• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Toimii Ei toimi...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja timo1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Matkalla jossain Suomessa...
Siis. Vaikka tässä onkin jo kymmeniä vuosia ajeltu, niin silloin tällöin huomaa että se vilkun perkele on kuiteskin jäänyt päälle. VAARALLISTA KAUPUNGISSA, ja vilkkaalla tiellä noin muutenkin. Mutta minkäs teet. Lopulta kehittyy pakkomielle painella vilkkua pois ja se ärsyttää itseä. Oma ego kärsii kun epäilee jo alkavaa dementiaa
tounge.gif

Mutta ihan tosissaan. Uskon että aika useat "auto kääntyi eteen" tilanteet olisi vältetty jos olisi joku muu juttu, kuin se näkymätön merkkivalo ilmoittamaan vilkusta. Ei tarvisi olla isokaan ääni, joka kuuluisi. Aattelin itse sellasta samantapaista kuin autoissa on, joka ilmoittaa jos valot jää päälle. Kuuluu mainiosti kypärän sisään. Olisko jollain parempia ehdotuksia. ? Vai eikö koskaan jää vilkku päälle? Näin vanhempana alkaa jo huolestua tosta vasemmasta peukalosta..ressukka sekin.
062802jumpie_prv.gif
Nii..eikä tässä mikään vanha vielä olla. Kuulo on kuin koiralla ja näkö lepakolta
idea3.gif

Merkkivalo ei näy ainakaan mulla aktiivisessa näkökentässä, mut sieltähän se on pakko tarkistaa aina välillä. Äänihomma vois olla toimiva ja pitäis varmaan olla kypärän sisällä, jos ei mitään isoäänistä summeria halua
smile_org.gif
 Joku täry/vibra kahvassa vois toimia hyvin. Sellaisenhan sais aika helposti asennettua kahvan sisään!?
idea3.gif

Onhan niitä vilkkuja jotka "palauttaa automaattisestikin"...
wink.gif

Vedä piuhat siit merkkivalosta ja liimaa joku helvetin kirkas ledi keskelle pleksii silleen ett se tuikkii kunnolla näkökentässä.
Näkökentässä on usein myös vastaanpaistava aurinko tai märkä musta-asfaltti. Omituinen katse on sinulla jos muistat muun liikenteen seuraamisen ohella sen vilkunkin. Hyvä niin. Mutta kaupugeissa, etenkin tuolla suuressa maailmassa, sitä vilkkua tarvii useimmin kuin suamessa..missä jo hyvissä ajoin varoitetaan puuhun kiinnitetyistä pöljistä.
062802jumpie_prv.gif

Jospa se sun kirkas ledisi siinä pleksissä on vaan "vanha vihreä"
tounge.gif

Tällä sama ongelma. Suunnitteilla kaks superkirkasta vihreetä 12V lediä näkökenttään, luulis loppuvan vilkkupäällä ajelut
smile_org.gif

Joopa usein tuo jää päälle :vihainen. Pyörien tyypikatsastuksessa tai mikä se onkin, pitäisi huomioida että merkkivalo on tarpeeksi näkyvään paikkaan sijoitettu havattavissa myös kypärä päässä.
Parasta olisi myös akustinen merkki kuljettajalle samaan aikaan.
sport05.gif

Mulla on itsellä sellainen tapa että kun laitan vilkun päälle peukalon kanssa niin jätän peukalon sen napin päälle ja se on siinä niin kauan kun vilkkua tarvitaan ja näin ollen vilkku ei unohdu päällä. Kannattaa kokeilla...

-C9B5R4-

lopettakaa niiden museovehkeiden kanssa leikkiminen ja siirtykää nykyaikaisiin moottoripyöriin... HD:ssa ollut automaattiseti palauttavat vilkut jo jostain 80/90-lukujen taitteesta

biggrin.gif

lopettakaa niiden museovehkeiden kanssa leikkiminen ja siirtykää nykyaikaisiin moottoripyöriin... HD:ssa ollut automaattiseti palauttavat vilkut jo jostain 80/90-lukujen taitteesta

biggrin.gif
Nii joo, jos mopossa ois _kaikki_ nii se varmaan ois avaruussukkula... Onks hoodeessä ollu pakko-ohjattua venttiilikoneistoo?

edit. perun pahat puheeni: onhan tuolla Ducley-ketju
smile_org.gif

Siis. Vaikka tässä onkin jo kymmeniä vuosia ajeltu, niin silloin tällöin huomaa että se vilkun perkele on kuiteskin jäänyt päälle. VAARALLISTA KAUPUNGISSA, ja vilkkaalla tiellä noin muutenkin. Mutta minkäs teet. Lopulta kehittyy pakkomielle painella vilkkua pois ja se ärsyttää itseä. Oma ego kärsii kun epäilee jo alkavaa dementiaa :p
Mutta ihan tosissaan. Uskon että aika useat "auto kääntyi eteen" tilanteet olisi vältetty jos olisi joku muu juttu, kuin se näkymätön merkkivalo ilmoittamaan vilkusta. Ei tarvisi olla isokaan ääni, joka kuuluisi.
Heh, yhdessä pyörässä tiedän olevan sellainen ÄÄNEKÄS rele,
jonka ainut tarkoitus on vihjata kuskille, että vilkku toimii.
Se on nimittäin erikseen tehty ääntä tuottamaan, koska hätävilkkuja
käyttäessä ääntä ei kuulu.

