• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

tenavat ja vastuuttomat vanhemmat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pronka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä itseä ottais päähän aika kovasti!Mutta toisaalta,se on siitä pienestä pojasta varmasti tuntunut hienolta olla sen ison pyörän päällä!!!!!
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Pronkan kertomus on loistava! Lisäksi se kertoo autenttisesti siitä, mitä ”pomppulinnapäivinä” tapahtuu. Isät eivät reagoi jälkikasvun puuhiin. Olen käynyt kuittailemassa kypärien pudottelua, jms.

Ei oo isillä useinkaan mitään virikettä korvien välissä. Jos ootte paskatykeistä vastuussa ja olevinanne prätkäjätkiä, ni kersalle pitäisi alkuvaiheesta kyetä opettamaan, että mopo on pyhä. Ehkä sitä ei voi äidiltä vaatia…
lookaround_orig.gif

Vastaavanlainen tapaus sattui muutamia vuosia sitten oman taloyhtiön pihalla, tosin isi nosti muksun istumaan satulaan eikä seisomaan tankille. Minä siinä ystävällisesti parvekkeelta huutelin että josko nyt kuitenkin varovasti nostettaisiin se lapsi pois sen moottoripyörän selästä. Isukki siihen ihmettelemään että mitäs v***ua se asia minulle mahtaa kuulua, jolloin kerroin omistavani kyseisen kulkuneuvon. Sen jälkeen ihmeteltiin että kylläpä ollaan tiukkapiposia kun ei meidän poika nyt vähän saa istua, ei se pyörä siitä rikki mene. Totesin että pyörä tuskin rikki menee nätistä istumisesta, mutta sepä voikin vahingossa vaikka kaatua ja mennä rikki. Vastaushan tietysti oli että kai ny tytöllä on vakuutukset kunnossa. Kerroin että kaskoni tosiaan korvaa pyörälle mahdollisesta kaatumisesta koituneet vahingot, mutta sitä isin pikku silmäterää joka mahdollisesti jää sen n.250 kiloa painavan pyörän alle ei korvaa mikään.
Tuntui menevän pointti perille.

Vastaavanlainen tapaus sattui muutamia vuosia sitten oman taloyhtiön pihalla, tosin isi nosti muksun istumaan satulaan eikä seisomaan tankille. Minä siinä ystävällisesti parvekkeelta huutelin että josko nyt kuitenkin varovasti nostettaisiin se lapsi pois sen moottoripyörän selästä. Isukki siihen ihmettelemään että mitäs v***ua se asia minulle mahtaa kuulua, jolloin kerroin omistavani kyseisen kulkuneuvon. Sen jälkeen ihmeteltiin että kylläpä ollaan tiukkapiposia kun ei meidän poika nyt vähän saa istua, ei se pyörä siitä rikki mene. Totesin että pyörä tuskin rikki menee nätistä istumisesta, mutta sepä voikin vahingossa vaikka kaatua ja mennä rikki. Vastaushan tietysti oli että kai ny tytöllä on vakuutukset kunnossa. Kerroin että kaskoni tosiaan korvaa pyörälle mahdollisesta kaatumisesta koituneet vahingot, mutta sitä isin pikku silmäterää joka mahdollisesti jää sen n.250 kiloa painavan pyörän alle ei korvaa mikään.
Tuntui menevän pointti perille.
Tyypillinen idiootti jonka kommentit ovat:mitä v###ua se sulle kuuluu,ollaanpa sitä tiukkapipoisia,kai nyt vakuutukset on kunnossa!
Luulenpa että jos kohdalleni olisi moinen sattunut niin
kaboom.gif
kaboom.gif
kaboom.gif

Itse ainakin omille muksuille sanona, katsoa saa ei koskea.
Omani mopon päälle ne kiipeilee miten haluaa, ei muiden.

