• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Toistakymmentä korttia hyllylle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guru
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onkohan nyt unohdettu myös se tosiseikka, että lainsäädännön tarkoituksena on estää myös yksilöä aiheuttamasta vaaraa itselleen? Mietitäänpä vielä tapahtumaa: paikka on kutakuinkin OK, sivulliset periaatteessa turvassa, poliisitkin paikalla ( varmistamassa järjestystä ). Joku kikkailija mokaa, tekee vauhdissa voltin ja vaikkapa niskat nurin -> henki pois. Kuski on tehnyt temppunsa omalla vastuullaan eikä kenelläkään ole noka koputtamista  
omg.gif
?. Mutta todellisuus: tilaisuus on ollut juridisesti laiton tapahtuma ja paikalla ollut poliisipartio laiminlyönyt tehtävänsä estää temppuilijoita telomasta itseään eli hyväksynyt lainvastaisen liikkumisen yleisellä tiellä. Joku nimeä hankkiva pikkupoliitikko nostaa asiasta ison haloon ja kukapa ei syytettä saisi kuin paikalla olleet poliisit...  
confused_orig.gif
.  Eikö homma menisi juuri näin? Virallisesti suljetulla alueella tapahtuvassa onnettomuudessa asia on toisin: siellä kaikki ajavat kirjaimellisesti omalla vastuullaan.

Sama pointti koskee näitä Seppäsen Iiron laskuvarjohyppyjä rakennusten katolta yms. , ilman lupaa nekin tehdään ja sitten karkuun...  
biggrin.gif
Niin no, en mä ollutkaan sitä poliisipartiota kutsumassa järjestyksenvalvojaksi (se olisi todellista resurssienhukkaa ja kuten sanoit, voisi aiheuttaa juridisia ongelmia onnettomuuden sattuessa). Kyllä harrastajat pystyy itse homman aisoissa pitämään, kuten on tähänkin asti.

Se, että miksi ihmeessä yhteiskunta yrittää estää yksilöä vahingoittamasta itseään, onkin sitten jo isompi filosofinen keskustelu... Enkä lähde siihen tässä ja nyt.

Base-hyppyjen kieltäminen onkin sitten vielä typerämpää kuin keulimisen... Hauskaa puuhaa ja riski vain itselle  
wink.gif
cool.gif
buttrock.gif
Tosin jokunen mummo on joskus säikähtänyt avautuvien varjojen ääniä...  
tounge.gif

Jaahas...
Tämähän on niitä ikuisuuskysymyksiä.

Ensinnäkin Luke_...kirjoitit että viime kesänä oli paikalla uskomaton määrä poliiseja hiustenkuivaajien kanssa...En minä nähnyt kun kaksi pyörää ja yksi mondeo, ja olisiko ollut jopa yksi maija? Eli en tiedä missä asut, mutta ei tuo minun mielestäni ollut mikään uskomaton määrä, vaan alivoimainen liikkuvan poliisin ratsiaporukka, minä olin taas omalta osaltani yllättynyt että oli niin vähän poliiseja tien varrella, vaikka ajoreitit olivat aika selvät.

mza kirjoitti hyvän tarinan, noinhan se suuriin piirtein menee. Otan osaa sakkojen ja ajokortin menettämisen vuoksi. Mutta niinkuin kirjoitit, olit tietoinen sakkojen ja ajokortin menettämisen mahdollisuudesta, ja kuitenkin otit "rangaistukset" vastaan miehenä, ilman itkua ja manaamista...ainakin nyt täällä foorumissa, vaikka irl tapahtumapaikalla vee-sanat varmasti tuli aika tiheästi.

Mutta kun laki on laki. Luulisi kaikkien tietävän että alue ei ollut suljettu vaaditulla tavalla, että sitä olisi voinut kutsua "virallisesti" suljetuksi alueeksi. En tiedä on Juslan mutkapätkä yksityinen, vai yleinen tie, mutta joka tapauksessa ei tainnut olla "luvat" kunnossa.

