• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Thunderacen virittely

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vakioa penkitettiin 133.5 Hp takarenkaalta... (voi tietysti olla eroja penkeittäin..) Väännöt olis ollu hieno kattoo kanssa mutta nythän ei tietenkään sitä lappua löydy mistään...
On todella eroja penkeissä, mulla kampe kävi Kemin penkissä ja vakiona takaselta "vain" 124 tai jotain sellasta, mutta kuitenkin selvästi alle 130. Kuulemma mukaan mulle tulee 1070 setti sekä Acra ja mahdollisesti suoraveto kaasarit ja kansityö (tämä vasta ensitalvena). Sitten kyselyä T-Ace miehille takaiskareista. Olisiko halua vaihtaa paremmin toimivaan? Engas (olikohan se noin) olisi valmistaja ja tekee pääasiassa kelkka iskareita, mutta juttelin edustajan kanssa ja hänen kommentti oli jotta jos iskun pituus ja kokonais pituus sekä kiinnitykset on samat niin ei kun ostamaan. Malleja löytyy joka lähtöön, eli kaikilla säädöillä ja lisäsäiliöllä. Tämä Engas on entisen Öhlins työntekijän perustama pulju ja iskarit on laadullisesti samaa tasoa. Hinnat on vain melkoisesti erilaisia. Yhden Öhlärin hinnalla saa liki 4 engas iskaria. Ongelma on nyt vain se että ne myydään liki aina pareittain.

asiaa  sivuten joskus oli juttua et acran kokoputken(thunderace) saa säädettyä että ala/keskivääntö ei häviä, mulla säädettynä siten et vääntää vasta 5000 rpm ylöspäin. siis se kysymys onko joku oikeasti saanut väännöt kohdalleen?
ps.kone 1002 kuutioinen "isolohko"
smile_org.gif
No eihän se alavääntö alle 4500 rpm kokoputkella ole samaa kuin vaikka sliparilla ja orkkisputken Exupilla. Kuitenkin ihan eri tasolla kuin vain avaamalla Exupin vakioputkesta, koska Akran 4-2-1 on suunniteltu toimimaan ilman exuppia. Mutta kun konetta on suurennettu ja puristuksia kasvatettu, niin taitaa alavääntökin olla vähintään sama kuin vakiona Exupin kanssa.

Dynossahan se kohta sitten selviää, ajossa en ainakaan huomannu mitään valittamista.
No,mun fzr.ssä on exuppi ja omatekele älämölö pönttö ja täss oon parin hemmon kaa vertailtu vääntö/tehoa ... kaikilla kone 1040cc ja ilman exuppia olevat näyttävät vääntävän paremmin alhaallakin kuin mun exupilla varustettu.,.tietysti eihän oo täys samanlaisia koneita mutta ei se exupin poistaminen näytä huonontavankaan vääntöä näissä tapauksissa..tai sitten mun älämölö ei hyvä ja exuppikkaa ei toimi kuin pitäis...Oottelen myös täysputkistoa ja jossain vaihteessa vaihdan ja käyn dynossa..sittenpä tiedetään oliko mulla exuppi ja älämölö sittenkin parempi vaihtoehto..

asiaa  sivuten joskus oli juttua et acran kokoputken(thunderace) saa säädettyä että ala/keskivääntö ei häviä, mulla säädettynä siten et vääntää vasta 5000 rpm ylöspäin. siis se kysymys onko joku oikeasti saanut väännöt kohdalleen?
ps.kone 1002 kuutioinen "isolohko"
smile_org.gif
No eihän se alavääntö alle 4500 rpm kokoputkella ole samaa kuin vaikka sliparilla ja orkkisputken Exupilla. Kuitenkin ihan eri tasolla kuin vain avaamalla Exupin vakioputkesta, koska Akran 4-2-1 on suunniteltu toimimaan ilman exuppia. Mutta kun konetta on suurennettu ja puristuksia kasvatettu, niin taitaa alavääntökin olla vähintään sama kuin vakiona Exupin kanssa.

Dynossahan se kohta sitten selviää, ajossa en ainakaan huomannu mitään valittamista.
No,mun fzr.ssä on exuppi ja omatekele älämölö pönttö ja täss oon parin hemmon kaa vertailtu vääntö/tehoa ... kaikilla kone 1040cc ja ilman exuppia olevat näyttävät vääntävän paremmin alhaallakin kuin mun exupilla varustettu.,.tietysti eihän oo täys samanlaisia koneita mutta ei se exupin poistaminen näytä huonontavankaan vääntöä näissä tapauksissa..tai sitten mun älämölö ei hyvä ja exuppikkaa ei toimi kuin pitäis...Oottelen myös täysputkistoa ja jossain vaihteessa vaihdan ja käyn dynossa..sittenpä tiedetään oliko mulla exuppi ja älämölö sittenkin parempi vaihtoehto..
Niin, jos luet tarkemmin, niin nimenomaan silloin alavääntö ei kärsi jos pistää samalla wisecot ja oikeilla mitoituksilla olevan kokoputken.

