• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tervehtiminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Anne
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mites jos ohitatte toisen motoristin? Morjestatteko ja miten morjestatte? Vai kehtaatteko edes ohittaa ja jäätte perään roikkumaan?

atk1974 sanoi:
Mites jos ohitatte toisen motoristin? Morjestatteko ja miten morjestatte? Vai kehtaatteko edes ohittaa ja jäätte perään roikkumaan?

Käsi heilahtaa motoristeille aina kun ajotilanne sen mahdollistaa.
Tuli vastaan, oli parkissa, tuli itse ohitetuksi tai ohitti itseni.

Nuo ohitusmorot on motarilla helpoimpia toteuttaa, jossain maantiellä, kun mennään vastaantulijoiden kaistaa ripeästi ohi morottaminen on ymmärrettävästi manööveri, joka ei saa vaarantaa keskittymistä tai turvallisuutta.
Motarilla nopeusero on usein maltillinen ja siinä on aikaa nyökytellä, morotella ja näyttää vaikka positiivisesti peukkua.

Itsellä nousee lapa pystyyn aina kun takaa tulee motarilla toinen motoristi ohi. Käsi nousee siinä kohdassa kun ohittava motoristi on vielä muutaman metrin takana.

On se hienoa että meillä morotetaan. Täällä englannissa ei moroteta ollenkaan. Morotuskäsi olis se kaasukäsi joten morotus aiheuttais vähän ylimääräistä puuhaa (kytkin pohjaan).

atk1974 sanoi:

Laitan vilkun vasemmalle, vilkaisen peiliin ettei takaa tule ketään ja että vasen kaista on vapaa ja eikun kaasua. Mutta jos ajan sellaisella pyörällä, jossa ei ole vilkkua, niin vasemmalla kädellä kaino heilautus merkiksi takaatulijoille. Noin se suurinpiirtrin menee, eikö ne autokoulussa nykyisin opeta kuinka ohitetaan?

57pannu sanoi:
Laitan vilkun vasemmalle, vilkaisen peiliin ettei takaa tule ketään ja että vasen kaista on vapaa ja eikun kaasua. Mutta jos ajan sellaisella pyörällä, jossa ei ole vilkkua, niin vasemmalla kädellä kaino heilautus merkiksi takaatulijoille. Noin se suurinpiirtrin menee, eikö ne autokoulussa nykyisin opeta kuinka ohitetaan?
Lisäksi kyllä opetetaan että katotaan olan yli se kuollut kulma ennen kun kaistaa vaihdetaan. Peilivilkaisu ja hylsy tulee inssissä.

Itte morottelen ohittamani MP:t.

Tänään tuli heiteltyä n. 330 kilometrin lenkki Etelä-Pohjanmaa - Satakunta - Pirkanmaa -akselilla ja nähdäkseni jokainen vastaantullut prätkäilijä heilautti kättään tai nyökkäsi. Ei noita pyöriä nyt ehkä satoja vastaantullut mutta kymmeniä kuitenkin.

57pannu sanoi:

En minä ohittamiseen ohjeita pyytänyt, vaan kyselin morjestatteko ohitettavaa:;):

atk1974 sanoi:

Totta kai ohitan, jos nopeusero on sellainen, että ohittaminen kannattaa. Ja samalla tulee annettua pitkäkestoisimmat örkki-morot :;):

wilipedia sanoi:
Voi ristuksenvittu että on turha keskustelu..

Päätit kuitenkin "osallistua"... kai sitä saa keskustella aiheesta kun aiheesta ilman vittuilua :doh:

Itse morjestan tilanteesta riippuen, oikealla jalalla, nyökkäämällä tai vasemmalla kädellä sormimoro(sormen valitsen tilanteesta riippuen, keskimmäistä ei ole toistaiseksi tarvinnut motoristille ojentaa)

wilipedia sanoi:
On se näköjään sen verran tärkee, että vaivauduit kommentoimaan.. [emoji14]olonen:

Mä morjestan kaikille motoristeille ja jos kädet on ohjaimissa, niin nyökkään. Moikkaan myös mopoja jos moikkaavat ensin.
Ohitan mp:n tarvittaessa, mutta yleensä en morota ohitettavia. Joskus olen heulauttanut kantapäätä tapilla, mutta sekin on jäänyt.

