• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

toka pyörä mietinnässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja motorsister
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
En ymmärrä mp sanastosta tai tekniikasta mitään mutta olen 4 kesää ajellut 535 Viragolla (34kWh), jossa satulaa madallettu (jalat yltää oikein hyvin maahan) ja sarvet on pienemmät ja olen ollut tyytyväinen mutta nyt haluaisin vaihtaa hieman suurempaan samantyyppiseen, jossa olisi kiihtyvyyttä enemmän-nopeus (150 km/h ajan max.)Viragossani riittää, koska ajan mielummin rajoitusten mukaan ja nautiskelen tasaisesta vauhdista. Olen 158 cm, 59 kg ja aloitin pyöräilyn 43v. Hyvin jaksan liikuttaa nykyistä mp johtuen harjoittelusta ja hyvistä reisilihaksista
biggrin.gif
. Km ei kovasti kerry vuodessa. Jostain luin, että dragrstar 650 olisi varteenotettava vaihtoehto. Mitä eroa on dragstar ja dragstar classic-mallilla?Onko kokemuksia vaihdoista tai antaa vinkkejä? Tarjontaakin ko. mallille näyttää olevan. Olen arka koeajamaan toisten pyöriä, koska oma on tullut niin tutuksi. No, liikkeessä tietty vakuutukset mutta pieni lenkki tai päälläistuminen ei riitä.

Ainakin oman kokemukseni mukaan silloin kun minulla vielä tuollainen XV 535 oli, tuo 650 Dragstar tuntui (anteeksi vain Dragstarin ystäville) ihan luumulta Viragoon verrattuna. Eli jos leppoisaa menoa ja parempaa vääntöä kaipaat, katse kannattaa suunnata muualle. Tuon toteamiseen riittää kyllä pienikin lenkki, ainakin minulle riitti.

Rauhallisen mukavaan ajeluun tuo XV vain on varsinkin pienikokoiselle todella hyvä laite. Vaikeaa tulee olemaan löytää parempaa, ainakin jos pyörän paino hirvittää. Jos ei, niin sitten matalaviritteisiä kuutioita vain tarpeeksi ja alkaa vääntöä löytymään.

Katseleppa vaikka Suzukin 800 Marauder-kustomia, on myös matala ja on paremmin "paukkua" kuin viragossasi..
062802moto_prv.gif
smile_org.gif

Mitä eroa on dragstar ja dragstar classic-mallilla?

Dragstar Classicissa muhkeammat lokasuojat eli ovat "peittävämmät" kuin tavallisessa mallissa.

CLASSIC
yamaha_xvs_650_a_drag_star_classic_2001_1.jpg

TAVALLINEN
yamaha_xvs_650_drag_star_2001_6_lgw.jpg

Viragoon verrattuna Dragstarissa on muuten sitten tehoa vain 29 kw. Dragstarissa on kyllä se hieno puoli, että pyörään saa miehekkäät äänet nappaamalla putken sisältä sen huilun pois.

Motoprofista löydät lisää tietoa eri pyörien istumakorkeuksista, tehoista ym.ym.

Kun nyt tässä kuitenkin on kokemusta customeista jo takana, ja haetaan pikkuisen enemmän potkua, ja jos Yamahassa mennään, eikä pieni painon lisäys haittaa, niin miten olisi:

Yamaha XVS1300A Midnight Star

Kilowatteja löytyy 53.5kW ja istuinkorkeus 69cm. Ergonomia muutenkin sellainen että sopii hieman lyhyemmällekin. On sopivan letkeä cruisailupyörä, ja tuossa kokoluokassa kuitenkin niitä kevyimpiä vaihtoehtoja.

Jos haluat jotain testejä lueskella, niin esim MP-Maailma 3/2010 löytyy sellainen, ja netistä hakusanoilla "Star V-Star 1300" (Yamaha toimii USA:ssa nimellä Star Motorcycles)

Katseleppa vaikka Suzukin 800 Marauder-kustomia, on myös matala ja on paremmin "paukkua" kuin viragossasi..
062802moto_prv.gif
smile_org.gif
Kiitos kaikille asiallisista vastauksista. Kommentoin tässä kaikkia vastauksia yhdessä. Marauderiakin olen muuten pohtinut mutta jalat on aikas erillään, kun leveä tankki. Joskus joku sanoi, että Suzut on sitä ja tätä mutta niihän muitakin haukutaan ja sitä ja tota vikaa löytyy. Yamahassani ei ole mitään vikoja ollut. Heikoin lenkki on pieni tankki. Toisaalta taas tällaisen "tappijalat" jää kivaan asentoon. Kahvanlämmittimet laitettiin liikkeessä niin sitten alkoi sähköpuoli renkkaan. Itse kun en osaa kun tankata eikä lähipiirissä mp-"remonttireiskoja" niin sitten pitää käyttää liikkeitä ja ne on oma lukunsa.Yks tykkkää et toinen liike huippu niin toinen valittaa,että mitään ei siellä osata   Ehkä ensi vuonna innostun johonkin pyörän huollon kurssille, jos järkätään lähikunnissa.
Mitä tarkoittaa matalaviritteiset kuutiot? Voisiko muuten nykyiseen menopeliini saada "vääntöä" hieman lisää jollain konstilla? Entä märkäsumppu?

p.s taisikin se leveätankkinen ollakin joku kawan en tai el-malli, joka oli koeajossa taannoin. Pidän muuten pyörän hyrinästä/kehräämisestä enemmän kuin mörinästä. Pääsee salaa yölläkin kotiin ilman naapureiden marmatusta.
sport05.gif

Mitä tarkoittaa matalaviritteiset kuutiot? Voisiko muuten nykyiseen menopeliini saada "vääntöä" hieman lisää jollain konstilla? Entä märkäsumppu?
Matalaviritteisyys tarkoittaa vaatimatonta tehoa suhteessa kuutiotilavuuteen, vrt. vaikka H-D 1340cc ja 60 hv/5000 rpm ja 600cc kyykky 100 hv/10 000+ rpm. Matalaviritteinen kone on leppoisampi ajella, sillä mikä vaihde on käytössä ei ole niin suurta väliä kun kone jaksaa vetää kuitenkin, kierroskone on pidettävä "alueella" että toimii.
Väännön lisäämiseen pitää edelleenkin paikkansa vapaastihengittävissä koneissa jenkkien toteamus "Nothing can beat cubic inches"

Eiks se mee... there aint no replacement for displacement :-P

Ja mitä tohon märkäsumppuun sit tulee... google osaa kertoa, mut älä huoli, ei kenenkään tartte sitä ymmärtää :-)

Jees, käyttäjän kannalta ei ole juuri merkitystä onko kone kuiva- vai märkäsumppu.

Märkäsumppu tarkoittaa sitä että kampikammio toimii samalla myös öljysäiliönä. Kuivasumpun tapauksessa kampikammion pohjalta pumpataan öljy erilliseen säiliöön josta varsinainen öljypumppu painaa sen laakereille.

Öljynvaihdossa tulee eroa, pyörämerkistä riippuen öljyä saa valutella useammasta paikasta ulospäin.

http://www.autowiki.fi/index.php/Kuivasumppuvoitelu

Mielestäni Virago 535:n konetta ei kannata viritellä, näin vähäisestä iskutilavuudesta ei paljon paukkuja irtoa. Vähimmällä pääset kun vaihdat sovinnolla pyörän sellaiseen joka on jo valmiiksi riittävän hyvä.

eikun 1100 virago alle,ei oo mikään tykki mutta jaksaa mukavasti mennä,ja lienee tarpeeksi matalalla penkki sulle.

Back