• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tarkkana vakuutusten kanssa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalpa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Varmaan helpottaa, kun 2007 AKE alkaa hoitaan seisontailmot. Tämän päivän hintatasolla se on sitten 9 eur/ilmo.

Ilmoitin myös pyöräni seisontaan rek.numerolla, niin puhelimessa virkailija löysi kaksi eri ajoneuvoa saman rek.nron alta! Pitää kuulemma ilmoittaa onko kyseessä moottoripyörä vai mopo. Helposti
tuossa voi sekoittaa laitteet. Mopoissa voi sit ilmeisesti olla samat
kilvet?
omg.gif

Ilmoitin myös pyöräni seisontaan rek.numerolla, niin puhelimessa virkailija löysi kaksi eri ajoneuvoa saman rek.nron alta! Pitää kuulemma ilmoittaa onko kyseessä moottoripyörä vai mopo. Helposti
tuossa voi sekoittaa laitteet. Mopoissa voi sit ilmeisesti olla samat
kilvet?  
omg.gif
Joo niin voi olla, munkin hornetilla on jossain pikkuveli. Näin Tapiolan tätsy mulle kertoi..

Minun mielestäni on hiukan ääliö systeemi, että joka vuosi pitää ilmoittaa seisonta-aika uudelleen...voisivathan ne laittaa sinne oletuksena esim. 1.10 - 31.3 ja jos tulee muutoksia niin vakuutuksenottaja ilmoittaa sen. Kai tässäkin vakuutusyhtiö haluaa tienata seisonta-ajan unohtajilta hiukan...
No niinpä. Mulle tupsahti tossa muutama päivä sitten Busan vakuutuslasku ajalle 1.11. 2005 - 30.10. -2006. Ajattelivat että ajelen tolla läpi vuoden ja laskukin yhdessä erässä - 1600euroa... No, soitin ja ilmotin että mopo seisoo toukokuuhun, johon virkailija ilmotti, että korjattu lasku tulee marraskuun alussa. Sanoin sitten, että en mä kyllä mitään osakaskoo lukuunottamatta ala maksaan puoli vuotta etukäteen johon se änkkäs jotain että kyllä pitää kun lasku on yhdessä erässä. Sanoin sitten että laitappa kahteen erään, johon se muisti mainita "mut sitten sä et saa 2.5% maksutapa-alennusta mutta tulee nollalasku ensikuussa, ja toukokuussa 800ekee... Mä meinasin jo hommata busaan jääratarenkaat...
crazy.gif
Mä oon hoitanu seisonnan/ajon niin, että perusajatuksena on pyörän seisonta. Sit vaan ilmottelee koska ajelee. Näin ei tarvitse maksella etukäteen vaan ajoajasta tulee vaan korjauslasku sen osakaskon päälle.

Muutin heinäkuun alussa IF:ille vakuutukseni ja sopimukseen merkittiin SELVÄSTI seisonta-aika.

Pari viikkoa sitten tuli lasku, jossa kuitenkaan ei oltu huomioitu seisonta-aikaa; laitoin vittuilumailin, jolloin tulikin vahvistus seisonta-ajasta  
biggrin.gif
.

Minun mielestäni on hiukan ääliö systeemi, että joka vuosi pitää ilmoittaa seisonta-aika uudelleen...voisivathan ne laittaa sinne oletuksena esim. 1.10 - 31.3 ja jos tulee muutoksia niin vakuutuksenottaja ilmoittaa sen. Kai tässäkin vakuutusyhtiö haluaa tienata seisonta-ajan unohtajilta hiukan...
Minulla on vakuutukset If-issä, ja siellä se toimii niin. Ilmoitin samana päivänä kun otin prätkän käyttöön, että menee seisontaan 15.10-05. Ja merkintä on vakuutuskirjassa. Jos haluan laittaa myöhemmin tai aikasemmin, niin ilmoitus siitä, ja he lähettävät uuden vakuutuskirjan, ja korjauslaskun, elleivät sitten laskuta tai hyvitä sitä seuraavassa laskussa.

Ifin kanssa saa olla tarkkana bonuksista. Olen joka vuosi saanut ottaa heihin yhteyttä bonuksien tiimoilta. Ja viimeisenä tullut lasku olen saanut korjata kolme kertaa, eli neljäs lasku tuli nyt, ja nyt vasta näyttää olevan kunnossa.
confused_orig.gif
tuleeko joka vuodelta 10 % lisää boonuksia?
Liikennevakuutuksesta tulee 5 % / 90 päivää, eli jos pyörä on 180 päivää putkeen vakuutettuna (siis liikenteessä) prosentteja tulee 10..näin siis if, ja liikennevakuutuksessa. Kaskosta en tiedä, kun on täydet 70 % käytössä. Tästä kesästä olen jo saanut 10 %, ja 15.10 menee pyörä talliin...
bawling.gif

Laitoin kans seisontaan 17.10 alkaen, alunperin piti olla 1.10
Maksun eräpäivä oli 3.10,maksoin aiemmin,tänään tuli lasku mikä korvaa edellisen.Soitin Tapiolaan,et vähä myöhään tulee uus lasku,vanhan eräpäivä oli eilen....sielt tulee taas uus...jatkuu.seur.num.

