• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tilastotiedettä poliisia pakoon lähdöistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sara
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
En siis tarkoita, että liikenteen kuolemiin ei pitäisi puuttua, mutta välillä tämä moralisointi ei tavoita oikeaa kohdetta.
Itseasiassa moralisointi liikenteeseen liittyvissä asioissa nimenomaan kohtaa täällä yhden kohderyhmänsä, moottoripyöräilijät...
nixweiss.gif
, vai mitä ihmettä tällä ajoit takaa?

En siis tarkoita, että liikenteen kuolemiin ei pitäisi puuttua, mutta välillä tämä moralisointi ei tavoita oikeaa kohdetta.
Itseasiassa moralisointi liikenteeseen liittyvissä asioissa nimenomaan kohtaa täällä yhden kohderyhmänsä, moottoripyöräilijät...  
nixweiss.gif
, vai mitä ihmettä tällä ajoit takaa?
Tarkoitin, että pitäisi keskutella niistä vahingoista/ onnettomuuksista joissa kuolemaan johtaneita tapauksia on moninkertainen määrä verrattuna liikennekuolemiin ja käydä moralisoimaan syitä joista nämä johtuu. Näihin on vaan vaikeampi puuttua kuin liikennevahinkoihin. Mukamas.

Kuumehouruissa sitä tulee kirjoitettua mitä sattuu.

Tarkoitin, että pitäisi keskutella niistä vahingoista/ onnettomuuksista joissa kuolemaan johtaneita tapauksia on moninkertainen määrä verrattuna liikennekuolemiin ja käydä moralisoimaan syitä joista nämä johtuu. Näihin on vaan vaikeampi puuttua kuin liikennevahinkoihin. Mukamas.

Kuumehouruissa sitä tulee kirjoitettua mitä sattuu.
Mutta eiköhän tämä ole "väärä" paikka ruveta puimaan muita kuin liikenneonnettomuuksia, näin ainakin oletan.... Puidaan täällä liikenneonnettomuuksia ja koitetaan oppia niistä jotain
thumbs-up.gif

Jännä juttu kun näillä moralisoijilla näyttää miltei aina olevan alla pyörä joka a) ei kykene sellaisiin nopeuksiin että poliisi olisi edes kiinnostunut ja b) ei kykene sellaisiin nopeuksiin että pakoon edes pääsisi.  
wink.gif
350km/h yleisellä tiellä on pakomatkalla ihan järjen köyhyyttä. Vähän fiksumpi kaveri vois ajaa prätkällä tietä jota ei poliisiautolla pääse. Mikäs siinä sitte, ei ainakaan mua haittaa.

Alle 10 sivullista loukkaantunut.
confused_orig.gif
Ikävää, että pitää sivullisia sotkea mukaan.
Hyvin on mennyt kun kymmenellä selvitty.

Linja-auto on osallisena keskimäärin 141 loukkaantumiseen johtaneessa onnettomuudessa ja 16 kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa.
-Myrkytyksiin kuoli -06 861 ihmistä joista alkoholimyrkytykseen 575 kpl.
-Kaatumiseen/putoamiseen kuoli 1178kpl
-Itsemurhiin 1062 kpl.

Jotenkin tilastoja lukiessa tulee mieleen saivartelu ja tosi-asioiden kieltäminen.
Jotkut asiat nostetaan muita enemmän esille ja kadotetaan ne asiat jotka vaatisivat todellista huolta.
Eli kielletään joukkoliikenne, bensa jne. myrkylliset aineet, ihmisten liikkuminen ja kaikki millä voi vähääkään itselleen vaaraa aiheuttaa... Jonka jälkeen voidaan keskustella näistä karkuunlähteneistä ja alkaa miettiä mitä niille pitäisi tehdä, sitäkö tässä nyt haettiin...

Jospa vaikka verrataan ajettuja kilometrejä moottoripyörät vs. linja-autot vuodessa ja otetaan vielä mukaan kuljetettujen henkilöiden määrä, niin mitäpä luulet kummassa suhdeluku loukkaantuneiden ja kuolleiden suhteen on suurempi.
voidaankos tää nyt tulkita jotta voi vaikka roikkua linjaauton puskurissa loukkaamatta itseään tai sivullisia? jos kyyditän jotakuta customilla loukkaantuminen , vammautuminen/ kuolema on varma?

Ei,vaan kielletään kuoleminen ja loukkaantuminen
smile_org.gif
Niin, kun se olisikin noin yksinkertaista. Mutta kun ei tunnuta ymmärtävän, jos siinä liikennemerkissä lukee esim. 80 tai 100, niin miten tuon voisi joku tajuta.
wink.gif
biggrin.gif
Hienoa!! Eli ainoastaan noudattamalla nopeusrajoituksia ihmiset eivät enää kuole myrkytyksiin? Loistavaa logiikkaa sulta.

