• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tätä ei moni tule ajatelleeksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mach_mac
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Käytettyjen pyörien omistajat HUOM! Kannattaa tarkistaa onko se entinen omistaja huoltanut pyörää itse ja onko se kasannut esim. pyöränlaakerit oikein!

Itselleni kävi äskettäin niin kivasti että kuumana kesäpäivänä motaria hyvää vauhtia ajellessa takapyöränlaakeri pamahti sirpaleiksi ja teki ikävän tempun ohjaukseen siinä vauhdissa. Onneksi en sentään kaatunut ja "huolto-autokin" saatiin nopeasti paikalle ja pyörä pajalle.

Entinen omistaja oli kasannut pyöränlaakerien hilut väärin, joten taka-akselin pultin kiristyksen johdosta rasitus tuli kokonaisuudessaan pyöränlaakereille(sivusuunnassa). Ihme että näinkin kauan kesti ja itse en osannut kuvitellakkaan että ajoin hengenvaarallisella pelillä.

Itse ostin tuossa liikkeestä 30tkm ajetun pelin ja siinä sai heti alkuunsa vaihtaa pyöränlaakerit uusiin. Oli pesty painepesurilla ja laakerit olivat täynnä vettä ja ruosteessa. Samoin kuin o-rengasketjut olivat entiset 500km ajon jälkeen kun tapit olivat ihan ruosteessa renkaiden sisäpuoleltakin, päällepäin olivat kyllä ihan siistit. Etupumpuissakin oli öljyn seassa aika paljon vettä ja oli ihan harmaata se liemi siellä. Onneksi nuo eivät ole kuin muutaman euron osia, mutta kyllähän se aina käytetyissä on että nämä tärkeimmät osat pitäisi käydä lävitse jos ei tiedä tasan tarkkaan miten pyörää on pidetty ja huollettu... vaikka päällepäin näyttäisi miten siistille niin liiankin tarkkaan pesty pyörä voi olla teknisesti ihan "pommi".

Sinällään mielenkiintoista, että tässä puhutaan nyt juuri sellaisista huoltotoimista, mitkä eivät kuulu suoraan huolto-ohjelmaan. Nettimotohan on täynnä käytettyjä pyöriä, jotka on "merkkihuollettu" ja "ei mitään vikaa". Loppuviimein kuka tahansa osaa vaihtaa öljyt, ilmansuodattimen, jarrunesteet ja jäähdytinnesteet oikein, mutta liekö juuri muut kohteet monissa pyörissä sitten virhealttiimpia. Ei myynti-ilmoituksissa mainita kuka oheiskorjaukset on tehnyt - pikemminkin pysytellään muista vammoista hissukseen, ettei vain tule "maanantaipommi" -leimaa pyörään.

Sinällään mielenkiintoista, että tässä puhutaan nyt juuri sellaisista huoltotoimista, mitkä eivät kuulu suoraan huolto-ohjelmaan. Nettimotohan on täynnä käytettyjä pyöriä, jotka on "merkkihuollettu" ja "ei mitään vikaa". Loppuviimein kuka tahansa osaa vaihtaa öljyt, ilmansuodattimen, jarrunesteet ja jäähdytinnesteet oikein, mutta liekö juuri muut kohteet monissa pyörissä sitten virhealttiimpia. Ei myynti-ilmoituksissa mainita kuka oheiskorjaukset on tehnyt - pikemminkin pysytellään muista vammoista hissukseen, ettei vain tule "maanantaipommi" -leimaa pyörään.
Mainitsemasi huolto-ohjelmaan kuuluvat asiat on helppo hoitaa tampionkin eikä ne ole edes niin hengenvaarallisia kuin esim laakerien väärin kasaukset.

Tosin oli mun fillarissa pistetty nk. öljysiltakin väärään päähän öljyfiltteriä, eli senkin tämä entinen tamppio-huoltaja oli kasannut väärin. Ois lukenut jumalauta räjäytyskuvaa eikä arponut miten osat tulee kiinni. Ihme että pyörä on muuten timmissä kunnossa poislukien edellisen omistajan huolto-kasauksia, jotka nyt kaikki ilmeisesti korjattu.

