Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Silikoninpoisto/rasvanpoistoaine on evästä jota käytetään maalattavien pintojen puhdistukseen ennen maalausta. Ainetta saat samoista liikkeistä mistä muitakin tarvikkeita maaluuhommiin. Astiaa ei nyt vieressä satu olemaan että koostumuksen voisin lukea, mutta poikkeaa kyllä jokseenkin esim. tinneristä( asetonia-tolueenia-ja olikohan muuta..?)Mitä ainetta tuo silikoninpoistoaine on? Vai myydäänkö sitä ainoastaan mystisenä "silikoninpoistoaineena", ilman tietoa koostumuksesta?
Itse en ainakaan tehnyt tarroille mitään vuosi sitten, kun maalailin. Annoin vain kuivua riittävän kauan (ainakin viikon), kun laitoin ne Fairy-liuoksen kanssa paikoilleen. Ajokauden lopulla maalipintaan tuli lommo ja jouduinkin nyt poistamaan vuosi sitten laitetut tarrat ennen taas uutta maalausta. Lakka oli tarrassa sen verran lujassa, että ei kyllä varmasti olisi lähtenyt hilseilemään itsestään irti.Semmosta en tästä viestiketjusta löytäny, että mitähän pitää tehdä tarroille jos laittaa ne lakkapinnan alle vai tarviiko tehdä mitään? Luulis, että noissa ois niin kiiltävä pinta, ettei lakka tartu sellaisenaan hyvin. Riittääkö kun suihkuttaa noitten tarrojen päälle muovitartunta-ainetta? Enpäs kyllä tiedä onko tuossa mitään järkeä, mutta kertokaas ihmeessä jos tietoa tuosta on.
Näyttäs kyllä enempi kosteus pisaroilta...Itse maalasin eilen Suzukin tankin pintamaalilla. Sitä ennen olin oikaissut pienen lommon ja viimeistellyt pakkelilla ja fillerillä. Karhensin vanhan maalin 600 vesihionnalla, vedin pohjamaalin ja hioin sen suurimmaksi osaksi pois jolloin pienet naarmut hävisivät.
Pintamaalauksen tein ruiskulla Spies & Heckerin Permacron 923 1-komponenttimaalilla ja viimeistelyn Permacron 2k kirkaslakalla. Itselläkin tuli se virhe, että en vetänyt kerralla riittävän paksua kerrosta jolloin pinta jäi paikoitellen hiukan appelsiinimaiseksi. Olin vielä täysin tietoinen, että pinta pitää saada riittävän märäksi, mutta aikaisemmat kokemukset surkeiden maalien ruiskumaalauksesta valumisongelmineen kummittelivat takaraivossa. Tämän lisäksi lakkauksen loppuvaiheessa pintaan ilmestyi pieniä ilmakuplia ilmeisesti ruiskusta. Tästä aiheutuneet virheet näkyvät heijastavina pisteinä:
Kuva1
Kuva2
Tankin kylkeen pitäisi vielä laittaa tarrat ja vetää lakkakerros. Olisiko tästä uudelleen lakkauksesta kenelläkään hyviä neuvoja? Lähinnä arveluttaa lakan tarttuminen kiiltävään pintaan. Lisäksi nuo edellisen lakkauksen virheet olisi tietysti hyvä saada jotenkin piiloon.
En kyllä usko, että nuo vuosi sitten maalauksessa tulleet kuplat olisivat veden aiheuttamia. Paikassa jossa maalasin on asialliset kuivaimet paineilmajärjestelmässä. Lisäksi muistan vielä elävästi, kun maalasin ensimmäistä kertaa autoa joskus teininä ilman vedenerotinta. Vesipisaran kyllä huomasi heti, kun se päätyi maalipintaan (ja hyvin nopeasti oli vedenerotin ruiskussa kiinni...Näyttäs kyllä enempi kosteus pisaroilta...Itse maalasin eilen Suzukin tankin pintamaalilla. Sitä ennen olin oikaissut pienen lommon ja viimeistellyt pakkelilla ja fillerillä. Karhensin vanhan maalin 600 vesihionnalla, vedin pohjamaalin ja hioin sen suurimmaksi osaksi pois jolloin pienet naarmut hävisivät.