Valitettavasti naarmuja tulee aika helposti mopoihin, kuten kerran tyttäreni kiivetessä moponi selkään tuli kädestä olleesta jostain kumipupujussissa naarmu tankkiin...joten tästä syystä ei kosketa muitten autoihin tai mopoihin, katsoa saa ja ihastella.

Musta vaan tuntuu että pointti meni paremmin perille sillä että maltoin mieleni enkä alentunut kyseisen isukin tasolle kiljumaan ja haistattelemaan.

Ja ehkä sekin että joutui todella ajattelemaan sen oman silmäterän turvallisuutta tehosi paremmin kun turpaan veto, vaikka noloahan se olisi ollut likalta pataansa saada  
biggrin.gif

Mulla on vaan se että kun ei voimat riitä niin täytyy ottaa äly avuksi
wink.gif

Tämän jälkeen sai pyörä olla todella rauhassa, pihan viikarit eivät menneet metriä lähemmäs ilman lupaa. Kyseinen isukki tuli myöhemmin pyytämään anteeksi ja kertoi muidenkin vanhempien kanssa asiasta puhuneen.

Ei oo isillä useinkaan mitään virikettä korvien välissä. Jos ootte paskatykeistä vastuussa ja olevinanne prätkäjätkiä, ni kersalle pitäisi alkuvaiheesta kyetä opettamaan, että mopo on pyhä. Ehkä sitä ei voi äidiltä vaatia…
lookaround_orig.gif
Miten niin ei voi äidiltä vaatia?!
withstupid.gif

Työpaikkani pihalla on aika monta mopoa. Sattuipa eräänä kauniina kesäpäivänä ilmeisesti tuommoinen prätkäjätkä, joka ei ymmärtänyt itse olla pomppimatta erään naispuolisen työkaverini mopon satulaan kokeilemaan kaunotarta. Onneksi työkaverini, nimittäin jos ois miun mopon satulaan hypännyt, niin ois äijä kyllä kuullut kunniansa, s..tana!
veryangry.gif

...
Ajattelin, että toivottavasti poju ei polta näppejään pakoputkeen ja jatkoin syömistä.
...
No minä siinä näpit tahmassa mietin mitä teen.
...
Tota pakoputkijuttua mä olen miettinyt monesti jättäessäni pyörän jonnekin muualle kuin omalle pihalle: Mitä jos joku muksu polttaisi itsensä putkiin? -Olenko syyllinen? -Ei tarvitse kuin kerran käydä niin, että joku muksu polttaa itsensä jonkun putkiin, niin meillä kaikilla on sen jälkeen turvakehikot ja varoituskyltit pyörissä.

Mä olisin käynyt kuitenkin ystävällisesti ainakin huomauttamassa niistä putkista, kaatumisvaarasta ja siitä tosiasiasta kuinka pahasti muksu voi säikähtää hälyttimiä. Mulla on jopa aikuisissa tutuissa niin pöhlöjä, että kun ne näkee mun pyörän, niin ne varoittamatta heittää jalan yli ja sitten säikähdetään hälyttimiä ja pyörä on vaarassa kaatua (varsinkin kun ne vielä yrittää suoristaa stongaa istuuduttuaan, vaikka siinä on lukko päällä).

Kun olin itse muksu, niin mua nosteltiin pyörien päälle. Kun mä olin kouluikäinen, niin mä aina kaverin kanssa kävin kokeilemassa parkkipaikalla jonkun onnettoman hopeanhohtoista jammua. Me ei edes salailtu niitä kokeiluja, koska ei tiedetty tekevämme mitään väärää. Siinäkin olis voinut sattua. Olisi ollut hyvä, jos joku olisi selventänyt meille ja vanhemmillemme, että oltiin tuhmia.