Ai missä pyörässä? Kymco Xciting 500 skootterissa. :----)
On siinä myös vakiona LED-takavalot, joka on loistava idea.
...niin ja käsijarru. :-D

Siinä ei ole mitään hävettävää, että painelee vilkkua ajon aikana joka toinen sekunti.
wink.gif
Sanoisin, että opettelet vilkun painelun alitajuntaan, jolloin siihen ei huomiokykyä kulu ja samalla tulee jatkuvasti varmistettua, ettei vilkku ole päällä.
biggrin.gif

Aattelin itse sellasta samantapaista kuin autoissa on, joka ilmoittaa jos valot jää päälle. Kuuluu mainiosti kypärän sisään. Olisko jollain parempia ehdotuksia. ? Vai eikö koskaan jää vilkku päälle? Näin vanhempana alkaa jo huolestua tosta vasemmasta peukalosta..ressukka sekin.
Saksasta (taisi olla Louisilta) joku oli tilannut sellaisen vibran satulan alle, että tärisee takamuksessa kun vilkku on päällä. Tiedä sitten kuinka kätevä on, mutta on kuulemma sen verran tehokas vibra että sen tuntee.
biggrin.gif
Henkilökohtaisesti ajattelisin että joku kirkas ledi olisi kätevämpi. Mun pyörässä on ainakin niin onnettomat ne vilkun merkkivalot että niistä ei apua ole.

Siinä ei ole mitään hävettävää, että painelee vilkkua ajon aikana joka toinen sekunti.  
wink.gif
Sanoisin, että opettelet vilkun painelun alitajuntaan, jolloin siihen ei huomiokykyä kulu ja samalla tulee jatkuvasti varmistettua, ettei vilkku ole päällä.  
biggrin.gif
Joo. Tässä on jo reilut 30 vuotta mp,llä ajeltu ilman taukoja. No talvia ei lasketa. Niin kait se vilkkunappulan painelu on sinne selkäytimeen jo siirtynyt. Sehän tässä vissiin jo rassaakin
lookaround_orig.gif
Mitä noihin täristimiin tulee satulan alle, niin kait se naisille sopiikin.
biggrin.gif
Mulle riittää ihan V2 moottorin omat tutinat
tounge.gif

Joo... jotkut varmaan vetäis vilkku päällä jatkuvasti, samalla hymyillen kuin Hangon keksi...
smile_org.gif

Mut asiaan; tuleehan tuota nappia paineltua noin niinkuin varmuuden vuoksi. Ehkä joku summeri voisi olla jees; toisaalta sen kuuleminen voi olla vaikeaa jos enemmän vauhtia.
Jossain jenkkirasseissa oli "minivilkut" etulokareiden päissä osoittamassa kabiinia päin; ei tarvinnut ainakaan hämärän/pimeän aikaan miettiä oliko vikku päällä vai ei.

Mulla oli käytössä hetken XX, jossa oli joku systeemi joka alkoi piipata vilkun tahtiin kun se oli ollut ehkä jotain 20 sekuntia päällä. Kuului selvästi kypäräänvaikka oli vauhtia ja tulpat korvissa. Haittapuolena oli liikennevaloissa huuto, mutta saipahan katseita mökäputkien lisäksi
biggrin.gif

Jälkeenpäin kuulin että olisi vissiin hiljentynyt jarrua pitelemällä, mutta itse risteyksissä laittelin vaan pois päältä ja ehkä takaisin. Seuraavassa pyörässäni on varmasti samanlainen, tietäis vaan mikä tuote se on.

Aattelin itse sellasta samantapaista kuin autoissa on, joka ilmoittaa jos valot jää päälle. Kuuluu mainiosti kypärän sisään. Olisko jollain parempia ehdotuksia. ? Vai eikö koskaan jää vilkku päälle? Näin vanhempana alkaa jo huolestua tosta vasemmasta peukalosta..ressukka sekin.
Saksasta (taisi olla Louisilta) joku oli tilannut sellaisen vibran satulan alle, että tärisee takamuksessa kun vilkku on päällä. Tiedä sitten kuinka kätevä on, mutta on kuulemma sen verran tehokas vibra että sen tuntee.  
biggrin.gif
 Henkilökohtaisesti ajattelisin että joku kirkas ledi olisi kätevämpi. Mun pyörässä on ainakin niin onnettomat ne vilkun merkkivalot että niistä ei apua ole.
Naisille sellanen toimii varmaankin... mut taitaa se vilkku kyllä jäädä siltikin päälle
biggrin.gif

Back