Suomessa kuolee niin paljon enemmän ihmisiä muissa onnettomuuksissa kuin liikenteessä, mutta minkä takia niistä ei kirjoiteta lehdessä ja esitellä tilastoja? En siis tarkoita, että liikenteen kuolemiin ei pitäisi puuttua, mutta välillä tämä moralisointi ei tavoita oikeaa kohdetta.
No juuri tuota tarkoitin... Voe helevetti...
pftroest.gif

Oleellista on se miten poliisin voi odottaa suhtautuvan jos mitättömästä rikkeestä päättää lähteä karkuun. Mitä todennäköisyyksiä poliisi miettii jos keulija päättää avata kahvaa ja lähteä karkuun? Tilastojen valossa on todennäköistä, että kännissähän se on. Ja ehkä vielä pillereissäkin. Ja liikkeellä varastetulla laitteella. Ja saattaa sillä olla vielä hakukin päällä. Joten peräänhän ne lähtee.

Tämäkin kannattaa lukaista millaisia tuloksia tuli liikenteen tehovalvonnassa, etsintäkuulutettuja jäi haaviin siinä sivussa 112 kpl.
Intermin, turvavöiden käytössä parannusta

Oma pointtini tässä on, että on kunkin henkilökohtainen päätös lähteekö karkuun vai ei. Muuten en moralisoi puolesta enkä vastaan, mutta jos karkuun lähtee, ei sitten vinguta jos huonosti käy vaan kestetään oman päätöksen seuraukset vikisemättä. Sitä ei jaksa kuunnella eikä lukea, että poliisi sitä tai tätä.

Metkaa luettavaa. "Kukkahattu" tällättiin päähäni heti joltain poikaselta, kun äityi kritisoimaan tuota karkuunlähtöä. Toisaalla vingutaan ja itketään korkeita vakuutusmaksuja, jos nyt niin käy, että se pakenija poloinen itsensä siinä touhussa pahastikin teloo, kukahan ne viulut lopulta sitten taas maksaa?
Joten tämä "kukkahattu" on ainakin todella vittuuntunut makselemaan tuollaisten typeryksien toilaukset. Ehkä jonkinasteinen kypsyyskoe voitaisiin sisällyttää kortin saamisen edellytyksiin, pitäisi ainakin nuo ääliöimmät poissa paikoista joissa voivat aiheuttaa vahinkoa muille kuin itselleen, kuten liikenne.
Tästä viestistä taas moni pomperin alku villitsee itsensä aivan mahdottomaan kiihkoon. Katsokaapa vain.
wink.gif

Tuntui provo purevan.
biggrin.gif
Toivottavasti eivät liikenteessä provosoidu yhtä herkästi. Siinä sitä kypsyyskoetta.  
wink.gif

En tunne itseäni bomberin aluksi tai lopuksi, mutta tuli noista vakuutusmaksuista mieleen, että eikös vakuutusyhtiöiden nykylinjassa painavaan ja tehottomaan pyörään saa aika edulliset vakuutukset verrattuna kyykkyihin yms..?

Sitten jos on vielä ehtinyt tuonne ikämies-sarjaan, niin eikös tuosta anneta myös vähän lisää rabattia..

Mä olen ainakin sitä mieltä että karkuun vaan jos haluaa! se on jokasen oma asia mitä tekee! sitä on turha jeesustella sen enempää. siis en ole huolissani siitä että lähdetään karkuun. kestäkököön siitä tulevat seuraukset ja ajakoon seuraavalla kertaa kovempaa jos jää kiinni. niin ja vähän offtopic mä en tuomitse ketään ketä esim harrastaa pientä bomber meininkiä mutta ei sitä nyt ihan keskikaupunkilla pitäisi harrastaa. (oma ja muiden terveys) se pisti ainakin itseä miettimään ku kaveri veti nakit autoon et mikä on järkevää.

Metkaa luettavaa. "Kukkahattu" tällättiin päähäni heti joltain poikaselta, kun äityi kritisoimaan tuota karkuunlähtöä. Toisaalla vingutaan ja itketään korkeita vakuutusmaksuja, jos nyt niin käy, että se pakenija poloinen itsensä siinä touhussa pahastikin teloo, kukahan ne viulut lopulta sitten taas maksaa?
Joten tämä "kukkahattu" on ainakin todella vittuuntunut makselemaan tuollaisten typeryksien toilaukset. Ehkä jonkinasteinen kypsyyskoe voitaisiin sisällyttää kortin saamisen edellytyksiin, pitäisi ainakin nuo ääliöimmät poissa paikoista joissa voivat aiheuttaa vahinkoa muille kuin itselleen, kuten liikenne.
Tästä viestistä taas moni pomperin alku villitsee itsensä aivan mahdottomaan kiihkoon. Katsokaapa vain.
wink.gif

Tuntuu provo purevan.
biggrin.gif
Toivottavasti eivät liikenteessä provosoidu yhtä herkästi. Siinä sitä kypsyyskoetta.  
wink.gif
Mitäköhän varten vakuutuksissa on bonus-järjestelmä? Eikös se ole niin, että jos et itse toilaile, niin hinta laskee hiljalleen. Mutta jos toilailet, maksat enemmän.