crazy.gif
juu ei kosketa toisen omaisuuteen ei ei ei !!!! näyttää olevan semmoinen ikävä juttu että jos ei tajuu isä niin ei voi tajuta poikakaan...meidän taloyhtiössä olen kiinnostuneiden pikkupoikien kanssa jutellut pyörästä ja kertonut juuri ne vaarat miksi en halua että pyörääni roplataan tai kosketellaan ja ovat kyllä kiitettävästi ymmärtäneet kun olen selittänyt.
Nämä isommat ihmiset ovatkin jo sitten toinen juttu...kun kävin tuossa poikani luona ja pyörä oli seisomassa muutaman metrin päässä meistä niin siihen pelmahti joku pirun pihapoliisi ja teippasi !!! huomautuslapun keskelle mun tankkia voi stana että kiehahti just
mad.gif
kun kysyin syytä niin hän sanoi että on väärin pysäköity, sanoinkin että kun selkeästi näet minun seisovan ihan vieressä niin miksi et asiasta sano?? johon kaveri vaan totesi ettei voinut tietää pyörän olevan minun mutta haloo olin ainoa ajokamat päällä oleva ja kun tyyppi vielä lemahti bisselle niin kysyinkin että saakos virantoimituksessa pihapoliisit olla kännissä...jotain siinä sopersi ja valistin kaveria että onneksi olen nainen ja kuitenkin kohtuu pinnainen nimittäin helposti sais turpaansa kun menee liimailemaan pakkausteipillä lappuja toisten tankkiin, pyysin häntä irroittamaan lapun ja sanoin että kannattaa tehdä tosi varovasti sillä jos maalia lähtee millikin niin erikoismaalautan tankkini hänen kustannuksellaan välittömästi..hiukan oli kaveri hiljainen...sanoinkin että jos katsoo vastaavan toiminnan jatkossa välttämättömäksi niin liimailkoon lappujaan vaikka jonnekin sivulaukkuun tms.jos haluaa mutta eiköhän tuo mun muutenkin reilusta puhetulvasta ymmärtänyt ja pointtihan tässä oli sekin että pyöräni oli loppujen lopuksi täysin sallitusti siinä missä oli.

Joskus on ihan hyvä hillitä itsensä mutta ihan varmasti sanon jos joku mun "beibiä" menee roplaamaan tavalla tai toisella kysymättä, perheenjäsen ei! mutta muuten rakas tuo pyöränroppana mulle ja kuten sanottu..se toisen omaisuuden kunnioittaminen. Tavalla jos toisella varmasti tämäkin pyöräilijäperhe olis terapian tarpeessa, mutta ehkä juuri pyöräily meidät oikeasti pitää sieltä pois
sport05.gif
062802moto_prv.gif
sport05.gif
siis hyviä ajokelejä meille kaikille!

lookaround_orig.gif

withstupid.gif

Työpaikkani pihalla on aika monta mopoa. Sattuipa eräänä kauniina kesäpäivänä ilmeisesti tuommoinen prätkäjätkä, joka ei ymmärtänyt itse olla pomppimatta erään naispuolisen työkaverini mopon satulaan kokeilemaan kaunotarta. Onneksi työkaverini, nimittäin jos ois miun mopon satulaan hypännyt, niin ois äijä kyllä kuullut kunniansa, s..tana!  
veryangry.gif
Ai miten niin ei voi äideiltä vaatia? Kommenttiisi yhtä tyhmä vastine: eiköhän ne ole isiä jotka kersojaan pyörien päälle nostelevat. Naisethan eivät pyöristä mitään ymmärrä.  
wink.gif

Faija nosti mut tankille heti kun osasin istua mutta omille kersoilleni olen opettanut jo pienestä ettei toisten vehkeisiin kosketa ilman lupaa. Myöhemmin olen tarkentanut mitä vehkeitä kielto koskee.  
tounge.gif

Meidän parkkiksella on useita pyöriä ja naapurustossa paljon lapsia. Viiden vuoden aikana en ole kuulut että kertaakaan olisi kukaan lapsi käynyt istuskelemassa kenenkään pyörän kyydissä.

