• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Teräspunosletkut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TLR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ite teetätän aina letkut hydrauliikkafirmoilla. Vanha letku mukaan, leikkaavat niistä päät. Puristavat letkun vanhoihin päihin. Ja jos hyvä tuuri käy niin löytyy vastaavat hyllystä, niin ei tartte silputa orkkisletkuja vaan nekin voi myydä eteenpäin ja juoda ne rahat.

Hinnaksi tulee muutama kymmenen eskoa/letku.

Ja taatusti kestää, hydrauliikassa on hippasen isommat paineet kuin jarruletkuissa.

Ja taatusti kestää, hydrauliikassa on hippasen isommat paineet kuin jarruletkuissa.
Hydrauliikalla ne jarrutkin toimii niin kauan kuin letkuissa neste virtaa... Ja onhan noita letkuja vaikk kuinka monella paineluokituksella.
thumbs-up.gif

Kuis mahtaa olla, jos käy pipi ja kate menee ruvelle niin korvaako vakuutus setä katteen korjautuksen jos huomaa että on oma valmiste letkut jarruissa.pohojanmaalla ei hydrauliikka liike alkanu tekemään letkuja, ei kuulemma oo lupia tehä.

Selailin tossa hydrauliikka liikkeiden sivuja ja oli tarjolla jos jonkinlaista letkua..... esim. 1-4 kertaista punosta ja eri paineen sietokykyisiä.

Kuinkas suuret paineet niihin letkuihin muodostuu voimakkaissa jarrutuksissa, eli minkä vahvuset letkut pitäisi laittaa ja kai se 1-kertanen punos riittää
confused_orig.gif

ZRX:ni pistettiin tänään Brakingin punosletkut ja niiden kylkeen on präntätty seuraavanlaista tekstiä: Max working press 210bar ja min burst press 340bar. Ero (uusiin) alkuperäisiin ei ole mainittava, mutta uskoakseni Brakingin letkujen ominaisuudet eivät katoa iän myötä eivätkä rajussa käytössä. Oon tyytyväinen, tosin kyllä maksoivatkin. Letkut 95€+työ  
veryangry.gif
. Oisin kyllä itekkin nuo voinu laittaa, mutta menivät siinä samassa, kun pyörään pistettiin suutinsarja. Ja ohan tuo ilmaaminen melko perkeleen kypsää  
sad_orig.gif

Edit. Katsoin vähän tarkemmin letkuja ja tuo min burst press onki 840, eikä 340...sorry. Lukuvirhe johtui hämärästä ja lievästä humalatilasta...
tounge.gif

Pikasesti katsottuna löytyy letkuja joiden min. puhkeamispaine on 1-kerrosletkuilla n. 400bar -> ja työpaine 100 - 200bar. 2-kertaisella letkulla min. puhkeamispaine n. 1000bar -> ja työpaine 200 - 400bar, riippuen tietenkin letkujen paksuudesta. Hinnoissa ei hirvittävä ero ole.

No jos sitten talvella viittis irroitella omat ja kävelis niitten kanssa liikkeeseen ja pyytäis tekemään uudet.
tounge.gif

Kyllä kannattaa vaihtaa, varsinkin vanhempaan mopoon. Tokimotosta löytyy suht järki hintaan. Mitat on sitten pelkkien letkujen mitta.Päälle tulee liittimet.Pikkasen päänvaivaa asentaa 10cm liian pitkät letkut.Vaihtaessa kannattaa jätää pyörässä oleva jakotukki käyttämättä ja vetää pitkillä letkuilla ja uudella pitkällä banjopultilla suoraan pääsylinteriltä.
Ilmauksessa injektioruisku ja letkun pätkä hyvä temppu.

Kyllä kannattaa vaihtaa, varsinkin vanhempaan mopoon. Tokimotosta löytyy suht järki hintaan. Mitat on sitten pelkkien letkujen mitta.Päälle tulee liittimet.Pikkasen päänvaivaa asentaa 10cm liian pitkät letkut.Vaihtaessa kannattaa jätää pyörässä oleva jakotukki käyttämättä ja vetää pitkillä letkuilla ja uudella pitkällä banjopultilla suoraan pääsylinteriltä.
Ilmauksessa injektioruisku ja letkun pätkä hyvä temppu.
Jarruletkuasioita kyselin messuillakin ja samaa ehdotettiin: jakotukki pois välistä ja pitkät letkut suoraan pääsylinteriltä jarruille. Taitaa tulla myös halvemmaksi, letku on suhteessa halvempaa kuin pääkappaleet...  Sain hinnat sieltä JHT Oy:ltä Jämsästä ja vertasin esim. Tokimoton hintoihin; jälkimmäisen metrihinta on tupla, letkun laatua en pysty vertaamaan. Luulisi ralliautoihin jarruletkuja toimittavan yrityksen käyttävän laadukasta materiaalia.
Maallikkojärjellä uskoisin suorien letkujen olevan myös helpompi ilmata  
omg.gif

