• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Toistakymmentä korttia hyllylle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guru
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
*Huokaus*

Tää keskustelu on ihan turhaa. Kummallakin osapuolella on voimakas mielipide, joka ei muutu, vaikka täällä kirjoitettaisiin maailman tappiin asti... Ja silti lisään oman korteni kekoon...

Riskinotto ja anarkia on kuulunut ihmisluontoon aina ja ilman niitä minkäänlaista kehitystä ei olisi tapahtunut. Sivilisaation kehittyessä oli pakko sopia yhteisiä sääntöjä ja tehdä kompromisseja yksilön ja yhteisön edun välille, koska jatkuva taistelutilanne on myös yksilölle epäedullisempi. Mutta ei ihminen (varsinkaan mies) pääse eroon biologiastaan, sisällä elää metsästäjä/taistelija/vallantavoittelija.

Joillakin tämä vietti sitten on vahvempi kuin toisilla, eikä se siitä laannu, vaikka lukisi päiväkausia internet-kirjoittelua "keulimisen typeryydestä"... Eikä se riskinhaku/näyttämisenhalu ihmisestä mun mielestä sen huonompaa tee (toki mielipiteeni kumpuaa siitä, että itsessä on samaa vikaa...). Toki järkeä voi ja pitäisi käyttää siinä, missä ja mistä kiksinsä hakee; toisia ihmisiä ei pidä vaarantaa.

Tuosta sivullisten vaarantamisesta siellä teollisuusalueella. Jos ette ole paikkaa nähnyt tai paikanpäällä ollut, niin älkää jankuttako. Katsojat eivät ole vaaravyöhykkeellä ja jos nyt joku sitä omaa henkilökohtaista riskiään kasvattaa valitsemalla vaarallisemman paikan, niin se on sitten sen yksilön oma asia.

Yksi usein toistettu kommentti on, että ei aikuisten miesten pitäisi itkeä, jos käry käy, kun on riskin ottanut. Toki jos ajaa ylinopeutta, se joku päivä napsahtava sakko on maksettava, ei se epäoikeudenmukaista ole. Mutta kritiikki on lähinnä esitetty siitä, että kyseisen "keulintasuoran" valvonta ja rangaistukset on ihan suhteettomia siihen nähden, miten muuta liikennettä (ja oikeasti vaarallisia paikkoja) valvotaan.

Jaaha... Hyvä esimerkki oli kun kaveri ajeli itäväylällä siviili-kyttäauton provosoimana (tuli perseeseen roikkumaan) vähän reilummin, että sai sen karistettua. Ei tod tienny sen olevan kyttä ja mitään pysähtymismerkkiä tms ei näytetty -> ehdollista vankeutta muutama kuukaus ja isot sakot.
Valekaupoilla poliisi ottaa huumekauppiaitakin kiinni...

Kaverisi tarttui syöttiin ja jäi kiinni
tounge.gif

Provosoituminen ei ole hyväksyttävä selitys ylinopeuteen
biggrin.gif
Poliisi ei vaan sais tehdä noin... Jos olet oikeesti tota mieltä, niin en voi kuin ihmetellä.

Antaa olla tää aihe mun puolesta, tässä maassa on liian tiukkapipoista/kateellista jengiä niin paljon, ettei nää hommat lopu koskaan...

Jaaha... Hyvä esimerkki oli kun kaveri ajeli itäväylällä siviili-kyttäauton provosoimana (tuli perseeseen roikkumaan) vähän reilummin, että sai sen karistettua. Ei tod tienny sen olevan kyttä ja mitään pysähtymismerkkiä tms ei näytetty -> ehdollista vankeutta muutama kuukaus ja isot sakot.
Valekaupoilla poliisi ottaa huumekauppiaitakin kiinni...