Mutta jos vain avaat/poistat exupin vakiomoottorista ja -putkesta niin tulee ihan paska. Ja jos pistää vakiomoottoriin (ei wisecoja tms) kokoputken jossa on mitoitukset paremmat kuin yammun omassa putkessa ilman exuppia (esim Akra), niin silti vääntö jää alhaalla exup/sliparivehjettä huonommaks. Se on ihan varma, oon kattonu noita käyriä dynossa paikanpäällä ja muutenkin. Omassa R1:ssä slipari/exup yhdistelmä oli kokoputkellista R1:stä parhaimmaillaan 16hp tehokkaampi alle 5000rpm! Ja se on paljon niillä kiekoilla. Sama penkki ja säädetyt vehkeet.

Tässä juttu minkä oon kirjotaanu Bomber-foorumiin vajaa 3 vuotta sitten:
Tylyttäjä

Pyörä: NOS GSX-R 1000
Lähetetty: 05 Syyskuun 2002 13:06    Viestin aihe:    

--------------------------------------------------------------------------------

No niin, nyt on mustaa valkoisella (taas). Kävin säädättämässä vehkeeni jarrupenkissä Viaberissa, ja käyristä todellakin näkee, että kokoputki on HUOMATTAVASTI huonompi alle 5000:n kierroksen. Ero on suurimmillaan 16hp sliparin hyväksi! Mulla on nyt siis slipari, suutinsarja ja BMC. Itseasiassa käyrät ovat 4500:sta kierroksesta 8000:een asti melkein samassa (kokoputki aivan hieman edellä), kunnes taas 8000:ssa slipari käy aivan yhtä korkealla kuin kokoputki.. Sen jälkeen eroa alkaa tulemaan kokoputken eduksi..

Sain kyllä harvinaisen hyvän tuloksen pelkällä sliparilla (147hp takarenkaalta), ja tuo kokoputki mihin verrattiin oli ylivoimaisesti paras kokoputkella ollut R1 mitä siellä oli testattu (selvästi yli 150hp takarenkaalla).. Eli aika hyvin sitä ruutia tulee sliparillakin lisää! Yleensä kokoputkella on tulokset olleet n. 147hp takarenkaalta.

Mä suosittelen siis kadulle ehdottomasti sliparia, koska alle 4500 kierroksilla ei näy samanlaista selvää kuoppaa kuin kokoputkella. Ei se EXUP siis mikään turha laite ole. Nuo ovat kuitenkin ihan käyttökierroksia kadulla, ja ainakin mulle on enemmän käyttöä +16 hepalla alakierroksilla kuin muutamalla lisähepalla ihan ylhäällä..

Niin, jos luet tarkemmin, niin nimenomaan silloin alavääntö ei kärsi jos pistää samalla wisecot ja oikeilla mitoituksilla olevan kokoputken.

Mä suosittelen siis kadulle ehdottomasti sliparia, koska alle4500 kierroksilla ei näy samanlaista selvää kuoppaa kuin kokoputkella. Ei se EXUP siis mikään turha laite ole. Nuo ovat kuitenkin ihan käyttökierroksia kadulla, ja ainakin mulle on enemmän käyttöä +16 hepalla alakierroksilla kuin muutamalla lisähepalla ihan ylhäällä.. [/i][/quote]

JEP,minä vaan mietiskelin sitä että oisko mun 1040 kone vieläkin parempi  
smile_org.gif
ilman exuppia...eikä tässä ole aikomus eppäilä alanmiehiä joilla omakohtaisia kokemuksia jne.itsehän ei näistä konneista jne paljoo ymmärrä vaan siksi tässä heittää juttua foorumiin että sais tietoo...oman fzr väännöt parani n.10Nm ja hepat n.15hv takiksella,tällä uudella 1040cc konneella..niinpä, kalliita heppoja,no jospa vähentyneen öljynsyönnin ansiosta maksaa ittensä takas  
tounge.gif
  ...joskus...kun ny verranna pari 1040cc pyörää niin net vääntää  paremmin alhaaltakin ilman exuppia..esim. mun kone  vääntää 5000rmp 85Nm (jossa mulla on näköjään pieni 5Nm teho kuoppa 5000-5800 pysyy vääntö samana sit nousee)..toiset 113Nm ja 100Nm..(ylhäällä ero ero näyttää pysyvän saman suuntaisena)... jos nyt olen oikein ymmärtännä lappuja...(niin jospa noita väännön eroa ei edes huomaa käytänössä vai ?).. tosin alaväännöstä minäkin pidän ja siksi mietiskelen/kyselen... ja niin tietysti on olemassa noi penkki kohtaiset erot joista joskus mainittaan.. ja nyt jäi vaivaan toi ..
lookaround_orig.gif
"oikeilla mitoituksilla oleva putki"..mites sen ossaa mitata/valita oikein..