Pintamaalauksen tein ruiskulla Spies & Heckerin Permacron 923 1-komponenttimaalilla ja viimeistelyn Permacron 2k kirkaslakalla. Itselläkin tuli se virhe, että en vetänyt kerralla riittävän paksua kerrosta jolloin pinta jäi paikoitellen hiukan appelsiinimaiseksi. Olin vielä täysin tietoinen, että pinta pitää saada riittävän märäksi, mutta aikaisemmat kokemukset surkeiden maalien ruiskumaalauksesta valumisongelmineen kummittelivat takaraivossa. Tämän lisäksi lakkauksen loppuvaiheessa pintaan ilmestyi pieniä ilmakuplia ilmeisesti ruiskusta. Tästä aiheutuneet virheet näkyvät heijastavina pisteinä:
Kuva1
Kuva2
Tankin kylkeen pitäisi vielä laittaa tarrat ja vetää lakkakerros. Olisiko tästä uudelleen lakkauksesta kenelläkään hyviä neuvoja? Lähinnä arveluttaa lakan tarttuminen kiiltävään pintaan. Lisäksi nuo edellisen lakkauksen virheet olisi tietysti hyvä saada jotenkin piiloon.
oliko sulla ruutassa veden eroitin?
Jos oli niin oliko toimiva?
Nm: Ex korkeapaine ruuttari....
Moro. Sinulla on laukut muovia, joten pidä maalinpoistoaine poissa kuvioista, vahingoittaa muoviosia.(sis. yleensä muurahaishappoa) Itse tekisin jos minulla tuollainen tilanne olisi, ja laukkuihin vedetty entinen väri on kunnolla kiinni: kiilto pois ja uusi väri pintaan.Tuossa joku kirjoitti että maalinpoistoaine syövyttää pintaa maalin alla. Olisiko sellaista maalinpoistokeinoa olemassa millä saa alkuperäisen pinnan palautettua siistinä takaisin?
Minulla on nimittäin väärään väriin maalatut Kappa laukut, siis niiden kannet. Väärän värin alla on se musta appelsiinipinta jonka haluaisin palauttaa takaisin poistamalla väärän maalin.
Onko uudelleen maalaaminen ainoa vaihtoehto vai voisiko maalinpoistolla jollakin aineella saada siistin lopputuloksen?
Ensin muutama tarkennus. Joustoaine laitetaan yleensä maalin/ lakan sekaan( poislukien värimassa/ bc-tällöin joustoaine vain lakassa). Muoviosiin käytetään pohjalle( missä siis on paljas muovipinta) muovitartunta-ainetta. Muovitartunta-aine vedetään siis erikseen, ja joustoaine, joka pitää maalikalvon elastisena maalin/lakan joukossa.Mitenkäs lasikuidun maalaaminen. Oon itte väkerrelly muutamia lasikuitu-osasia ja ne pitäis maalata, mutta millä? Pitääkö laitttaa samaa joustoainetta pohjalle ku muoviosiin vai mitäkö?
Sori, lainailin vähän topiccia.
Mitenkäs lasikuidun maalaaminen. Oon itte väkerrelly muutamia lasikuitu-osasia ja ne pitäis maalata, mutta millä? Pitääkö laitttaa samaa joustoainetta pohjalle ku muoviosiin vai mitäkö?
Tiedätkös miksi minä hölvään omat ja kaverien kuitukatteiset epoksilla?...no kun minä tiedän kuka niitä taas seuraavan lipan jälkeen saa parsia kasaan..on ainakin varmasti eväät kiinni, ei juokse värit 100 varmasti epäkeskon alla karkuunMitenkäs lasikuidun maalaaminen. Oon itte väkerrelly muutamia lasikuitu-osasia ja ne pitäis maalata, mutta millä? Pitääkö laitttaa samaa joustoainetta pohjalle ku muoviosiin vai mitäkö?
Ei sitä muovilisäainetta tarvii edes muovisten katteiden maalaamiseen - vielä vähemmän lasikuidun.
Lukuisia pyöriä maalanneena - ja ilman lisäaineita - yksikään ei ole halkeillut tai irtoillut maaleistaan.
Tälläkin hetkellä lasikuitukatteissa (ratamalliset, eli elävät aika paljon) ihan normi akryyli ilman lisämömmöjä ja hyvin pysyy.....Paitti jos menee konttaamaan![]()
![]()