• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tervehtiminen liikenteessä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jalluniemi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itellä on ollut tapana kiittää morjenstamalla kaikkia jotka ei tule kolmion takaa eteen, vähän samaan tapaan kuin jotkut kävelijät kiittelee suojatiellä tietä antavia.

"ikivanha perinne jossa tervehditääbn toista motoristia.
Ja nimenomaan motoristia ja vain kun ollaan itse moottoripyörällä liikkeellä."

Juuri näin ja minä vanhan liiton motoristina moikkaan aina, mutta en henkilöä vaan motoristia. Tämän takia minua ei ahdista, jos vastaan tulija ei moikkaa takaisin, siis ei mitään henkilökohtaista.

Jalluniemi sanoi:
Tänään ajelin Lempäälään häntä vastaan ja reissun jälkeen hän oli murheissaan kun ei morjesteta.

Motivaatiota piikkikortin ajamiseen!

Vähän ihmetyttää jotkus vastaukset ketjussa. Ei kai se nyt niin vakavaa ole? Moikkaillaan kelle moikkaillaan tai ollaan moikkailematta.

Keno sanoi:
Toi on kyllä ihan käsittämätöntä tuubaa.

Kyseessähän ei ole mikään ystävällisyyden tai kohteliaisuuden osoitus vaan ikivanha perinne jossa tervehditääbn toista motoristia.
Ja nimenomaan motoristia ja vain kun ollaan itse moottoripyörällä liikkeellä.

Ja kun kaksi motoristia kohtaavat toisensa ilman varusteita ja pyörää niin ei taatusti tervehditä ellei olla muutenkin tuttuja. Se on sitä suomalaisuutta eikä siinä ole mitään hävettävää eikä se ole epäystävällisyyttä tai epäkohteliaisuutta. Jos ei sitä ymmärrä, niin kannattaa mietiskellä ja tutkiskella niitä omia suomalaisuusjuuriaan.

Maalta kotoisin olevana tiedän toki, että sorateiden varsilla kaikki tervehtivät kaikkia, mutta isolla kirkolla harvemmin. Mutta sillä ei taas ole mitään tekemistä moottoripyöräilyn kanssa.

Hämärästi muistelen, että tällä tai jollain toisella foorumilla, ehdoteltiin jopa koko tervehtimisestä luopumista vanhoillisena tapana.

Pellehermannit heilutelkoot räpäliään tuulimyllyn lailla, mutta motoristit tervehtivät vain motoristeja kuten esi-isät aikoinaan.

Noniin...Tulihan se perisuomalaisten JUNTTIUS esille!
Näihän se menee....MÄÄÄ OON MOTORISTI, ja PISTE ! Juuri nämä tyypit ovat niitä, jotka eivät vastaa edes naapurin / tai vastaantulijan tervehdykseen, ei, vaikka miten tulisi vastaan hississa, tai hotellin aamiaisella, tms.

Ymmärrän, että kun ei ole KYKYÄ tervehtiä ENSIN, (kun ei isi, eikä äitikään ole opettanut), mutta se, että kun ei ymmärretä, eikä osata edes VASTATA tervehtimiseen! Et sitten armeijassakaan sitä oppinut, paitsi niin...jos sitä et koskaan käynytkään....

Määki ku oon entinen sotilas, niin määkään en sitten tervehdi, ku muita sotilaita!

Kyllä kaikki tuon motoristien ns. "ikivanhan" tervehtimissäännön tuntee, mutta sittenkään tämä tyyppi ei lastakaan tervehdi, ei, koska lapsihan ei voi olla oikea motoristi !

VOI HYVÄÄ PÄIVÄÄ, teitä kivisydämmisiä "TOSIMOTORISTEJA"

Käyppä joskus sorateiden ulkuopuolella katsomassa mallia, vaikka ihan ulkomailla asti, ja ota ne mustat hitsarinlasit pois, niin osaat jopa hymyilläkkin, jopa täysin vieraille ihmisille, ja sitten kun niitä lapsia saat, (ja etenkin lasten-lapsia), niin tiedät ja huomaat miten he nauttivat siitä, kun ajokäsi nousee, niin nousee se hymykin kaikkien kasvoille...
:rakastunut:

mchuurre sanoi:
Juuri nämä tyypit ovat niitä, jotka eivät vastaa edes naapurin / tai vastaantulijan tervehdykseen, ei, vaikka miten tulisi vastaan hississa, tai hotellin aamiaisella, tms.
Josta tulikin mieleen näin leirintäalueolosuhteissa mitä itsekin par'aikaa kesälomalaisena vielä olen, niin täällä kun toivottelee kuuluvalla äänellä ne hyvät huomenet ihan jokaiselle vastaantulijalle, niin aina välillä se vastaantulijan ilme on kyllä jotain ällistyksen ja hämmentyneisyyden välimaastosta :)-