Itse odottelen innolla ajokokemuksia juuri vaihdetuista t-punosletkuista. Tilasin liikkeestä, joka valmistaa letkuja myös ralli autoihin ja hinta ja laatu kohtasivat täysin. Maksoin 70 egee t-punosletkuista eteen ja taakse, mukana asennus tarvikkeet. Mielestäni hinta aivan kohtuullinen, "kylmä" tyypeissä ero huomattava. Injektio ruisku ja letkunpätkä on muuten kova sana ilmetessa jarruja. Harmittaa vaan kun en muistanut kysyä muovipintaista letkua tilatessa, olisi ollut varastossa, mutta kutiste sukka sopiviin paikkoihin estänee hankaumat. Letkut muuten merkkiä goodridge. Toivottavasti jarrut yhtä hyvät ajossa ku fiilarit nytten.
062802jumpie_prv.gif

-02 veturiin viime kesana goodridgen letkut. Eron huomas, radalla alkoi tuntuma sailyi paljon parempana. Saatoihan se olla kyl nesteitten vaihdon ansiota. Tai sit jarrutelen ihan turhaan radalla. (tod.nak. toi viimeinen)

samanlaiset kokemukset on mullakin, teetin kasawikaan etuletkut paikallisessa rallikotilo-osa liikkeessä ja hinta oli muutama hassu kymppi eli alle 1/3 valmiiden sarjojen hinnasta ja jo herkes kahva painumasta tankoa vasten. noitten kotilofirmojen kanssa kannattaa vain olla tarkkana että sanoo haluavansa suojaputken (kutistesukka tms.) letkun päälle ENNEN kuin prässäävät banjoliittimet kiinni. itse teetetyissä on sekin mukava puoli että saa sen näköiset päälliset kuin haluaa jos tykkää rakennella pärrän ulkonäköä
cool.gif

Taitaa vaan noissa jarruletkuissakin olla tietyt stantardit jotka pitää täyttyä. Itse ostin ihan goodridgen kauppatavara letkut ja näin ollen voin luottaa että ne ei petä missään vaiheessa.

Taitaa vaan noissa jarruletkuissakin olla tietyt stantardit jotka pitää täyttyä. Itse ostin ihan goodridgen kauppatavara letkut ja näin ollen voin luottaa että ne ei petä missään vaiheessa.
Niinhän sitä äkkisältään luulisi, että tiukat on vaatimukset ja testit, mutta itse onnistuin silti saamaan tokimotosta KAKSI kappaletta viallisia teräspunosletkuja peräkkäin. Mikä mahtaa olla moisen tapahtuman todennäköisyys? Mielestäni yksikin viallinen letku on ehdottomasti liikaa, liikenteessä saattaa hyvinkin olla henki kyseessä kun letku pettää. Molemmat letkut olivat vielä samalla tavalla viallisia, eli päästivät alussa vain vähän jarrupainetta hukkaan(pieni vuoto). Olisi helposti saattanut jäädä jopa huomaamatta, jos en olisi puristellut kahvaa tarpeeksi pitkään asennuksen jälkeen. Yllätys oli melkoinen kun jossain vaiheessa jarrunesteet lensivät kaaressa keskeltä letkua ja katteiden päälle(tietenkin). Ja sama toistui siis kahdellä letkulla. Kolmas sitten toimi ja olin kyllä tyytyväinen parantuneeseen jarrutuntumaan, mutta ihan varauksetta en kyllä uskalla suhtautua ainakaan noihin braking-teräspunosletkuihin.

Goodridgen letkuissa tuli ainakin mulla testi todistus mukaan. No aina löytyy noita susia. Muistelin että Julle haki letkut jostain letku firmasta joka värkkää myös autoihin niitä, mutta ei ainakaan Jullella auttanut t-punosletkut. Samanlainen kumipallo se kahva on edelleen. Mulle poistu kahvaan painuminen noiden letkujen myötä.

Varmaan eka "tuunaus" mitä tohon omaan kiksuun tuli, viime kesänä ekan ratakeikan jälkeen, tehtyä oli Fren Tubon tesräspunosletkujen vaihto eteen ja taakse. Valitettavasti en kyllä itse huomannut yhtä selvää parannusta kuin vanhassa 1100 Zetorissa, mutta pitäis varmaan uusia palatkin. No onneks on ens kesää varten setti erilaisia SBS:n paloja valmiina odottamassa testausta
smile_org.gif

Back