• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Teräspunosletkut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TLR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Just asensin teräspunosletkut omaani.
Tuntuma on taatusti parempi.
(mutta jarrutehostinta niistä ei saa
033102bebe_1_prv.gif
)

033102bebe_1_prv.gif
)
Sitten pitää pidentää jarrukahvaa jotta saadaan pidempi vipuvarsi jolla painaa
biggrin.gif
Tuleekohan tässä sellainen ero teorian ja käytännön välillä, että sen jarrukahvan puristaminen ihmiskädellä vaikeutuu mitä lähemmäksi tuppia kahva painuu ja sitä kautta joustamattomat letkut itse asiassa lisäävät kuitenkin jarrutuspainetta? Näin ainakin minusta tuntuisi. Painehan riippuu voimasta jolla kahvaa puristetaan.

033102bebe_1_prv.gif
)
biggrin.gif
Tuleekohan tässä sellainen ero teorian ja käytännön välillä, että sen jarrukahvan puristaminen ihmiskädellä vaikeutuu mitä lähemmäksi tuppia kahva painuu ja sitä kautta joustamattomat letkut itse asiassa lisäävät kuitenkin jarrutuspainetta? Näin ainakin minusta tuntuisi. Painehan riippuu voimasta jolla kahvaa puristetaan.
Paine riippuu voimasta jolla kahvaa puristetaan ja kahvan vipuvarresta.

Niin tai näin, letkut ja kahva on vaihdettu, enää puuttuu testaaminen...

Tuossa ollaan asian ytimessä.

jo ihan kahvan asennon säätäminen (kahvan suunta ja etäisyys) omaan käteen sopivaksi vaikuttaa melkoisesti tuntumaan siisä miten jarrua saa käytettyä, kuten myös hanska voi vaikuttaa. Olettaen tietty ettei oo jo aika kohillaan.

Työntötankokäyttösessä rumpujarrussahan ei tollasta välityskappaleen muodonmuutosta tarvis ottaa huomioon?
tounge.gif

Täysin asiaton kommentti...

Mistään ei ole selvinnyt miten saisi jarrukahvan asentoa kauemmas ohjaustangosta jos säädöt on tapissa. Muuten kuin vaihtamalla kahvaa. Kumiletkujen kanssa tarvii pitää tulitikkua säätöpalan alla kun kolmevuotta vanha kumiletku ei meinaa pysyä muotissaan enää.

Mistä sais tilattua goodridge letkuja?
Itse tilasin tänä keväänä Briteistä. Palvelu toimi hyvin.

Wezmoto
Tuliko nopeesti? Pitänee viimein avata tuo paypal tili...  
lookaround_orig.gif

Nuohan maksaa vain noin puolet siitä mitä ne suomessa kynii noista..

Tuossa kitissä on siis 3 letkua ja kaikki banjot ym. kilkkeet?
Letkut lähtivät noin viikossa, toimitus otti noin 3 päivää.

Nuo letkuthan tulevat merkin ja mallin mukaan.

Itselle tuli letkut vain eteen, 2kpl. Vakiona pyörässä kolme letkua, mutta tuossa kitissä molemmat letkut menevät suoraan kahvalta jarrusylintereille. Tuo välihaaraletku puolelta toiselle jää siis pois.

Pakkauksessa mukana kaikki tarvittavat tiivisteet, ruuvit ja banjot.
Letkujen värin voit itse valita tuolta sivulta ja ilmoitat sen vain myyjälle mailitse.

Näyttää olevan aika edukkaita jarrupaloja tuolla Wezmotossa. Täytyy laittaa tilaukseen.

Miltäs noi teräspunosletkut tuntuvat kytkimen puolella...Miten tuntuma siinä muuttuu ja meneekö parempaan suuntaan..??
omg.gif

Mikä hyöty tuollaisessa "race"-mallisessa letkusarjassa (suoraan pääsylinteriltä lähtee omat letkut molemmille jarrusatuloille) on vs. alkuperäinen?

Sitten vielä, että esim. wezmoto myy <a href="http://cgi.ebay.co.uk/Goodridge-Hoses-Stainless-Fittings-Upgrade-3-Line-Kit_W0QQitemZ200320239858QQihZ010QQcateg
oryZ9946QQtcZphotoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262" target="_blank">upgreidaus-kittejä</a> noihin liittimiin. Mikä etu noissa stainless steel-osissa on?

