• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tervehtiminen!

mä oon ainakin aina laittanu kättä peliin jos joku motolla vastaan tulee,kevarista lähtien...
nykyään ei kyllä minusta puoletkaan takaisin heiluta!
ittellä sellainen kai vanhanaikainen tapa joka kuuluis asiaan.
ei millään pahalla mutta suurin osa tuntuu olevan näitä 50-60v,1000cc ja yli customlaisia,ensipyöräläisiä, jotka sit kattoo niinkuin että mitä v****a, who are you...
no en minä luovuta,eikä se mua masenna,kunhan sanoin.

moikataan kun törmätään!(toiv ei fyysisesti!)

niin ja niinkuin MattiR-pääasia hyvä meininki!

mä oon ainakin aina laittanu kättä peliin jos joku motolla vastaan tulee,kevarista lähtien...
nykyään ei kyllä minusta puoletkaan takaisin heiluta!
ittellä sellainen kai vanhanaikainen tapa joka kuuluis asiaan.
ei millään pahalla mutta suurin osa tuntuu olevan näitä 50-60v,1000cc ja yli customlaisia,ensipyöräläisiä, jotka sit kattoo niinkuin että mitä v****a, who are you...
no en minä luovuta,eikä se mua masenna,kunhan sanoin.

moikataan kun törmätään!(toiv ei fyysisesti!)

niin ja niinkuin MattiR-pääasia hyvä meininki!

hups
omg.gif

Tämä se on ikuinen ihmettelyn aihe!

Eiköhän kuitenkin liene niin, että mopoilijoihin pätee sama kuin kaikkiin muihinkin: ne tervehtivät, joille äiti on opettanut käytöstapoja.

Ajelin tuossa syksyllä ranskanmaalla, missä tervehtimättä jättäminen koetaan äärimmäisen loukkaavaksi jokapäiväisessä ihmisten välisessä kanssakäymisessä. Siellä myös mopokansa menee äärimmäisyyksiin, ettei vaan jättäisi tervehtimättä. Kättä ja jalkaa heiluu mitä ihmeellisimmissä asennoissa ajotilanteesta riippuen, mutta aina näytetään, että kaveri huomataan.

Muuten ulkomaankielten suhteen tuppisuuna pidetty ranskalainen tulee myös liikennevaloissa viereen, morjestaa ja kypärän alta rupeaa kuulumaan ilmiselvää engelskaa! Se kun haluaa olla turistille kohtelias. Näin ainakin, kun on suomalainen rekkari; sakemannin ja enklantilaisen kanssa em. ei ehkä tapahtuisi.

Oon ottanut tavaksi morjestaa myös niitä alle kymppivuotiaita pikkumiehiä ja -naisia, jotka innoissaan nojaa polkupyöriinsä ja näyttää "hanaa" ohiajaessani. Sieltä tulee usein maailman levein hymy ja asiallinen morjens paluupostissa
smile_org.gif

Kyllä.
Morjenstan aina kun vaan on mahdollista. Poikanikin omaksui kyseisen tavan heti ensmäisellä rundilla (9v). Ja kyllä, mp-poliisitkin morjenstavat aina kun on vastaan tullut. Edellinenkin totesi morjenstavansa niitä 10 v poikia ja tyttöjä. Sama vika rahikaisella, vielä jos siihen vääntää vähä kierroksia koneeseen niin johan on leveää hymyä (molemmilla..
biggrin.gif
).
Harrastan sitä kaikille piikki kuskeillekkin. Itsekkin ollut joskus piikki kuski ja ajelin useamman kerran monen sadan kilsan reittejä ja lähes kaikki morjensti.
Jatkukoon sama perinne!

Tuo oli muuten hyvä vinkki. kypärä pyörän taakse maahan... jos on ongelmia..

Muuten ulkomaankielten suhteen tuppisuuna pidetty ranskalainen tulee myös liikennevaloissa viereen, morjestaa ja kypärän alta rupeaa kuulumaan ilmiselvää engelskaa! Se kun haluaa olla turistille kohtelias. Näin ainakin, kun on suomalainen rekkari; sakemannin ja enklantilaisen kanssa em. ei ehkä tapahtuisi.
No, minulla on brittirekkari ja erittain ystavallisia oltiin Ranskassa siita huolimatta. Olin eksyksissa pikkukaupungissa, enka loytanyt kylttia Dijoniin, joten rupesin repimaan karttaa esiin risteyksessa. Ensimmainen auto, joka meni ohi, teki hatajarrutuksen ja kuski tuli kysymaan, tarvitsenko apua. Kun selitin, etta en loytanyt majapaikkaa, joten joudun lahtemaan Dijoniin, han sanoi, etta lahella on Formule 1 motelli, ja kaski seurata autoa sinne asti. "Lahella" oli noin 20min ajomatkan paassa.

Vaikka kilsoja onkin vasta vähän, oon kyllä aina moikannu kaikkia moopporipyöriä. Aina tulee takaisin moikattua mutta jollei joku moikkaa kun itellä on mela, eikun lapa, ollut ensimmäisenä pystyssä niin enpä jaksa moisesta välittää sillä itekin, varsinkin jos samalla tienpätkällä tulee jatkuvalla syötöllä 2-pyöräisiä vastaan, moikkaan laiskasti sormilla joka helposti jää huomaamatta.

