• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

TM:n vertailu moottoripyörähuolloista...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jalase
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mä ainakin harkitsen vahvasti istuvani seuraavan huollon aikana katselemassa tapahtumaa. Viime kesän huollosta jäi nimittäin sen verran hampaankoloon (oli unohtunut kiinnittää päävesiletku paikoilleen ja ilmanputsari puuttui koneesta kokonaan), että en uskalla ihan heti luottaa edes "ammattimiehiin".  
confused_orig.gif
Minulla loppuu pyörästä takuu ensi kesänä ja sen jälkeen kyllä huollan pyöräni itse.
Viime kesän saldo oli löysälle jätetty öljypohjan proppu, joka irtosi sitten kesken ajon. Onneksi onnistuin pitämään pyörän pystyssä, mutta ei ole mukava kokemus kun öljyinen takarengas lähtee sivuluisuun satasen vauhdista
veryangry.gif

Näin siis Oulussa.

Hengenvaarallisia nuo huollot.

Eikö tuo Jl-bike oo valtuutettu honda -huoltamo? Eli takuu säilyy jos siellä käyttää huollossa?
withstupid.gif

Eikö tuo Jl-bike oo valtuutettu honda -huoltamo? Eli takuu säilyy jos siellä käyttää huollossa?
withstupid.gif
Suora kopsu heidän sivuiltaan:

sanoi:
Olemme valtuutettu  Honda ,  Kawasaki ,  Suzuki ,  Cagiva ,  Husqvarna ,  Derbi  ja  Peugeot  -huoltoliike.
Lähde : http://www.jlbike.fi/index2.html
Kiitos, taitaapa seuraavan kerran pyörä käydä tuolla huollossa. Matkankin takia (~1.5 km)
tounge.gif

Olisi ihan hyvä homma, kun tekisivät noita testejään myös muualla Suomessa. Nythän tuo testi tältä korkeudelta katsottuna on vain suuntaa-antava. Samat testipaikat vuodesta toiseen kyllä kertoo tapahtuuko parannusta aikojen kuluessa, mutta onko tuo testattujen tapa tehdä työt samanlaista kautta koko maan? No itse teen omat huollot, vasaralla vaikeammat, joten ei tuo TM-testi maailmaani muuta.

Ei kyllä tiedä miten päin olisi... Sen verran masentavaa luettevaa testi oli.
Ja mikä on itse asentajien moraali? En itse kehtaisi luovuttaa työtä valmiina jos siitä ei ole kuin pölyt pyyhitty.
Oman mopon olen itse huoltanut ja näköjään pidättäydyn hyväksi havaitsemallani linjalla.
buttrock.gif

Onneksi
bowdown.gif
ei ole tarvis käyttää "merkki" huoltoja, kun itse tekee tai pahimissa paikoissa saa apuja ammattilaisilta
062802jumpie_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
.

Mutta itse huollon tekemättömyyteen; Joku jo kirjoitti kuluttaja-asiamiehestä, mutta jos jotain hyödykettä tilaa, ja ei saa, ja koska tarkoituksellisesti jätetään tekemättä; silloinhan kysymyksessä on käsittääkseni petos, vai??

Emännän kotteroa oli huollatettu "merkkiliikkeessä" uudesta asti ja kun meikäläinen astui kehiin
inlove.gif
buttrock.gif
Tuli "ihan huvin" vuoksi tehtyä muutama merkki/merkintä vaihdettaviin osiin. Kävin entisen tyttöystävän, nykyisen vaimon kanssa hakemassa sen huollosta. Ja huollon pihassa tarkistin ko. kohteet; joita ei oltu vaihdettu ( tulpat/ilmansuodatin) Ja eikun ko. puulaakin huoltopäälikköä paikalle keskustelemaan. No loppu olikin hauskaa
033102bebe_1_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
, mitä nyt ilmoitin mm. rikosilmoituksesta jne.
033102bebe_1_prv.gif

Lopputulos oli, että sijaisauto emännän alle ja mamman kauppakassi todellisen todelliseen huoltoon, ja kirjallinen sitoomus 3:sta seuraavasta huollosta. Vaikeinta ko. liikkeellä oli muotoilla paperille ko. "laiminlyönti" haluamallamme tavalla, mutta pienen "neuvonpidon jäkeen" se onnistui
033102bebe_1_prv.gif
.

Nykyäänkin käytämme mamman uutta kuljetinta ko. merkkiliikkeessä, ja palvelu on parasta mitä rahalla voi saada.