Mistä sais tilattua goodridge letkuja?
Itse tilasin tänä keväänä Briteistä. Palvelu toimi hyvin.

Wezmoto
Tuliko nopeesti? Pitänee viimein avata tuo paypal tili...  
lookaround_orig.gif

Nuohan maksaa vain noin puolet siitä mitä ne suomessa kynii noista..

Tuossa kitissä on siis 3 letkua ja kaikki banjot ym. kilkkeet?
Letkut lähtivät noin viikossa, toimitus otti noin 3 päivää.

Nuo letkuthan tulevat merkin ja mallin mukaan.

Itselle tuli letkut vain eteen, 2kpl. Vakiona pyörässä kolme letkua, mutta tuossa kitissä molemmat letkut menevät suoraan kahvalta jarrusylintereille. Tuo välihaaraletku puolelta toiselle jää siis pois.

Pakkauksessa mukana kaikki tarvittavat tiivisteet, ruuvit ja banjot.
Letkujen värin voit itse valita tuolta sivulta ja ilmoitat sen vain myyjälle mailitse.
Tiedän että Goodridge on laatumerkki mut onko niissä TÜV-hyväksyntä? Olen ihan pihalla noista hyväksynnöistä :P Mietin siis vaan ettei täällä rupea virkavalta inistä jos tollaiset tilaa? Mitä hyväksyntöjä tollaisissa yleensä pitää olla?

Letkun lisäksi voi kusta jarrupääsylinteri(t). Jotain osviittaa voi saada kun ottaa jarruletkusta kiinni ja puristaa reilusti kahvasta. Näin pelästyin ainakin minä ja letkut vaihtoon  
wink.gif

Onpas mielenkiintoisia ajatuksia nesteen käyttäytymisestä mutta kaikki lienee jo sanottu  
biggrin.gif

Mikä hyöty tuollaisessa "race"-mallisessa letkusarjassa (suoraan pääsylinteriltä lähtee omat letkut molemmille jarrusatuloille) on vs. alkuperäinen?

Sitten vielä, että esim. wezmoto myy <a href="http://cgi.ebay.co.uk/Goodridge-Hoses-Stainless-Fittings-Upgrade-3-Line-Kit_W0QQitemZ200320239858QQihZ010QQcateg

oryZ9946QQtcZphotoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262" target="_blank">upgreidaus-kittejä</a> noihin liittimiin. Mikä etu noissa stainless steel-osissa on?
Tämä kiinnostaisi itseänikin, mitä etua nuo stainless steel liittimet tuovat?

Ja sitten tuolta wessiltä tilaaminen, Ebayhän vaatii guest-accountillakin osoitetiedot ja suomeahan tuosta ei voi valita. Pitääkö laittaa vaan joku random-osoite ja sitten myyjän kanssa selvitellä vai suoraan meilata myyjälle ja tehdä tilausta sitä kautta?
blush.gif

Sitten paljonkohan moisten letkujen asennus kustantaisi liikkeessä, ei oikein huvittaisi ruveta itse räpläämään..

Miksi tilata ulkomailta kun Suomestakin saa Porvoon mittaletkulta laadukkaat HEL-letkut puristetuilla rosteripäillä vaikka mittojen mukaan? Löytyy myös eri värisillä suojilla ja hyväksynnätkin on.

Miten oletteko saaneet letkut kotiin??
Tilasin myös Wezmoto:lta ja eipä ole tullut kun pari epäselvää mailia....
Kaveri änkyttää jotain että hän hei ole saanut niitä jostain.....
Ja aikaa on palanut nyt jo ainakin puoltoista kuukautta.
Tänään lähtee viimeinen maili tai sit kauppa purkuun.

EN SUOSITTELE.

033102bebe_1_prv.gif
)
biggrin.gif
Paine riippuu voimasta jolla kahvaa puristetaan ja kahvan vipuvarresta.

Niin tai näin, letkut ja kahva on vaihdettu, enää puuttuu testaaminen...
Punosletkun tilavuus on pienempi jotenka jarruneste virtausnopeus kasvaa ja joustamattomuus lisää tarkempaa jarrutustuntumaa.
Jarrutusteho eli painamisen voimantarvetta määrää pääsylinterin halkaisija joka on 15-20mm yleensä, (ja kahvan  momentti) mitä suurempi sylinterin halkaisija on sen äkäsempi on jarru,
Hydrauliikkaa ja voimaa, joku kaava siihen on mutta peisikki menee näin.
062802moto_prv.gif

Back