Tämä laakerin väärinkasaus oli tässä aika pirullinen, sillä ei sitä päälle päin tiedä onko se väärin kasattu, klappia tms. ei myöskään ollut.Teoriassahan laakerin ois pitänyt pamahtaa kallistuksessa(eli just jossain mutkaan tulossa), mutta onneksi sattui pamahtamaan nyt ihan suoralla tiellä. Olihan se hassu tunne kun tuntee että takapyörä linkkaa ja pyörä lähtee toiselle kaistalle(takapyörä tavallaan ohjasi pyörää eikä kuski).
smile_org.gif

Mun mielestä kannatta aina, kun ostaa käytettyä, olla aika varovainen. Meikäläisen varastettu, tolpan ympärille ajettu, lunastettu Ducati, on kuitenkin myyty vakuutusyhtiön toimesta eteenpäin... itse en olisi ehkä ollut enää sitä vehjettä myymässä. Eli olkaa käytettyjen kanssa varovaisia.

Itse en ottanut tuota mitenkään katastrofina vaikka jouduin nuo laakerit (eteen 1.5e * 2 ja taakse vetopyörä 0e (romulaatikosta) + 1.5e * 2).. eli muutamilla euroilla selvisin ja pyörä tuli tutuksi monelta osin ja nyt tuohon uskaltaa taas luottaa ihan eri malliin. Tästä laakerihommasta jo kirjoittelinkin muualle. On muuten tarkkaa sitten laittaa en oikean välyksiset laakerit, yritin laittaa liian tiukat tuonne eteen ja huonostihan siinä kävi. Bilteman laakerit eivät käyneet, piti etsiä C3 välyksiset FAG:t (olivat vielä sit loppujen lopuks halvemmat ku biltemalaiset).

Eihän tämä olisi mikään harrastus jos tässä ei pitäisi välillä toimia sadepäivinä mekaanikkonakin - se on iso osa tätä kokemusta.

Itse en ottanut tuota mitenkään katastrofina vaikka jouduin nuo laakerit (eteen 1.5e * 2 ja taakse vetopyörä 0e (romulaatikosta) + 1.5e * 2).. eli muutamilla euroilla selvisin ja pyörä tuli tutuksi monelta osin ja nyt tuohon uskaltaa taas luottaa ihan eri malliin. Tästä laakerihommasta jo kirjoittelinkin muualle. On muuten tarkkaa sitten laittaa en oikean välyksiset laakerit, yritin laittaa liian tiukat tuonne eteen ja huonostihan siinä kävi. Bilteman laakerit eivät käyneet, piti etsiä C3 välyksiset FAG:t (olivat vielä sit loppujen lopuks halvemmat ku biltemalaiset).

Eihän tämä olisi mikään harrastus jos tässä ei pitäisi välillä toimia sadepäivinä mekaanikkonakin - se on iso osa tätä kokemusta.
Ei tässä ollutkaan rahasta kyse ja uutta laakeria ja samalla palat taakse tuli vaihdettua. Itse jos jotain vaihdan, niin vaihdan uutta, en mitään romulaatikko/käytettyä osaa, sillä en halua uudestaan ottaa auki jonkin ajan kuluttua samaa kohtaa.
Mielummin otan toisen kohdan auki ja vaihdan taas uutta siihen tilalle, kun että joutuisin hetken päästä vaihtamaan/korjaamaan jotain edellistä hommaa
smile_org.gif

niinkuin huoltofirman kaveri minua läksytti: moottoripyörä pestään aina puutarhaletkulla, ei painepesurilla. silloisen pyörän edellinen omistaja oli tuhonnut ketjut takkuavaan kuntoon... ilmeisesti vettä päässyt sisään ja ruostunut jumiin.

niinkuin huoltofirman kaveri minua läksytti: moottoripyörä pestään aina puutarhaletkulla, ei painepesurilla. silloisen pyörän edellinen omistaja oli tuhonnut ketjut takkuavaan kuntoon... ilmeisesti vettä päässyt sisään ja ruostunut jumiin.

062802jumpie_prv.gif
 ei helv...Seppo talotaikureista kai antanut ohjeet
062802jumpie_prv.gif
kannattais rasvata niitä ketjuja,ja ajaa pyörällä niin ei takuulla ruostu.oma mopo tulee pestyä väh.kerran viikossa painepesurilla,pesee millä pesee niin ketjut hyvä sen jälkeen rasvailla
idea3.gif

Back