Jos ja kun siitä alaväännöstä pidät,niin älä hukkaa sitä exuppia.Jos suurennat konees 1070 kokoseksi ja laitat siihen vaikka Akran kokoputkiston,niin uskon senkin olevan heikompi alakierroksilla,kun nykynen kokoonpanosi.Asiallinen kansityö auttaa paljon myöskin noille alakierroksille.Jos noi sun esimerkit on mitattu eri penkissä,kun sun pyöräs,niin luvut ei välttämättä ole vertailukelposia.

Kaverilla on Thunderace ja 1070 Wisecot + Akran kokorööri. Hyvin tuntuu työntävän!
onkos penkittännä sen?
Kohta on menossa. Veikkaan n. 145-150hp takapallolta, n. +20-25hp verrattuna vakioon Aceen. Se on sit samaa tasoa kuin kilonen Gixxeri vakiona. Vääntöä tossa tulee olemaan enemmän ja alempana.

Sääteli sitä eilen lambdalla, hemmetin helppoa kun näkee suoraan ajossa mitä pitää kaasareille tehdä.
No niin, eilen frendi penkitti sen Bike Worldissa ja olin paikalla. Lambdalla oli saanu seokset aika nappiin, kokeeks kuitenkin meinaa vielä testata pykälää isompia pääsuuttimia.

Takapallolla oli 147.7hp! Aika hyvin siis, kun vakioissa siellä on n. 125-130hp takapallolla. Vääntö nous yli 20%, sitä on nyt n. 119Nm takakuulalla.. Ihan mukavasti. Väännössä se siis pöllyttää mun Gixxerin aika pitkälle kierrosalueella. Sitä se tilavuuden/puristuksien kasvattaminen teettää.. Gixxerissä oli takakuulalla jossain mun lapussa 107Nm, aika selkeä ero siis.

Huipputehossa Gixxeri on kuitenkin vielä edellä, vääntökäyrä on ylävireisempi ja se antaa huipputehon n. 1000 kierrosta ylempänä. Acessa huipputeho tulee nyt muistaakseni n. 9700rpm, se laski vakiosta. Gixxerissä tulee n. 10700rpm.

Nyt vielä kun tohon Aceen vaihtais nokat rajumpiin, että sais sen rundaamaan enemmän, niin tehoa tulis aika kivasti lisää. Tosin alaväänön kustannuksella, mutta nyt teho tulee todella alhaalla ja varaa siellä olis ottaa aika paljonkin enemmän tehoa rundeilla. Vaatis tietysti ainakin jäykemmät venajouset.

Alle 4000rpm tippuu käyrä huomattavasti alas, koska Exup on poistunut. Muuten käyrä on _todella_ selkeästi vakion yläpuolella koko kierrosalueella. Siltikin tilavuuden/puristuksien noston johdosta, käyrä on edelleen vakion exupilla varustetun yläpuolella myös alle 4000rpm, joskin aika vähän.

Varsinkin keskialueella ero on todella huima! Vääntö takakuulalla on keskialuella lähes vaakasuoraa viivaa yli 115Nm lukemassa. Hienon näköistä!

Toimii myös käytännössä, vakiovälityksillä keulii kaasulla kakkosella. Sitä Ace ei tod tee vakiona, hyvä kun ykkösellä, ja sitäkin aika vaisusti. Sutii mukavan herkästi vauhdista, syynä tietysti osittain paska takanakki ja kylmä asfaltti. Silti se on siistiä  
wink.gif

Ajossa sen väännön nousun 4000rpm huomaa, toimii siihenkin asti ok, mutta sitten lähdetään kunnolla! Kohtuu vaikea muuten säätää tuollainen 5v Yammun motti toimimaan kokoputkella alakierroksilla hyvin, koska se on suunniteltu toimimaan exupin kanssa. Nyt ei kyllä enää juuri ole valittamista.

