• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

TM 16/05 Nopeat matkapyörät vertailussa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Petri12r
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse tässä ihmettelen noita testaajia ja erityisesti BMW:n menestystä. Bike lehden testissä toinen BMW:n versio sai erityisesti pisteitä aerodynamiikasta
confused_orig.gif

Välillä nuo arvostelukriteerit, joista monet ovat tulkinnan varaisia, pistävät arveluttamaan.

Testeistä pitäisi kai paremminkin hakea ne asiat, jotka ovat itselle tärkeitä ja vertailla niitä.

PUOLUEETON TESTI !

MITEN SELLAINEN VOIDAAN TOTEUTTAA, KUN IHMISELLÄ ON ENNAKKOASENTEITA, ODOTUKSIA JA MIELIPITEITÄ
confused_orig.gif

Mikä siis on puolueeton (ihminen) testaaja ?

blush.gif

Itseasiassa TM:ssa luki: "Vertailuryhmään olisi ehdottomasti kuulunut myös Kawasakin ZX-12R, mutta sitä ei testiin saatu."
Jos noin kiropittivat, niin menee kyllä arvostus koko testiä kohtaan. ZX-12R EI OLE MATKAPYÖRÄ, vaikka sillä voi kyllä matkailla, ja nopeastikin, mutta kyllä kunnon matkapyörässä pitää olla mahdollisuus käyttää sivulaukkuja, ja ainakaan minä en ole vielä yhtään sellaista tellinkiä bongannut, jolla isoon-Ninjaan saisi sivulaukut.
Ollos hyvä:

http://www.corbin.com/kawasaki/zx12bags.shtml

noh. täytyy kyllä sen verran todeta,että ei noi busan jarrut kyllä mitenkään tehottomilta tuntunut kun moista kokeilin viikko sitten.painoa on toki enemmän kuin uusissa kilosissa,mutta olen kyllä sitä mieltä,että jarrut riittää kyllä sen pysäyttämään.kuinkas TM voi suomen maassa sanoa,että jarrut ei riitä 300 km/h nopeuksissa? hyvänen aika sentään.eihän suomessa saa ajaa maksimissaan kuin 120 km/h.
033102bebe_1_prv.gif
no joo.uusi on aina parempaa,eihän sitä voi kieltää ja jarrutkin kehittyy.mutta kymmenen vuoden päästä on aloittelijankin turvallisempaa aloittaa harrastus jollakin rauhallisemmalla pyörällä,esim k5 gixxerillä,tahi 10r:llä.koska uuden moottoripyöräilijän ei soisi aloittavansa uraa näillä 250 hevosvoimaisilla ohjuksilla.näinhän se kehitys rullaa.samoja juttuja voi lukea kun exup jalmareita on testailtu vuonna kivi ja kypärä,että EI ALOITTELIJOILLE.
wink.gif

Itse tässä ihmettelen noita testaajia ja erityisesti BMW:n menestystä. Bike lehden testissä toinen BMW:n versio sai erityisesti pisteitä aerodynamiikasta
confused_orig.gif
Samaa ihmettelin kun tuon Biken numeron erehdyin lukemaan. Bemarihan sai jotain tyyliin 9 pistettä aerodynamiikasta ja Busa 7 tai 6. Myös jarruissa tehtiin piste-eroa Bemarin hyväksi melkoisesti. Jotenkin tuntuu, että oikein vääntämällä väännettiin BMW voittajaksi.

Tuli vaan mieleen, että ois se Bemarille tehtaanakin aika noloo, jos ei tuliterä konstruktio pärjäis testeissä monta vuotta vanhoille japsikonstruktioille varsinkin jos se on tehty kilpailemaan samoista asiakkaista...
wink.gif

ps. vaikkaan kun XX, Busa ja Zetori päivitetään, ei bemari enää pahemmin testeissä juhli. Eli arki palaa...
cool.gif

Tuntuu vähän närästävän Bemarin voitto vai?

En ole testiä lukenut, enkä edes ajanut noista pyöristä kuin Bemarilla ja XX:llä.

Eihän se Bemarikaan toki mikään virheettömän tuntuinen ole, etenkään kun esimerkiksi arvioidaan ruiskun toimintaa pienillä kierroksilla, mutta jousitus ja jarrut on kyllä ehdottomasti huippuluokkaa samoin kuin matkustusmukavuus.

Laukut on kyllä liian pienet matkapyörään ja kone ei todellakaan käy mitenkään "Hondamaisen" pehmeästi.

Ovat tuolla eräillä Bmw-henkisillä internet-saiteilla välillä innostuneet niin ehdottomasti ko. laitetta kehumaan, että oikein hävettää, kun ei se nyt ihan niin hyvä ole, että jollekin Busalle pärjäisi kulussa ja GSXR-tonniselle radalla.

FJR olisi kyllä sopinut tuohon testiryhmään varsin hyvin.

