• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tervehtiminen!

Valoa tunnelin päässä - tällä viikolla ajoa vain vajaa 500 km vasta, johon on mahtunut mopoja sekaan ihan mukavasti. Vain 4 tuolla tiellä ei ole tervehtinyt takaisin eikä se yksi kuski joka tuli vastaan väärällä kaistalla YLÄMÄESSÄ KELTAISELLA VIIVALLA PER..NA - kyllä pitää olla kiire jos ei voi oottaa 100 m että näkis ketä tulee vastaan varsinkin kun ohittaa rekkaa - näitä mä en tajua, EN!!! Tommoset kuskit tuolla tiellä on  
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif

Asiaan, miten tervehditään kun ohitetaan edellä ajava? Tässä tuntuu olevan variaatioita aika lailla - yleisin näkyy olevan se että takaa singahtaa "jotain" siihen mun eteen mutta eipä ne siinä kauaa viivy eli kaiketi tuo tervehtiminen tuossa kohtaa on sitten turhaakin...minä oon sitten yrittänyt heilutellä kättä, kypärää ja mopoa että sais jonkinlaista kontaktia mutta kaippa ne kuskit on niin "le Mansin" pätkällä sillä hetkellä ettei ne mitään tunnu huomaavan
biggrin.gif

Siis oikeasti tällä viikolla on ollut semmosia ohituksia edestä ja takaa että ihme on ettei toi kynttilämeri tosiaan oo tuon suurempi  
sad_orig.gif

Minä vähän luulen että vilkuttelu on vähentynyt runsaan moottoripyöräilyn harrastamisen kasvun johdosta. Uudet motoristit eivät ole vielä tajunneet tätä että vilkutellaan kun törmätään?

Omakohtainen kokemukseni osoittaa, että tuollaiset keski-ikäiset toppapuku miehet customeillaan tai enduroillaan ovat nihkeimpiä räpylän heiluttajia. Syyksi epäilen sitä, että ne on yksinkertiasesti niin juroja, ettei tajua että ylipäänsä hyviin käytöstapoihin kuuluu tervehdykseen vastaaminen. Tiesti tai oli sitten tietämättä että motoristit yleensä toisiaan morjenstaa.

Omakohtainen kokemukseni osoittaa, että tuollaiset keski-ikäiset toppapuku miehet customeillaan tai enduroillaan ovat nihkeimpiä räpylän heiluttajia. Syyksi epäilen sitä, että ne on yksinkertiasesti niin juroja, ettei tajua että ylipäänsä hyviin käytöstapoihin kuuluu tervehdykseen vastaaminen. Tiesti tai oli sitten tietämättä että motoristit yleensä toisiaan morjenstaa.
Tai sitten ei yksinkertaisesti uskalla irrottaa kättä stongasta ja keskittyminen oo 110 prosenttista itse ajamiseen
biggrin.gif

Mutta mukavaahan se on kun joku morjestaa asusteista ja tyylilajista välittämättä.
idea3.gif

Kun oma motoristiurani alkoi kyytiläisenä, niin morjestaminen oli se hieno juttu. Ei siihen tarvinnu sen enempiä kouluttaa. Nyt vihdoin itsekin ohjaksiin päästyäni moikkaaminen on vieläkin hienompaa. Ja juu, "treenatessa" kuului ämyristä open sanat jotta "ja sitten valmistaudutaan morjestamaan motoristia". Olisin tämän toki tehnyt ihan ilman kehotustakin
smile_org.gif

Ei minuu hirmusesti rassaa, jos ei moikata takaisin. Ite tuun kyllä varmastikin vilkuttelemaan aina kun siihen pystyn, vaikkakin tuoreenkarheena ohjastajana ne räpylät luultavasti aika tiukasti koittaa niissä kääntimissä pysyäkin.

sanoi:

Olkaapa niin hyvä!

Mutkatiellä moikkavat kaikki! Ainakin mitä itte oon huomannut.

Taitaa johtua siitä että siellä on niin mukavaa.

Suoralla tiellä on niin ikävä ajella että ei jaksa sitten moikatakaan...ehkä tämmöinen kvasifeuidilainen tulkinta: Suoranajoon ky....ntynyt motoristi ei moikkaa, sillä hänet on saanut moottoripyöräilyyn alkujaan innostumaan joku toinen motoristi, jonka kuvan alitajunnassaan hän näkee lähestymässä tiellä...viha kuohuu ja käsi ei nouse.

Mutkatiellä taasen motoristi on toistuvien kallistusten ja ajamisen kliimaksissa, joten hän innoissaan viuhtoo toisille motoristeille: Kiitos, kun innostit minut tähän ikiorgastiseen harrastukseen...

Mutkatiellä taasen motoristi on toistuvien kallistusten ja ajamisen kliimaksissa, joten hän innoissaan viuhtoo toisille motoristeille: Kiitos, kun innostit minut tähän ikiorgastiseen harrastukseen...
Tuosta oon tehnyt muuten ihan saman havainnon  
biggrin.gif

Juttelin eilen yhden tänä kesänä mopon hankkineen kaverin kanssa ja ajoja muutama sata kilometriä takana. Hän oli hyvin innoissaan siitä että aina joku moikkaa, huoltsikalla tulee heti joku motskarityyppi jutteleen jne. - hienoa hommaa!

