissa on ollut ongelmia tärinän takia. Ensi kerralla täytyy laittaa lisää kumia väliin. Omat ajelut on olleet enimmäkseen iltareissuja (200-300km). Olen kotosalla koneella suunnitellut reitin mahdollisimman pieniä teitä pitkin, ja siirtänyt valmiin reitin kapulaan. Helpottaa elämää, kun saa keskittyä ajamiseen ja maisemiin, eikä kartalla pysymiseen.

Sopivasti skaalattaessa näytöstä pystyy helposti katsomaan seuraavan kaarteen muodon ja pituuden.

Autoillessa enimmäkseen käytän etsittäessä outoa osoitetta.

Questilla tuollaisen pikkutietä kiertelevän reitin suunnittelu on suht mahdotonta, tai ainakin aikaavievää. Sitten vaan mennään pisteestä A pisteeseen B.

Samoin itse kaipaisin POI muutos mahdollisuutta.

Back