Ei sillä, suurin osa kyllä vastaa myös takaisin, jopa useat ulkomaan elävät huonolla suomella.

Niin ja noista "filttereitä" niin caravan-piireissä as.vaunut ja as.autot eivät juurikaan toisiaan tienpäällä morjestele ja usein sitä pitää olla sen retkuleen "koristeena" tuo SFC-tarrakin ennen kuin sieltä kuskilta se räpylä morjestukseen nousee. Tosin noita tarrojakin on jo niin paljon näissä vaihtareissa kun porukka ei niitä enää irti revi retkuleesta luopuessaan, joten eipä siihenkään enää voi silleen "luottaa" onko porukka SFC-pappakerhon jäsen vaiko eikö.

Voi hitto kun tuli paha mieli aloittajan tyttären puolesta. :( Mäkään en oo moikannu mopoille kun oon pitänyt sitä vähän outona jos moikkaisi mutta voisihan sitä alkaa nostaa kättä niillekin. :)

mchuurre sanoi:
Näihän se menee....MÄÄÄ OON MOTORISTI, ja PISTE ! Juuri nämä tyypit ovat niitä, jotka eivät vastaa edes naapurin / tai vastaantulijan tervehdykseen, ei, vaikka miten tulisi vastaan hississa, tai hotellin aamiaisella, tms.

Ymmärrän, että kun ei ole KYKYÄ tervehtiä ENSIN, (kun ei isi, eikä äitikään ole opettanut), mutta se, että kun ei ymmärretä, eikä osata edes VASTATA tervehtimiseen! Et sitten armeijassakaan sitä oppinut, paitsi niin...jos sitä et koskaan käynytkään....

Määki ku oon entinen sotilas, niin määkään en sitten tervehdi, ku muita sotilaita!

Kyllä kaikki tuon motoristien ns. "ikivanhan" tervehtimissäännön tuntee, mutta sittenkään tämä tyyppi ei lastakaan tervehdi, ei, koska lapsihan ei voi olla oikea motoristi !

Käyppä joskus sorateiden ulkuopuolella katsomassa mallia, vaikka ihan ulkomailla asti, ja ota ne mustat hitsarinlasit pois, niin osaat jopa hymyilläkkin, jopa täysin vieraille ihmisille, ja sitten kun niitä lapsia saat, (ja etenkin lasten-lapsia), niin tiedät ja huomaat miten he nauttivat siitä, kun ajokäsi nousee, niin nousee se hymykin kaikkien kasvoille...

Sovitaanko, että tästä lähtien morjestat aina ensin jokaista vastaantulevaa autoilijaa, koska jonkunhan se on tehtävä ensin😁

Kotikylällä moikataan kavereita, Isolla kirkolla oman kylän porukoita ja ulkomailla Suomalaisia.

Mukavasti on herättänyt keskustelua aloitus. Suuri osa ollut positiivista ja joo osa ei niin positiivista.
En tiedä pitäisikö joitakin kutsua asennevammaisiksi vai miksi mutta tosiaan tyttäreni vuoksi yritän parantaa maailmaa.
Kiitos vielä järkevistä ja mukavista kommenteista.

Jalluniemi sanoi:
Mukavasti on herättänyt keskustelua aloitus. Suuri osa ollut positiivista ja joo osa ei niin positiivista.
En tiedä pitäisikö joitakin kutsua asennevammaisiksi vai miksi mutta tosiaan tyttäreni vuoksi yritän parantaa maailmaa.

Sen verran vedän takaisin, että moikkaan kyllä kaikkia jotka minua tervehtivät, mutta en välttämättä ensiksi. Jokainen saa pitää minua asennevammaisena jos niin kokee👍

mchuurre sanoi:

Voi hyvänen aika, miten Huurre voi tulkita nm. Kenon vastauksen noin?