Tuota moikkaamista oli alussa hieman ihmetellyt ja heilutellut kypärää ja kaikkea mahdollista kun ei tiennyt mitä tehdä, mutta nyt käsi heiluu senkin edesä kun hieman valoitin tätä harrastuksen taustaa  
062802jumpie_prv.gif

Mutta kyllä se totta on että uudet motoristit ei välttämättä tiedä miten tämä "heimo" toimii ja miten kova yhteenkuuluvuuden tunne tällä porukalla loppujen lopuksi on (vaikka välillä tällä palstalla voi toisenkinlaiden käsityksen saada...) - pidetään vain lippu (eikun käsi) korkealla ja autetaan myös uusia harrastajia hienon lajin pariin varsinkin niillä huoltsikoilla, pysäkeillä ja muissa paikoissa merkkiin, kuutioihin ja mopon tyyppiin katsomatta.
bowdown.gif

edit: sukupuoleen sekä ikään katsomatta!!!!!!!

Mutta kyllä se totta on että uudet motoristit ei välttämättä tiedä miten tämä "heimo" toimii ja miten kova yhteenkuuluvuuden tunne tällä porukalla loppujen lopuksi on (vaikka välillä tällä palstalla voi toisenkinlaiden käsityksen saada...) - pidetään vain lippu (eikun käsi) korkealla ja autetaan myös uusia harrastajia hienon lajin pariin varsinkin niillä huoltsikoilla, pysäkeillä ja muissa paikoissa merkkiin, kuutioihin ja mopon tyyppiin katsomatta.
bowdown.gif

Iha kyyneleen toi silmään
biggrin.gif

ei mulla muuta sitten.

Kyllä lämmitti tälläisen aloittelijan mieltä tänään, kun kokeneempi motoristi ajoi ohi moottoritiellä ja morjesti. Allani oli autokoulun pyörä ja ajo-opettaja tuli autolla perässä... Olin siis tokalla ajotunnilla
smile_org.gif
Ja kyllä, morjestin takasin
buttrock.gif

Aina ei jaksa tervehtiä:
- Vituttaa joku asia
- Jos keskittyy muuhun liikennetilanteeseen, tai esim. vettä tulee niskaan 10l minuutissa
- Ajattelee jotain muut asiaa
- Mp trafiikkia on paljon
- Ajelee kotikulmilla, arkifiilis, osalle motoristeja mp on aika arkinen liikkumispeli

Jaksaa tervehtiä:
- Hyvä fiilis ja mp henki päällä
- Vähän mp trafiikkia
- Vastapuoli tervehtii reippaasti eikä 'löysällä munalla'
- Ajelee lomalla vieraalla paikkakunnalla ja skannailee ympäristöä tarkkaan

Eli ei tarvitse tervehtiä, täysin ymmärrettävää esim. kaupungissa. Jossain luostolla jos ensimmäinen vastaantulija tuntiin sattuu olemaan motoristi, varmasti hanska nousee.

Pakkotervehtiminen kuitenkin vituttaa, ja joskus vituttaa kun toiset nostelee hanskaa muttei jaksa viittoa.

Italiassa muuten kielsivät tervehtimisen asetuksella, voisi olla loppujenlopuksi meilläkin ok, koska paluuta entiseen ei enää ole, kaikenlaisia kaksipyöräisiä on niin helvetisti.
wink.gif

Kyllä se näin tuoreesta motoristista tuntuu mukavalle kun porukka tulee lapa pystyssä vastaan. Moikkaan aina kun mahollista ja fiilis sen kuin paranee
sport05.gif
Välillä innostuu vähän liikaa ja vahingossa moikkaa jopa mopoja ja skoottereitakin
nixweiss.gif

EDT: Kato prkl, mä oon PV
smile_org.gif

Kyllä se käsi nousee aina ku huomaa ja kyllä niille kevareillekki voi morjestella (ainaki vahingossa)

Kaikkia motoristeja moikkaan aina... Jopa sellaisia kauheita Helvetin Perkeleitä, joista tiedän etteivät moikkaa takas. Ihan kostoksi vaan... Jos totta puhutaan, niin en kyllä niinkään seuraa moikkaakko
kukaan takaisin. Kunhan yritän pitää perinnettä yllä...
smile_org.gif

E: Vihreitä...

Harvemmin on mopon selässä vituttanut niin, että en morjestais.

Mopo toimii mulla ihan päinvastoin - vitutukset unohtuu kun hyppää selkään ja sit mennään...

Pääsääntösesti fiilis on hyvä tai ainakin vitutukset jääneet kypärän ulkopuolelle. Yks syy muuten miksi pidän harrastuksesta.

Höntsykiekko on toinen missä vitutus jää kypärän ulkopuolelle.

Eli kun mpo joutuu talliin niin nopee "kunnon talvi" pls.. ei pääse vitutus käyrä nouseen tappiin...

Back