Harmittavinta noissa huoltojen huoltamattomuuksissa on, että kun pyörää ei takuu aikana huolleta niin ongelmia yleensä tulee takuu-ajan jälkeen kun kilsoja rupeaa kerääntymään.

On vaikea todistaa, että vika johtuu siitä, että takuu- aikana ei ole pyörää huollettu oikein, vaikka se onkin käynyt valtuutetulla huollolla.

Sinänsä jos on todisteita "huoltamattomuudesta" ei takuu-ajan päättyminen lopeta huoltoliikkeen/myyjäliikkeen vastuuta asiasta. Mitäpä jos huoltoliike on eri kuin myyjäliike...siinähän onkin sitten soppa.

Helpointa kyllä olis liikkeiden huoltaa ne pyörät ohjelmien mukaisesti.

Nyt järkevä huoltoliike tekisi vastineen tuohon testiin. Kertoisi miten aikovat parantaa toimintaa jne.

Olen kokenut autojen kohdalla useinkin että jotain puutetta näissä huolloissa taitaa olla, mutta MP:n kohdalla en.
Tuosta kuvakkeesta voinee arvata pyörän merkin jolla ajan, mutta minun on annettava varsin hyvä kuva ko huoltopaikan toiminnasta.

Mietin testissä ollutta kuitti/työkuvauspuutteita yms. Omassa kuitissa oli kyllä kerrottu mikä huolto/osat/tunnit.
Lisäksi mun kohdalla nimenomaan tultiin kertomaan että eturenkaassa on paineet liian alhaalla, kannattaa tarkkailla. Sellainen ei uuden pyörän kohdalla käynyt edes mielessä. Vikaa oli kumissa! Kyseessä oli siis 1000km huolto.
Minulle myös näytettiin kaikki kohdat jotka oli tarkistettu. Lisäksi neuvottiin ihan automaattisesti miten usein ketjuja rasvataan ja kuinka kireällä ketjujen kuuluu olla ja kysyttiin olenko tyytyväinen stongan asentoon. En ollut, se käännettiin sopivaksi saman tien.

Pyörä myös koeajettiin usean kilometrin verran ennenkuin se luovutettiin mulle a) uutena ja b) huollon jälkeen.

Ja lisäksi jouluna sain heiltä joulukortin
smile_org.gif

Harmittavinta noissa huoltojen huoltamattomuuksissa on, että kun pyörää ei takuu aikana huolleta niin ongelmia yleensä tulee takuu-ajan jälkeen kun kilsoja rupeaa kerääntymään.

On vaikea todistaa, että vika johtuu siitä, että takuu- aikana ei ole pyörää huollettu oikein, vaikka se onkin käynyt valtuutetulla huollolla.

Sinänsä jos on todisteita "huoltamattomuudesta" ei takuu-ajan päättyminen lopeta huoltoliikkeen/myyjäliikkeen vastuuta asiasta. Mitäpä jos huoltoliike on eri kuin myyjäliike...siinähän onkin sitten soppa.

Helpointa kyllä olis liikkeiden huoltaa ne pyörät ohjelmien mukaisesti.

Nyt järkevä huoltoliike tekisi vastineen tuohon testiin. Kertoisi miten aikovat parantaa toimintaa jne.
Totta puhut takuun jälkeisistä kilometreistä, mutta miten pitkään annat "saattohoitoa"
crazy.gif
entiselle pyörälle.

Ja mitä tulee viimeiseen kommentiin*: "vastineesta". Suomeksi sanottuna: Yhtä paskan löpinää ja kilven kiilotusta;
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
kaboom.gif
kaboom.gif

Mites olis näin? Pyörää huollosta haettaessa pyydän saada listauksen kaikista tehdyistä töistä, käytetyistä osista/tarvikkeista ja jos ei sellaista tule kieltäydyn maksamasta tai otan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. Eikö ole ihan kohtuullista vaatia että tietää mitä maksaa? Onko asiasta lakiin perustuvia määräyksiä? Luulis jonkun täällä tietävän.
Kun huollatin ensimmäisen kerran pyöräni Vantaan BW:ssä, pyysin juuri tuollaista huoltodokumenttia jossa näkyy mitä on tehty ja tarkistettu. Vastaus oli: Ei meiltä ole mahdollista saada sellaista raporttia (kumma kyllä monessa muussa huollossa saa sellaisen). Ainoa kuitti jonka BW:stä saa, on kuitti jossa on mainittu osat ja huoltotoiden hinta.