Ja Tylyttäjä kirjoitti että siellä oltiin oman tahdon mukaan, eli kukaan ei pakottanut ketään tulemaan sinne, ei tietääkseni ainakaan, ja paikka ja aika oli "resurssien" mukaan valittu. Mutta valitettavasti ei lain määritteet suljetulla alueella täyttynyt, ja veikkaan että huvitilaisuudesta ei ollut ilmoitettu poliisille etukäteen
tounge.gif
Ja Tylyttäjä vielä, ne olivat liikkuvan poliisin partioita, liikkuvan poliisin toimeenkuvaan ei kuulu jalkautua keskustaan, ja valvoa yjt siellä, vaan nimenomaan valvoa liikennettä. Voipi olla että tärkeimpiäkin kohteita löytyy, mutta kuten voi arvata, niin monen mielestä on tärkeetä "rokottaa" bombers-mielisiä ihmisiä, ja syyn voi arvata.
Ja olen monta kertaa kysynyt, kuinka paljon on panostettu ja yritetty saada sitä pätkää, missä saisi harjoitella ja kikkailla? Varsinaista vastausta en ole vielä saannut.
confused_orig.gif

MattiR, minä yleensä temppuilen silloin kun kukaan ei näe, tai yritän vähän temppuilla. Taidot ja pyörä ei oikein anna periksi
biggrin.gif
Syy siihen on se, että kukaan ei naura mulle kun mokaan tai ehkä menee mönkään, tai ei vaan nouse
tounge.gif

ja mitä poliisin provoon tehdä laittomuuksia tulee, niin se on sitten kaksipiippuinen juttu. Minun mielestäni se on jonkun verran
033102ass_1_prv.gif
:eestä kun tapahtuu liikenteessä, mutta tilaisuus tekee varkaan pitää näköjään paikkaansa myös liikenteessä? Mikä presidentti nyt sanoi ne viisaat sanat, kun provosoidaan, ei pidä provoitua?

Bomber...edelleen, se on eri osasto joka tutkii talousrikoksia, ja toinen osasto joka valvoo liikennettä, toinen osasto joka valvoo yleistä järjestystä ja turvallisuutta, jne...Mutta lausunnoissasi on kyllä asiaakin. Toteuttaminen vaan tuottaa vaikeuksia.

Nyt en ehdi enään kirjoittaa, joten jään odottamaan tulevia vastalauseita, ja lynkkauslupauksia.

Minä muuten rakastan äksönii ja ekstriimiä
biggrin.gif

Olen useamman kerran foorumilla todennut, että poliisi kohdistaa resurssinsa väärin (mm. vahtaamalla hytittelyä jossain syrjäisellä paikalla ja kyttäämällä sivaripeleillä motareilla kulkijoita) kun esim. talousrikostutkinta on tiedotusvälineiden mukaan pääkaupunkiseudulla siinä jamassa, että jutut vanhenevat poliisin käsiin, ennen kuin se saa ne syyttäjille kanteen nostamista varten. Tällä foorumilla pyörivä poliisi on kommenteissaan kiistänyt nämä tiedotusvälineissä olleet tiedot, jotka poliisin johtoporras on itsekin myöntänyt pitävän paikkansa.
eek.gif
En usko, että rivipoliisit omasta halustaan kyttäävät syrjäisellä teollisuusalueella. Kyllä käsky on tullut organisaatiossa ylempänä olevalta.
Bombersin jutuissa on vinha pera. 90 –luvun alussa satsattiin rajusti talousrikosten tutkintaan ja poliisi varvasi “isolla rahalla” asiantuntuntijoita tutkimaan talousrikoksia. Jostain syysta tama toiminta on ajettu suurelta osin alas. Syita tahan en tieda.
confused_orig.gif

Myos Grizzly on oikeassa siina, etta liikenne- ja talousrikosten tutkinta ovat hyvin erilaisia toimintoja. Kaytannossa on hyvin vaikea siirtaa resursseja paikasta toiseen. Erityisesti talousrikosten tutkinta vaatii melkoista erityisosaamista (tama ei sitten ole liikennepoliisin vahattelya). Tallaisen tutkimustoiminnan pystyttaminen ja yllapitaminen on pitkajanteista puuhaa. Lisaksi se on erittain kallista.

Lopulta on kuitenkin poliittinen paatos millaiseen toimintaan poliisin rajalliset resurssit kohdennetaan.

olit tietoinen sakkojen ja ajokortin menettämisen mahdollisuudesta, ja kuitenkin otit "rangaistukset" vastaan miehenä, ilman itkua ja manaamista...ainakin nyt täällä foorumissa, vaikka irl tapahtumapaikalla vee-sanat varmasti tuli aika tiheästi.