Tietääkseni vakuutusyhtiöiden asiakkaiden puhelinpalvelu myös nauhoitetaan eli jos menee tilanne riittävän kireäksi niin asiakas voi vaatia vakuutusyhtiöltä selvitystä epäselvissä tapauksissa.

Kaikki teki kirjoitatte, kuin ette olisi tietoisia tulevasta muutoksesta. Hyvä ei oo nytkään, vaan tukevaisuus on karu. Ilmoitukset menee keskitetysti AKEn kautta -ja joka ilmoitus maksaa
sad_orig.gif

Laitoin kans seisontaan 17.10 alkaen, alunperin piti olla 1.10
Maksun eräpäivä oli 3.10,maksoin aiemmin,tänään tuli lasku mikä korvaa edellisen.Soitin Tapiolaan,et vähä myöhään tulee uus lasku,vanhan eräpäivä oli eilen....sielt tulee taas uus...jatkuu.seur.num.
Mulle putkahteli Tapiolasta kesällä/keväällä tuon tuostakin (varmaan kolme-neljä) korjauslaskun korjauslaskua... sangen mielenkiintoista, varsinkin, kun en ollut ollut yhteydessä edes koko firmaan, ilmoittanut vain, milloin ajeleminen alkaa.

Muutenkin ne on niin hankalasti tulkittavissa ne laput, liekkö joka yhtiössä?  
nixweiss.gif

edit: pahimmat virheet

Soitin 28.9 Tapiolaan siirtääkseni alunperin 1.10 alkavaa seisonta-aikaa noin viikolla myöhemmäksi eli 9.10 alkavaksi.

Tänään tuli Tapiolasta vahvistus seisonta-ajasta.
Merkitty ajanjakso 10.9.2005 - 30.4.2006.
Kuukaudet ja päivät vaihtaneet paikkaa...

Eli käytännössä seisonta-aika merkitty takautuvasti alkaneeksi jo vaajaata kuukautta aiemmin, jonka ei pitäisi olla mahdollista.
Soitto konttorille: "Joo, tässä on käynyt pieni virhe". Mitä jos olisin joutunut onnettomuuteen viikonlopun tai alkuviikon aikana? "No, nää puheluthan kirjaantuu meidän tietoihin, että eiköhän asia olisi selvinnyt..."

Eipä käynyt vahinkoa, mutta pieni tarkkaavaisuus ei olisi pahitteeksi.

Pientä sotkua myös bonuskertymien kanssa. Virkailija neuvoi aiemmin siirtymään bonuksettomaan kaskoon, koska vaadittu 140pv. ajossa ei ole täyttynyt tänä kesänä.
Asia tarkistettiin vielä myöhemmässä puhelussa, ajopäiviä olikin todellisuudessa yli 180.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kaikki vakuutustoimenpiteet aina kirjallisena. Eli jos laittaa seisontaan, niin sähköposti on parempi kuin soittaminen.

Onpa sattunut tapaus minulle että kun soitin vakuutusyhtiöön syksyllä laittaakseni pyöräni seisontaan, niin vakuutusvirkailija sanoi minulle puhelimitse että: "ei se kuule onnistu, eihän sun pyöräs ole edes ollut rekisterissä sitten viime kevään jälkeen".

Tässä vaiheessa tuli sellainen "täh" elämys että: mitä helv.....

Loppujen lopuksi selvisi lukuisien soittojen jälkeen vakuutusyhtiön ja AKE:n vällillä että pyörä oli poistunut rekisteristä AKE:n toimesta, johtuen tosi vanhasta maksamattomasta liikennevakuutusmaksusta (ei minun omasta) ja joka oli kuitenkin maksettu jo aikoja sitten pois.

Mikä hupaisaa, niin vakuutusyhtiö lähetti koko kesän (kahteen kertaan) normaalisti vakuutusmaksut.

Tämä kaikki perustuu siihen että jos on ollut maksamaton liikennevakuutusmaksu, vakuutusyhtiö voi ilmoittaa AKE:een että MP on käyttämättä, vaikka maksaisitkin vakuutusmaksuja sen jälkeen vuosikaudet ja laittaisit syksyisin seisomaan ja keväällä ilmotat liikenteeseen. *ähhhhh*...prkl kun ei ole tuota runoilija verta. Tämä johtuu kuitenkin laista koska moottoripyöriä tietyissä tilanteissa verrataan mopoihin ja moottorikelkkoihin AKE:n toimesta.