Tosin iso isa vanhemmista on kieltänyt lapsilta koko parkkiksella olemisen, joten sekin auttaa.

Yksi mikä auttaa kanssa on suojapussin käyttö. Itse käytän suojapussia aina kun jätän pyörän kotipihaan.

Se on kyllä totta että ihmiset ei ymmärrä tekevänsä mitään väärää. Eivätkä ajattele sitä kuinka kallisarvoinen se muovilelu jollekkin voi olla. Moottoripyörä on kuitenkin yksi kalleimpia yksittäisiä investointeja auton, asunnon tai kesämökin lisäksi.

Meillä on 'ongelmaksi' tullut se kun pojalla on sellainen makea polkutraktori. No ohikulkijoiden lapset luonnollisesti haluavat sitä kokeilla kun se oikeasti on hieno. Ei siinä muuta, mutta kun se traktori on pihassa aidan sisäpuolella, niin sitten niitten pitää oikeen tulla meidän pihalle sitä traktoria kokeilemaan tai nostaa lapsi aidan yli pihalle. Ei se traktorin kokeilu häiritse, vaan se että tullaan toisen pihaan.

Onneks naapurin nappulat on sen verran fiksuja että soittavat ovikelloa ja kysyvät pojalta että saavatko pikkusen lainata tuota traktoria.

Todella vittumaista tuo toisten omaisuuden "häpäiseminen"
On sattunut omalle kohdallekkin muutaman kerran ..
Ja istuskelun jäljet o vieläki näkyvissä tos tankis ja tankin suojatarras(sellaset helvetilliset naarmut lakkapinnas..)
Erään kerran tavoitin vastaavanlaisen istuskelun huoltiksella (tosin silloin ei ollut oma pyörä kysees) ja kun mainitsin asiasta ni sieltä tulee sellasta helvetillistä haistattelua...
Teki mieli leipoa monoa persiille
veryangry.gif
...

Toi suojahuppu pyörän päällä o kyl pitäny saman talon lapset ja uteliaat loitolla (toistaseksi)....

Täähän menee näin: jos menet sanomaan jotain niin hetihän sä olet lastenvihaaja ja omituinen, koska eihän meidän pikkukultamussukka mitään pahaa jne... Toki tässä tapauksessa ohjat oli isukilla mutta silti
veryangry.gif

Vitutti vähän töissäkin kun pyörä parkissa ja siihen sitten työkaveria toisensa perään koeistumassa, yksikään ei kysynyt lupaa. Tosi, ei se siitä rikki mene mutta toki olisi hyvien tapojen mukaista kysyä ensin. Itsellä ei tule pieneen mieleenkään mennä istuskelemaan toisten pyörien päälle, ei ennenkuin on kysytty omistajalta kauniisti lupa.

Mutta, tosiasiahan on se että nykyään sellainen asia kuin toisen omaisuuden kunnioittaminen, se alkaa olla katoavaa kansanperinnettä. Tuossa kuun vaihteessa muutettiin Armonkalliolle ja mopo on joutunut nyt olemaan taivasalla, toistaiseksi on saanut olla rauhassa. Tosin tässä nurkalla näitä näkyy muitakin olevan joten samanhenkistä porukkaa alueella sitten jonkun verran, varmaan saisi jonkun possen kasaan jos alkaa ilkivaltaa pyöriin kohdistumaan
kaboom.gif

Outoa että moottoripyörät erityisesti tuntuu olevan vapaata riistaa, vähän joka suhteessa...

Työpaikkani pihalla on aika monta mopoa. Sattuipa eräänä kauniina kesäpäivänä ilmeisesti tuommoinen prätkäjätkä, joka ei ymmärtänyt itse olla pomppimatta erään naispuolisen työkaverini mopon satulaan kokeilemaan kaunotarta.
Oho! Työpaikan pihalla, mopon satulassa?