Entäpä jos sinä toilailet, niin miksi sun toilailut on yhtään sen "järkevämpiä" kuin muiden kohellukset? Sitä vartenhan vakuutuksia otetaan, ettei kaikkien tarvitse omistaan toilailujaan maksella.

Sitä paitsi vakuutuksien hinnat ovat nykyisin ihan kohtuullisella tasolla. Palttiarallaa samoissa kuin autoissakin. Eli turhaa persaukisen itkemistä tuollainen  
wink.gif

Kypsyyskoetta suoritat näemmä jatkuvasti, koska joudut ajamaan niinkin surkealla pyörällä kuin Moto Guzzi
tounge.gif
Siinä on kyllä miehuuskoetta kerrakseen ja taivaspaikka varma
biggrin.gif

Oleellista on se miten poliisin voi odottaa suhtautuvan jos mitättömästä rikkeestä päättää lähteä karkuun. Mitä todennäköisyyksiä poliisi miettii jos keulija päättää avata kahvaa ja lähteä karkuun? Tilastojen valossa on todennäköistä, että kännissähän se on. Ja ehkä vielä pillereissäkin. Ja liikkeellä varastetulla laitteella. Ja saattaa sillä olla vielä hakukin päällä. Joten peräänhän ne lähtee.

Tämäkin kannattaa lukaista millaisia tuloksia tuli liikenteen tehovalvonnassa, etsintäkuulutettuja jäi haaviin siinä sivussa 112 kpl.
Intermin, turvavöiden käytössä parannusta

Oma pointtini tässä on, että on kunkin henkilökohtainen päätös lähteekö karkuun vai ei. Muuten en moralisoi puolesta enkä vastaan, mutta jos karkuun lähtee, ei sitten vinguta jos huonosti käy vaan kestetään oman päätöksen seuraukset vikisemättä. Sitä ei jaksa kuunnella eikä lukea, että poliisi sitä tai tätä.
Samanlaiset on ajatukset minullakin. Ketjun ensimmäisessä viestissäni en mitenkään ottanut kantaa onko karkuun lähteminen hyvästä vai pahasta, heitin vain oman raa'an yleistyksen näistä moralisointia harrastavista kirjoittajista. Osui ja upposi ilmeisesti? Itse olen kerran karkuun lähtenyt ja kiinni jäänyt, olen kärsinyt siitä tulleet sanktiot ja that's it. Nykyisellään pyrin parhaani mukaan välttämään tilanteita joissa karkuun lähteminen tuntuisi parhaalta vaihtoehdolta.

"Moto guzzi" nimimerkillä kirjoittavakin tälläsi sen kukkahatun ihan itse päähänsä, minä en sitä tehnyt. Aika loppuun kulutettu kortti alkaa olemaan tuo "kyllä minä tiedän paremmin koska olen vanhempi kuin sinä".

Sitten perään vielä muutama tällainen:
wink.gif
wink.gif
wink.gif

Muistaako joku vielä mitä tuollainen ;) merkki ainakin joskus on tarkoittanut?

Kypsyyskoetta suoritat näemmä jatkuvasti, koska joudut ajamaan niinkin surkealla pyörällä kuin Moto Guzzi
tounge.gif
Siinä on kyllä miehuuskoetta kerrakseen ja taivaspaikka varma
biggrin.gif
Minä sitten varmaan suoritan samaa rangaistusta.

Onneksi en vielä hurahtanut "tonnikyykky on paras" - lahkoon
biggrin.gif

PS. Ajokortista pääsee muuten eroon Moto Guzzillakin ja ihan satasen alueella. nimimerkillä "kokemusta on"

Luulen, että yksi suuri vaikutus karkuun lähtemiselle on sanktiot.

Nyky yhteiskunnassa kun on päästy siihen lopputulemaan että ylinopeus on yksi pahimmista rikkeistä mitä tiellä liikkuja voi tehdä joten ylinopeudesta myös rokotetaan erittäin ankarasti.

Karkuun lähtemisestä tai siis karkuun lähdön yrittämisestä taasen ei heilahda kovinkaan suurta lisärangaistusta.

Eli kun nopeutta on riittävästi yli rajoituksen ei se karkuun lähdöstä seuraava lisärangaistus enään tunnu kovinkaan pahalta.

Jos karkuun lähdöstä olisi automaattisesti ylinopeuden tuomio kertaa kaksi tai kolme niin varmasti porukka miettisi tarkemmin milloin kannattaa lähteä karkuun.

Pakko vielä tarttia tuohon Jarimin provoon ja esittää kysymys: Millainen sen pyörän sitten pitäisi olla että uskaltaa lähteä karkuun? Minulla on alareunan pyörä enkä lähde karkuun, enkä hyväksy karkuun lähtemistä.

Back