Jos nopeusrajoitusmerkki on esim. räntälumen peitossa, niin täysin yksiselitteisesti tienkäyttäjä (kotilokuski tai prätkäilijä) on vastuussa sen merkin putsaamisesta ja myös sen merkin noudattamisesta.
No hyvä että tuli selväksi. Ihmettelen vaan miten sen putsaan esim. motarilla, jossa pysähtyminen on kielletty?
No, ensinnäkin motarilla pysähtyminen ei ole täysin kielletty. Finlex:
Ajoneuvon saa pysäyttää tai pysäköidä vain erityisesti osoitetulle pysäköintipaikalle tai levähdysalueelle. Ajoneuvon saa pysäyttää linja-auton pysäkille noudattaen merkkeihin 531 ja 532 liittyviä säännöksiä.
Juridisesti ajoneuvon kuljettaja on vastuussa nopeusrajoituksen noudattamisesta, vaikka nopeusrajoituskyltti olisikin lumen peitossa. Toisaalta tuollaisessa tilanteessa laki vaatii tien käyttäjää soittamaan tai muuten ilmoittamaan poliisille, jos ei itse pysty merkkiä putsaamaan, syystä tai toisesta. Sama idea kuin vaikka kaatuneen puun kanssa: jos ei itse jaksa siirtää, niin soitto poliisille.
Jos haluaa varman päälle pelata tuolla "moottoritien nopeusrajoitusmerkit lumiset" -pätkällä, niin eiköhän 80 km/h olisi ihan turvallista (sakotuksen välttämiseksi), tuskin kiinteät merkit motarilla ovat sitä pienempiä. Vaihtuvat merkit taasen lienevät lämmitettyjä, niissä olen nähnyt (Länsiväylällä) useinkin 60 km/h rajoitusta.
Sitten näistä höpinöistä IRL-systeemiin. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla: mitä huonompi keli, sitä vähemmän tutkavalvontaa.