Vetomiehiä?
Niin, siinä mopon satulassa... Kyllä sitä siinä riitti katsomista...
wink.gif
biggrin.gif

Mut koeajaja tais ollakin sellainen kaikkitietävä prätkäjätkä ja miehän oon vaan tämmönen tyhmä akka, joka ei tiedä mopoista mitään...

lookaround_orig.gif

withstupid.gif
On ne yleensä isiä. Pomppulinnapäivinä kakarat on joskus isän mukana ja kasvatuksellinen ote on usein hakusessa. Kauppiaita rasittanee lisäksi se, että kuulemma harva siitä jengistä on todellisia asiakkaita.

Letkautukseni äideistä pohjautuu siihen kokemukseen, että kun olen yrittänyt äitiä valistaa kohteliaasti siitä, että lapsen prätkän käpälöiminen ei ole kohteliasta eikä turvallista, niin harvoin on oppi perille vaikuttanut menevän. Huomattavasti parempi menestys on ollut, kun huutaa heti niin h##vetisti. Silloin häipyy yleensä nopeaan molemmat. On valitettavaa, että aggressiivisuus puree paremmin, kuin valistus.

Tämä on tapakasvatuskysymys. Jos on syntynyt yleinen käsitys siitä, että prätkän päälle voi nostella kersoja ja koeistua kysymättä, niin kun kerhot aika-ajoin saavat äänensä kuuluville mediassa, kas tässäpä aihe!

Viime talven vietin tallissa korjaten katteita ja kun lopulta ilmat lämpeni, jolloin talliin sai tarvittavan lämmön, pääsin maalaamaan katteet. Voi sitä iloa kun lopulta sain lakan päälle.
Maltoin odottaa 3 vrk (oikeesti ei riittävä) ja katteet kiinni.
Perjantaina klo 00:32 pääsin 6.5 pääsin kokeilemaan mopoa. Kausi pahasti myöhässä, mutta intoa täynnä. Kaikki kunnossa pääsen mopolla duuniin
062802jumpie_prv.gif

Sunnuntaina illalla kaverille ja sieltä maanantaina duuniin. Kyl oli upeeta. Malttamattomana odotin duunipäivän loppua ja lenkkile pääsyä. Lopultakin koitti hetki, mutta mikä näky odotti duunin autotallissa! Tankissa 4 naarmua, V****U!!!
Kokeilin kaikki mahdolliset ajoasennot. Tutkin ajohousin saumat yms, mitään en löytänyt mikä ois tehnyt skraidut.
Tuliko ne sieltä parkkipaikalta, jonkun innokkaan kokeilijan tai tuholaisen jäljiltä, en voi sanoa, mutta käyrä oli korkeella.
Mistään en voi tietää onko jäljet minun aiheuttamia vai jonkun toisen, mutta käyrä on ainakin oma!
Eipä tarvitse murehtia enää tulevia jälkiä, sillä talveksi on on taas ruiskulla käyttöä ja saan taas kuoletettua senkin hankintakuluja
biggrin.gif

Omat poikani eivät koske mun pyörää ilman lupaani, mutta aina pääsevät istumaan jos kysyvät luvan, samoin naapurin muksut jos haluavat ja olen itse nostamassa.

Ymmärrän lapsille ilon, mutta kuinka moni vanhempi tajuaa toisen "rakkaan" arvon. Lapset ensin, mutta: "Älä per...le nojaa mun Volvoon!!!" on kuitenkin näillä tuttu käsite.

Joo eihän se pyörä ole kuin kasa rautaa ja muuta paskaa, mutta sen verran kallista rautaa ja paskaa, että parempi olisi, että tuntemattomien pyöriin ei ilman lupa kosketa.
Sattuukin pyörä kaatumaan ja joku naarmu tulee, niin saat setvii noita asioita sitten monta kuukautta ja pyörä seisoo jossai pajalla. Hyvää kesää vaan siinä sitten.

Back