Kyseessähän alunperin oli kysymys, tervehtiäkö mopolla ajavaa, kun itse ajaa moottoripyörällä?
Ja nimitteleminen Juntiksi ei edistä rakentavaa ja kehittävää palautteen antamista. Et varmaan itsekään pitäisi, jos sinua Huurre aletaan täällä keskustelupalstalla nimittelemään ties miksi.

Täällä pääkaupunkiseudulla ajaessa se lapanen ei nouse itsellänikään joka tilanteessa. Prätkiä ja mopoja tulee vastaan tämän tästä. Ei minullekaan aina lapanen nouse vastaan tulevalta. Mitä sitten? Jotkut moikkaa, jotkut ei.
Tarviiko siitä nyt tehdä jokin ongelma?

Tähän keissiin sen esimerkin vetäminen, että ulkomailla lomaillessa hotellissa, useimmat kansallisuudesta riippumatta tervehtivät vaikkapa aamupalalle mennessä, on mielestäni turha.

Ei täällä maan päällä kukaan meistä ole täydellinen. Jokaisessa meistä, olkoon se motoristi tai minkä alan edustaja tahansa, on puutteensa ja vikansa.

Kaikesta huolimatta, turvallisia ajokilometrejä kaikille loppukesään menopelistä riippumatta.

Jalluniemi sanoi:

Ei tässä nyt mistään asennevammoista ole kysymys, ainakaan kaikilla.
Kyse on siis perinteestä. Perinteestä jossa motoristi tervehtii motoristia tietämättä kuka siellä on.

Muistan itse, helkkarin kauan sitten, kun mopoilun jälkeen ikää tuli se 17 vuotta ja ajoin kortin ja ostin ekan pyörän.
Siinä oli suu messingillä, vaikka silmät oli täynnä itikoita ja koppakuoriaisia, kun yhtäkkiä vastaan tulevat motoristit olivatkin lapa pystyssä.

Kerro tyttärellesi, että aina ei saa ihan kaikkea heti, vaan kannattaa odottaa ja jatkaa sitten perinnettä. Ei se perinne muuten säily.

Kyllä se monesti jää tervehtimättä täysipainoisellekin motoristille kehätiellä tai länsiväylällä mutta jos mopoilija haluaa nostaa kättä niin kyllä nostan takaisin jos ehdin. Haluaisin itsekin osallistua nuoremman sukupolven koulutushommiin jossa voisi teroittaa tätä että ajossa pääasia on itse ajamisessa ja vastaantulijoiden tervehtiminen on toisarvoinen juttu jota suoritetaan muiden hommien ohella.

Yhteisöllisyys motoristien keskuudessa on tärkeä asia kun etenkin nykypäivänä tuntuu olevan yhä harvinaisempaa aito ryhmäytyminen harrastustoiminnan kautta ja yhteenkuuluvuuden tunne. Siispä yritetään pitää yllä tervehtimisen kulttuuria. Itse voisin osallistua useammin letka-ajoihin vaan olen enemmän yksinajelija.

Huurteen ärsytyksen ymmärtää vanhan liiton miehenä.

Kun olen lopettanut mopoilun niin nykyään moikkaan kaupassa kaikille jotka työntävät ostoskärryä. Eipä moikkailla takaisin vaikka olen ostaja henkeen ja vereen kuten hekin, en ymmärrä...

Jos joku haluaa morottaa niin sitten heiluttaa sitä lapasta. Se ei tarkoita sitä että kaikkien tarvii morottaa, mulle mopoilu ja fillaroiminen on omaa aikaa ja prioriteetti ei ole morottaminen vaan oma tekeminen. Saan työn puolesta ihan riittävästi sosiaalista kontaktia ja vapaa-ajalla ei voi vähempää kiinnostaa tuntemattomien ihmisten morottelu, sillä perusteella että on sama harrastus tai samanlainen lippis päässä. En muutenkaan koe tarvetta hakea tuntemattomien morottelulla hyväksyntää tai mielihyvää omalle tekemiselle.

Tässä päästään samaan yhtälöön kun extrovertti sanoon introvertille että voisit mennä mukavuusalueen ulkopuolelle ja olla puheliaampi, ja introvertti sanoo takaisin että voitko mennä oman mukavuusalueen ulkopuolelle pitää sen turpas kiinni.

