• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

TomTom Rider 400

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Go-Za
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ja päälystetyt tietkin on usein jo niin huonossa kunnossa, että mieluummin melkein ajaa hyvin hoidetulla soratiellä.

Kapadeus sanoi:
Tänään tuli käytyä ajelulla Tomtomin kanssa. Jännittävän reitin suunnittelin, ja lisäsin pari välistoppia. Tomppa suunnittelikin reitin tavoilleen uskollisesti nopeasti. Lähdin reittiä sitten ajelemaan, kunnes hoksasin, että hiekkatiekshän tämä muuttuu. Kävin tompan asetuksissa tarkistamassa, onko täppä kohdassa "vältä päällystämättömiä teitä" ja olihan se. Ajattelin, että kenties tätä tietä ei vain ole merkattu naviin oikein. Tämän jälkeen tomppa yritti kuitenkin useamman kerran ajattaa päällystämättömiä teitä pitkin. Onko muilla ollut tämmöistä ropleemaa?

Aiemmassa mallissa oli/on myös ongelmia tuon päällystmättömien välttämisen kanssa.
Jos reitillä on pienikin pätkä päällystämätöntä niin laite ilmoittaa ettei reittiä voi suunnitella tai että kohdetta ei löydy.
Edes kotia ei löydy koska viimeinen pätkä n.300m on soratietä.
Täytyy ladata viimeisin päivitys jotta näkee (taas) onko mitään parannusta tapahtunut.

Urban Riderissä oli sama hiekkatieongelma eli kun valitsi sen kaikkein kiharaisimman vaihtoehdon ja vaikka asetuksena oli ei hiekkateitä, niin sitä saattoi löytää itsensä sienipolulta. En ole vielä kokeillut noita mutkareittejä, mutta jos haluaa välttää hiekkatiet, niin ei varmaankaan kannata valita sitä kaikkein "jännittävintä" ja lyhyintä reittiä. Kuvittelen, että navigaattorin ohjelman suunnittelun pohjana on keskieurooppalaisen mittapuun pikkutiet ja edelleen oletan, että ne ovat hiukan erilaisia kuin meidän kotomaan polut.

Pienoinen ongelma omasta mielestä on nuo navigaattorin ilmoittamat nopeusrajoitukset. Väittäisin, että noin puolet rajoituksista on pielessä ja navi näyttää rajoituksen olevan +10 verrattuna todelliseen. No tien vierustaa seuraamallahan rajoitukset selviää, mutta välillä tulee blackouteja eli joku rajoitusmerkki on jäänyt huomaamatta ja tässä vaiheessa olisi aika hyvä jos navi ilmoittaisi oikean rajoituksen.

Kaksi rikesakkoa saannu ylinopeudesta niin olisi tosiaan hyvä jos tom ilmoittaisi sen ylityksen oikein.Välillä on jäänny huomaamatta noi nopeusrajoitus merkit tai et on tullu taajama alueelle:no:

Kai olette muistaneet sanoa poliisisedälle että navigaattori väitti nopeusrajoitukseksi "sitäjasitä" -saisitte aikamoiset naurut tai vähintään mulkoilut osaksenne!
Tulee mieleen kultainen 90-luku kun Saksassa ja jossain muualla autoilijat ajoivat sokeana navigaattorin ilmoitusten mukaan: "Käänny vasemmalle nyt!" ja mentiin pellolle kun ei siinä ollutkaan tietä. Tai "Tee U-käännös nyt" ja osuttiin vastaantulevaan autoon kun ei tajuttu että siellä saattaa olla muutakin liikennettä... jne jne.
Älkää nyt hyvänen aika syyttäkö navigaattoria omista virheistänne!

Ihan yleisenä huomiona voisi sanoa, että muuhun kuin ajamiseen ja ympäristöön
keskittyminen on mopolla liikkuessa varsin riskaapelia touhua.

Kotilolla liikkumiseen verrattuna ei riskien kasvusta voi puhua edes "samalla viikolla".

"Kaikenlaisen muun" harrastaminen mopolla ajaessa ei pitkän päälle ole kovin terveellistä:D.
Aivan sama vaikka kaivelis muniaan.

Go-Za sanoi:
Tulee mieleen kultainen 90-luku kun Saksassa ja jossain muualla autoilijat ajoivat sokeana navigaattorin ilmoitusten mukaan: "Käänny vasemmalle nyt!" ja mentiin pellolle kun ei siinä ollutkaan tietä. Tai "Tee U-käännös nyt" ja osuttiin vastaantulevaan autoon kun ei tajuttu että siellä saattaa olla muutakin liikennettä... jne jne.

Tulee mieleen kultainen 90-luku, jolloin Saksassa ei autoissa ollut mitään navigaattoreita.
Ensimmäiset tulivat 2000-luvun alkupuolella.

90-luku, 2000-luku, 70-luku... aivan sama! Faktaa kuitenkin se että onnettomuuksia tapahtui kun ei seurattu LIIKENNETTÄ ja LIIKENNEMERKKEJÄ.

No älkääs ny.eihän meissä kuskeissa vikaa ole on parempi syyttää navigaattoria tai väärin sijoitettuja Tutkatolppaa/autoa tai sit pölhöö poliisia joka tulkitsee lakia ihan väärin:kääk:

Oletteko laittaneet erillisen sulakkeen väliin tomtomin lataavaan pyörätelineen virtajohtoon? Telineessähän on kai itsessään sulake, mutta onko lisäsulake liioittelua?