Mutta kun laki on laki. Luulisi kaikkien tietävän että alue ei ollut suljettu vaaditulla tavalla, että sitä olisi voinut kutsua "virallisesti" suljetuksi alueeksi. En tiedä on Juslan mutkapätkä yksityinen, vai yleinen tie, mutta joka tapauksessa ei tainnut olla "luvat" kunnossa.
Itseasiassa en tainnut sanoa yhtään kirosanaa, oli siinä itsekkin vähän ulapalla. Kiroilin vasta maanantaina kun kävelin vesisateessa töihin.
smile_org.gif

Laki on laki, ja tie ei virallisesti ole suljettu, mutta ennen on paikalla saanut temppuilla. Todistusaineistoa minulla on tästä videokaseteilla jossei ihmiset usko. En kyllä syytä tästä yksittäisiä poliisimiehiä, hehän tekivät vaan työtä käskettyä. Ilmeisesti joku vaikutusvaltaisempi taho on ottanut yhteyttä poliisi johtoon, ja tässä sitä nyt ollaan. Harmi vaan että se nyt sattui juuri käymään näin.

Ja edelleenkin on tyhmää haukkua tätä temppuilua harrastavia motoristeja, ihmiset ovat erilaisia ja pitävät erilaisista asioista. Varsinkaan silloin jos ei tiedä asiasta mitään.

Kyllä itseänikin suoraansanottuna joskus vituttaa katsoa (viikottain) näitä "motosurvivaleja" ja muita ikääntyneempiä motoristeja erään katsastuskonttorin pihalla. Toiset eivät pysty kiertämään tolppaa kaatumatta, joka toinen taas kaatuu jarrutusharjoituksessa kun etupyörä lukittuu. On mun mielestä vähän ehkä uskomatonta, että nuo yleensä pysyvät hengissä muun liikenteen joukossa.

Tietenkin hyvä että harjoittelevat pyörän käsittelyä ja kaatuilevat turvallisesti (voiko sitä tehdä?
smile_org.gif
), mutta miksen minä saa?

Kun tarkemmin miettii, niin ei ne "pompperssit" tuola liikenteessä niin suuri riski olekkaan.

Mutta ilmeisesti tämä maa ei ole vielä valmis tälle harrastukselle. Ruotsin EM-kiihdytyskilpailussa Mantorpissa ollaan joka vuosi saatu käydä kisojen jälkeen keulittelemassa liimaradalla, mutta yritäppä kysyä tätä samaa Alastarossa. Ei heru tänään, mutta ehkä jonain päivänä...

Kyllä itseänikin suoraansanottuna joskus vituttaa katsoa (viikottain) näitä "motosurvivaleja" ja muita ikääntyneempiä motoristeja erään katsastuskonttorin pihalla. Toiset eivät pysty kiertämään tolppaa kaatumatta, joka toinen taas kaatuu jarrutusharjoituksessa kun etupyörä lukittuu. On mun mielestä vähän ehkä uskomatonta, että nuo yleensä pysyvät hengissä muun liikenteen joukossa.

Tietenkin hyvä että harjoittelevat pyörän käsittelyä ja kaatuilevat turvallisesti (voiko sitä tehdä?
smile_org.gif
), mutta miksen minä saa?

Kun tarkemmin miettii, niin ei ne "pompperssit" tuola liikenteessä niin suuri riski olekkaan.
Eikohan suurin osa motoristeista silti asetu johonkin sinne aloittelevan "ei pysty kiertamaan tolppaa kaatumatta" motoristin ja bombers:in "osaan ajaa takapyoralla Helsingista Rovaniemelle" valimaastoon.
biggrin.gif

Kyllähän se omaa hölmöyttä on jos näkee maijan ja viiittii vielä keulia ja etenkin jos vauhtia on 150 neljänkympin rajoituksella. Mitäs sitten, ajoi kortin hyllylle, ajelkoot polkupyörällä loppukesän ja miettikööt oliko järkeä ajaa noin kovaa jos kerta tiesi rajoituksen, oiskos 60km/h riittäny siihen että saa pidettyä keulan ilmassa? ehkäpä ei ois korttikaan lähteny. Noh, jos aina hirviä pollareitten kyttäys harmittaa, muuta tänne korpeen, en ole reippaaseen viikkoon poliiseja nähnyt omilla reissuillani eikä tule poliisien kanssa ongelmia kunhan vain ajelee siivosti ja vain vähän yli rajoitusten.