Busan jarruissa on kyllä parantamisen varaa: tuntuma on vakioletkuilla melko huono, teräspunoksilla ilmeisesti parempi. Ja palojen vaihto auttoi jonkin verran. Itse olen ajanut nyt Bussilla pari vuotta eli tuntumaa jarruihin on.

Bemulla kävin ajamassa vain tunnin lenkin mutta esim jarrut on siinä paremmat: tuntuma ja teho. Ja makuasioista ainakin minun käteeni Bemari " tuntui käyvän paremmin" eli oli helpompi ajaa mutkatiellä vähän kovempaa. Mutta se oli vain minun kokoiselle, mittaiselle, tuntui, jne
En silti ole vaihtamassa bemuun.

Pitää näköjään huomenna etsiä lehti ja katsoa mitä siinä sanotaan pyörien eroiksi

Ihme urputusta yhden testin takia. Näitä juttuja lukiessa tuntuu, että ensin ajetaan testit ja sitten aletaan miettimään millä osa-alueella on merkitystä (jotta saadaan se ennalta päätetty merkki voittajaksi). Testi on objektiivinen vain niillä kriteereillä millä testiä on suoritettu, jos tekstiin tai taulukoihin ei ole lipsahtanut virheitä (tai arvostelu perusteena on "fiilistelyä") ei tuloksista ole valittamista! Piste.

Jos joku sattuu olemaan erimieltä (jostakin muusta, kun mitatattavasta suureesta), niin mielipide ero hälle suotakoon. Ei edes TM:n testi ole mikään Jumala 11 käsky jota meidän pitää totella ja kunnioittaa.

Ja aina voi lohduttautua kansainvälisellä tutkimuksella (en muista mistä tämän luin), että esim. auton (pyörän osto ei varmasti tästä poikkea) osto tehdään suurimmaksi osin tunteella. Järkiperusteet keksitään sitten ostopäätäksen jälkeen ja niillä koitetaan sitten vakuuttaa naapurit ostoksen erinomaisuudesta
biggrin.gif

Onhan uus Bemari menestynyt muissakin testeissä maailmalla erityisen hyvin, ja mukana on ollut Busaa, XX:ää ja 12r:kin ym..
Bemussahan on hyvät suoritusarvot.

Itse jätän nää suomessa tehdyt testit ihan omaan arvoonsa..
smile_org.gif

Luin testin tänään eikä siinä oikeastaan ollut muuta erikoista kuin se, että nopeilla matkapyörillä ei kokeiltu ollenkaan sitä nopeaa matka-ajoa! Muutenkin testiryhmä oli suppea, mukaan olisi pitänyt ottaa juuri 12R, ZZR1200, FJR1300; ei kai nyt niin paljon hitaampia ole kuin esim. XX ? Mikä sitten on matkapyörän määritelmä, siitä voi olla montaa mieltä. Toiselle se on nopea siirtymäpeli hammasharja/luottokortti -varustuksella, toinen pakkaa kolme isoa boksia täyteen ja emäntä takaistuimelle. Itse kallistun viime mainitun kannalle, testit pitäisi ajaa maksimi laukkusatsilla ja kahdella ihmisellä.

Täällä kommenteissa jokainen koettaa tietenkin puolustella omaa pyörävalintaansa...
biggrin.gif

Luin testin tänään eikä siinä oikeastaan ollut muuta erikoista kuin se, että nopeilla matkapyörillä ei kokeiltu ollenkaan sitä nopeaa matka-ajoa!
Tuo nyt on se sama homma kun englantilaisessa Bike-lehdessä oli muutama numero takaperin matkapyörätesti, jossa olivat mukana Hondan Pan European, Yamaha FJR1300, Bmw R1200ST ja Triumphin Sprint ST.

Trumppa sai mm. surkeat pisteet matkustajan tiloista, tavaroiden kuljetuksesta ja moottoritehosta.

Arvatkaapa vaan mikä pyörä voitti "matkapyörä"-testin?
smile_org.gif

Ihme urputusta yhden testin takia. Näitä juttuja lukiessa tuntuu, että ensin ajetaan testit ja sitten aletaan miettimään millä osa-alueella on merkitystä (jotta saadaan se ennalta päätetty merkki voittajaksi). Testi on objektiivinen vain niillä kriteereillä millä testiä on suoritettu, jos tekstiin tai taulukoihin ei ole lipsahtanut virheitä (tai arvostelu perusteena on "fiilistelyä") ei tuloksista ole valittamista! Piste.

Jos joku sattuu olemaan erimieltä (jostakin muusta, kun mitatattavasta suureesta), niin mielipide ero hälle suotakoon. Ei edes TM:n testi ole mikään Jumala 11 käsky jota meidän pitää totella ja kunnioittaa.

