• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

TM:n vertailu moottoripyörähuolloista...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jalase
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Raukeaako se takuu sitten muka automaattisesti, jos huoltokirjassa ei ole leimoja? Jos käräjöimään lähdetään luulen, että ei se ihan niin yksiselitteisesti mene, vaikka takuuehdoissa sanotaankin.

Keväällä osti uuden Triumphin ja ilmoitin ostaessa, että en aio tuoda sitä seuraavana päivänä ensimmäiseen huoltoon (kotiin matkaa 250km ja huolto 800km). Myyjäliike oli samaa mieltä kohtuuttomuudesta ja sain mukaan alkuperäisen öljynsuodattimen. Öljyt vaihdoin itse ja tarkastin mutterit ym. Koneessa ilmeni öljyvuoto pari tonnia myöhemmin ja kukaan ei kysellyt mitään leimoja takuuseen laitettaessa.

Ensimmäisen huollon hinta on yleisesti n 150€ ja sisältää öljynvaihdon ja suodattimen plus perustarkastus.

10000km huolto maksaa 300€ ja sisältää em. lisäksi synkan ja sytytystulppien tarkastuksen. Luotan omaan työhöni enemmän kuin yhteenkään asentajaan ja katson olevani jonkinasteinen asentaja itsekin, enkä oikein viitsisi maksaa 2000 mummoa mistään jarrupalojen pinnan ja ketjun kireyden tarkastuksesta. Taidan jättää väliin.

20000 huolto maksaakin sitten maltaita, mutta takuu ei ole enää voimassa, joten voi hyvillä mielin tehdä itse.

Kummaa että jotkut ihmiset silti arvostavat näitä "täydellisiä merkkiliikkeiden huoltokirjoja".
Onhan tuo sinällään kummallista, mutta toisaalta huoltokirja on ostotilanteessa ainoa tapa selvittää pyörälle tehdyt huollot.

Jos pyörän myyjä sanoo tehneensä huollot itse niin mistäs tiedät puhuuko myyjä totta? Ja vaikka kaveri olisi tehnytkin kaikki vaaditut huollot niin kyseessä saattaa olla joku säätäjä-ässä, joka on aiheuttanut pyörälle huomattavia vahinkoja "huoltoja" suorittaessaan.
kyllä minä uskaltaisin ostaa pyörän vaikka tältä säätäjä-ässältä kun sellaselta joka ei itse osaa/tee pyöräänsä mitään vaan luottaa merkkiliikkeen leimaan ja antaa vaan hanaa.. säätäjä-ässä on kuitenkin melko varmasti edes jotakin tehnyt siihen pyörään koska tietää että siihen täytyy välillä jotain tehdä,taas kun merkkiliike friikki ei välttämättä ole edes kuullut öljyn vaihdosta! ja arvaa haistaako huolto tämmösen en tiedä miehen!?
smile_org.gif

Tulee mieleen, että kohta pitää yrittää ostaa pelkkä leima takuun takia ja sitten tehdä huollot kotona itse.
Pelkkä leima tulee monesta paikasta nytkin. On vaan melkoisen kallis.

Jos vaan tosiaan sopisi että lyövät leiman papereihin mutta jättävät pyörän tuhoamatta, tekee sitten itse huollon kotona...
Joku ohjelma (Karpolla on asiaa tjsp) testasi autohuoltoja, saako vuosihuollon leiman, jos teettää pelkän öljynvaihdon. Yhtä liikettä lukuunottamatta muistaakseni aina tuli leima. Eli leimalla ei ole merkitystä, ellei tiedä leiman taustoja...

Seuraavaksi voisi kokeilla, saako leiman väitteellä "pyörä oli huollossa, mutta silloin ei ollut kirja mukana". Luultavasti saa leiman. Sitte voi huoltaa pyörän itse.

Mulla on ollut tapana kirjoittaa huoltokirjaan itse täsmällisesti kaikki tehtävät asiat (öljyt, venat, suodattimet, tulpat jne). Mielestäni täsmällinen dokumentaatio on parempi kuin tyhjä kirja. Viime kädessä jokainen käytettyä pyörää ostava itse joutuu arvioimaan tilanteen huoltokirjan, tarinan ja pärstäkertoimen yhtälöstä.