Me kaikki ei olla samanlaisia ja opetelkaa kunnioittamaan muita ihmisiä, sillä että annetaan jokaisen olla oma itsensä, eikä aleta vaatia samankaltaisuutta tuntemattomilta, tai edes tutuilta ihmisiltä.

Ja nyt tämä ambivertti lähtee metsään hommiin, enkä taatusti morottele tänään yhtään mummoa mustikassa.

IsoTwin sanoi:
Kyllä se monesti jää tervehtimättä täysipainoisellekin motoristille kehätiellä tai länsiväylällä mutta jos mopoilija haluaa nostaa kättä niin kyllä nostan takaisin jos ehdin. Haluaisin itsekin osallistua nuoremman sukupolven koulutushommiin jossa voisi teroittaa tätä että ajossa pääasia on itse ajamisessa ja vastaantulijoiden tervehtiminen on toisarvoinen juttu jota suoritetaan muiden hommien ohella.

Yhteisöllisyys motoristien keskuudessa on tärkeä asia kun etenkin nykypäivänä tuntuu olevan yhä harvinaisempaa aito ryhmäytyminen harrastustoiminnan kautta ja yhteenkuuluvuuden tunne. Siispä yritetään pitää yllä tervehtimisen kulttuuria. Itse voisin osallistua useammin letka-ajoihin vaan olen enemmän yksinajelija.

Huurteen ärsytyksen ymmärtää vanhan liiton miehenä.

Yhteisöllisyttä nakertaa nykyisten moottoripyörien luotettavuus. Ennen ne jätti tielle ja silloin kaikki tarvitsivat enemmän toisiaan. En tosin ymmärrä miksi pitäisi kuulua johonkin kerhoon siksi, että ajaa jonkinlaisella laitteella. Itse olen kyllä aina johonkin kuulunut, joskus jopa pariin samaan aikaan.

Makuasioista ei sovi kiistellä, mutta mielestäni eurooppalainen tapa olla kohtelias on huomattavasti parempi, kuin kotointrovertti mököttäjämetsäläisyys.
Jokainen voi onneksi valita ja toimia valitsemallaan linjalla niin yleensäkin elämässä kuin keskustelun aihepiirin mukaan tienpäällä toisia motoristeja kohdattaessa.

Jos olen terapiatraktorilla liikenteessä, niin talkkarit traktoreissaan moikkaa. Kun ajan moottoripyörällä, niin ei mopoilijat juuri koskaan, mutta moottoripyöräilijät aina. Nuoruudessa rekalla ajaessa kaikki rekkakuskit moikkasivat aina. Pimeällä jopa vilkun vilkautus vasemmalle. Samoin linkkarilla ajaessani linkkarikuskit moikkasivat linkarikuskille, mutta ei rekkakuskeille, tai päinvastoin. Ruskamatkalla Karhunkierroksella lähes jokainen vastaantulija tervehti. Siinä kansaivaelluksessa tuli päivän aikana varmaan satoja moikkauksia.
Pian koittaa aika, jolloin kuljen ehkä rollaattorilla. Moikkaanko silloinkin kaikille muille rollaattorikuskeille?

Kaikille moottoripyörille tulee moikattua, paitsi kun muutama vuosi sitten oli joku iso HD-ralli Himoksella. Olin silloin liikenteessä ja vastaan tuli pitkiä letkoja Harrikoita. Niille nostelin lapaa mutta kun ei yksikään vastannut niin lopetin. Saatoin jotain muuta käsimerkkiä näyttää, ei ollut peukku.

Aakku sanoi:
Pian koittaa aika, jolloin kuljen ehkä rollaattorilla. Moikkaanko silloinkin kaikille muille rollaattorikuskeille?

Taannoin olin pieniä teitä pitkin Porvoota lähestymässä, kun peltojen keskellä olevan kylän mutkassa vanhempi herra nosti käden tervehdykseen. Tietysti tervehdin häntä. Sitten, kun ja jos, joskus vaihdan ajopelin rollaattoriin olosuhteiden pakosta, niin toivottavasti siinä on sähkömoottori, niin ylämäetkin tuntuisivat tasamaalta ellei peräti alamäeltä.

Back