Kaverisi tarttui syöttiin ja jäi kiinni
tounge.gif

Provosoituminen ei ole hyväksyttävä selitys ylinopeuteen
biggrin.gif
Täällä foorumillakin on kerrottu kuinka tälläinen perässä roikkuja on koittanut kiilata tieltä, uhannut hakata ja muuta "kivaa" eli eiköhän sunkin kannata pienenä miehenä vääntää sitä trumpan kaasukahvaa, vaikkei se kovaa kulje, karkaa, ettei käy huonosti.

(ja tunnemme toisemme tämän moralistilässyttäjän kanssa, älkää muut provosoituko)

Jos olet oikeesti tota mieltä, niin en voi kuin ihmetellä.

Antaa olla tää aihe mun puolesta, tässä maassa on liian tiukkapipoista/kateellista jengiä niin paljon, ettei nää hommat lopu koskaan...
Nuo hymiöt on tuolla ihan tarkoituksella, mua kun tää aihe lähinnä huvittaa
wink.gif
tounge.gif
Ne jotka mua yhtään tuntee, tietää että mä oon varsinainen tosikko
biggrin.gif

Jos olet oikeesti tota mieltä, niin en voi kuin ihmetellä.

Nuo hymiöt on tuolla ihan tarkoituksella, mua kun tää aihe lähinnä huvittaa
wink.gif
tounge.gif
Ne jotka mua yhtään tuntee, tietää että mä oon varsinainen tosikko
biggrin.gif
No laitetaan sit takas pari hymiöö
biggrin.gif
tounge.gif
cool.gif
033102beer_1_prv.gif
062802moto_prv.gif

Tästä tulee ainavaan pahempi kierre. Keulitaan ja kikkaillaan, poliisi lisää valvontaa. Taas joku itkee, etten minä vaarantanut ketään, mutta niin se menee, sääntöjä on noudatettava tai homma menee puihin pelissä kuin pelissä...

On ihan selvä, että noi bomber-illat on lainvastaista toimintaa. Jos niitä jatketaan, on selvä, että poliisi lisää niin paljon resursseja siihen, että jokaiseen pieneenkin rikkeeseen puututaan ajokortin hyllyttämisellä ja isoilla sakoilla.

Jos noi haudattais noi julkiset laittomat esiintymiset hetkeksi, niin median ja poliisin kiinnostus yksittäisiin keulijoihinkin lopahtaisi. Tällä hetkellä hesassa jokainen pienenkin tempun tekijä saa jonottaa pitkään korttiaan takaisin (kai?).

On ihan turha itkeä, jos valvontaa lisätään ilmiön paisuessa, talousrikoksia on saman verran kuin ennenkin, se ei ole kasvanut suureksi muoti-ilmiöksi. Liikenteen seassa kikkailu prätkällä on muotia, on ihana olla bompperi  
tounge.gif

No, tää keskustelu on aika älytön
wink.gif

Ei se tästä mihinkään parane. Pasha juttu vaan, ettei enää selviä varoituksella jos joku tiukkiskonstaapeli näkee minun pyöräni keula pystyssä (onneksi olen vässykkä kuskina ja en osaa keulia pätkääkään
biggrin.gif
)

Mutta ei ihminen (varsinkaan mies) pääse eroon biologiastaan, sisällä elää metsästäjä/taistelija/vallantavoittelija.

Joillakin tämä vietti sitten on vahvempi kuin toisilla, eikä se siitä laannu, vaikka lukisi päiväkausia internet-kirjoittelua "keulimisen typeryydestä"... Eikä se riskinhaku/näyttämisenhalu ihmisestä mun mielestä sen huonompaa tee (toki mielipiteeni kumpuaa siitä, että itsessä on samaa vikaa...). Toki järkeä voi ja pitäisi käyttää siinä, missä ja mistä kiksinsä hakee; toisia ihmisiä ei pidä vaarantaa.

.
Asiaa anna !

... kun ei ole enää turnajaisia, ei kapinaa eikä tuo "suuri itäinen karhummekaan" ole vaanimassa rajallamme, niin (nuorten)miesten on jonnekin purettava "taistelu/metsästysviettinsä" ... ja saattaahan siitä jonkun kivan typyn housutkin kostua, kun uljas uros vetää mopon keula pystyssä...