Tänään kuulin hurjan tarinan neidosta, joka ajoi auton kotiin vaikka "joku kannuvalo" paloi kojetaulussa. Vasta koneen avaamisen jälkeen tietää todelliset vauriot vaikka se päällepäin olisi ok ja huoltokirja kunnossa... Eihän se välttämättä heti näy vaikka 100tkm eliniästä häviääkin...

sanoi:
Meininki on ihan käsittämättömän venäläistä... pitäiskö pistää huoltofirma pystyyn? Järkyttävän helppoa rahaa!
No jos vaan tietoa ja ennenkaikkea taitoa on, niin siitä vaan, sellaisillehan olis varmaan jopa kysyntää.
Tuskin se silti mitään helppoa rahaa on, ja ainakin omat ajelut ajokauden aikana saa unohtaa.

Olkoonkin että noissa uusien pyörien tonnin huolloissa on varmaan aika vähän mitään todellista tehtävää, sitä alkaa silti arvostamaan enemmän asiansa osaavia itsenäisiäkin huoltoliikkeitä. Tosin pitäis varmaan ensin lukea tuo juttu kokonaisuudessaan ennen hätäisten 'tuomioiden' julistamista. Mitenkähän tuossa on esim. todennettu pitävästi jonkun tarkistuskohteen tai toimenpiteen laiminlyönti..? Kun ei tuota teeämmää ole tullut luettua säännöllisesti saati tilattua enää vuosikausiin.
Seuraavat korjaukset olisi pitänyt tehdä mopoihin:

-ajovalopolttimen korjaus
-rengaspaineiden tarkistus
-ketjun säätö ja voitelu (ei BMW)
-takajarrujärjestelmän ilmaus
-jäähdytinnestesäiliön täyttö (vain BMW)
-jalkatapin kiinnityspultin korjaus
-pakosarjapultin kiristys
-tyhjäkäynnin säätö
-takajarrunestesäiliön täyttö
-kaasukahvan vaapaaliikkeen säätö

Nämä on helppo todeta tehdyksi.

Kun kerran kaksi huoltoa oli korjannut nämä kaikki viat, niin homman ei pitäisi olla mahdoton. Niin ja sitten kun vielä ensihuoltoa varten on olemassa valmistajan ja maahantuojan yhdessä tekemä hyvin kattava tarkistuslista. Mutta jos tarkoitus on vaan rahastaa niin mitäs niitä tarkistuslistoja sitten lueskelemaan.

Yhdessä huollossa oli korjattu vain viallinen ajovalopoltin.
Yhdessä taas ainoastaan rengaspaineet ja tyhjäkäynti.

Jutun luettuani en voi kuin sanoa VITTU MITÄ TOUHUA!!!!

Ihan oikeasti: Eikö tollainen touhu ole jo laitonta? Jotain tars tehdä.

Mites olis näin? Pyörää huollosta haettaessa pyydän saada listauksen kaikista tehdyistä töistä, käytetyistä osista/tarvikkeista ja jos ei sellaista tule kieltäydyn maksamasta tai otan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. Eikö ole ihan kohtuullista vaatia että tietää mitä maksaa? Onko asiasta lakiin perustuvia määräyksiä? Luulis jonkun täällä tietävän.
nixweiss.gif

Monet noista yksinkertaisistakin asioista voi ite tarkistaa tuliko tehtyä vai ei (ei tietystikään esim. venttiilinsäätöä). Ja rahat takaisin joka kohdasta joka tuli "tehtyä"...

nykymeiningillä paljon varmempi lienee ite tehä huollut ku maksaa siittä leimasta satoja euroja, ompahan ainakin tehty sitten....

Eiköhän ne huollot liikkeissä kuitenkin ole yleisesti keskimäärin paljon paremmin tehty kuin normaalin moponräpeltäjän tekemänä, joka ei juuri muuta tiedä mopostaan kuin merkin? Testejä tehdään vaikka kuinka paljon, luotettavuus saattaa olla mitä vaan. Itse uskallan viedä pyöräni vaikka Raision Bike Worldiin, koska tiedän, että siellä on päteviä kavereita tekemässä hommia. Kuinkahan moni täällä valittajista tekee työnsä eri yrityksissä 100%tunnollisesti, ilman lintsauksia, ilman tietokoneella surffaamistä tai omien asioiden hoitoa työaikana? Veikkaan, että iso osa valittajista syyllistyy näihin. Oletko siis kykenevä tuomitsemaan muita ilman omaa kokemusta?? Epäilen....
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif

En edelleenkään ymmärrä mikä vaivaa Bikeworldin hallintoa kun ei saa tällaisia masentajia kuriin. Voisi tietysti epäillä huonoa työnjohtamista
confused_orig.gif
Ei olisi näin minun firmassa
sad_orig.gif

JL:stä minullakin hyviä kokemuksia ja voi vielä keskustella huoltohinnoista.