Kommentoidaas vähän vanhaan jo, mutta on siinä sulake Tomtomissa, mutta lisäsulaketta suosittelen.
Sulakkeen tulisi olla aina lähellä akkua, voihan olla että oikosulku tapahtuu sähköjohdossa ennen sitä sulaketta. Johto kuitenkin kulkee mistä lie ja voi ainakin teoriassa vaurioitua ja joutua oikoseen ennen sitä Tompan sulaketta.

Mulle tuli maili jossa väitettiin, että reitit vois nyt suoraan ladata pc:ltä tomppaan. Onkos kukaan kokeillut asentaa päivitystä?

Prkle kun oon nyt reissun päällä ja asensin TT:n Myconnect vai mikä v***u se onkaan reissuläppäriin, jossa pyörii paska wintoosa 8. Myconnect ei saa yhteyttä mun tomppaan, joten en pysty tekemään noita päivityksiä. Prkele kun on paska tää uus tomppa.:rant::rant::rant:

Ei pysty ainakaan vielä... Tai siis mitään uusia päivityksiä ei ole tullut vähään aikaan.

Moi

Macista siirtyi TT400:n reitti johon sai valita alku- ja päätepisteen. Ekaksi pitää Tompasta aktivoida TomTom-Palveluista (pilvi)MyDrive, sitten tietsikalla kirjautua Tomppa kiinnitettynä MyDrive Connectiin, jonka Yleiskatsauksessa on linkki MyDrive karttaohjelmaan, josta reitti imuroituu automaattisesti Tomppaan.

Helppoa, eikö totta?

Ahh... Se Tomtomin karttaohjelma (MyDrive) on kyllä ihan psska! Sillä ei tosiaan pysty tekemään mitään reittisuunnitelmaa, eli reittipisteitä ei pysty lisäämään. Ainoastaan lähtö- ja maalipiste.

Viimeksi muokattu:
Joo, siinä lukee että "suunnittele reitti" sitten kun siihen menee niin "tiedät aina nopeimman reitin".
Juupa juu, mitään ei voi muuttaa. Osaan kyllä ajaa Helsinkiin moottoritietä pitkin ilman navigaattoriakin.

Peruskäytössä ihan itsessään laite on hyvä. Navigaattorin omat reittivalinnat hyvät,,kirkkaus auringon paisteellakin loistava. Tarkka paikan suhteen, risteys on siinä missä pitääkin eikä kymmeniä metrejä myöhemmin, semmoisiakin on vastaan tullut. Kääntämisominaisuus hyvä, eli pystyasennossa navigaattori näyttää vähän pitemmälle. Bensiiniasemia joita kone ilmoittaa olevan, oli matkallani ainakin kaksi haamuasemaa, eli navigaattorin mukaan olisi pitänyt olla, mutta maastosta päätellen ei ole koskaan ollutkaan. Vastaavasti puuttui useita. Päivän kilometrimäärät nähtävissä samoin kuin keskinopeus ja huippunopeus.

Nyt kilometrejä navin kanssa ajettuna reipas 1500.
Ongelmat omasta mielestä on enemmän tuolla reittipuolella kuin itse fyysisesti laitteessa (poislukien se muistikortin paikka) :;):
Reitin tallennusominaisuudesta olin alunperin kohtuullisen innoissani, mutta se kyllä petti aika kovasti. Ajelin letkassa yhden pätkän ja sieltä löytyi kivoja mutkapätkiä, mutta ajon lopuksi tehty tallenna reitti tallensikin todellisuudessa vain aloituspaikan ja lopetuspaikan eikä itse mutkapätkää :pissed:
Vajaan kuukauden päästä pystyn kommentoimaan miten laite toimii tuolla ulkomailla.

walde sanoi:
Reitin tallennusominaisuudesta olin alunperin kohtuullisen innoissani, mutta se kyllä petti aika kovasti. Ajelin letkassa yhden pätkän ja sieltä löytyi kivoja mutkapätkiä, mutta ajon lopuksi tehty tallenna reitti tallensikin todellisuudessa vain aloituspaikan ja lopetuspaikan eikä itse mutkapätkää :pissed:

Sama homma täällä eli toi oli pettymys, ettei tallennettua reitti pysty ajamaan täysin samoja teitä uudestaan.

walde sanoi:
Ongelmat omasta mielestä on enemmän tuolla reittipuolella kuin itse fyysisesti laitteessa (poislukien se muistikortin paikka) :;):
Vajaan kuukauden päästä pystyn kommentoimaan miten laite toimii tuolla ulkomailla.

Täytyypä koittaa toimiiko tallennus tsydeemi Tom Tom vitosessa. Ei ole tuota tullut testattua. Olen tehnyt reitit
läppärillä ja siirtänyt siitä tomppaan ja hyvin on homma toiminut.:) Tulis nyt vaan ajokelejä edes hiukka parempia kun sataa niin vietävävästi lähes taukoamatta. No ens la pyörä lauttaan lähtö 04.00 kohti Helsinkiä. Jospa kesä alkais siitä.:orgmp:

walde sanoi:

Reittien nauhotus toimi mulla Norjan jutausreissulla hyvin, vois jopa sanoa jopa aivan kuin junan vessa. Kerran jopa jäi nauhotus päälle, kun en muistanu pysäyttää sitä, niin TT400 nauhotti uskollisesti koko yön. Parhailaan lisäilen reissuvideoihin ton gps datan käyttäen Contourin storytelleriä. Storyteller imaisee gps datan mukisematta. Tän lisäksi pystyn Storytellerissä synkkaamaan videon ja gps datan. Gpx tiedostoja oon käsin editoinu Wintoosan notdepadilla.

Back