...ja anarkismi sinällään on ymmärrettävää, kun kaikkea holhotaan ja ohjeistetaan Brysselistä asti...

Tuosta sivullisten vaarantamisesta siellä teollisuusalueella. Jos ette ole paikkaa nähnyt tai paikanpäällä ollut, niin älkää jankuttako. Katsojat eivät ole vaaravyöhykkeellä ja jos nyt joku sitä omaa henkilökohtaista riskiään kasvattaa valitsemalla vaarallisemman paikan, niin se on sitten sen yksilön oma asia.
Onkohan nyt unohdettu myös se tosiseikka, että lainsäädännön tarkoituksena on estää myös yksilöä aiheuttamasta vaaraa itselleen? Mietitäänpä vielä tapahtumaa: paikka on kutakuinkin OK, sivulliset periaatteessa turvassa, poliisitkin paikalla ( varmistamassa järjestystä ). Joku kikkailija mokaa, tekee vauhdissa voltin ja vaikkapa niskat nurin -> henki pois. Kuski on tehnyt temppunsa omalla vastuullaan eikä kenelläkään ole noka koputtamista  
omg.gif
?. Mutta todellisuus: tilaisuus on ollut juridisesti laiton tapahtuma ja paikalla ollut poliisipartio laiminlyönyt tehtävänsä estää temppuilijoita telomasta itseään eli hyväksynyt lainvastaisen liikkumisen yleisellä tiellä. Joku nimeä hankkiva pikkupoliitikko nostaa asiasta ison haloon ja kukapa ei syytettä saisi kuin paikalla olleet poliisit...  
confused_orig.gif
.  Eikö homma menisi juuri näin? Virallisesti suljetulla alueella tapahtuvassa onnettomuudessa asia on toisin: siellä kaikki ajavat kirjaimellisesti omalla vastuullaan.

Sama pointti koskee näitä Seppäsen Iiron laskuvarjohyppyjä rakennusten katolta yms. , ilman lupaa nekin tehdään ja sitten karkuun...  
biggrin.gif

Joopa joo, näin se homma etenee. Jatkakaa pojat samaa rataa niin saadaan me kaikki muutkin motoristit vielä kunnon maine. Ettei tarttis meidän kaikkien muiden suditella ja keulitella munasiltaan ja tehdä muuta yhtä fiksua.
tällaista ajattelutapaa en ole ikinä ymmärtänyt. jos minä päätän esim ajaa pyörällä 50km/h alueella 120km/h, niin en tippaakaan ajattele että pilaan muiden motoristien maineen. samoin, jos teen autolla saman, en ajattele pilaavani muiden autoilijoiden mainetta. tai jos kävelen päin punaista, ei minua kiinnosta miten se vaikuttaa muiden kävelijöiden maineeseen...

jos joku pelkää että oma maine kärsii siitä kun joku toinen rikkoo liikennesääntöjä on se mielestäni aika outoa. tai jos joku on niin tyhmä että leimaa kaikki motoristit kaahareiksi koska minä päätän ajaa ylinopeutta....kuka sellaisten mielipitäistä välittää?

On ihan turha itkeä, jos valvontaa lisätään ilmiön paisuessa, talousrikoksia on saman verran kuin ennenkin, se ei ole kasvanut suureksi muoti-ilmiöksi.
Talousrikoksia voi olla saman verran kuin ennenkin (todennäköisimmin lisääntyvät pikku hiljaa vuosien aikana), mutta se ei ole olennaista, vaan se, että niitä jää paljon kunnolla tutkimatta kun vahdataan jotain pieniä ylinopeuksia ja keulimisia.

Jos poliisi viitsisi tutkia firmojen tyhjentämisiä omaisuudesta ja sen jälkeen tapahtuvia konkkaan pistämisiä "saattohoitajia" käyttämällä taikka huumausainepuolen rikoksia, sieltä saataisiin kevyesti moninkertainen rahamäärä verrattuna näiden väitettyjen bomberien sakkoihin esim. vain takavarikoimalla omaisuutta, joka nyt ehditään piilottamaan poliisin hidastellessa. Lisänä sakot ja vahingonkorvaukset (sikäli kuin saadaan persaukisilta perityksi).