Sitkeä sissi kun olen, aikani maristuani sain "huoltoraportin" postitse kotiini mitä pyörääni oli tehty. Ja paskat... mikään huoltoraportti ollu, eikä koskenut minun pyörääni. Se oli yleinen huolto-ohjelma ohje/taulukko jossa mainitaan mitä kyseiselle pyörämallille missäkin kilometrilukemassa tehdään tai kuuluisi tehdä.

withstupid.gif
On valtuutettu. Olen jo aiemmin siirtynyt käyttämään JL-Bike:n palveluja ja en voi muuta sanoa että kuin hienosti homma toimii heillä ja se asenne joka heillä on asiakasta kohtaan on hatunnoston arvoista.

He ymmärtävät sen että asiakas on se joka heidän palkan maksaa ja että sen eteen tarvitsee tehdä myös jotain.

Ei liity nyt moottoripyöriin, mutta joku vuosi sitten kun perääni ajettiin, molemmat osapuolet autolla, niin vein autoni Seinäjoen käyttöautolle. Olivat vaihtaneet vain peräpuskurin muoviosan, kaikki pellit sen alla suoristamatta. Lisäksi peräluukku oli maalattu eri värillä kuin muu auto.
kaboom.gif

Totta kai nuo korjattiin, mutta kovan luokan kusetusta yrittivät kun luulivat ettei tuollaisia muka huomaa.

nämä rupeaa olemaan sen suuntaisia vikoja, että oma pelkoni siitä, että en uskalla ajaa pyörällä, jos joku muu on sen huoltanut, koska en tiedä mikä pultti on irti. Öljyroppu tippuu yms.

Muutenkin öljyropun tippuminen kovassa ajossa on ihan realistinen vika tärinän yms takia. Ratapyörien sokka/vaijeri varmistukset eivät ole turhia. Halpaa henkivakuutusta.

Ei hyvältä kuullosta.. No eipä ole tarkoitus huollattaa liikkeessä. Venttiilit voin viedä säädettäväksi, mutta kaikki muu pitää tehdä itse. Tarkastaakohan ne venttiilinvälyksetkin kuuntelemalla ja kirjoittaa siitä sitten parin sadan euron laskun  
nixweiss.gif
.

Taitaa olla liian hyvät ajat mp-huolloilla, kun ei tarvitse laadulla itseään markkinoida.
Tuo venttiilin säätö on just se kohta huollossa mikä on varmaan helppo hypätä yli tai venyttää toleransseja ”ammattihuolloissa”…
Pelkkä mittaushan ei hirveitä vaadi, mut jos täyttyy nokka-akselia/akseleita  käydä nostamaan pois paikoiltaan, niin iso ja hidas hommahan se on…

Mulle on ”ammattihuolto” tänä talvena suoraan sanonut et kannatta säätää itse, jos vain suinkin luonnistuu…

Eli voin turvallisin mielin viedä Fasun huoltoon Yamaha Centeriin, koska se ei ollut testattavien joukossa...
wink.gif
sieltä saa varmasti laadukasta huoltoa, kun ei ole saanut mainosta teknarissa
tounge.gif

harmillista kyllä ettei juurikin tuo yamaha center ollu testattavien joukossa
confused_orig.gif
on kyllä varmaan ainoa paikka (viaberin jälkeen) johon voi luottaa...kyllä meinaan sen verran tarkkaan listasivat tossa syksyllä vauriot pyörästäin vakuutusyhtiön penaa varten,löysivät jopa pari sellasta naarmua tankista jota en itse ollut huomannut!!
ja on huollotkin hyvin tehty,yleensä näes merkkailen esim.öljyn suodattimeen ja tulppiin omat pienet merkkini jolla varmistan että ne tosiaan on vaihdettu
wink.gif

Luulenpa, että R.M. Heinon saamat hyvät pisteet, johtuivat siitä "sattumasta", että koepyöränä oli BMW, eikä jokin Heinon muista edustuksista.

Tunnen kyseisen huoltomiehen, jonka vieressä yleensä jutustelen  ja vähän jeesailenkin, vaikka korjaamon seinällä toivotaankin asiakkaiden pysyvän loitommalla. Tää on ihan asiallinen tyyppi ja tekee duuninsa hyvin.

Työnvastaanottoon sopi kyllä tuo "pyörä on tuolla takapihalla" -kuvaus...

Niistä "tavallisten" pyörien huoltajista monet vaikuttaa kyllä aika kokemattomilta, ainakin siitä päätellen missä määrin tää Bemukaveri käy niitä jeesimässä...

062802moto_prv.gif

t. pozo

Back