Eiköhän ne huollot liikkeissä kuitenkin ole yleisesti keskimäärin paljon paremmin tehty kuin normaalin moponräpeltäjän tekemänä, joka ei juuri muuta tiedä mopostaan kuin merkin? Testejä tehdään vaikka kuinka paljon, luotettavuus saattaa olla mitä vaan. Itse uskallan viedä pyöräni vaikka Raision Bike Worldiin, koska tiedän, että siellä on päteviä kavereita tekemässä hommia. Kuinkahan moni täällä valittajista tekee työnsä eri yrityksissä 100%tunnollisesti, ilman lintsauksia, ilman tietokoneella surffaamistä tai omien asioiden hoitoa työaikana? Veikkaan, että iso osa valittajista syyllistyy näihin. Oletko siis kykenevä tuomitsemaan muita ilman omaa kokemusta?? Epäilen....
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
Kyllä surffaan työaikana, puhun paskaa työkaverien kanssa, istun kahvilla. MUTTA TEEN TYÖT JOTKA MINULLE ANNETAAN!

033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
Tottahan kaikki välillä surffaa netissä jne. Sehän on luonteenomaista. Työssä täytyykin pitää pieniä taukoja, ihminen ei ole kone. En silti koskaan päästä käsistäni työtä, josta on tehty vain 1/10 osa ja väitä sen olevan kokonaan tehty. Kun asiaan on selkeä tsekkauslistakin (huolto-ohjelma)  Ja huollon jätkätkin painaa varmasti täyden työpäivän niitä omia töitään isommalti lintsaamatta. Mutta hommia on ilmeisesti liikaa per lärvi. Jostakin puuttuu rutiini, valvonta ja kunnia kiireen keskellä. Ja silti suuri osa sanoo vielä eioota kiirekaudella, eli panokset ei tahdo riittää ja jonotusajat on hirveitä. Mutta kun ei kaudelle saa porukkaa ja kauden jälkeen porukasta ei pääse eroon. Vaikea bisnes näin kausiluonteinen homma on.

Kaikissa huolto-ohjelmissa mopon huoltoon kuuluu "pulttien kireyden tarkistus" tms. Jos tätä ei tehdä vaikka siitä asiakas maksaa niin jossain silloin silti mättää? Moottoripyörien kanssa siinä voi olla asiakkaan henkikulta lähdössä ja kuollut asiakas ei ole hyvä asiakas huoltoliikkeellekään jatkossa.

En ole tätä uuttaa temaria vielä lukenut, mutta edellisissä ainakin todettiin, että osa pyöristä oli suorastaan hengenvaarallisia huollon jälkeen. Muistankos oikein, että yhdessäkin oli joskus vedetty kaasuvaijerit väärää reittiä, jolloin kierrokset nousi tappiin ensimmäisessä risteyksessä sopivaan suuntaan. Oikeastaanhan sen testaaminen kyllä kuuluu liikkeellelähtöharjoituksiin, mutta voisihan sitä olettaa, että huollon jälkeen asia olisi kunnossa...

Täälläkin tiedoksi että kannattaa jättää HonDasty-nickin kirjoitukset omaan arvoonsa. Houston, we have a troll... Busted...

Pitkäaikaisena BW Vantaan asiakkaana nyt alkaa jo itsellekin herätä kysymyksiä asioiden tilasta ko. firman huollon osalta.
sad_orig.gif
Tosin omien pyörieni huoltojen osalta(kaikki takuuhuollot teetättänyt BW Vantaalla)en ole kertaakaan löytänyt moitittavaa. MUTTA toistuva ala-arvoinen testitulos jo alkaa murentamaan luottamusta. Alkaisin pikkuhiljaa jo odotella joko Brandt OY:n taholta tai BW:n toimitusjohtaja Mika Koukin taholta esiintuloa asian tiimoilta, ja kommentointia mistä heidän mielestään on kysymys kun testitulos on toistuvasti tällainen(ei savua ilman tulta), ja millä toimilla he aikovat palauttaa asiakkaidensa luottamuksen yrityksensä huollon toimintaan.
veryangry.gif
Nyt ei riitä enää pullistelu Suomen suurimman prätkäkauppiaan asemasta!
033102ass_1_prv.gif

033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
taas yks newbie haiskahtaa vähän ......
biggrin.gif