Kohdentamalla resurssejaan joihinkin toisarvoisiin ja mitättömiin asioihin poliisi tuhlaa verorahoja, jotka me kansalaiset olemme heille käyttöön antaneet.
mad.gif

Täyttä asiaa ... itse asiassa kortin kuivumisaikoja voisi jopa nostaa pahimmissa tapauksissa
Nykyinen maksimi on viis vuotta, eli eikohan piisaa.

Yleensakin tallanen "kovemmat rangaistukset" -politiikka johtaa melko harvoin haluttuun lopputulokseen. Ei-toivottuja yhteiskunnan ilmioita ei pystyta ohjailemaan pelkastaan kriminalisoinneilla ja seuraamusten koventamisilla, tatahan on historian eri vaiheissa yritetty, mutta eipa ole mun tietaakseni missaan toiminu. On vaan helppoo ja populistista tarjota tallasta ratkaisua, rikolliset linnaan ja isot sakot paalle, minuahan se ei koske, koska en ole rikollinen. Mika sitten on rikollinen ei olekaan aina niin helposti maariteltavissa, kuten tassakin keskustelussa on tullut ilmi. Jos valtaosa kokee tietyn toiminnan kriminalisoinnin epaoikeudenmukaiseksi, voidaan kysya, onko valittu tapa ohjata yhteiskunnan kayttaytymista onnistunut.

Ite mun on hyvin vaikee pitaa syrjaisella teollisuusalueella kikkailua rikollisena. Pahempaakin on nahty. Tietysti homma muuttuu ongelmalliseksi siina vaiheessa kun ruvetaan vetamaan rajoja siihen etta mika on syrjainen ja mika ei, onko ok keulia taajamassa jos on vaan vahan liikennetta ja onko kolme autoo kahen kilsan suoralla vahan vai paljon..Joka tapauksessa tata edella topicissa kuvailtua tilannetta en kylla mitenkaan pysty rikollisena ja liikenneturvallisuutta vaarantavana pitamaan. Ehka olen siis tietamattani rikollinen itsekin.

Joopa joo, näin se homma etenee. Jatkakaa pojat samaa rataa niin saadaan me kaikki muutkin motoristit vielä kunnon maine. Ettei tarttis meidän kaikkien muiden suditella ja keulitella munasiltaan ja tehdä muuta yhtä fiksua.
tällaista ajattelutapaa en ole ikinä ymmärtänyt. jos minä päätän esim ajaa pyörällä 50km/h alueella 120km/h, niin en tippaakaan ajattele että pilaan muiden motoristien maineen. samoin, jos teen autolla saman, en ajattele pilaavani muiden autoilijoiden mainetta. tai jos kävelen päin punaista, ei minua kiinnosta miten se vaikuttaa muiden kävelijöiden maineeseen...

jos joku pelkää että oma maine kärsii siitä kun joku toinen rikkoo liikennesääntöjä on se mielestäni aika outoa. tai jos joku on niin tyhmä että leimaa kaikki motoristit kaahareiksi koska minä päätän ajaa ylinopeutta....kuka sellaisten mielipitäistä välittää?
Voi äiti, moneen kertaan on jo puitu tätä ja se on se UUTISOINTI mikä sitä pahennusta herättää, media se ei erittele paikkoja uutisoinneissaan. Ajakaa vaikka kolmeasataa etupyörällä minunpuolestani, miten sitä sitten ajellaan jossain missä ei ole mediaa niin se onkin jo eri asia. Sitä pohtikoot tahot jotka moista järjestäytynyttä toimintaa haluavat harrastaa. Ja onko se enää sitten kivaa kun huomiota ei saa?