Ääni on aika tajuton, puristuksia on kuitenkin aika mukavasti ja Akran kokoränni laulaa hienoa sointua. Vähän tais tulla puntti kosteeks Viinikkalan suoralla kun sahattiin sillä vuorotellen edes-takas...

Kannattava päivitys siis, tuolla sai hauskuuskertoimen hyvin lähelle näitä nyky-kilokyykkyjä.

Ensitalven suunitelmat valmiina koneen osalle. Kuulin viikonloppuna yhdestä T-Acesta joka on mällätty pahasti (runko ja kaikki katteet paskana eikä ollut kaskoa). Yritän ostaa siitä sylinteryhmän ja kannen jonka pääsisi sitten työstämään paremmaksi. Suoravedot tai ruisku pitäis jostain vielä saada...

osta suoravedot. keihin fcr39/41. 41sillä se ei sitten toimi alle 4th rpmmän juuri lainkaan ja vaatii aika tarkkaa kaasukättä kun alipaine ei vielä riitä. mutta sen jälkeen sitten...
biggrin.gif

näyttää olevan totta tuo 10hp ja wisecon setti kaava

vakio 1000 - 128hp
wisec 1040 - 138hp
wisec 1070 - 148hp

ja tuohon sitten suoravedoilla 5hp lisää.

Ensitalven suunitelmat valmiina koneen osalle. Kuulin viikonloppuna yhdestä T-Acesta joka on mällätty pahasti (runko ja kaikki katteet paskana eikä ollut kaskoa). Yritän ostaa siitä sylinteryhmän ja kannen jonka pääsisi sitten työstämään paremmaksi. Suoravedot tai ruisku pitäis jostain vielä saada...
Tällä kaverilla kuka kävi dynossa, olis yks virheetön ryhmä mäntineen.. Voin kysyä onko halukas myymään?

osta suoravedot. keihin fcr39/41. 41sillä se ei sitten toimi alle 4th rpmmän juuri lainkaan ja vaatii aika tarkkaa kaasukättä kun alipaine ei vielä riitä. mutta sen jälkeen sitten...
biggrin.gif

näyttää olevan totta tuo 10hp ja wisecon setti kaava

vakio 1000 - 128hp
wisec 1040 - 138hp
wisec 1070 - 148hp

ja tuohon sitten suoravedoilla 5hp lisää.
Kansityö lisäksi ja toiset nokat niin alkaa tapahtumaan... Kansi ainakin pitää teettää jossain. Nokat on sitten eri asia. KAtselin muuten tuota oman kannen kanavia silloin kun kaasarit oli irti ja siellä näytti olevan jo jotain hiontajälkiä... Olisko joku jo uhrannut aikaansa siihen...

Takapallolla oli 147.7hp! Aika hyvin siis, kun vakioissa siellä on n. 125-130hp takapallolla. Vääntö nous yli 20%, sitä on nyt n. 119Nm
Alle 4000rpm tippuu käyrä huomattavasti alas, koska Exup on poistunut. Muuten käyrä on _todella_ selkeästi vakion yläpuolella koko kierrosalueella. Siltikin tilavuuden/puristuksien noston johdosta, käyrä on edelleen vakion exupilla varustetun yläpuolella myös alle 4000rpm, joskin aika vähän.
Vääntö 115Nm lukemassa. Hienon näköistä.

Ajossa sen väännön nousun 4000rpm huomaa, toimii siihenkin asti ok, mutta sitten lähdetään kunnolla!
Harmi kun tuttus ei kokeillut ensin exupin kanssa vai ?Paljonkohan ois ollut väännöt exuppilla  
nixweiss.gif
...Miksi hän otti exupin pois?..10hv/12Nm vääntöä enemmän kuin mun 1040 takiksella.tosin yksi Fzr 1040cc kaveri ilmoitti takis tehoksi 152hv/n12kg vääntö,eikä exuppia...onkohan se exuppi sittenkin huonompi vaihtoehto kun  kuutiot kasvaa?..miksi heivataan exuppi heti pois vaikka kehutaan kovasti?....ahdas systeemi lissääntyneille kaasuille? siinäkö syy?....vai painon takiako?? Mietiskelen jälleen  
smile_org.gif
..toisinaan ois varmaan parempi miettiä itsekseen....
lookaround_orig.gif

Takapallolla oli 147.7hp! Aika hyvin siis, kun vakioissa siellä on n. 125-130hp takapallolla. Vääntö nous yli 20%, sitä on nyt n. 119Nm
Vääntö 115Nm lukemassa. Hienon näköistä.