Syksyn pimeillä voi(nee) moikata vaikka vilkuilla, jos paikka on sellainen että ylimääräinen vilkuttelu ei hämää ketään.

No, minulla on brittirekkari ja erittain ystavallisia oltiin Ranskassa siita huolimatta.  Olin eksyksissa pikkukaupungissa, enka loytanyt kylttia Dijoniin, joten rupesin repimaan karttaa esiin risteyksessa.  Ensimmainen auto, joka meni ohi, teki hatajarrutuksen ja kuski tuli kysymaan, tarvitsenko apua.  Kun selitin, etta en loytanyt majapaikkaa, joten joudun lahtemaan Dijoniin, han sanoi, etta lahella on Formule 1 motelli, ja kaski seurata autoa sinne asti.  "Lahella" oli noin 20min ajomatkan paassa.

10+ fransmannille. Tuontyylinen käytös tuntuu olevan sielläpäin ihan normaalia.

Oiskkoontuo noin, että muilta kuultuja huonoja kokemuksia on turhan helppo yleistää.
blush.gif

Jei! Pääsin äsken morjestamaan tälle kaudelle ekan kerran.
Tuli Myyrmäessä vastaan kakspäällä. Tais olla Yammu. Joku täältä?
idea3.gif
sport05.gif

Pari kertaa jo tullut morjenstanut, mutta sillei salaa, ettei kukaan huomaa ja ala ihmettelemään mikä hiton hullu siel autossa istuu.
biggrin.gif

Ensi viikolla käsi nousee jo toivottavasti pystyyn.
062802moto_prv.gif

Oon ottanut tavaksi morjestaa myös niitä alle kymppivuotiaita pikkumiehiä ja -naisia, jotka innoissaan nojaa polkupyöriinsä ja näyttää "hanaa" ohiajaessani. Sieltä tulee usein maailman levein hymy ja asiallinen morjens paluupostissa
smile_org.gif
Jeps, pikkupoijjiille ja tytöille pitää aina nostaa kättä. Vähentynyt kyllä muuten tuo tervehtiminen, kahdessa kesässä kerkesin jo leipääntyä. Aina tosin vastaan jos tervehditään.

Kaupungissa tai lähiympäristössä kun ajelee nii harvemmin tulee moikattua. Maantiellä useammin. Aina takasin morjestan jos joku on kinnas ylhäällä. Mukavaahan se on
smile_org.gif

lapanen nousee aina ku tilanne sallii...hyvä mieli siitä aina tulee jos tervehdykseen vastataan....on se vaa kiva lisämauste tähän mopoiluun...
sport05.gif

Käden nostaminen voi olla joskus hankalaa tai jopa vaarallista. Entäpä valojen vilkauttaminen? Vai onko sillä jokin muu merkitys?
Tuntuisi ainakin tuvallisemmalta, kun saisi pitää tervehtiessä molemmat kädet kahvoissa kiinni....ainakin, jos mennään baanalla kovemmilla vauhdeilla.
crazy.gif

Käden nostaminen voi olla joskus hankalaa tai jopa vaarallista. Entäpä valojen vilkauttaminen? Vai onko sillä jokin muu merkitys?
Tuntuisi ainakin tuvallisemmalta, kun saisi pitää tervehtiessä molemmat kädet kahvoissa kiinni....ainakin, jos mennään baanalla kovemmilla vauhdeilla.
crazy.gif
Toki on tilanteita, joissa käden irrottaminen tangosta saattaa olla aloittelevalle turhan haastavaa, esimerkiksi risteyksestä lähtemiset, jolloin vasemman käden pitäisi operoida kytkintä. Muuten kyllä pitäisi tangosta uskaltaa päästää irti. Jos mopo meinaa motarinopeuksissa lähteä lapasesta on vika joko ajotaidon puutteessa tai pyörän heikossa yleiskunnossa.

En sano tätä missään nimessä vit**illen. Pyörää pitäisi pystyä ajamaan myös ilman käsiä, jos tämä ei onnistu on pyörässä yleensä runko kiero tai sitten takarengas harottaa johonkin suuntaan. Keulan väpätykset taas yleensä johtuvat allloille kuluneista renkaista, ohjauslaakerista tai muusta keulan jousitukseen liittyvästä ongelmasta. Tällaiset kannattaa korjata jo ihan omankin turvallisuutensa vuoksi.

Ja jos taas pyöräänsä ei hallitse yhdellä kädellä, en oikein jaksa uskoa että se hallinta olisi kovin hurrattavaa kahdellakaan kädellä. Eli rohkeasti vaan käpälää irti tangosta. Ja jos se tuntuu pelottavalta, niin sitten vaan EAK-kurssille tms. Sieltä sitten sen verran varmuutta pyörän käsittelyyn, että uskaltaa sitten ajossa morjestella muille motoristeille tai vaikka korjata lepattavan varusteen ilman pysähtymistä.

Back