Autoilijoiden suhtautuminen motoristeihin on jo nyt liian kärkäs, ja ainakaan kaikkien wanna-be pommittajien idioottimainen koheltaminen kylillä ei asennetta paranna, vaikka aidot temppuilijat sitten tekisivät temppujaan sivussa liikenteeltä ja omalla vastuullaan...

Ja jos joku tahallaaan punaisia päin kävelee niin kannattaa varoa että ei jää auton alle. Ja sitä voi sitten pohtia sairaalassa että vaikuttiko se kenekään maineeseen vai eikö vaikuttanut?

033102ass_1_prv.gif
koko tälle mussutukselle.

Mutta niin se vaan menee. En minäkään henk. koht. tunne että hitsi toi keulii, nyt meni mun maine, vaan kun kyse ei olekaan kenenkään toisen moottoripyöräilijän mielipiteestä, vaan suuremman joukon ihmisistä, niiden, jotka eivät ole moottoripyöräilijöitä tai asian kannattajia.
Olen itsekin törmännyt tähän ajattelumalliin, että kun ajan moottoripyörällä, on todennäköistä, että minä kohellan itseni sekä monet muut hengiltä keulimalla (niinkun kuussatanen shadow siihen pystyisi  
biggrin.gif
) ja kikkailemalla.
Mutta kun ne, jotka kuulevat moottoripyöräilystä vain median kautta, eivätkä itse tiedä asiasta mitään muuta, muodostavat mielipiteensä käytössä olevan tiedon perusteella. Ja moottoripyöräily taitaa olla sellainen aihe, josta kaikilla on oltava mielipide, se on asia jota joko rakastetaan tai vihataan ja näitä rakastajia on paljon vihaajia vähemmän  
bawling.gif

Paljon riippuu kateudesta, tietenkin, mutta sille emme voi mitään, mutta muilta osin voimme vaikuttaa siihen, mikä on suuren yleisön mielipide meistä.

Hmm. Koskaan liikennevaloissa ei kukaan tule sanomaan, että älä keuli. Mutta viimeksi eilen viereisestä autosta pyydettiin ajamaan etupyörä ylösnostettuna. Ehkä suuri yleisö haluaa vähän äksönii ja extremee kehiin?  
tounge.gif

Jokin aika sitten olin fillarilla kioskilla ostoksilla, kun siinä ostosten tekemisen aikana tumma ihoinen maahan muuttaja nappasi fillarini ja lähti ihan rauhallisesti polkemaan. Minä juoksin kaverin kiinni ja kyselin toiminnan motiiveja. kaveri väitti kiven kovaa, että suomessa on sellainen laki, että jos fillari on lukitsematta sen saa ottaa.
Tässä kohti tuli mieleen, että onneksi on selvät lait ja säännökset jotka koskevat jokaista, ja ettei tarvitse tehdä omia tulkintoja.
Mahtoi se somalipoikakin pitää minua aika pikkusieluisena niuhottajana kun suutuin tollaisesta viattomasta pyörän lainaamisesta

Jokin aika sitten olin fillarilla kioskilla ostoksilla, kun siinä ostosten tekemisen aikana tumma ihoinen maahan muuttaja nappasi fillarini ja lähti ihan rauhallisesti polkemaan. Minä juoksin kaverin kiinni ja kyselin toiminnan motiiveja. kaveri väitti kiven kovaa, että suomessa on sellainen laki, että jos fillari on lukitsematta sen saa ottaa.
Jospa paikallisessa sossussa olikin annettu moinen ohjeistus pojalle, jottei tarvitsisi enää sosiaalimenoista kustantaa polkupyöriä maahanmuuttajille? Selvää säästöä kaupungille!
biggrin.gif

*Huokaus*

Tää keskustelu on ihan turhaa. Kummallakin osapuolella on voimakas mielipide, joka ei muutu, vaikka täällä kirjoitettaisiin maailman tappiin asti... Ja silti lisään oman korteni kekoon...

<span style='font-size:11pt;line-height:100%'>ROCK</span>

... hyvä, että joillain on asennetta ...
... mukaan vaan vaikka ei jaksaiskaan ...
... maailman tappiin asti ...
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Back