Ajossa sen väännön nousun 4000rpm huomaa, toimii siihenkin asti ok, mutta sitten lähdetään kunnolla!
Harmi kun tuttus ei kokeillut ensin exupin kanssa vai ?Paljonkohan ois ollut väännöt exuppilla  
nixweiss.gif
...Miksi hän otti exupin pois?..10hv/12Nm vääntöä enemmän kuin mun 1040 takiksella.tosin yksi Fzr 1040cc kaveri ilmoitti takis tehoksi 152hv/n12kg vääntö,eikä exuppia...onkohan se exuppi sittenkin huonompi vaihtoehto kun  kuutiot kasvaa?..miksi heivataan exuppi heti pois vaikka kehutaan kovasti?....ahdas systeemi lissääntyneille kaasuille? siinäkö syy?....vai painon takiako?? Mietiskelen jälleen  
smile_org.gif
..toisinaan ois varmaan parempi miettiä itsekseen....
lookaround_orig.gif
No, olis ihan varmasti ollu alle 4000rpm parempi, mutta kyllä tolla kokoputkella huippuvääntöä enemmän ja 4000rpm jälkeen muutenkin vääntää paremmin kuin vain sliparilla. Sama juttu R1:ssä, siinä tosin johonkin 4500-5000rpm asti exup hyödyttää. R1:ssä on kyl vähän paremmin toimiva vissiin toi exup, siinä se alkaa aukeemaan aikasemmin ja enemmän. Acessa taitaa rajottaa pikkasen enemmän keskellä ja ylhäällä.

Tossa kun on isompi iskutilavuus ja enemmän puristuksia, niin alkuperäiset käyrät alkaa menemään vähän ahtaaksi. Akran putkessa on selkeesti paksummat primäärit.

Nyt tossa on vääntö alle 4000rpm sama tai hiukan parempi kuin vakiolla exupin kanssa. Mutta jos ei olis koneelle muuta tehnyt kuin vaihtanu putken/suuttimet, niin exuppi ois ollu viksua jättää, muuten se on alhaalta heikompi kuin vakio.

Ja painonsäästö on kanssa yks hyvä puoli.

Mulla oli koneeltaan vakiossa R1:ssä slipari exupilla, enkä siihen olis todellakaan laittanu kokoputkea, jos en olis samalla suurentanu jne. Se oli helvetin hyvä sliparilla koko kierrosalueella. Eri asia ois sit, jos samalla vaihtelee Wisecoa jne.

Tossa kaverin Acen koneessa se muuten itte siisti kannen, poisti kynnykset ja tasoitteli yms. Varmaan silläkin oli jotain vaikutusta. Teki kevyen ns. pocket portingin.

Kansityö lisäksi ja toiset nokat niin alkaa tapahtumaan... Kansi ainakin pitää teettää jossain. Nokat on sitten eri asia. KAtselin muuten tuota oman kannen kanavia silloin kun kaasarit oli irti ja siellä näytti olevan jo jotain hiontajälkiä... Olisko joku jo uhrannut aikaansa siihen...

Taitaa olla tehtaan jäljiltä hiukan noita imupuolen kanavia tasoiteltu. Olisiko jonkinlaista valujälkien poistoa. Minullakin oli sellaisia kevyitä tasoituksia tehty tuonne. Ite tasoittelin hiukan lisää siitä kurkkujen ja pytyn välimaastosta.

Mikkelistä saattais löytyy suoravedot. Mites se huggeri, ootko jo myöny?
omg.gif

Mitäs tiivisteliimaa ootta käyttäneet lohkojen välissä?
Ei näyttäny olevan tiiviste sarjassa ollenkaan tuota tiivistettä...

Onneksi kun tekee kunnon innolla remonttia niin tulipa laitettua lohkot kiinni oikein kunnon määrällä tiiviste siliconi ja ei kun auki taas tänään...=P

Hmm aattelin hommata tollasen Sigma BC800 mittarin mopoon. Pitäisi riittää 300km/h todellista jos vaikka kävisi radalla
lookaround_orig.gif
(polkupyörän mittari.. aika hurttia polkemista)

Jokos oot JP saanut niitä kuvia?

Jaahas alkoikin sujumaan tuo lohkojen "liimaus" 4 kertaa kun sen teki... nyt sitten männänrenkaat oli väärät =P onneksi remontti sujuu..

Jaahas nyt onkin sitten sisäänajon aika. Tuntuu tuota vääntöä olevan aika lailla... toimii vaan aika hassusti alle 3 tonnin ei mitään mut sitte tulee sellaset väännöt, että tukka lähtee..

PS. Viritys on onnistunut jos teho ei laske 25% enempää

Back