T. Heippalappumotoristi

wilipedia sanoi:

Ilonpilaaja, keskusteluntappaja.:vi**ttaa:

Vaikka aihe ei sinua kiinnosta niin anna muiden osallistua. Kaiken keskustelun ei tarvitse olla vakavahenkistä tekniikkaan, ajamiseen tai tarvikkeisiin liittyvää.
Olisit edes kommentoinut tervehditkö vai etkö tervehdi.

Osallistutaan nyt sitten tähän turhaan keskusteluun, ihan vaan jotta wilipediaa ketuttaisi entistä enemmän x)

Vastaantulevia morotan reippaasti sormi pystyssä. Sen verran on nahkapuvun tiukkuus nostanut kusta nuppiin, että skoottereita en morottele :P Motarilla, tahi sitä vastaavilla 4-kaistaisilla teillä ei jaksa morjestella sinne kauas johonkin. Kaupungissa on monasti niin paljon huomiota vaativia asioita, että toisarvoinen vastaantulijan huitominen jää prioriteeteissa suorituskynnyksen alapuolelle.

Ohitettavia motoristeja tulee perä edellä vastaan useinkin ja käyttäytyminen on melko satunnaista. En ole keksinyt, miten sormimoron saisi näytettyä taakse päin ilman, että ohitettu saattaisi äkkiseltään tulkita sen vääräksi sormeksi... Täten ohitetulle heilautan ihan avointa vasenta kämmentä oikean olkapään yli. Siis silloin, kun ylipäätään teen mitään asian eteen. Heitetään hatusta, että näin toimin ehkä 40% suoritettujen ohitusten jälkeen.

Eipä ole tullut mieleen morottaa ohitettavaa, kiitän joskus oikeaa jalkaa ojentamalla jos antaa tietä, useimmin tämä tapahtuu kylläkin autoilijaa kohtaan.

Eilen tuli jollain paukkupyörällä partasuti vastaan ja ei morjestenut. Olen siitä lähtien ollut tosi ahdistunut ja silleen kalpee ja down tiätsä.

Jos takaa tulee nopeempia pyöriä niin katon sopivan kohdan ja päästän nopeemmat ohi, samalla morjestan vasemmalla kädellä, tähän asti kaikki ohittavat on nostanut vasenta tassua siitä tangosta ja moikannu takasin esim siitä pleksin ja kypärän välistä ja vaikka ohittava meneekin vasemmalta niin kyllä se morjestava käsi sieltä näkyy. Kerran yksi valkoinen R6 nosti oikeaa kenkää kun päästin ohi. Jos itse ohitan eikä kyseinen henkilö moikkaa kun tuun ohi niin sillon en yleensä moikkaa takasin. Ne ohitettavatkin hyvin usein on laput silmillä ja peleistäkin näkyy vaan olkapäät. :)

vetomies sanoi:
Eilen tuli jollain paukkupyörällä partasuti vastaan ja ei morjestenut. Olen siitä lähtien ollut tosi ahdistunut ja silleen kalpee ja down tiätsä.
Hei mä tiiän. Mä annan virtuaalisen jaxuhalin sulle. Halusit sitä tai et. :grin:

Knaku sanoi:
Mitäs mitäs... Onko setä sininen halunnut jutella ??
Joo. Kyseli että mitäs mä puuhaan, kun ei oo tien päällä näkyny. Sanoin että radalla motorsporttia, kun siellä saa korkeintaan mustan lipun eikä sakkoa [emoji14]

Back