Mä ainakin harkitsen vahvasti istuvani seuraavan huollon aikana katselemassa tapahtumaa. Viime kesän huollosta jäi nimittäin sen verran hampaankoloon (oli unohtunut kiinnittää päävesiletku paikoilleen ja ilmanputsari puuttui koneesta kokonaan), että en uskalla ihan heti luottaa edes "ammattimiehiin".
confused_orig.gif

Mä ainakin harkitsen vahvasti istuvani seuraavan huollon aikana katselemassa tapahtumaa. Viime kesän huollosta jäi nimittäin sen verran hampaankoloon (oli unohtunut kiinnittää päävesiletku paikoilleen ja ilmanputsari puuttui koneesta kokonaan), että en uskalla ihan heti luottaa edes "ammattimiehiin".
confused_orig.gif
Missäs näin kävi...???
eek.gif

sanoi:
...
Nämä on helppo todeta tehdyksi.

Kun kerran kaksi huoltoa oli korjannut nämä kaikki viat, niin homman ei pitäisi olla mahdoton. Niin ja sitten kun vielä ensihuoltoa varten on olemassa valmistajan ja maahantuojan yhdessä tekemä hyvin kattava tarkistuslista. Mutta jos tarkoitus on vaan rahastaa niin mitäs niitä tarkistuslistoja sitten lueskelemaan.
Jep jep... kait se sitten on aika selvä juttu, ja aika masentava myös.
Eipä olekaan kyllä tullut käytettyä moisia muistaakseni kertaakaan. Näyttää siltä että oma linja on ihan ok ja saa jatkuakin, merkistä riippumatta. Itse on tehty suurin osa huoltotöistä, ja ne mitä ei uskalla/osaa tehdä, on tehnyt joko osaava kaveri tai joku 'piireissä' tunnettu huoltoliike/huoltomies, jota on tietty myös puhuteltu ja paikka/toiminta nähty etukäteen. Kusetusta ei ole sitten tapahtunutkaan ja koneet on pelanneet. Rahan säästön lisäksi säästyy näköjään muutakin.
Toki muutamia 'legendoja' on jo ollutkin tiedossa, mutta näköjään se on maanlaajuista ja yleisempää kuin luulisi, nuo huoltojen ongelmat, mistä sitten milloinkin johtunevatkaan.

Ei tekis mieli ruveta osoittamaan yhtäkään firmaa sormella, mutta tuo aiempi toteamus siitä huoltobisneksen tarpeesta ja osaavien tekijöiden puutteesta lienee sitten sitäkin akuutimpi. Eli nyt olis osaajille ja osaaville yrittäjillekin markkinoita, kun kerran mopofirmojen oma väki ei ehdi/osaa tehdä duunejaan. Eikun toiminimiä pystyyn ja huoltosopimuksia tekemään, jos vain tarpeeksi vankkaa tietotaitoa on. Näyttäis ainakin olevan työsarkaa tarjolla.

Hatunnosto Tekniikan Maailmalle
bowdown.gif

Julkisuus on paras keino pistää tämmöiset kuriin, kun liikevaihto alkaa ropista alaspäin. Yksittäiset purnaukset tai jupinat orgin sivuilla ei saa TM:n veroista julkisuutta. TM:ää ja muitakin alan lehtiä vain vihjaamaan, että tekee samanlaista testiä ja saisipa kattaa muitakin paikkakuntia. Mitenhän lie Oulussa?

....kyllä tässä liikutaan jo petoksen asteella...Oliskohan Smotosta viemään asiaa eteenpäin..tosissaan...lisää testejä ja työnpuutteista sitten oikeuskäsittely, jollei muu auta..Ajatelkaas jos Finnairin huoltomiehet omaksuisivat samanlaisen työmoraalin....

...Oliskohan Smotosta viemään asiaa eteenpäin..tosissaan...
Aina kun tulee mieleen, että ”olisiko Smotosta”, ni kannattaa pohtia, menenkö itse työryhmään.

Kun maksaa jäsenmaksun smotolaiseen kerhoon, niin siitä ei montaa ropoa Smotolle päädy. Sillä ei paljon työstä makseta. Siten siellä on työryhmissä tekijöistä pulaa.

Tietoni ei tosin oo ihan up to date, koska itsekin jäähdyttelen, mutta en usko asiantilan muuttuneen. Smoto on aina kaivannu tekijöitä.
ghostface.gif

Kaiken lisäksi pyörien viat olivat sellaisia, että niiden havaitseminen ja korjaaminen olivat melko yksinkertaisia toimenpiteitä. Eli eivät vaatineet mekaanikolta mitään erinomaisia teknisiä taitoja. Testin tulos osoittaa mielestäni todella törkeää välinpitämättömyyttä.

Back