Kyllähän se omaa hölmöyttä on jos näkee maijan ja viiittii vielä keulia ja etenkin jos vauhtia on 150 neljänkympin rajoituksella. Mitäs sitten, ajoi kortin hyllylle, ajelkoot polkupyörällä loppukesän ja miettikööt oliko järkeä ajaa noin kovaa jos kerta tiesi rajoituksen, oiskos 60km/h riittäny siihen että saa pidettyä keulan ilmassa? ehkäpä ei ois korttikaan lähteny.
En tiedä osaatko lukea, mutta kirjoitin tuohon juuri että ennen tuota on saanut tehdä poliisin valvovan silmän alla...

edit: Niin ja se joka ei ole koskaan ajanut ylinopeutta heittäkööt
ensimmäisen kiven.
Eiköhän meistä kaikki ole joskus ajaneet ylinopeutta, mutta tässä asiassa ei taida olla pelkästään siitä kyse vai onko ?

Tällä perusteella että ei aiheuteta kellekään mitään vaaraa voitaisiin vaikka ajatella että jospa pidettäis poikien kanssa haulikko ammunta kisat tuossa ostarin parkkipaikalla ja ammuttais vaan ilmaan suoraan, niin eihän siinä mitään vaaraa kellekään, mutta kun se nyt ei vaan ole sallitua ja piste.

Temppuja saa ja voi tehdä ihan kuinka paljon suljetulla alueella ja itsekin niitä voin mennä katselemaan, mutta ei yleisellä tiellä ja mahdolliset loukkaantumiset ja muut kulut hoitakoon jokanen itse eikä yleisillä varoilla.

Kertokaas joku millä nimikkeellä ne Poliisit kirjottaa sakkoja keulijoille. Tuleeko helposti: Törkeä liikenteen vaarantaminen?? Jos tulee ni vähän ihmetyttää toi Poliisien toiminta siellä juslassa viime perjantaina, odotetaan et ensimmäinen rohkee lähtee keulimaan ja katsotaan kuinka moni muukin innostuu näyttää taitojaan ja sitten kun on mitattu tarpeeksi kovia nopeuksia, tarpeeksi monelle niin mennää keräämään kortit pois ja syytetään liikenteen vaarantamisesta. Jos siellä joku sit niin hirveesti vaarantaa sitä liikennettä ja kaikenmaailman katselijaa ni luulis et siihen pitäs puuttua HETI kun se ensimmäinen rohkee on vetässyt sen keulansa ylös.

Mä painoin tänää hississä väärää nappia...vähä jännitti että miten käy...hyvin kävi...sillä kertaa...

Joskus se elämä vaan on hauskaa laittaa ihan kohtalon käsiin ja antaa mennä vaan.....elämässä pitää olla runkkua sano...
tounge.gif

Mulla ainakin on semmoinen käsitys, että jos siinä vauhdissa sattuu joku moka ja kaadutaan kunnolla, niin ei se irti päässyt kama ihan parissa kymmenessä metrissä itsekseen pysähdy. Käsittääkseni se vaarantaminen tarkoittaa sitä, että jos jotain tapahtuu niin jonkun ulkopuolisen vammautuminen on mahdollista.
Niinpä ja siinä on otettava huomioon myös katsojan reaktioaika yms. ja pääseekö vapaasti väistämään vai onko selän takana aita tms.

Se, että asiassa on onneksi selvitty ilman menetyksiä niin ihan OK.

Onneksi suoraselkäisyyttäkin on eli maksaa kun tietää sen olevan aiheellista. Tässä tapauksessa ei voi sanoa, että paska tsägä kun on havannoinut viranomaiset ennen temppuja. Ei kai kukaan voi kieltää ettei tiennyt tekevänsä liikennerikkomuksia?

Hommaan on nyt vain saatava virallinen lupa ja paikka päivystävine ambulansseineen, ei tämä kilpajuoksu muuten lopu.
Temppuileville _on_saatava mahdollisuus harrastaa ja harjoitella ilman mielettömiä sanktioita. Mikäli näitä temppuja harrastaa muun liikenteen seassa niin eikun kovat rapsut vaan. Sitähän kaveri on selvästi hakemassakin jotta voi taas kerskailla kamuille.