No loppujen lopuksi minä jouduin rekisteröimään pyörän uudelleen seuraavana keväänä. AKE ja vakuutusyhtiö vain syyttelivät toisiaan että kumpi on tapaukseen syyllinen.  
veryangry.gif
(koska vakuutusyhtiöstä ei ollut mennyt aikoinaan ilmoitusta AKE:een maksetusta vakuutus rästistä)

Loppujen lopuksi yllättäen ilman mitään erillistä ilmoitusta tai pyyntöä tupsahti himaan lappu jossa oli maininta koko edellisen kesän vakuutusmaksujen palautuksesta. Tulihan kierretttyä Saksaa, Italiaa jne jne, tietämättä että pyörä ei oo rekisterissä. Niin ja muuten... Green cardinkin sain vakuutusyhtiöstä vaikkei pyörä ollut rekisterissä...  
omg.gif

Tarina on pitkä, kirjoitin siitä muutamaan alan lehteenkin mutta ei kait sitten ollut riittävän kiinnostava aihe kun eivät julkaisseet. Monet tahot jotka kuulivat asiasta tuumasivat että tapaus taitaa olla ainutlaatuinen koko suomessa  
omg.gif
Olipa Hanskikin (SMoto) ihmeissään luettuaan koko tarinani.

Mutta... menneet on menneitä... eiku
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

No,miulla lukee joka ikisessä vakuutus laskussa cbr 600f (vaikka pyörä on cbr 900 rr)edellinen oli kyllä 600f,rekkari on ihan oikein, laskuttavat kyllä yli 750 cc:n mukaisesti,olen ainakin 5 kertaa maininnut asiasta ja joka kerta on luvattu korjata,ei ole kyllä vieläkään,cbr 600f on nyt sitten seisonnassa 31.5 saakka,vaikka ilmoitin 30.4. saakka
033102ass_1_prv.gif
tuskin tollasella mitään merkitystä jos jotain sattuisi liikenteessä koska laskussa pyörän kilpi on oikein ja myös valmistenumero. ainoastaan malli on päin v*ttua. muuten pohjolan kans on menny kyllä ihan ok tähän asti,ja alennuksetkin alkaa olemaan aika hyvät (mutta silti tää on KALLISTA). toi if:in 10 % bonari tsydeemi kuullostaa aika hyvältä,pohjolalla 5% kertyy jo 90 pv:n ajolla mutta siitä ylimenevistä ei lasketa, tälle kaudelle tuli 180 pv. täyteen.

Aika vähällä säätämisellä selviää kun laittaa pyörän seisomaan syksyisin maksimiajaksi eli vuodeksi. Keväällä sitten valitsee sopivan päivän käyttöönotolle ja tekee sen netin välityksellä. Ei tarvitse maksaa mitään etukäteen ja näin välttyy niiltä korjauslaskujen korjauslaskuilta. Syksyllä taas netissä seisontaan kun siltä tuntuu.

Ihmettelen vaan sitä kun monilla on jo etukäteen tiedossa milloin pyörä menee seisontaan ja milloin otetaan käyttöön. Mistä ne kevään kelit tietää syksyllä?

No kaitpa se on usein semmonen laskennallinen 'vedonlyönti', eli tähdätään semmoseen välmään johon nyt ainakin todennäköisesti on vielä mukava ajella ja sitten sen jälkeen keskitytään vaikka paskanjauhantaan netissä, jos nyt jokunen ajopäivä jäiskin väliin.
wink.gif

Niin ja jos ainakin osan vakuutusmaksuista saa ajokauden ulkopuolelle pois ajobudjettia rasittamasta, niin eipäs sekään pahempi juttu oo.

Toisaalta sitten joskus voi mennä niinkin, että tietää jonkun kalenterissa olevan esteen tai tapahtuman, joka estää mopoilun, tai vaikka joku isompi remppa tai huolto on sovittu johonkin sopivan syksyiseen ajankohtaan, joten... Ainakin omalla kohdalla kävi jotenskin silleen.
No silti, eihän tuo seisotusmallikaan pahalta kuullosta, vois varmaan kokeilla seuraavalla kaudella.

Taitaa tuo etukäteen seisonta-aikojen määrittely olla siltä ajalta jäänne kun bonusten kartuttamiseen tarvittiin yli 180 vrk:n ajoaika. Se puolen vuoden haarukka riitti reilusti suurimmalle osalle. Eli vakuutukset lähti käyntiin aikaisin keväällä ja riitti myöhälle syksyyn ajoajan ulkopuolelle.

Nyt riittää vähempikin bonuksen korotukseen, joten on sama laittaa heti pyörä seisontaan kun tietää ettei sillä aja ennen kevättä.

Kyllä nyt ottaa vakuutusyhtiö pisteet kotiin. Tossa ekassa postauksessahan kerroin kuinka laitoin prätkää seisontaan ja se olikin jo jonkun muun toimesta laitettu seisontaan. Asiat saatiin sitten selvitettyä ja mulle luvattiin laittaa korjattu lasku kotiin.

No, mulle on nyt tullut kolme laskua kotiin, kaikki samoilla väärillä päivämäärillä ja kaikissa on vieläpä eri loppusumma. Ja todellakin olin tarkkana silloin puhelimessa että nyt on asiat oikein ja mulle sanottiin että matkalla on väärä korjauslasku mutta tulee vielä yksi korjauslasku joka on sitten "se oikea".

Tuli tosiaan lasku ja edelleen aivan päin persettä
tounge.gif
Oon sitte ajellut pari viikkoa ilman vakuutuksia. Kiitos tästä kaikesta rumbasta vaan.

Back