Ja aina voi lohduttautua kansainvälisellä tutkimuksella (en muista mistä tämän luin), että esim. auton (pyörän osto ei varmasti tästä poikkea) osto tehdään suurimmaksi osin tunteella. Järkiperusteet keksitään sitten ostopäätäksen jälkeen ja niillä koitetaan sitten vakuuttaa naapurit ostoksen erinomaisuudesta
biggrin.gif
No niin on munkin mielestä.Hmmm... minun valinta perustu nopeuteen/viritys mahdollisuuksiin, viis testeistä. Matka-ajokin sujuu ihan hyvin. Radalla busani on ihan perseestä ja kuuluukin olla sillä se on rakennettu stripille ja nopeusajoihin
Niin ja Busa on varmasti yks tunnetuin MP koko maailmassa,klassikko jo syntyessään. Hmm.. muita merkkejä väheksymättä yks tosi asia on olemassa, muut MP:t hukkuvat massaan tavallisuutensa vuoksi. Onhan hyvä että jotkut testailevat mopoja ja tuloksista tulee mieluisia kun saa päättää mitä ominaisuuksia mopoista testaillaan.

Ja jos mun pitäs valita BMW/XX väliltä niin valinta kallistuisi tupla äksään oitis. Jotain yhdenmukaisuutta siinä on Busan kans.

BMW on varmaan ihan hyvä peli, kun on täyttänyt 65v ja ikinä ei oo muita kokeillu
wink.gif

Kannattaa lukea ko. testi uudelleen ja vaikkapa sanakirjan kanssa
wink.gif
Sori vaan, sehän olikin SPORT-toring testi
biggrin.gif

Tähdet ja numerot onneksi ymmärtää ilman sanakirjaa ja kuvat on ihan kivoja. Tosin jotenkin se rekvisiitta on paremman näköistä vaikkapa Performance Bikessa.

Onneksi eivät valinneet siihen mitään oikeata kyykkypyörää mukaan, olis varmaan voittanut koko testin
smile_org.gif

Ei vaan, enhän minä ole edes ajanut noilla pyörillä, mutta aina kun noita brtitti-lehtiä lukee, niin tahtoohan se Trumppa hyvin pärjätä, kun ovat siellä niin subjektiivisia.

Vai pitäiskö mun vaan ottaa ne "en pidä Triumpeista"-lasit pois päästä vai?

Kannattaa lukea ko. testi uudelleen ja vaikkapa sanakirjan kanssa
wink.gif

Tähdet ja numerot onneksi ymmärtää ilman sanakirjaa...

...Vai pitäiskö mun vaan ottaa ne "en pidä Triumpeista"-lasit pois päästä vai?
Tähtien määrää kannattaa katsoa, mutta täytyy myös ymmärtää mistä ne tähdet tulee...eli ennenkuin väittää et sai surkeat pisteet moottoritehosta, kannattaa katsoa tähtimäärä vaikkapa kohdista "engine" ja "performance" (voin kyllä kääntää pyydettäessä)
wink.gif

Muutenkin testin kommentointi lukematta/ymmärtämättä on hieman arveluttavaa.

PS. Mulla oli tollanen "testivoittaja", ens vuonna todennäköisesti mulla on sit "testihäviäjä".

PS 2. Juu, ota vain ne lasit pois päästä, hämärtää sun maailmankuvaa
cool.gif

Luin testin tänään eikä siinä oikeastaan ollut muuta erikoista kuin se, että nopeilla matkapyörillä ei kokeiltu ollenkaan sitä nopeaa matka-ajoa!
IMG_2973.JPG

Kävin bemarilla Gibraltarilla kääntymässä. Viitenä päivänä ajoin reilusti yli 1000km/päivä. Kilometrejä tuli kaikkiaan n.7500. Ohjaustankoja olen vähän korottanut, eikä käsissä tuntunut miltään. Alkuperäisillä kahvoilla sain ranteet kipeäksi jo lyhkäsilläkin lenkeillä. Ainoa missä vähän tuntui oli perse. Penkki on aika ryhdikkään kova. Tosin nuo matkat on sellaisia, että se jo tuntuisi varmasti pehmeämmässäkin penkissä. Pieni voimistelu kyykkyyn-ylös jalkatapeilla välillä auttoi ihan kummasti. Suurimman osan matkasta vauhti oli yli 160km/h. Siinä vauhdissa se menee tosi sulavasti 170:stä ylöspäin alkaa tulla vähän tärinää. Välillä tuntui, ettei tää paska kulje mihinkään. GPS näytti maksimiksi 251km/h. Tankkilaukku esti kyyristymisen ja sivulaukuissa vissiin lukee maksimivauhdiksi 180, mutta hyvinhän noi mukana roikkui. Kädellä kun koittaa laukun edestä yli 200 vauhdissa, niin kyllähän nuo aikamoisen vastuksen saavat.

10tkm huolto ja uudet kumit laitettiin Malagassa. Huolto maksoi kohtuulliset 144€ siellä. Täällä osaavat sitten rahastaa tuplasti enemmän. Mukava on peli ja voin suositella.

Back