Selvennetään nyt, että otan itsekin joskus ilon irti, ja jos maksu napsahtaa niin empä siitä poliisia syytä. Eihän hän sitä kaasukahvaa ole kääntänyt vastoin minun tahtoani. Ei se silti tarkoita, että olisin samaa mieltä viranomasien kanssa valvonnan mielekkyydestä sillä hetkellä. Eikä se harmistusta ja v...usta pienennä yhtään.

Niin ja jokainen kait osaa varautua suhteellisen suureen tutkatiheyteen B-weekendin aikaan.

Onkohan nyt unohdettu myös se tosiseikka, että lainsäädännön tarkoituksena on estää myös yksilöä aiheuttamasta vaaraa itselleen? Mietitäänpä vielä tapahtumaa: paikka on kutakuinkin OK, sivulliset periaatteessa turvassa, poliisitkin paikalla ( varmistamassa järjestystä ). Joku kikkailija mokaa, tekee vauhdissa voltin ja vaikkapa niskat nurin -> henki pois. Kuski on tehnyt temppunsa omalla vastuullaan eikä kenelläkään ole noka koputtamista  
omg.gif
?. Mutta todellisuus: tilaisuus on ollut juridisesti laiton tapahtuma ja paikalla ollut poliisipartio laiminlyönyt tehtävänsä estää temppuilijoita telomasta itseään eli hyväksynyt lainvastaisen liikkumisen yleisellä tiellä. Joku nimeä hankkiva pikkupoliitikko nostaa asiasta ison haloon ja kukapa ei syytettä saisi kuin paikalla olleet poliisit...  
confused_orig.gif
.  Eikö homma menisi juuri näin? Virallisesti suljetulla alueella tapahtuvassa onnettomuudessa asia on toisin: siellä kaikki ajavat kirjaimellisesti omalla vastuullaan.
Asiaa höpötät. Tosin tuli tuossa itsekin eilen aiheutettua vaaraa itselleni, kun harjoittelin jarrutuksia yleisellä tiellä. Katsoin tietenkin, ettei ketään tule mistään. Saattoi sen nopeuskin käydä välillä väärillä luvuilla.

Mopossa on Telelever-keula, joka ei niiaa jarrutuksissa ja saattaa yllättää, kun etupyörä lukkiutuu. Perää ei tosiaankaan saa ilmaan edes yrittämällä, vaan keula katoaa äkkiä alta - minulla kun ei ole abseja. Ihan tuntumaa hakeakseni piti vähän harjoitella, jos tulee tosipaikka. Muutaman kerran se keula vähän pelästytti, mutta koska olin varuillaan, niin ei mitään kummempaa draamaa syntynyt. Eri asia olisi, jos tulisi liikenteessä yllättävä tilanne.

Eli omaa turvallisuuttani parantaakseni aiheutin vaaraa itselleni. Apua - sakon paikka.  
blush.gif

Kyllähän se omaa hölmöyttä on jos näkee maijan ja viiittii vielä keulia ja etenkin jos vauhtia on 150 neljänkympin rajoituksella. Mitäs sitten, ajoi kortin hyllylle, ajelkoot polkupyörällä loppukesän ja miettikööt oliko järkeä ajaa noin kovaa jos kerta tiesi rajoituksen, oiskos 60km/h riittäny siihen että saa pidettyä keulan ilmassa? ehkäpä ei ois korttikaan lähteny.
En tiedä osaatko lukea, mutta kirjoitin tuohon juuri että ennen tuota on saanut tehdä poliisin valvovan silmän alla...
Mitäs sitten että on joskus saanut tehdä, poliiseillekin tulee uusia toimintaohjeita jossa on mahdollisesti kyseiseen toimintaan käsketty puuttua kovin ottein, eli ei pidä aina olettaa että saa tehdä jos ei joku käy erikseen kieltämässä. Olisikohan kannattanut käydä vaikka kysymässä poliisisediltä ennenkuin keuli että saako tehdä teidän valvonnassa vai otatteko keulimisesta kortin pois, ei tarvitsisi ajella polkupyörällä loppukesää kun olisi tuon tehnyt vai mitä
tounge.gif

Onhan se oma asia jos jossain teollisuusalueen suoralla kokeilee pyörää mutta joillain teollisuushalleilla pojat korjailee autojaan ja luulee ettei sieltä ketään tule kun lähtevät pois ja suoralla paahtaakin jonkinlainen motoristi keulapystyssä niin joltain on varmasti henki pois, kannattaa teollisuusalueillakin olla varovainen.

Back